ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Типология на творческите задачи и мястото им в обучението по математика
д-р Севдалина Георгиева
Шуменски университет
Дeпартамент за информация, квалификация и продължаващо образование – Варна
https://doi.org/10.53656/ped2021-6.01
Резюме. Една от основните задачи на съвременното образованието е да развива творческите способности на учениците…
ВИЖ ПОВЕЧЕ
Превенция и корекция на девиантно и делинквентно поведение,
отразени в изкуството: оценка на анализ по алгоритъм
ас. д-р Даниел Полихронов
Софийски университет „Свети Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-6.02
Резюме. Проблемът за отражението на превенцията и корекцията на девиантното и делинквентното поведение в изкуството не е нов, но е актуален и недостатъчно изследван в България…
виж повече
Диагностициране на усвоените знания по литература при учениците в iv клас чрез тестова проверка
ас. д-р Ива Стаменова
Югозападен университет „Неофит Рилски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-6.03
Резюме. Настоящата разработка е насочена към диагностика знанията на учениците по литература от IV клас посредством проведено обучение по четене и извънкласно четене. Преди провеждането на теста е проведена беседа с учениците от IV клас върху изучени художествени произведения. Събеседването има за цел да се проследи интересът на учениците към определени художествени текстове, тъй като въз основа на тях се проверяват, от една страна, уменията за четене с разбиране – с кратки въпроси, поставени към съответните произведения, а от друга страна, се провокира стимулиране на въображението с допълнително поставените към приказките дейности…
Стигма и социални дистанции при зрелостници спрямо хора с психични разстройства
д-р Симеон Сапунджиев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-6.04
Резюме. Статията е посветена на хората с психични разстройства, стигматизиращото отношение и социалните дистанции, проявявани от страна на зрелостници. В теоретичен план са разгледани различни аспекти на стигматизирането и социалните дистанции – страх, опасения, отказ от съвместни дейности, наличие на негативно отношение, неблагоприятно третиране, проява на агресия и други…
Създаване и история на Виенския педагогиум
д-р Димка Иванова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-6.05
Резюме. Виенският педагогиум се разкрива във Виена в отговор на нарасналата нужда от по-широко и качествено образование. Със своето устройство, учебни програми и практическа насоченост той се превръща във водеща образователна институция не само за Австрия, а и за цяла Европа…
ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Помощник-учителят през периода на Българското просвещение и в нашето съвремие
доц. д.н. Йосиф Нунев
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Педагогически колеж – Плевен
https://doi.org/10.53656/ped2021-6.06
Резюме. Предложеният материал е скромен опит да се свърже времето на Българското просвещение и ролята на помощник-учителя тогава с нашето време, и поредната амбиция на българската държава да имплементира в предучилищното и училищното образование помощната длъжност „образователен медиатор“…
ВИЖ ПОВЕЧЕ
ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
A Study of Parents’ Readiness to Raise Children with Intellectual Disabilities
Dr. Maryana Buinyak, Assist. Prof.
Prof. Dr. Svitlana Myronova
Kamianets-Podilskyi Ivan Ohiienko National University (Ukraine)
https://doi.org/10.53656/ped2021-6.07
Abstract. The readiness of parents to raise children with intellectual disabilities is a set of emotional-motivational, cognitive and activity components, the formation of which ensures an adequate attitude of family members to the child and the choice of optimal methods of its upbringing…
виж повече
Psychological, Pedagogical and Drganizational Peculiarities of the Development of Students’ Volitional Qualities as a Factor of Success in Learning
Dr. Nadiia Vientseva, Assoc. Prof.
Berdyansk State Pedagogical University (Ukraine)
Dr. Olena Karapetrova
University named after Alfred Nobel – Dnipro (Ukraine)
https://doi.org/10.53656/ped2021-6.08
Abstract. The article reports the results of the empirical study of the impact of volitional qualities development on the level of academic achievements of higher education institution students…
КНИЖНИНА
Teachers’ Perspective On The Educational Implications Of Online Teaching
Dr. Julien-Ferencz Kiss, Prof. Dr. Florica Orțan, Dr. Laurențiu Mândrea
University of Oradea (Romania)
https://doi.org/10.53656/ped2021-6.09
Abstract. The present research explores the perception of teachers in Romania on the implications of the transition to online education. 143 teachers participated in the research, all of them involved in continuing education activities. From the results, we can highlight the fact that as we approach pre-school and primary level in regular education, online teaching is perceived as much more difficult…
Психолого-педагогически правила, Модели на добри практики и препоръки при работата и обучението на деца и ученици с поведенчески разстройства
Тричков, Ив., 2019. Психолого-педагогически правила, модели на добри практики и препоръки при работата и обучението на деца и ученици
с поведенчески разстройства. Пловдив: Университетско издателство
„Паисий Хилендарски“, ISBN 978-619-202-514-4
проф. д.н. Дора Левтерова-Гаджалова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-6.10
IN MEMORIAM
In Memory of Prof. Emilia Rangelova (1940 – 2021)
Prof. Dr. Inna Fedotenko
Tula State Pedagogical University – Tula (Russia)
https://doi.org/10.53656/ped2021-6.12
Проф. д-р Гинка Димитрова – педагог по призвание и професор в Алма матер
проф. д-р Нели Бояджиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-6.12