Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Педагогика Съдържание на сп. "Педагогика" Съдържание на сп. „Педагогика“, 2016 г.

Педагогика, година LXXXVIII, книжка 6, 2016

от
30-07-2016
в Съдържание на сп. „Педагогика“, 2016 г.
A A

 CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

 

RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ

Предприемачеството като ключова компетентност в полето на етнокултурното многообразие (рефлексивни аспекти)
[Entrepreneurship as a Key Competence in the Field of Ethnocultural Diversity (Reflexive Aspects)]
/
Ирина Колева, Цветелин Симов / Irina Koleva, Tzvetelin Simov – стр. 727

icon Отвори пълния текст

 

NDM – таксономия, обслужваща диадата „индивидуалност – личност“
[NDM – Taxonomy Serving the Dyad “Individuality – Personality”]
/
Сава Гроздев, Марга Георгиева / Sava Grozdev, Marga Georgieva – стр. 742

icon Отвори пълния текст

 

Oтносно литературната комуникация в начален училищен етап
[On Communication Literature in Elementary School Stage]
/
Mила Гълъбова / Mila Galabova – стр. 752

icon Отвори пълния текст

 

Новите функции на учителя при обучение с информационно-комуникационни технологии
[The New Functions of Teacher in Training with Information-CommunicationTechnologies]
/
Христина Петрова /  HristinaPetrova – стр. 761 

icon Отвори пълния текст

 

Базови превенционни програми при проблеми в поведението при деца в яслена и в предучилищна възраст
[BasicPreventionProgramsfortheChallengingBehaviorsofToddlersandPreschoolers]
/
Светла Стайкова, Гергана Петрова, Ана Денева / Svetla Staykova, Gergana Petrova, Ana Deneva– стр. 766

icon Отвори пълния текст

 

BECOME A TEACHER! / СТАНИ УЧИТЕЛ!

За учителя – академично и лично
[About the Teacher – Academically and Personally] /
Мариана Мандева / Mariana Mandeva – стр. 777

icon Отвори пълния текст

 

Училище за четене
[School for reading]
/
Петя Георгиева, Христина  Димитрова /
PetiaGeorgieva, HristinaDimitrova – стр. 781

icon Отвори пълния текст

 

Преди четенето в първи клас – за фонологичната и фонемната компетентност на малкия ученик
[Before Reading in First Grade – for Phonological and Phonemic Awareness of the Young Pupil]
/
Анита Дериджиян, Даяна Бойкова / Anita Deridzhiyan, Diana Boykova – стр. 789

icon Отвори пълния текст

 

SHARED EXPERIENCES / СПОДЕЛЕН ОПИТ

Интелектуалното развитие на 5 – 6-годишните деца
[Intellectual Growth of 5 and 6 Years Old Children]
/
Калина Върбанова / Kalina Varbanova – стр. 800

icon Отвори пълния текст

 

Речевата компетентност на децата в контекста на готовността им за училище
[Children’s Competency to Speak in the Context of their Readiness for School]
/
Величка Ихтиманска / Velichka Ihtimanska – стр. 819

icon Отвори пълния текст

 

Иновационен модел на ситуацията като основна форма на педагогическо взаимодействие на детето от ромски произход за неговите права
[Innovational Model of the Situation as the Main form of Pedagogical Interaction with Roma Children with Regard to their Rights]
/
Еленка Иванова / Elenka Ivanova – стр. 826

icon Отвори пълния текст

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS / 
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ

нагоре


ПрЕДПрИЕмАчЕСТВоТо КАТо КлючоВА КомПЕТЕНТНоСТ В ПолЕТо НА ЕТНоКулТурНоТо мНоГооБрАзИЕ (рЕфлЕКСИВНИ АСПЕКТИ)

 

Ирина Колева

Цветелин Симов

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Статията включва основни концепти от дисертационно изследване в обсега на социалната рефлексивна антропология. Дадени са целеполагащите характеристики на предприемачеството, като ключова личностна компетентност, по Европейската референтна рамка за ключови компетентности и Европейската квалификационна рамка. Извършена е рефлексивна картина на предприемачеството, като инструмент за социално включване на уязвими етнически общности и групи спрямо Националната стратегия за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства (МОН, 2016 – 2020).

Keywords: reflection, reflexive social anthropology, business, ethnocultural diversity,

european educational priority

 

ENTREPRENEURSHIP AS A KEY COMPETENCE IN THE FIELD OF ETHNOCULTURAL DIVERSITY (REFLEXIVE ASPECTS)

 

Abstract. The article includes basic concepts of dissertation research in the field of social reflexive anthropology. They are given goal-setting characteristics of entrepreneurship as a key personal expertise in European reference framework for key competences and the European Qualifications Framework. Functions have been used is reflective picture of entrepreneurship as a tool for social inclusion of vulnerable ethnic communities and groups against the National Strategy for Educational Integration of Children and students from Ethnic Minorities (2016 – 2020 – Ministry of Education).

 

Prof. Dr. Irina Koleva
Tzvetelin Simov, PhD student
Faculty of History
Sofia University

нагоре


NDm – ТАКСоНомИЯ, оБСлуЖВАЩА ДИАДАТА „ИНДИВИДуАлНоСТ – лИчНоСТ“

 

Сава Гроздев

Висше училище по застраховане и финанси

 

Марга Георгиева

Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“

 

Резюме. В статията се представя NDM1) таксономия, систематизираща педагогическите цели на взаимовръзките в диадата „индивидуалност – личност“, водещи до оптимистични иновационни процеси, определящи обучението като управляем обект, свързан с развитието на ноосферния интелект.Акцентът е насочен към две основни учебни среди (развиваща мисловна среда и овладяваща мисловна среда) поради факта, че мисленето е в основата на оптималното развитие на посочената диада „индивидуалност – личност“.

Keywords: NDM taxonomy, individuality, personality, noospheric intellect

 

NDm – TAxONOmy SErVINg THE DyAD “INDIVIDuAlITy – PErSONAlITy”

Abstract. The article presents an NDM taxonomy systemizing the pedagogical aims of the relationships in the dyad “Individuality – Personality”. These  pedagogical  aims  lead  to  optimistic  innovative  processes  defining ic intellect. The focus is on two main learning environments (a thought-developing environment and a thought-mastering environment) because of the fact that the process of thinking lies in the heart of the optimal development of the treated dyad Individuality – Personality.

Prof. Sava Grozdev, DSc

University of Finance, Business and Entrepreneurship

Prof. Мarga Georgieva, DSc

University of Veliko Tarnovo

нагоре


оТНоСНо лИТЕрАТурНАТА КомуНИКАЦИЯ В НАчАлЕН учИлИЩЕН ЕТАП

 

Mила Гълъбова

Великотърновски университет „Св.св. Кирил и методий“ – Филиал Враца

 

Pезюме. Детското общуване със словесността, била тя анонимна, фолклорна или литературна, започва далеч преди постъпването в началното училище.  Формирането  на  четящи  личности  проличава  още  в  диалогичното взаимодействие отпреди ограмотяването, характерно с психолингвистичния преход от говорене и слушане към графичния код. Устната реч и школуваният контекст непосредствено преди училище подготвят и подпомагат първите читателски опити. Събеседването чрез текста изкуство наподобява всеобхватната детска креативност, която скоро ще бъде проявена и в писмено словесно общуване. Най-сетне, детското четене разгръща и усъвършенства както образователното, така и социокултурното взаимодействие в училищната общност.

Keywords: literary communication, elementary school

 

ON COmmuNICATION lITErATurE IN ElEmENTAry SCHOOl STAgE

 

Abstract. Children’s communication with the letters, whether anonymous folklore and literature began long before entering primary school. The formation of readers’ personalities seen in more dialogic interaction before literacy, characterized by psycholinguistic transition from talking and listening to graphic code. In fact, oral verbal expression and schooling context just before school and help prepare first readers’ opinions. Interview via text art resembles a comprehensive children’s creativity, which will soon be manifested in written verbal communication. Finally, children’s  reading  develops  and  improves  both  educational  and  socio-cultural interactions in the school community.

 

Dr. Mila galabova

University of Veliko Turnovo, Branch Vratza

нагоре


НоВИТЕ фуНКЦИИ НА учИТЕлЯ ПрИ оБучЕНИЕ  С ИНформАЦИоННо-КомуНИКАЦИоННИ ТЕХНолоГИИ

 

Христина Петрова

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“

 

Pезюме. Внедряването на информационно-комуникационните технологии (ИКТ) в образованието променя педагогическата роля на учителя. В статията са представени спецификите на дейността на учителя при прилагане на ИКТ в обучението. Поставя се акцент и върху уменията, които трябва да притежават учителите, ползващи средствата на ИКТ, и основните изисквания към тях.

 

Keywords: activity, information-communication technologies, teacher, students

 

THE NEW fuNCTIONS Of TEACHEr IN TrAININg WITH INfOrmATION-COmmuNICATION TECHNOlOgIES

 

Abstract. The  application  of  information  and  communication  technologies (ICT) in education changes the educational role of the teacher. The specifics of the activity of teachers in the application of ICT in education are presented in the article. The emphasis is on the skills that teachers using ICT tools should have and the basic requirements to them.

 

Dr. Hristina Petrova, Assist. Prof.

Department of Physics Education

Paisiy Hilendarski University of Plovdiv

нагоре


БАзоВИ ПрЕВЕНЦИоННИ ПроГрАмИ  ПрИ ПроБлЕмИ В ПоВЕДЕНИЕТо ПрИ ДЕЦА  В ЯСлЕНА И В ПрЕДучИлИЩНА ВЪзрАСТ

 

Светла Стайкова

Mедицински университет – София

 

Гергана Петрова, Ана Денева

ЦДГ „Вълшебство“ – София

 

Pезюме. Проблемите  в  поведението  в  ранна  детска  и  в  предучилищна възраст показват тенденция за персистиране и усложняване, когато същите останат  неглижирани.  През  последните  години  се  наблюдава  увеличаване на интереса към възможностите на ранните интервенционни/превенционни усилия да намалят тежестта или дори да предотвратят определени психични разстройства на по-късен етап. Идентифицирането на децата, които са в риск от развитие на емоционални или поведенчески разстройства, може да позволи започване на съответните интервенции преди затвърждаването на негативните поведения. Именно поради това от съществено значение е осигуряването на системна, организирана подкрепа на децата преди тръгване на училище, още в детската градина и в яслените групи.

 

Keywords: behavior problems, challenging behaviors, early intervention

 

SIC PrEVENTION PrOgrAmS fOr THE CHAllENgINg BEHAVIOrS Of TODDlErS AND PrESCHOOlErS

 

Abstract. Behavioral problems of infancy and preschool children tend to persist when left untreated and place affected individuals at higher risk of compromised outcomes.  There  is  an  increasing  public  interest  in  the  possibility  that  early intervention or preventive efforts could reduce the severity or even prevent mental disorders later in life. Identifying children who are at risk of developing an emotional or behavioral disorder can help to intervene before negative behaviors become entrenched. Early identification of behavioral difficulties and early implementation of family support programs promote better mental health outcomes for children at risk of behavioral, emotional and mental health problems. Therefore it is essential to provide a systematic, organized support to children before going to school, even in kindergarten and creche groups.

 

Mrs. Svetla Staykova, Assist. Prof.

Medical University

Mrs. Gergana Petrova, Mrs. Ana Deneva

Kindergarden № 37 “Valshebstvo”

нагоре


учИлИЩЕ зА чЕТЕНЕ

 

Петя Георгиева

Великотърновски университет „Св. св. Кирил и методий“

 

Христина Димитрова

Великотърновски университет „Св. св. Кирил и методий“

 

Pезюме. Споделя се опит от „Училище за четене“ – неформално образование в първи клас. Амбицията е да се насърчи детското четене, включително в свободното време и за удоволствие. Ефектите се доказват чрез анализ на анкетно проучване с ученици.

Keywords: reading, informal education, first grade, a wide range of reader’s communities

 

SCHOOl fOr rEADINg

 

Abstract. The aim is to share the experience of “School Reading” – non-formal education in the first grade. The ambition is to promote children’s reading, including leisure and pleasure. The effects are evidenced by analyzing the survey with students.

 

Mrs. Petia georgieva, Mrs. Hristina Dimitrova

Faculty of Education

St. Cyril and St. Methodius University of VelikoTarnovo

нагоре


ПрЕДИ чЕТЕНЕТо В ПЪрВИ КлАС – зА фоНолоГИчНАТА И фоНЕмНАТА КомПЕТЕНТНоСТ НА мАлКИЯ учЕНИК

 

Анита Дериджиян

Даяна Бойкова

Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Mетодий“

 

Pезюме. Фонологичната и фонемната компетентност са „ключ“ за „влизане“ в четенето в първи клас. В контекста на това разбиране се представят практически изпробвани дидактични игри.

Keywords:  reading, first grade, phonological awareness, phonemic awareness, didactic game

 

BEfOrE rEADINg IN fIrST grADE –  fOr PHONOlOgICAl AND PHONEmIC AWArENESS  Of THE yOuNg PuPIl

Abstract. Phonological and phonemic awareness are “key” for “entry” in reading in the first grade. In the light of this understanding a practically tested system of didactic games is presented.

 

Mrs. Anita Deridzhiyan, Mrs. Diana Boykova

Faculty of Education

St. Cyril and St. Methodius University of VelikoTarnovo

нагоре


ИНТЕлЕКТуАлНоТо рАзВИТИЕ  НА 5 – 6-ГоДИШНИТЕ ДЕЦА

Калина Върбанова

ОДЗ „Пламъче“ – Ямбол

 

Pезюме. Разработката фокусира вниманието ни върху съществени и значими характеристики на интелектуалното развитие на 5- и 6-годишните деца. Приоритетно поставеният акцент е основание за неговото проучване с оглед проектиране на стратегия за индивидуална и диференцирана работа с децата – предпоставка за готовността на децата успешно да се обучават в училище.

Keywords: intellectual status, moving forces, visual-acting, visual-figurative thinking and abstract thinking, intellectual level; strategy of individual and definite educational interaction

 

INTEllECTuAl grOWTH  Of 5 AND 6 yEArS OlD CHIlDrEN

 

Abstract. The study focuses on the basic and significant characteristics of the intellectual growth of 5 and 6 years old children. The aim is to project a strategy for individual and specific work with children, which is a precondition for child’s ability to study successfully at school.

 

Mrs. Kalina Varbanova

Kindergarten “Plamatche”

нагоре


рЕчЕВАТА КомПЕТЕНТНоСТ  НА ДЕЦАТА В КоНТЕКСТА НА ГоТоВНоСТТА Им зА учИлИЩЕ

 

Величка Ихтиманска

ЦДГ „Пролет“ – Пазарджик

 

Pезюме. Настоящото  изследване  има  за  цел  да  установи степента  на развитие на семантичната компетентност на 6 – 7-годишните деца. Споделеният опит може да бъде полезен за колегите от подготвителните групи с изведената изследователска методика за установяване равнището на тази компетентност в отделните аспекти на входно и изходно ниво и с модела на математическа обработка. Тестовете са примерни, инструментариумът е съобразен с индивидуалната и груповата компетенция на децата. Анализът на резултатите способства за установяване равнището на речевата компетентност на децата от подготвителна за училище група и планиране работата по отделните направления. Предложеният модел на педагогическа технология може да бъде използван в стремежа на педагога да разчупи шаблонността при овладяване речта от децата, речевата компетентност в контекста на готовността им за училище.

Keywords: children’s competency, readiness for school

 

CHIlDrEN’S COmPETENCy TO SPEAK IN THE CONTExT Of THEIr rEADINESS fOr SCHOOl

 

Abstract. The current research aims to establish the extent of development of the semantic competency of the children 6 – 7 years of age. The shared experience could be useful for other colleagues from pre-elementary groups. There search has a methodology for the establishment of the competency level in the separate aspects assessed in the entrance and exit levels, as well as in the mathematical processing model. Tests are illustrative. Tools are considered in regard to both the individual and the group competency of the children. The analysis of the results helps for the establishment of the speech competency level of the children from pre-elementary class, as well as planning the work under separate directions. The proposed model could be used by the tutor as to break the templates during the speech mastering by the children in the context of their preparation for school.

 

Mrs. Velichka Ihtimanska

Kindergarten “Spring”

нагоре


ИНоВАЦИоНЕН моДЕл НА СИТуАЦИЯТА КАТо оСНоВНА формА
НА ПЕДАГоГИчЕСКо ВзАИмоДЕйСТВИЕ НА ДЕТЕТо оТ ромСКИ ПроИзХоД зА НЕГоВИТЕ ПрАВА

 

Еленка Иванова

ЦДГ „Щастливо детство“ – Враца

Филиал „Незабравка“ – с. Три кладенци

 

Pезюме. В статията се разглеждат документи, свързани с правата на детето. Описано е педагогическо изследване, което е проведено във филиал „Незабравка“ – с. Три кладенци, за запознаване на ромското дете с неговите права и отговорности. За овладяване на знания и формиране на умения при правното образование, съобразявайки се с етническата принадлежност, са разработени ситуации, в които основна задача е интеркултурното възпитание и изграждане на толерантно отношение към различното като част от многообразието и утвърждаване правата на детето в общокултурен план.

 

Keywords: pedagogical situation, children’s rights, intercultural education, tolerance

 

INNOVATIONAl mODEl Of THE SITuATION AS THE mAIN fOrm Of PEDAgOgICAl INTErACTION WITH rOmA CHIlDrEN WITH rEgArD TO THEIr rIgHTS

Abstract. The article examines documents related to children’s rights. It describes a pedagogical study performed at “Nezabravka” Branch, Tri Kladentsi village with the aim of acquainting Roma children with their rights and responsibilities. With the purpose of gaining knowledge and forming skills in legal education, situations consistent with the ethnical background were devised, whose main task was intercultural education and the building of a tolerant attitude towards differences being a part of diversity, as well as the affirmation of children’s rights in a general cultural perspective.

 

Mrs. Elenka Ivanova

Kindergarten “Shtastlivo Detstvo“ – Vratsa

“Nezabravka” Branch

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVIII, книжка 1, 2016 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVIII, книжка 3, 2016 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVIII, книжка 5, 2016 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVIII, книжка 7, 2016

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Какви хора – дяволи, вампири, змии, бухали…

Следваща статия

Партньорството – полезният ход на всяка реформа

Следваща статия

Партньорството - полезният ход на всяка реформа

Минимум субективност в оценките

Минимум субективност в оценките

Забравете за преписването

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"