CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ
70 YEARS “ANGEL KANCHEV“ UNIVERSITY OF RUSE /
70 ГОДИНИ РУСЕНСКИ УНИВЕРСИТЕТ „АНГЕЛ КЪНЧЕВ“
Русенският университет – 70 години възходящо развитие
[University of Ruse – 70 Years Upward Development] /
Златоживка Здравкова, Zlatozhivka Zdravkova ) – стр. 1041
История на висшето педагогическо образование в Русе
[Нistory of Pedagogical Education in Ruse] /
Виолета Ванева / Violeta Vaneva – стр. 1052
Педагогическото познание в сложния спектър на науките за образованието
[The Pedagogical Knowledge in the Complex Spectrum of Educational Sciences] /
Пeтър Петров / Petar Petrov – стр. 1066
Влияние на феномените „ранно“ и „късно“ родителство върху целевите семейни възпитателни ориентации (съвременно състояние на проблема)
[Influence of Phenomena „Early“ and „Late“ Parenting on the Target of Family Educational Orientations (Current State of the Problem)] /
Десислава Стоянова, Desislava Stoyanova – стр. 1076
Ролята на графичния метод за решаване на физични задачи
[The Role of the Graphical Method for Solving Physical Tasks] /
Теменужка Богданова, Бетина Ковачева / Temenuzhka Bogdanova, Betina Kovacheva – стр. 1088
Валидиране на знания, умения и компетенции, придобити чрез неформално и информално обучение
[Validation of Knowledge, Skills and Competences Acquired through Formal and Informal Learning] /
Валентина Василева / Valentina Vassileva – стр. 1095
„Учене през целия живот“ – водеща ценност за съвременния учител
[“Lifelong Learning” – Leading Value for the Modern Teacher] /
Надие Карагьозова / Nadie Karagyozova – стр. 1103
Хистерията в детско-юношеска възраст
[Hysteria in Children and Teens] /
Силвия Крушкова / Silvia Kroushkova – стр. 1110
Дейностите на детето през неговия поглед в съпоставка с гледната точка на семейството и персонала
[Child’s View on Daily Activities in Comparison with the Perspective of Family and Staff] /
Лилия Тодорова / Liliya Todorova – стр. 1119
Теоретико-приложни предизвикателства и проблеми при реализиране на ситуациите в смесената по възраст група в детската градина
[Theoretical And Applied Challenges and Problems in Situation Realization in a Mixed-Age Group in the Kindergarten] /
Юлия Дончева / Julia Doncheva – стр. 1131
Пространственото мислене и показатели за установяване степента му на развитие в начална училищна възраст
[Spatial Thinking and Indicators to Identify the Degree of Development of Spatial Thinking in Primary School] /
Маргарита Георгиева / Margarita Guerguieva – стр. 1140
30 YEARS OMEP IN BULGARIA / 30 ГОДИНИ ОМЕП В БЪЛГАРИЯ
Значимостта на индивидуализацията и диференциацията в педагогическото взаимодействие в детската градина
[The Importance of Individualization and Differentiation for Pedagogical Interactions in Kindergartens] /
Розалина Енгелс-Критидис / Rozalina Enguels-Kritidis – стр. 1148
Ролята на конструктивните дейности за развитието на числовите представи при децата от предучилищна възраст
[The Role of Constructive Activities for the Development of Numerical Concepts in Preschool Children ] /
Галина Георгиева / Galina Georgieva – стр. 1157
Провокиране на изобразителна дейност чрез илюстрацията при деца от предучилищна възраст
[Promoting Drawing and Painting Activities via Illustrations in Preschool Children] /
Гергана Михайлова-Недкова / Gergana Mihailova-Nedkova – стр. 1162
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
РУСЕНСКИЯТ УНИВЕРСИТЕТ – 70 ГОДИНИ ВЪЗХОДЯЩО РАЗВИТИЕ
Златоживка Здравкова
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. В публикацията се разглежда процесът на създаване на висшето училище в Русе и етапите от неговото историческо развитие през последните 70 години.
Keywords: high school, university, faculty, specialty, academic leadership, rectors, development
UNIVERSITY OF RUSE – 70 YEARS UPWARD DEVELOPMENT
Abstract. The publication examines the process of establishing a university in Ruse and the stages of its historical development over the past 70 years.
Prof. Dr. Zlatozhivka Zdravkova
Dept. of Pedagogy, Psychology and History
Faculty of Natural Sciences and Education
“Angel Kanchev” University of Ruse
ИСТОРИЯ НА ВИСШЕТО ПЕДАГОГИЧЕСКО ОБРАЗОВАНИЕ В РУСЕ
Виолета Ванева
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. Целта на настоящата статия е представяне историята на педагогическото образование в Русе. За повече от 130 години Русе е център за обучение на детски и начални учители. В самото начало се създават висши педагогически курсове. По-късно е създаден Институт за учители. През 1994 г. Институтът става част от Русенския университет и е трансформиран в Педагогически факултет. Трудната и благородна мисия на педагозите е прехвърлена през поколенията, насърчаващи учение с любов, достойнство и надежда.
Keywords: pedagogical education; history; teachers training, University of Ruse
НISTORY OF PEDAGOGICAL EDUCATION IN RUSE
Abstract. The focus of this paper is the history of pedagogical education in Ruse. For more than 130 years Ruse has been a training centre for kindergarten and primary school teachers. At the very beginning there were pedagogical courses in Higher education. Later on an Institute for teachers had been established. In 1994 the Institute became part of the University of Ruse and it was transformed into a Faculty of Pedagogy. The diffi cult and noble mission of the educators has been passed on through the generations, promoting teaching with love, dignity and hope.
Dr. Violeta Vaneva, Assoc. Prof.
Dept. of Pedagogy, Psychology and History
Faculty of Natural Sciences and Education
“Angel Kanchev” University of Ruse
ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ПОЗНАНИЕ В СЛОЖНИЯ СПЕКТЪР НА НАУКИТЕ ЗА ОБРАЗОВАНИЕТО
Пeтър Петров
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. Проблемът за педагогическото познание е сред най-значимите в съвременната педагогика. В настоящата статия се предлагат аргументи за необходимостта от теоретични анализи за спецификата на педагогическото познание в науките за образованието. Основната теза е, че педагогическото познание е специализирана дейност, насочена към изучаване и интерпретиране на процесите и явленията в педагогическата реалност. Разграничават се два вида структури на педагогическото познание – базисна и вариантна. Базисната се отнася до неговата социална детерминираност, а вариантната засяга функционирането на отделните теории и научни области, които са в спектъра на науките за образованието.
Keywords: specific knowledge, pedagogical knowledge, educational sciences, pedagogical reality, pedagogical occurrence
THE PEDAGOGICAL KNOWLEDGE IN THE COMPLEX SPECTRUM OF EDUCATIONAL SCIENCES
Abstract. The problem about pedagogical knowledge is one of the most significant in modern pedagogics. This article provides arguments about the necessity for theoretical analysis of the specifics of pedagogical knowledge in educational sciences. The main thesis is that pedagogical knowledge is also a specialized activity aimed at studying and association of the processes and occurrences in pedagogical reality. We can distinguish two structures of pedagogical knowledge – basic and built on variants. The basic one refers to its social determination, while the variants are associated with the functioning of the individual theories and scientific areas, part of the educational sciences’ spectrum.
Dr. Petar Petrov, Assoc. Prof.
Dept. of Pedagogy, Psychology and History
Faculty of Natural Sciences and Education
“Angel Kanchev” University of Ruse
ВЛИЯНИЕ НА ФЕНОМЕНИТЕ „РАННО“ И „КЪСНО“ РОДИТЕЛСТВО ВЪРХУ ЦЕЛЕВИТЕ СЕМЕЙНИ ВЪЗПИТАТЕЛНИ ОРИЕНТАЦИИ (СЪВРЕМЕННО СЪСТОЯНИЕ НА ПРОБЛЕМА)
Десислава Стоянова
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. Настоящата статия разглежда въпроса за отражението на изключително актуалните за нашата съвременност явления „ранно“ и „късно“ родителство върху целевите семейни възпитателни ориентации. Стремежът е за изместване на фокуса от възприемането им като чисто социологически и демографски тенденции към интерпретирането на ефектите от влиянието им в контекста на семейната педагогика. Очертани са основните дефинитивни маркери на двата типа родителство; характеризирани са социалните и психологическите фактори, които ги детерминират; анализирани са конкретните аспекти от тяхното действие върху спецификата на прилаганите семейни възпитателни стратегии.
Keywords: „еarly“ and „late“ parenthood, psychological and social determinants, family-pedagogical parameters
INFLUENCE OF PHENOMENA „EARLY“ AND „LATE“ PARENTING ON THE TARGET OF FAMILY EDUCATIONAL ORIENTATIONS (CURRENT STATE OF THE PROBLEM)
Abstract. The existence of the phenomena of “early” and “late” parenting in itself does not constitute an exclusive novelty as a type of reproductive behavior, nor a global, nor a national aspect. It is alarming that currently, these demographic phenomena are explosively developed, grow in parallel and become resistant and dominant trends that increasingly define the status of sociological and demographic situation in the country. This article addresses the issue of early and late parenthood by shifting the focus from the field of sociology and demography and interprets it in the context of family pedagogy. Outlines the major definitive markers of both types of parenting; they are characterized by social and psychological factors that determines them; analyzed are specific aspects of their effect on the specifics of applied family education strategies.
Dr. Desislava Stoyanova, Assoc. Prof.
Dept. of Pedagogy, Psychology and History
Faculty of Natural Sciences and Education
„Angel Kanchev” University of Ruse
РОЛЯТА НА ГРАФИЧНИЯ МЕТОД ЗА РЕШАВАНЕ НА ФИЗИЧНИ ЗАДАЧИ
Теменужка Бухчева
Бетина Ковачева
Русенски университет „А. Кънчев“, Филиал – Силистра
Резюме. Графичният метод и неговите възможности са недостатъчно използвани в училище. В тази връзка, водеща идея е да се даде възможност на целенасочено, систематично и специфично обучение на студентите за прилагането и контрола на този метод.
Keywords: graphical method, task, graphic literacy, physics learning process
THE ROLE OF THE GRAPHICAL METHOD FOR SOLVING PHYSICAL TASKS
Abstract. The graphic method and its capabilities are not used enough in school. In this respect, the leading idea is to enable the targeted, systematic and specific training of students for the implementation and control of this method.
Dr. Temenuzhka Buhcheva, Assoc. Prof.
Mrs. Betina Kovacheva
Department of Engineering and Natural Sciences
“Angel Kanchev” University of Ruse, Branch Silistra
ВАЛИДИРАНЕ НА ЗНАНИЯ, УМЕНИЯ И КОМПЕТЕНЦИИ, ПРИДОБИТИ ЧРЕЗ НЕФОРМАЛНО И ИНФОРМАЛНО ОБУЧЕНИЕ
Валентина Василева
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. Валидирането на знания, умения и компетенции, придобити чрез неформалното и самостоятелно обучение, се превръща в основа на стратегията за учене през целия живот. Това предоставя възможности на възрастни хора, овладели голям брой компетенции чрез неформално обучение на работното си място, в ежедневния си живот и/или чрез хобита, но нямат необходимата квалификация, за да ги удостоверят. Валидирането подобрява мотивацията и нагласата на индивида за продължаващо професионално обучение и същевременно предоставя сертификати за придобити компетенции.Системите за валидиране насърчават равенството между различни групи хора, включително специфични групи, като имигранти, заети лица в зряла възраст и безработни лица, като им предоставят възможност да придобият нови умения и компетенции и да бъдат конкурентоспособни на пазара на труда.
Keywords: education, informal education, validation
VALIDATION OF KNOWLEDGE, SKILLS AND COMPETENCES ACQUIRED THROUGH FORMAL AND INFORMAL LEARNING
Abstract. The validation of knowledge, skills and competencies acquired through informal and non-formal education became the basis of the strategy for lifelong learning. This empowers older people, who mastered a large number of competences through informal learning in their workplace, in daily life and / or hobbies, but do not have the necessary qualifications to certify them. Validation improves the motivation and attitude of individuals continuing vocational training, while providing certificates of acquired competencies. Validation systems promote equality between different groups of people, including specific groups such as immigrants, employed adults and unemployed persons by providing them with the opportunity to acquire new skills and competences and to be competitive in the labor market.
Dr. Valentina Vassileva, Assist. Prof.
Dept. of Pedagogy, Psychology and History
Faculty of Natural Sciences and Education
„Angel Kanchev“ University of Ruse
„УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ“ – ВОДЕЩА ЦЕННОСТ ЗА СЪВРЕМЕННИЯ УЧИТЕЛ
Надие Карагьозова
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. Настоящата статия разглежда няколко важни въпроса, свързани с новата роля на съвременния учител, предизвикателствата, които стоят пред неговата личност, промените, инициирани от европейските ценности, които пренареждат приоритетите и ценностите в сферата на образованието. Ролята на учителя е разгледана като фактор за изграждане на автономни и предприемчиви личности, които уважават другите и са готови да работят в сътрудничество, които притежават основни компетенции, които са наясно със своите силни страни и са способни да ги развиват и да ги използват както за себе си така и за обществена полза.
Keywords: teacher, factor, key roles, European values
“LIFELONG LEARNING” – LEADING VALUE FOR THE MODERN TEACHER
Abstract. This article examines the challenges facing the modern teacher imposing dimanichnite changes and European values and rearranged priorities in education.
Mrs. Nadie Karagyozova, PhD Student
Dept. of Pedagogy, Psychology and History
Faculty of Natural Sciences and Education
“Angel Kanchev” University of Ruse
ХИСТЕРИЯТА В ДЕТСКО-ЮНОШЕСКА ВЪЗРАСТ
Силвия Крушкова
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. Статията е фокусирана към едно от най-честите невротични разстройства, а именно хистеричното разстройство, и то в детска и юношеска възраст. В началото се представя спецификата на самото невротично разстройство, неговите симптоми в общ план, като постепенно се преминава към симптомите, които имат значение за възрастовата специфика, а именно характеристиките на хистерията в детството и юношеството. Отделено е място и за преобладаващите форми на хистерични поведенчески реакции при децата и тийнейджърите. Представеното възрастово разграничение помага за уточняване в диагностичен план, както и предприемането на специфични поведенчески терапевтични включвания и техники. В изводите се акцентира върху важността на ранното диагностициране и терапевтично третиране на това невротично разстройство, което би повлияло нормалното психологично, емоционално и поведенческо функциониране на децата и юношите.
Keywords: neurotic disorder, children, hysteria, symptoms, hysterical reaction, therapy
HYSTERIA IN CHILDREN AND TEENS
Abstract. The article focuses on one of the most common neurotic disorders – hysteria and its consideration in children and adolescents. At first it presents the main clinical symptoms of this common neurotic disorder. The emphasis is on the predominant hysterical reactions. Attention is drawn to the most common behavioral markers characteristic of children suffering from hysteria. Various theoretical formulations of known researchers in the field of neurotic disorders in children are presented. An important place is given to the ways and methods for specific and accurate diagnosis of neurotic disorder clinic and thus some therapeutic techniques are displayed. In conclusion the article emphasizes on the importance of early diagnosis of neurotic disorder and its treatment.
Dr. Silvia Kroushkova
University of Ruse
ДЕЙНОСТИТЕ НА ДЕТЕТО ПРЕЗ НЕГОВИЯ ПОГЛЕД В СЪПОСТАВКА С ГЛЕДНАТА ТОЧКА HА СЕМЕЙСТВОТО И ПЕРСОНАЛА
Лилия Тодорова
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. Статията представя изследване на 79 деца с увреждания и в социално неравностойно положение по отношение компетентността в изпълнението
и значението на ежедневните дейности. В проучването е използван българският превод на американския инструмент Дейностна самооценка на детето (Child Occupational Self Assessment, COSA). За всяко дете е направена оценка от персонала, работещ с детето, както и от родител при възможност за установяване на контакт. Проведен е равнителен анализ в качествен аспект на дейностите, оценени от децата, родителите и персонала с най-ниска и най-висока оценка. Установени са статистически значими различия между оценките на децата, родителите и персонала по двете скали, които не трябва да се надценяват, тъй като качествената съпоставка открива голямо сходство както по отношение на трудността, така и на значението на дейностите. И трите групи окачествяват най-трудните дейности като най-маловажни и обратно, което се счита за високо ниво на удовлетворение. За целите на работата с деца качествената информация се оказва по-ценна, защото дава насоки за нужните промени.
Keywords: Child Occupational Self Assessment, disabled children, social disadvantage, pediatric occupational therapy
CHILD’S VIEW ON DAILY ACTIVITIES IN COMPARISON WITH THE PERSPECTIVE OF FAMILY AND STAFF
Abstract. The article presents a study of 79 children with disabilities and social disadvantage in relation to their competence and value of daily activities. The Bulgarian translation of the American assessment tool Child Occupational Self Assessment (COSA) is used. In addition, each child is assessed by a member of the working staff, and a parent where contacts were established. Comparative qualita-tive analysis of the activities evaluated by children, parents and staff with the lowest and the highest grade is conducted. Statistically signifi cant differences between the assessments of children, parents and staff on the two scales are estabilished, but they should not be overestimated as qualitative comparison reveals a great similarity in terms of diffi culty and the importance of activities. All three groups qualify the most diffi cult activities as least important and vice versa, which is considered a high level
of satisfaction. For the purpose of working with children the qualitative information
is more valuable because it gives guidelines for appropriate changes.
Dr. Liliya Todorova, Assist. Prof.
Department of Public Health and Social Work
“Angel Kanchev” University of Ruse
ТЕОРЕТИКО-ПРИЛОЖНИ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА И ПРОБЛЕМИ ПРИ РЕАЛИЗИРАНЕ НА СИТУАЦИИТЕ В СМЕСЕНАТА ПО ВЪЗРАСТ ГРУПА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Юлия Дончева
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. Настоящата публикация коментира и търси отговор на въпроси, поставени от практици – предучилищни педагози, при поредица от дискусионни срещи, национални и регионални квалификации относно проблемите за възпитание и обучение в условията на смесена възрастова група. Учителите срещат методически трудности при организацията и учебно-техническото осигуряване. Учебните ресурси за „чистите“ възрастови групи (І, ІІ, ІІІ и Подготвителна) не са подходящи при работа в дадена педагогическа ситуация в нехомогенна група, с различни учебни помагала. Също така физически и психически е трудно само един учител да работи с четири подгрупи деца в континуума от 3 – 6-годишна възраст.
Keywords: statistic, mixed age groups, kindergarten, challenges, problems
THEORETICAL AND APPLIED CHALLENGES AND PROBLEMS IN SITUATION REALIZATION IN A MIXED-AGE GROUP IN THE KINDERGARTEN
Abstract. The present report comments on and seeks answers to questions concerning education and training issues in a mixed-age group posed by practitioners – preschool teachers in a series of discussion meetings, national and regional teacher training courses. Teachers have methodological diffi culties in organization and training and technical provision. Learning resources for “pure” age groups (I, II, III and Preparatory) are not suitable when working in a given teaching situation in a non-homogeneous group with different textbooks. It is also physically and mentally diffi cult for just one teacher to work with four subgroups of children aged 3 – 6.
Dr. Julia Doncheva, Assist. Prof.
Dept. of Pedagogy, Psychology and History
Faculty of Natural Sciences and Education
„Angel Kanchev” University of Ruse
ПРОСТРАНСТВЕНОТО МИСЛЕНЕ И ПОКАЗАТЕЛИ ЗА УСТАНОВЯВАНЕ СТЕПЕНТА МУ НА РАЗВИТИЕ В НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Маргарита Георгиева
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. Тази статия проследява развитието на пространственото мислене в хода на онтогенезиса и разглежда основния показател за установяване нивото на развитие на пространственото мислене – вида на опериране с образи, тяхната достъпност за учениците, както и свързаните с него показатели – ширина на оперирането с образи и пълнота на образа.
Keywords: spatial thinking, type of image operation, image latitude, completeness
of the image
SPATIAL THINKING AND INDICATORS TO IDENTIFY THE DEGREE OF DEVELOPMENT OF SPATIAL THINKING IN PRIMARY SCHOOL
Abstract. This article traces the development of spatial thinking in the course of ontogenesis and considers the main indicator for establishing the level of development of spatial thinking – the type of operation with images, their accessibility to students, as well as related indicators – image latitude and completeness of the image.
Mrs. Margarita Guerguieva, PhD Student
„Angel Kanchev” University of Ruse
Ruse, Bulgaria
ЗНАЧИМОСТТА НА ИНДИВИДУАЛИЗАЦИЯТА И ДИФЕРЕНЦИАЦИЯТА В ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Розалина Енгелс-Критидис
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Публикацията очертава значимостта на индивидуализацията и диференциацията при подбора и структурирането на образователното съдържание, както и при планирането на целите на педагогическото взаимодействие в детската градина. Представени са резултати от проведено изследване в експериментална и контролна група 6 – 7-годишни деца, което показва по-големия образователен напредък в групата, където е заложено засилено приложение на индивидуалния и диференциран подход.
Keywords: individualization; differentiation; individual educational progress
THE IMPORTANCE OF INDIVIDUALIZATION AND DIFFERENTIATION FOR PEDAGOGICAL INTERACTIONS IN KINDERGARTENS
Abstract. The publication outlines the importance of individualization and differentiation when selecting and developing educational content, as well as when planning the goals of pedagogical interactions in the kindergarten. The results of a study involving experimental and control groups of 6-7-year-old children are presented; they indicate an improvement of the progress of children in the group where individual and differentiated approach had been systematically applied.
Dr. Rozalina Enguels-Kritidis, Assoc. Prof.
Faculty of Preschool and Primary School Education
University of Sofia
РОЛЯТА НА КОНСТРУКТИВНИТЕ ДЕЙНОСТИ ЗА РАЗВИТИЕТО НА ЧИСЛОВИТЕ ПРЕДСТАВИ ПРИ ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Галина Георгиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски
Резюме. Настоящата статия представя кратък обзор на изследване с 5 – 7-годишни деца от подготвителна група в детска градина, което има за цел да проследи развитието на числовите представи с помощта на разнообразни конструктивни дейности. Периодът на провеждане на изследването е в рамките на шесмесеца – от октомври 2014 г. до април 2015 г. Доказва се положителният ефекот прилагането на допълнителен сензорен материал по време на нерегламентирани ситуации по математика.
Keywords: preschool, mathematics, constructive activities
THE ROLE OF CONSTRUCTIVE ACTIVITIES FOR THE DEVELOPMENT OF NUMERICAL CONCEPTS IN PRESCHOOL CHILDREN
Abstract. The present article presents a brief overview of a study, conducted among 5 – 7 years old pre-school children from the preparatory group at a kindergarten, which aims at monitoring the development of numerical concepts via various constructive activities. The duration of the study was six months – from October 2014 to April 2015. The fi ndings prove the positive impact of the use and application of additional sensory materials during informal extracurricular Math activities.
Mrs. Galina Georgieva, Assist. Prof.
Faculty of Preschool and Primary School Education
University of Sofia
ПРОВОКИРАНЕ НА ИЗОБРАЗИТЕЛНА ДЕЙНОСТ ЧРЕЗ ИЛЮСТРАЦИЯТА ПРИ ДЕЦА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Гергана Михайлова-Недкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящото изследване има за цел да проучи как се провокира изобразителната дейност при децата от предучилищна възраст чрез илюстрацията. На децата се предлагат да разгледат разнообразни илюстрации на български и чуждестранни художници, след което да рисуват и апликират, използвайки нетрадиционни техники на работа (колаж). Анализът им е направен по показателите за художествена изразителност. Резултатите показват положителна нагласа и емоционално отношение, отразено със средствата на изобразителните дейности – в случая рисуване и апликиране.
Keywords: illustration, pictorial activity, drawing, collage, artistic expression
PROMOTING DRAWING AND PAINTING ACTIVITIES VIA ILLUSTRATIONS IN PRESCHOOL CHILDREN
Abstract. This study examines how illustration pictorial activity provokes preschoolers. After exploration of various illustrations of Bulgarian and foreign artists, preschool children were asked to draw and inlay using unconventional techniques (collage). Indicators of artistic expression were used to analyze their work. The results showed children’s positive attitude and emotionality expressed through pictorial activity means which in this case are drawing and inlaying.
Mrs. Gergana Mihailova-Nedkova, Assist. Prof.
Faculty of Preschool and Primary School Education
University of Sofia