СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
ПАМЕТТА НА ПОТОМЦИТЕ / THE MEMORY OF THE DESCENDANTS
„Слънцето“ на възпитателната система в ТВУ – Ракитово
„The Sun“ of the Educational System in Labor Reform School – Rakitovo
Йордан Колев / Jordan Kolev – 968
ЦЕННОСТНИ АСПЕКТИ НА ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ЕЖЕДНЕВИЕ / VALUE ASPECTS OF THE PEDAGOGiCAL DAILY ROUND
Хуманистични аспекти на интерактивното обучение в началното училище
Humanistic Aspects of interactive Education at Primary School
Пенка Марчева / Penka Marcheva – 982
Технология на аксеологическото познание при образование за междурелигиозна толерантност
Technology Axiological Knowledge in Education for Interfaith Tolerance
Румяна Неминска / Rumуana Neminska – 989
Емоционално въздействие на театралната игра при децата от І – ІV клас
Emotional Impact of the Artical Game among Children from I to V Grade
Рени Атанасова / Rennie Atanasova – 994
Ценности и духовно-нравствено развитие на малкия ученик
Values And Spiritual-Moral Development of the Small Student
Марияна Ешкенази, Гергана Фиданова, Марияна Вишева, Цветанка Годжилова /
Mariana Echkenazi, Guergana Fidanova, Maryana Vicheva, Tzvetanka Godjilova – 999
Активизиране на познавателната активност на първокласниците чрез използване на интерактивни техники и технологии
Activation of the Cognitive Activity of First grade Students through the Use of interactive Techniques and Technologies
Росица Маринова / Rositsa Marinova – 1007
Ако можех да погледна през детските очи Мария Шушнева
If I Could Look through Children’s Eyes
Мария Шушнева / Maria Shushneva – 1013
Ателието по интереси в детската градина – средство за социализиране на децата и хуманизиране на взаимодействието
The Workshop of Interests in Kindergarten – a Way of Socializing the Children and Humanization of the Interaction
Румяна Кирилова / Roumyana Кirilova – 1017
Ценностният образователен подход в педагогическото ежедневие
The Approach to Teaching Values Education
Маргарита Марова / Margarita Marova – 1023
Тренинги за формиране на социални умения у учениците от първи клас
Trainings for Social Skill Acquisation in First Grade Students
Анелия Илиева / Aneliya Ilieva – 1029
Ученето заедно – забавно, интересно и полезно
Studying Together – Fun, Interesting and Usefull
Диана Янкова / Diana Yankova – 1037
Малкият ученик чете
Little Student Reads
Марияна Механджиева, Венета Велева / Mariana Mehandjieva, Veneta Veleva – 1044
Съчинението като начин за развитие на ученическото творчество работа по учебен проект
Text Composition as a Way of Enhancing Student Creativity and Improving Writing Work on a School Project
Антоанета Пепелишева / Antoaneta Pepelisheva – 1049
Световните празници – междукултурен мост
International Holidays – an Intercultural Bridge
Ренета Савчева / Reneta Savcheva – 1054
Йога в клас – инструмент, подпомагащ ученето
Ioga in Class – a Tool-supporting Learning
Таня Делякова / Tania Delyakova – 1059
С баба и дядо в клас
With grandparents in Class
Цветелин Горанов, Таня Илиева, Цветанка Берова, Нели Иванова, Борка Бончева /
Tsvetelin Goranov, Tanya Ilieva, Tsvetanka Berova, Neli Ivanova, Borka Bontcheva – 1066
Интердисциплинарно състезание „Aз съм българче“
Interdisciplinary Competition „I am Bulgarian”
Мариана Митова, Елена Иванова / Mariana Mitova, Elena Ivanova – 1072
Род рода не храни, но тежко му, който го няма!
Family and Traditions
Диляна Вачкова, Евелина Димитрова / Dilyana Vachkova, Evelina Dimitrova – 1077
Да помогнем на децата да отворят сърцата си
Let’s Help Children to Open their Hearts
Иванка Дебелушина, Нина Маврикова / Ivanka Debeluchina, Nina Mavrikova – 1082
Eкологично възпитание и формиране на екологична култура
Value Aspects of the Pedagogical Daily Round
Петя Башкехайова / Petya Bashkehayova – 1085
Грета и другите – работа с първокласник със специални образователни потребности
Greta And The Others – Working with First-Graders with Special Educational Needs
Богомила Стефанова / Bogomila Stefanova – 1090
Доброто е у всеки
Kindness is in Everyone
Мария Наскова / Maria Naskova – 1097
На чаша руски чай в деня на християнското семейство
A Cup of Russian Tea on the Day of the Christian Family<
Анета Цурева, Елена Ангелова / Aneta Tsureva, Elena Angelova – 1102
Растем с традициите на нашите предци
Grow up with the Tradition of our Ancestors
Цветанка Начева / Tzvetanka Nacheva – 1107
КНИЖНИНА / BOOKS
„Обучение на учители за формиране на знания, умения и компетенции за работа в интеркултурна среда“
Training Teachers for Formation of Knowledge, Skills for Work in intercultural Environment
Красимира Табакова / Krasimira Tabakova – 1110
IN MEMORIAM
Отличен педагог, психолог и психотерапевт – доц. Светослав Стаменов
Excellent educator, psychologist and psychotherapist – Assoc. Prof. Svetoslav Stamenov
Любен Десев / Lyuben Dessev – 1113
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ / READ IN THE LASTES ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS – 1115
УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – 1117
„СЛЪНЦЕТО“ НА ВЪЗПИТАТЕЛНАТА СИСТЕМА В ТВУ – РАКИТОВО 85 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА АНГЕЛ УЗУНОВ (1928 – 1999)
Йордан Колев
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Анализират се идеите на Ангел узунов за човешкото начало в детето – именно то е „слънцето“ на възпитателната система в трудово-възпи-“ на възпитателната система в трудово-възпитателното училище „Максим горки“ в Ракитово.
Keywords: Angel Uzunov from Rakitovo, nobody’s tough boys, human beginning in the child
”THE SUN“ OF THE EDUCATIONAL SYSTEM IN LABOR REFORM SCHOOL – RAKITOVO
Abstract. The ideas of Angel Uzunov for the human beginning in the child which is the ”sun“ in the educational system of the labor reform school ”Maxim gorky“ in Rakitovo are analyzed.
Prof. Jordan Kolev, PDS
Neofit Rilski South-West University
Faculty of Pedagogy
66, ivan Mihailov Str.
2700 Blagoevgrad, Bulgaria
ХУМАНИСТИЧНИ АСПЕКТИ НА ИНТЕРАКТИВНОТО ОБУЧЕНИЕ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Пенка Марчева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – Педагогически колеж, Плевен
Резюме. В публикацията са разкрити някои от хуманистичните аспекти на интерактивното обучение в началното училище. В теоретичен план те са проследени в три основни линии – по отношение на интерактивното взаимодействие, по посока на изграждане на интерактивна среда и по отношение на интерактивното взаимодействие обучаем – обучаван. В практически ас- – обучаван. В практически ас-обучаван. В практически аспект тяхната приложимост е разгледана чрез дейността, която ги обединява – играта. Нейното активно присъствие в живота на малкия ученик е основен мотив при избора на практическата основа, на която се поставя разглежданата проблематика.
Keywords: humanistic aspect, education, interactivity, interactive methods and techniques, interactive games
HUMANISTIC ASPECTS OF INTErACTIVE EDUCATION AT PrIMArY SCHOOL
Abstract. in the present publication are revealed some humanistic ideas of interactive education at primary school. in the theoretical aspect, they are followed at two basic lines- regarding the interaction, on the direction of building interactive environment. in a practical aspect, their relevancy is discussed through the activity that unites them – the game. its active presence in the little student is a basic motive for the choice of the practical base on which is put the studied problematic
Assoc. Prof. Penka Marcheva, PhD
University of Veliko Turnovo
„St. Cyril and St. Methodius“
College of Pedagogy – Pleven
ТЕХНОЛОГИЯ НА АКСЕОЛОГИЧЕСКОТО ПОЗНАНИЕ ПРИ ОБРАЗОВАНИЕ ЗА МЕЖДУРЕЛИГИОЗНА ТОЛЕРАНТНОСТ
Румяна Неминска
137. СОУ „Ангел Кънчев“ , София
Резюме. В настоящото изложение се разглеждат технологични и таксономични проекции за развитие на религиозноценностен модел в образованието за междурелигиозна толерантност. Предлага се педагогическа технология за инструментализиране и редуциране на учебното мултирелигиозно познание. Основната идея е да се подкрепи и насърчи българският учител в една твърде широка и рискова интердисциплинарна аксеологическа област – тази за развитие на междурелигиозната толерантност у подрастващите.
Keywords: educational technology, value-religious aspect, taxonomy
TECHNOLOGY AXIOLOGICAL KNOWLEDGE IN EDUCATION FOR INTERFAITH TOLERANCE
Abstract..in the present article are considered technological and taxonomic projections for the development of religious education in the value model of interfaith tolerance. it offers a pedagogical technology for reducing multifaith knowledge.The main idea is to support and promote Bulgarian teacher in a very broad and interdisciplinary field of riskaxiology – that development of interreligious tolerance.
Dr. rumуana Neminska
137 School
135, Europe bld.
1336 Sofia
Bulgaria
E-mail: rineminska@gmail.com
ЕМОЦИОНАЛНО ВЪЗДЕЙСТВИЕ НА ТЕАТРАЛНАТА ИГРА ПРИ ДЕЦАТА ОТ І – ІV КЛАС
Рени Атанасова
Основно училище „Христо Ботев“ – Пазарджик
Резюме. Интересът на децата към театралната игра е много голям. Кукленият театър е особен вид театрално изкуство и негов инструмент е театралната кукла. Децата се запознават с различните видове кукли и мистичния им ореол. Емоции предизвикват куклите, направени от импровизирани материали. Настоящата статия предлага различни театрални игри и практики – етюди и магическото „Ако“. Забавни за децата са упражненията за усъвършенстване на говора. Магията на театъра е в симбиозата от различните изкуства.
Keywords: theater game and practices, Puppet Theater
EMOTIONAL IMPACT OF THE THE ARTICAL GAME AMONG CHILDREN FROM I TO IV GRADE
Abstract. The interest of the children in the theater game is very large. Puppet Theater is a special kind of theatrical art and its instrument is the puppet. Children are introduced to different types of dolls and their mystical aura. Emotions provoke dolls made of improvised materials. This article offers a variety of theater games and practices – sketches and the magic ”if“. Fun for children exercises to improve speech. The magic of theater is the symbiosis of different arts.
Rennie Atanasova
Hristo Botev Primary School
ЦЕННОСТИ И ДУХОВНО-НРАВСТВЕНО РАЗВИТИЕ НА МАЛКИЯ УЧЕНИК
Марияна Ешкенази, Гергана Фиданова, Марияна Вишева, Цветанка Годжилова
Начално училище „Отец Паисий“ – Пазарджик
Резюме. Статията е ориентирана към представяне на ценностно-хуманистичния подход в неговите аспекти, като се описват основни ценности, които се формират чрез различните видове общуване на детето в процеса на духовно-нравственото му развитие в периода от 7 до 12-годишна възраст. Дейностите, които осъществяваме с децата, в единството си изразяват идеята за хуманизиране и демократизиране на образователната среда, в която отношенията ученик – ученик и учител – ученик се изграждат на основата на равнопоставеност, доверие и сътрудничество, като се насочваме към превръщането на училището в училище на личността.
Keywords: values, personality, approach, pedagogical processes, equality, cooperation, teamwork
VALUES AND SPIRITUAL-MORAL DEVELOPMENT OF THE SMALL STUDENT
Abstract. This article aims to present the value-humanistic approach in its aspects, describing the core values that are formed by different types of interaction of the child in the process of spiritual and moral development of the region in the period from 7 to 12 years old. Activities to carry out with the kids inunity express he idea of humanization and democratization of the educational environment which student-student relations and teacher-student are based on reciprocity, trust and cooperation, aimed at transforming the school into school personality.
Mariana Echkenazi, Guergana Fidanova, Maryana Vicheva, Tzvetanka Godjilova
Primary school ”Otetz Paisii“, Pazardjik
44, Konstantin Velichkov str.
АКТИВИЗИРАНЕ НА ПОЗНАВАТЕЛНАТА АКТИВНОСТ НА ПЪРВОКЛАСНИЦИТЕ ЧРЕЗ ИЗПОЛЗВАНЕ НА ИНТЕРАКТИВНИ ТЕХНИКИ И ТЕХНОЛОГИИ
Росица Маринова
Основно училище „Васил Левски“ – Ловеч
Резюме. Модерното обучение все повече се основава на активни методи, при които ученикът играе централна роля. Настоящата статия представя из-използване на техники за активно учене в класната стая – една от най-добрите стратегии за развитието на креативността на учениците.
Keywords: modern education, cognitive activity of first grade students, creativity
ACTIVATION OF THE COGNITIVE ACTIVITY OF FIRST GRADE STUDENTS THROUGH THE USE OF INTERACTIVE TECHNIQUES AND TECHNOLOGIES
Abstract.modern education is relying more and more on interactive methods, in which the child is playing a main role. This article presents the usage of interactive methods in the classroom – it is considered to be one of the best ways for the children, so that they can develop their creativity.
Rositsa Marinova
Head teacher
Vasil Levski School
Lovech
АКО МОЖЕХ ДА ПОГЛЕДНА ПРЕЗ ДЕТСКИТЕ ОЧИ
Мария Шушнева
Основно училище „Св. Климент Охридски“ – Пазарджик
Резюме. Настоящата разработка обхваща описание на практически и теоретични знания и споделен опит за работа с ученици от І – ІV клас.
Keywords: practical and theoretical knowledge, students from i – iV class
IF I COULD LOOK THROUGH CHILDrEN’S EYES
Abstract. This paper includes a description of the practical and theoretical knowledge and shared experience of working with students from I – IV class.
Maria Shushneva
Primary school „St. Kliment Ohridski“, Pazardjik
АТЕЛИЕТО ПО ИНТЕРЕСИ В ДЕТСКАТА ГрАДИНА – СРЕДСТВО ЗА СОЦИАЛИЗИРАНЕ НА ДЕЦАТА И ХУМАНИЗИРАНЕ НА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО
Румяна Кирилова
ЦДГ „Юнско въстание“ – Плевен
Резюме. С изграждане на ателие за работа по интереси в библиотеката на детската градина се цели да се създаде ранен интерес към книгите и литературата за деца. С включването на представители на обществеността – писатели, актьори, библиотекари, учители от други учебни заведения и родители, в разговорите с децата се предават по непринуден начин знания на децата, обогатяват се уменията за общуване, формират се модели на поведение. Работата по програма „e- Twinning“ спомага за включване във взаимодействието на учители и деца от различни националности, което обогатява възможностите за опознаване на други традиции и обичаи, за възпитаване на разбиране и толерантност.
Keywords: workshop of interests, socialization, humanization of the interaction
THE WORKSHOP OF INTERESTS IN KINDERGARTEN – A WAY OF SOCIALIZING THE CHILDREN AND HUMANIzATION OF THE INTERACTION
Abstract. Setting up a workshop of interests in the library at the kindergarten aims to create an early interest in books and literature for children. The inclusion of society presenters – such as writers, actors, librarians, teachers from other schools and parents – in children’s conversations is a way of easy learning, enrichment of social skills, and forming of models of behavior. Working on the project “e-Twinning” helps the interaction between teachers and children from different nationalities which enriches the capabilities of familiarizing with other traditions and customs, it teaches understanding and tolerance.
Roumyana Кirilova
Kindergarten „Yunsko vastanie“
Pleven
ЦЕННОСТНИЯТ ОБРАЗОВАТЕЛЕН ПОДХОД В ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ЕЖЕДНЕВИЕ
Маргарита Марова
Основно училище „Христо Ботев“ – Велинград
Резюме. Предвид динамиката на съвременния свят с все по-често срещаните сблъсъци на ценности, променящи се идеали, нови форми на социална интеграция целта на преподавателя е да помогна на учениците си не просто да разберат кои са всепризнатите ценности днес, а да ги подготви да могат да открият сами ценностите на утрешния ден. Настоящата статия илюстрира как това може да се осъществи чрез многоетапен процес на оценяване, който да включва четири фундаментални фази: предизвикателство, избор, утвърждаване и практика. Само чрез индивидуален избор ученикът би могъл трайно да утвърди своята ценностна система и да я прилага извън стените на класната стая в хармония с околния свят.
Keywords: teaching values, education
THE APPROACH TO TEACHING VALUES EDUCATION
Abstract. in the dynamics of modern society, it has become more and more common to face conflicting values, changing ideals, and new forms of social integration. The teacher’s goal is to help the students not just recognize today’s values but prepare them to comprehend the values of tomorrow. This can be accomplished through a multi-stage process of evaluation which in teaching experience consists of four fundamental phases: challenge, choice, affirmation, and practice. it is only through personal choice that a student can affirm his or her individual values system and practice it beyond the walls of the classroom in harmony with the surrounding world.
Margarita Marova
Hristo Botev Primary School
ТРЕНИНГИ ЗА ФОРМИРАНЕ НА СОЦИАЛНИ УМЕНИЯ У УЧЕНИЦИТЕ ОТ ПЪРВИ КЛАС
Анелия Илиева
Гимназия с преподаване на чужди езици – Плевен
Резюме. В настоящата публикация са разгледани някои хуманистични принципи на възпитанието като изходна позиция при работата за разширяване на социалния опит на учениците в начална училищна възраст. Представена е практическа работа чрез тренинги, базирани на ситуационно обучение, за корекция на агресивни тенденции в поведението и формиране на социални умения, като се отчитат възрастовите и индивидуалните особености на учениците в първи клас.
Keywords: training, social skills
TRAININGS FOR SOCIAL SKILL ACQUISATION IN FIRSTG STUDENTS
Abstract. in the following publication are examined some humanistic principles of education as a forming-up ground for extension of the social experience of stu-extension of the social experience of stu- of the social experience of students in first grade. The practical job is expressed in trainings based on situational education for correcting aggressive tendencies in the behavior and formation of social skills as the age limit and idiosyncrasies of students in first grade are given an account.
Aneliya Ilieva
Foreign Language School
Pleven
УЧЕНЕТО ЗАЕДНО – ЗАБАВНО, ИНТЕРЕСНО И ПОЛЕЗНО
Диана янкова
Начално училище „Св. св. Кирил и Методий“ – Троян
Резюме. В разработката се споделя опитът в търсене и прилагане на различна организация на учебната дейност, която има за цел стимулиране на познавателната активност на учениците, учене чрез съпреживяване на базата на проектната организация на учебния процес. Идеята е ученето да стане забавно и интересно чрез включване на различни участници в уроците – ученици от други класове, родители и консултанти.
Keywords: teamwork, learning together, interdisciplinary projects, research, dialogue form, a variety of activities, positive attitude
STUDYING TOGETHER – FUN, INTERESTING AND USEFULL
Abstract. in the paper it is shared the experience in finding and implementing different ways of organizing learning activities which aim to promote the cognitive activity of students, learning empathy, based on project organization of the learning process. The idea is to make learning fun and interesting by involvement of different participants, such as students from other classes, parents and counselors.
Diana Yankova – senior teacher
Primary school „St. Cyril and st. Methodius“
Troyan
Марияна Механджиева
Венета Велева
Начално училище „Христо Ботев“ – Пловдив
Резюме. Настоящата статия има за цел да покаже два пътя на общуване на детето с книгата, реализирани в първи и втори клас, които превръщат книгата в естествен, необходим и най-вече желан спътник в живота на растящото дете.
Keywords: child’s book, student in first and second grade, growing child
LITTLE STUDENT READS
Abstract. This article aims to show two ways of communication with the child’s book made in first and second grade, that makes the book a natural, necessary and most welcome companion in the life of the growing child.
Mariana Mehandjieva, Veneta Veleva
Primary school „Hristo Botev“
Plovdiv
СЪЧИНЕНИЕТО КАТО НАЧИН ЗА РАЗВИТИЕ НА УЧЕНИЧЕСКОТО ТВОРЧЕСТВО РАБОТА ПО УЧЕБЕН ПРОЕКТ
Антоанета Пепелишева
Основно училище „Христо Ботев“ – Асеновград
Резюме. Настоящата статия представя проект „Съчинението като начин за развитие на ученическото творчество“, по който са изработени книжки „Аз, пъстрото хвърчило“, сборник с приказки „Приключенията на живите предмети“, съчинения по колаж. уменията и навиците за самостоятелна дейност, придобити в хода на работата по проекта, се пренасят и надграждат постигнатото в рамките и на задължителната подготовка на учениците, явяват се незатихващ източник на тяхната творческа активност, развива се интерес към езика и литературното творчество.
Keywords: text composition, student creativity, school project
TEXT COMPOSITION AS A WAY OF ENHANCING STUDENT CREATIVITY AND IMPROVINR WRITING WORK ON A SCHOOL PROJECT
Abstract. The following article presents the project ”Text composition as a way of enhancing student creativity“ on which the books ”i, the colorful kite“, the book of stories ”The adventures of the living objects“ and text compositions on collage are based on. The skills and habits of acting independently which are gained in the work process on the project appear as an infinite source of their constructive activity. The interest in language and literature works is developed.
Antoaneta Pepelisheva
Primary school „Hristo Botev“
Assenovgrad, Plovdiv Province, Bulgaria
СВЕТОВНИТЕ ПРАЗНИЦИ – МЕЖДУКУЛТУРЕН МОСТ
Ренета Савчева
Основно училище „Васил Левски“ – Ловеч
Резюме. Засенчват ли международните празници родните, или са нишката, която обединява хората по света? Ако традициите на един народ са неговото средство за оцеляване през вековете, то световните дни са силата на човечеството. Статията представя междукултурен мост, по който преминават третокласници, използвайки топлите думи „Благодаря“, „Здравей“ и магията на танца. За тях те могат да бъдат глътка жива вода, която да им помогне да станат обичащи и благодарни.
Keywords: international holidays, intercultural bridge, citizens of the World, international Thank You Day, World Hello Day, World Dance Day
INTERNATIONAL HOLIDAYS – AN INTERCULTUrAL BRIDGE
Abstract. Whether international holidays over shadow Bulgarian traditions or they are the thread that brings people together around the World? if the traditions of a nation are its means of survival, the world days are the strength of humanity. This article presents third grade students who have passed this intercultural bridge using kind words like ‘Thank“,”Hello“ and the magic of dance. it was a breath of living water, which helped them to become loving and grateful.
Reneta Savcheva – primary school teacher
Primary school „Vassil Levski“
Lovech
ЙОГА В КЛАС – ИНСТРУМЕНТ, ПОДПОМАГАЩ УЧЕНЕТО
Таня Делякова
СОУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Пловдив
Резюме. Статията представя прилагането на адаптирани йога техники за деца за създаване на мотивация за учене, повишаване на активността, концентрацията и вниманието, развиване на творческите способности и помощ в изграждането на различни социални навици и качества.
Keywords: yoga in class, yoga techniques for children
YOGA IN CLASS – A TOOL- UPPORTINR LEARNING
Abstract. The article presents the application of adapted yoga techniques for children to create motivation for learning, increased activity, concentration and focus, develop creativity and help build social skills and different qualities.`
Delyakova
Secondary school „St. Cyril and St. Methodius“
Plovdiv
Цветелин Горанов, Таня Илиева, Цветанка Берова, Нели Иванова, Борка Бончева
Начално училище „Христо Ботев“ – Плевен
Резюме. Статията разглежда проблемите, свързани със солидарността между поколенията. Споделени са добри педагогически практики за изграждане на връзка между децата и техните възрастни родители.
Keywords: solidarity, meeting of generations, pedagogical practices
WITH GRANDPARENTS IN CLASS
Abstract. The article discusses issues related to intergenerational solidarity. Shared are good pedagogical practices in establishing a link between children and their elderly parents.
Tsvetelin goranov, Tanya Ilieva, Tsvetanka Berova, Neli Ivanova, Borka Bontcheva
Elementary School „Hristo Botev“
35, P. Tsvetkov Str.
Pleven
ИНТЕРДИСЦИПЛИНАРНО СЪСТЕЗАНИЕ „АЗ СЪМ БЪЛГАРЧЕ“
Мариана Митова
Елена Иванова
Начално училище „Христо Ботев“ – град Троян
Резюме. Статията представя педагогически модел за възпитаване и формиране на чувство за принадлежност на учениците от начален етап на основното образование към родната страна. Търси се допълнителна и съвременна форма на педагогическо взаимодействие чрез интердисциплинарно състезание. Описани са основните етапи при подготовката и реализацията му.
Keywords: interdisciplinary competition, pedagogical model, preparation and implementation of the competition
INTERDISCIPLINARY COMPETITION „I AM BULGARIAN”
Abstract. The article presents pedagogical model for educating and forming a sense of belonging of students from the elementary stage of basic education towards their native Country. Through the interdisciplinary competition, we are looking for an additional and contemporary form of pedagogical interaction. Here are described the main stages of preparation and implementation.
Mariana Mitova, senior teacher
Elena Ivanova, teacher
Primary school „Hristo Botev“ 11, Miziya str.,
Troyan
РОД РОДА НЕ ХРАНИ, НО ТЕЖКО МУ, КОЙТО ГО НЯМА!
Диляна Вачкова
Начално училище „Христо Ботев“ – Троян
Евелина Димитрова
Начално училище „Св. Климент Охридски“ – Кюстендил
Резюме. Статията разглежда проект с ученици от два втори класа в Троян и Кюстендил, целящ формиране на компетентности от различни области със социално значение. Децата се учат да бъдат толерантни, да имат собствена позиция, да бъдат дейни в осъществяването на поставените задачи и да усъвършенстват собствената си инициативност и мотивация. Двата класа работят върху едни и същи задачи, като крайната цел е сравняване на овладените компетентности. Чрез устни, практически и писмени дейности се постига израстване на учениците и обогатяване на знанията им. Ролята на учителя е да бъде сътрудник и консултант на учениците.
Keywords: family, mother, father, bees, friendship
FAMILY AND TRADITIONS
Abstract. Upon realization of this project , the students from two second grade classes – in Troyan and Kyustendil – formed competencies from various areas of social concern. They learn to be tolerant, to have their own position, to be proactive in the implementation of the tasks and work to their own initiative and motivation. Both classes are working on the same tasks, the ultimate goal is a comparison of the competencies mastered. Through oral, practical and writing activities are achieved thegrowth of students and enrichment of their knowledge. The role of the teacher is to be a collaborator and adviser of the students.
Dilyana Vachkova
Senior teacher II grade
Primary School „Hristo Botev“
11, Miziya Str.
Troyan, Bulgaria
Evelina Dimitrova
Senior teacher II grade
Primary School „St. Kliment Ohridski“
ДА ПОМОГНЕМ НА ДЕЦАТА ДА ОТВОРЯТ СЪРЦАТА СИ
Иванка Дебелушина
Нина Маврикова
Основно училище „Неофит Рилски“ – Велинград
Резюме. Съдържанието на статията се базира на едногодишна работа с ученици от 1. – 4. клас от Оу „Неофит Рилски“ – Велинград и представя използваните методи и начини за полагане на основите за възпитаване на ценности и добродетели у децата в тази възрастова група.
Keywords: fostering values and virtues, students of 1.– 4. grade
LET’S HELP CHILDREN TO OPEN THEIR HEARTS
Abstract. The article is based on a one-year working with students from 1-4 grade of Neophyte Rilski school – Velingrad and presents the methods and ways of laying the foundations for fostering values and virtues in children in this age group.
Ivanka Debeluchina
Nina Mavrikova
Secondary school „Neophyte Rilski“
Velingrad
EКОЛОГИЧНО ВЪЗПИТАНИЕ И ФОРМИРАНЕ НА ЕКОЛОГИЧНА КУЛТУРА
Петя Башкехайова
СОУ „Васил Левски“ – Велинград
Резюме. В доклада се представя коментар на практически проекции на теми от задължителната подготовка и извънкласни форми на обучение с екологична насоченост. Разгледани са някои опити за семената, събирателска дейност за билки и информация за тях и изработване на „Зелена книга“. Представени са идеи за хранилки, за предмети, изработени от тесто и найлонови торбички, които могат да бъдат използвани в бита. Предложени са идеи, насочени към опазване на природата.
Keywords: nature, ecology, bazaar, work on a project
VALUE ASPECTS OF THE PEDAGOGICAL DAILY ROUND
Abstract. A comment on the practical design of topics from compulsory education and out-of-school forms of training directed to ecology is presented in the report. Several experiments with seeds, collecting of herbs and information about them as well as the preparation for the issue of A green Book have been discussed. There are also ideas for the making of feeding racks out of dough as well as nylon bags for everyday life. ideas directed to preserving the environment have also been presented.
Bashkehayova
Vasil Levski High school
10, Kristal str.
Velingrad, Bulgaria
ГРЕТА И ДРУГИТЕ – РАБОТА С ПЪРВОКЛАСНИК СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ
Богомила Стефанова
Основно училище „Васил Левски“ – Плевен
Резюме. Интеграцията на учениците със специални образователни пот-Интеграцията на учениците със специални образователни пот-специални образователни потребности и/или с хронични заболявания е актуален и труден за решаване проблем. Има своята нормативна обосновка в ред документи за системата на образованието. Статията споделя опит в работата с такова дете, тъй като проблемите в обучението, социалната и емоционалната им адаптация днес наистина са много дискутирани, но има нужда от обмяна на практики.
Keywords: student with special educational needs, integration, social and emotional adaptation
GRETA AND THE OTHERS – WORKING WITH FIRST-GRADERS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
Abstract. integration of pupils with special educational needs and/or chronic diseases is a current and difficult to correct issue. it has a normative explanation in a series of documents about the educational system. The article shares the experience of working with such a child, as the problems in education, the social and their emotional adaptation today are widely discussed, but there is a need for exchange of practices.
Bogomila Stefanova
Primary school „Vassil Levski“
Pleven
ДОБРОТО Е У ВСЕКИ
Мария Наскова
Начално училище „Кирил и Методий“ – с.Черногорово, общ. Пазарджик
Резюме. В статията се представя извънкласна дейност с цел превенция на насилието и тормоза в училище. Празникът „Доброто е у всеки“ е проведен в клас с преобладаващо мнозинство на деца билингви, които живеят в семейства с нисък социален статус.
Keywords: extracurricular activity, prevention of violence, bilingual children
KINDNESS IS IN EVERYONE
Abstract. The report presents an extracurricular activity for the prevention of violence and bullying at school. Feast “Kindness is in everyone” was conducted in class by an overwhelming majority of bilingual children who live in families with low social status.
Maria Naskova
Primary school „St. Cyril and st. Methodius“
Tchernogorovo
НА ЧАША РУСКИ ЧАЙ В ДЕНЯ НА ХРИСТИЯНСКОТО СЕМЕЙСТВО
Анета Цурева
Елена Ангелова
СОУ „ Георги Брегов“ – Пазарджик
Резюме. Статията съдържа информация за урок, обединяващ два празника – Деня на християнското семейство и Празника на самовара и прочутия руски чай, проведен с ІІІ клас и ученици, изучаващи руски език от V, VІ, VІІ, ІХ и ХІІ клас. Посочени са причината за избор на темата, целите, предварителната подготовка, ходът на урока, очакваните и постигнатите резултати.
Keywords: day of the Christian Family, students of Russian
A CUP OF RUSSIAN TEA ON THE DAY OF THE CHRISTIAN FAMILY
Abstract. This article contains information about the lesson across two Celebration Days. The Dayof the Christian family and the Feast of the famous Russians amovar and tea. The lesson was held with the third “B” class and students studying Russian of 5, 6. 7 and 12 grades. in our lesson we are giving the reasons for the choice of topic. We have set targets. We have shown our preparation and we have shown the development of the lesson. We have indicated the expected results and performance.
Aneta Tsureva – senior primary teacher
Elena Angelova – senior teacher of russian language
Secondary school “gueorgui Bregov”
Pazardjik
РАСТЕМ С ТРАДИЦИИТЕ НА НАШИТЕ ПРЕДЦИ
Цветанка Начева
Начално училище „ Хаджи Генчо“ – гр. Тетевен
Резюме. Статията представя проект „Традиции и обичаи в родния край“.
GROW UP WITH THE TRADITION OF OUR ANCESTORS
Abstract. The article presents the project “Traditions in the homeland.”
Tzvetanka Nacheva
Primary school „Hadji guentcho“
Teteven