ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Специфична натовареност на преподавателите в дистанционна форма на обучение – същност и модели за отчитане в някои български университети
Стоянка Лазарова, Лъчезар Лазаров
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
https://doi.org/10.53656/ped2021-5.01
Резюме. В настоящата статия се прави сравнителен анализ на моделите за отчет на специфичната натовареност на университетските преподаватели в дистанционна форма на обучение…
Интернет на нещата (internet of things) в сферата на образованието
Наталия Витанова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-5.02
Резюме. В тази статия е направен опит да се представи технологията „Интернет на нещата“ и нейните възможности за приложение в сферата на образованието…
Сравнителен анализ на основните учебни дейности в различните степени на математическото образование
Янка Стоименова
Югозападен университет „Неофит Рилски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-5.03
Резюме. В статията са разгледани методическите идеи у нас, свързани с основните учебни дейности в различните степени на математическото образование…
Стратегията „Учене през целия живот“ в утвърждаване на стандартите за подготовка на морски кадри
Благовест Белев
Висше военноморско училище „Никола Й. Вапцаров“
https://doi.org/10.53656/ped2021-5.04
Резюме. В началото на 90-те години на миналия век, преди Международната конвенция за стандартите за освидетелстване и подготовка на моряците и носене на вахта от 1978 година да бъде напълно приложена в корабоплавателната индустрия, всеки корабособственик наема моряци според нуждите на конкретния кораб…
ВИЖ ПОВЕЧЕ
Образователна подкрепа на деца в резидентна грижа в условията на електронно обучение
Юлиана Ковачка
Югозападен университет „Неофит Рилски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-5.05
Резюме. Променените условия за осъществяване на образователен процес в условията на извънредно положение извън институцията „училище“ инициират немалко въпроси относно възможностите за образователната подготовка на децата, отглеждани и възпитавани в услугите от резидентен тип, т.е. извън биологичното семейство…
ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ
SWOT Analysis as a Research Method in Pedagogy
Delyan Penchev
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
https://doi.org/10.53656/ped2021-5.06
Abstract. SWOT analysis is an approach traditionally applied in the field of strategic planning and strategic management…
Фидана Даскалова за педагогиката
Маргарита Колева, Йордан Колев
Югозападен университет „Неофит Рилски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-5.07
Резюме. Проф. д-р Фидана Даскалова е доказан и колегиално признат специалист в обучението по роден език в детската градина – както с оригиналните си научни аспекти върху развитието на детето, за ранното му обучение, за подготовката за училище, така и с прилаганите в националната образователна практика нейни авторски произведения…
ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
The Problem of Multicultural Component of Language Education
Anzhelina Koriakina
M. K. Ammosov North-Eastern Federal University (Russia)
https://doi.org/10.53656/ped2021-5.08
Abstract. The article is devoted to the problem of language education in the multicultural aspect. The urgency of the problem is due to modernization of education with its course on the use of the educational process for harmonization of interethnic relations, on multicultural education…
ДОКТОРАНСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Роля на училището за формиране на гражданско общество през призмата на отношението и нагласите на най-младите пълнолетни българи към изучаване на прехода към демокрация
Анна Върбанова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-5.09
Резюме. Статията представя частично резултатите от изследване ценностите на гражданското общество като личностно-образуващи в образователния процес, като тук са дискутирани само нагласите и отношението на ученици в горен курс на гимназиалния етап в средна степен спрямо изучаването на близкото минало, в частност – на прехода към демокрация в България…
КНИЖНИНА
Военноморското образование – един различен поглед
Кожухаров, А. (2021). Личните академични документи
на българската военна образователна система (1892 – 1946).
Варна: ВВМУ, ISBN 978-619-7428-55-1
Марина Пиронкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-5.10
СЪБИТИЯ
Хибридното училище на бъдещето (Национална научно-практическа конференция, посветена на 30-годишнината на Втора АЕГ „Томас Джеферсън“)
(Национална научно-практическа конференция,
посветена на 30-годишнината на Втора АЕГ „Томас Джеферсън“)
Галин Цоков
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-5.11