План за развитието на всеки ученик изработват в Професионална гимназия „Проф. д-р Асен Златаров“ – Видин
Стоян СТОЯНОВ
От тази учебна година започваме с нова посока в иновациите. Стартираме с индивидуален подход – изработване на план за лично развитие на всеки ученик и проследяваме личния му напредък. Тъй като продължаваме да поставяме като приоритет ключовите компетентности, от тази година въвеждаме и два нови учебни предмета – „Работа с компютър във фирмата“ и „Комуникации и умения за учене“. „Това коментира пред „Аз-буки“ инж. Мариета Георгиева – директор на Професионалната гимназия „Проф. д-р Асен Златаров“ – Видин. По думите ѝ в тази посока се тръгва, тъй като установяват, че основен проблем на учениците е липсата на умения за учене.
„Опитваме се да не коментираме какво се случва в първите седем години в училище, защото това няма да ни помогне. Много е трудно да се компенсират натрупани пропуски като знания, умения, манталитет, нагласи и навици. Но много целенасочено се опитваме да компенсираме и да постигнем най-доброто възможно“, споделя събеседничката ми.
Професионалната гимназия е втори цикъл със статут на иновативно училище. Първият приключва през 2021 г. и акцент в него е придобиването на ключови компетенции и практически умения чрез интегрирани комбинирани уроци – в един от учебните дни през седмицата (ден за дейности) се обединява съдържанието от трите предмета, които в училището се провеждат в двойки часове. Заниманията преминават под обща тема с трима учители по различни предмети – например по философия, български език и информационни технологии или по спорт, химия и икономика.
Учебната година започва с 403 ученици. Приемът е в специалностите „Промишлена електроника“, „Търговия“ – дуално обучение, „Компютърна техника и технологии“ и „Организация на туризма и свободното време“. „Обичайно правим опити да предлагаме нови специалности, но за момента икономическата ситуация в града и региона е такава, че по-скоро това не се налага. Няма постъпили заявки от бизнеса за нещо ново на пазара на труда“, отбелязва директорката Георгиева. В приема през година се редуват „Техник на електронна техника“ и „Електротехник“, която се реализира в партньорство с ЧЕЗ и „Айхоф“. Много добър е приемът в „Компютърна техника“, включително и като ниво на приетите ученици. Това се проявява и в призовите места, които те заемат на националните състезания по електроника в последните 7 – 8 години.
„Дълго време предлагахме обучение по „Икономика и мениджмънт“. Тук от две години провеждаме дуално обучение по професия „Икономист“, но в специалност „Търговия“. Партньори са ни вериги като „Лидл“ и ДМ и местни видински работодатели. Сменихме тази година предлаганата професия „Хотелиер“ с „Организатор на туристическа агентска дейност“, защото в пандемията срещаме сериозни проблеми с практиката в реална работна среда. В момента от X до XII клас хотелиерите ни са все в дуална форма на обучение. Партньор ни е „Грифид хотели“ – Златни пясъци, но много от хотелите по курортите бяха затворени, други отвориха за малко, а и родителите се притесняват при тази епидемична обстановка учениците да заминат на практика. За следващата учебна година вероятно отново ще се върнем към професия „Хотелиер“, като ще се опитаме да потърсим дуални партньори във Видин и региона. Мисля, че имаме потенциал в тази посока“, коментира събеседничката ми.
Професионалната гимназия поддържа силни връзки с компании като ЧЕЗ, „Технически компоненти България“ и „Айхоф“, където ученици провеждат практики. Развиват връзки и с малки фирми и офиси, със застрахователи и с местни администрации, където за практики се насочват ученици от икономическите специалности. „Държим 100% от учениците да имат практика на реално работно място“, казва директорката.
Екипът на гимназията е от 37 учители и 10 души непедагогически персонал. „Поощряваме бивши ученици да се връщат в училището като преподаватели. Тази година имаме подобен случай на наша бивша възпитаничка и състезателка по сервиране. Надеждата ни е да запали новите млади в кухнята и ресторанта, тъй като бяхме много активни в състезанията за млад готвач и сервитьор“, разказва директорката. И отбелязва, че на пазара на труда в региона има силен недостиг на педагози.
Наскоро в гимназията приключва голям ремонт по ОП „Региони в растеж“. „Сега навсякъде средата е красива, уютна и добре направена. От участието ни по проекти и програми имаме оборудване и обзавеждане на съвременно ниво. Предлагаме във всички професионални области качество на професионалното образование. Винаги бихме могли да отделим и средства от бюджета, ако се налага“, споделя събеседничката ми.
Учителите работят през платформата MS Teams за провеждане на учебните часове по време на онлайн обучението. Използват Moodle за изпитване и съхраняване на учебно съдържание. По думите на директорката учебният процес протича нормално, но задържането задълго в онлайн формат демотивира учениците, особено от първите гимназиални класове. „Преструктурирахме учебния план, така че практиките да бъдат изтеглени колкото се може по-назад във времето. Разбира се, някои от тях могат да се провеждат и онлайн – например икономическите или в областта на туризма, които са свързани с работа с компютър“, коментира директорката.
Въпреки онлайн обучението в гимназията успяват да провеждат и заниманията по интереси. Работят икономическите клубове по бизнес идеи и по предприемачество.
И клубовете по танци не спират занимания. От тази година функционира и нов творчески клуб – „Рисуване по номера“. Нищо не може да спре и работата на клубовете по роботика и по програмиране и електроника. Екипите по роботика печелят и поредни отличия – през октомври 2021 г. отбор „РобоПРО“ става национален шампион в дивизия „А“ на състезанието „Роботика за България“. В дивизия „Премиер“
тимът 4Bit заема трето място. Клуб „Роботика“ в гимназията се включва и в Европейската седмица на програмирането, като заедно с училищното настоятелство се организират общо 6 събития. В училището се провеждат и заниманията на академия „Телерик“.
През 2020 г. ПГ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Видин, получава акредитация по „Еразъм+“ за програмния период 2021 – 2027 г.
„Работим от близо 20 години по европейски проекти. Акредитацията ни позволява да бъдем по-спокойни и планирано да осигуряваме мобилностите на учениците и на учителите – отбелязва Георгиева. – Наскоро протече процедурата по подбор на учениците, които тази учебна година ще проведат практиките в други европейски страни – едните са в областта на туризма и хотелиерството и при подходящи епидемични условия ще се проведат на о. Тенерифе, Испания. Другите са отново в Испания, но в Малага, в областта на администрацията и икономиката, компютърната техника и електрониката.“ А учители ще посетят дългогодишните партньори на гимназията от Търговската академия в Линц, Австрия.
Освен в НП „Иновации в действие“ видинското училище участва и в редица други национални програми. Изграждат система за контрол на достъпа, която отчита не само кой влиза, но и кой и кога излиза от сградата на училището. „През 2020 г. направихме хотелска стая, обновихме оборудването и всичко, което е нужното в електрониката. По проекта „Подкрепа на дуалната система на обучение“ от тази година включваме и трета група. Там също осигурихме оборудване и работно облекло за учениците. Стартира и проектът за ученически практики, като предстои ученици да започнат практики при утвърдените ни партньори в областта на електрониката“, разказва Георгиева.
Към гимназията има и Център за професионално обучение с
9 лицензирани професии. Интерес се проявява и се организират обучения по счетоводство и електротехника. От училището се надяват през януари да започне и курс за огняри, каквито трудно се намират в региона на Видин.
Близо 90 на сто от възпитаниците на гимназията продължават във висши училища, като голяма част от тях избират направленията, които са завършили в училище. „Отзивите, които получаваме, показват, че нещата, на които сме успели да ги научим, по-късно са изключително полезни за тяхната реализация. От години изискваме учениците да работят в Moodle, да правят тестове в платформата, да подават автобиография и мотивационно писмо при кандидатстване за практика или участие в проекти, да използват текстообработващи програми, да се научат да си проверяват редовно пощата, и да знаят как да комуникират официално.
И децата имат полза от тези умения“, обобщава събеседничката ми. И с малко тъга добавя, че малка част от завършилите висше образование се връщат във Видин и в региона.
Инж. Мариета Георгиева, директор:
Относно въпроса за мандатност на директорите смятам, че самото му поставяне по този начин внушава усещането, че директорът е опасен за системата и трябва да се ограничи рискът от вредното му влияние.
Мисля, че мандатността е полезен и мотивиращ принцип, но той трябва да е валиден за цялата система. Мандатността трябва да се приема като периодична оценка на постиженията и гаранция за осигуряване на напредък. И като добър повод да се направят публични успехите и добрите практики. А където има проблем – да се помогне. В сферата на формиране на човешките качества, знания и умения трудно се измерват резултатите. Това води и до трудности в измерване приноса на тези, които имат отговорността да формират младия човек като успешна и смислена за обществения интерес личност.
Колкото до дебатите за един или няколко учебника по предмет, имам малко революционно мнение. Учебниците изобщо не е необходимо да са обект на внимание от официалните власти. Водещи са учебните програми. Източници на информация има достатъчно много. Всеки трябва да е свободен да създава и публикува учебни материали, които смята за ефективни и полезни за постигане на резултатите, заложени в програмите. Днешният свят е толкова динамичен и отворен за достъп до знание, че е излишно да се харчат ресурси и време за създаване на „привилегирована извадка от знания“. Всяко училище, всеки учител също би могъл да създаде свой пакет с учебни материали за конкретните си ученици.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg