Нравствено-етичното и религиозното в съвременната педагогическа наука
[Moral, Ethical and Religious in Modern Science Education] /
Лучиян Милков / Luchiyan Milkov– стр. 439
Театрализираната дейност в процеса на социализация на децата със специални образователни потребности
[Theatrical Activity in the Process of Socialization of Children with Special Educational Needs] /
Пелагия Терзийска / Pelagia Terziyska – стр. 473
Приложение на софтуера „Джъмпидо“ в обучението по математика в началните класове
[Application of the Software Jumpido in Teaching Mathematics in I – Iv Grade] /
Таня Вълкова, Елена Ковачева / Tanya Valkova, Elena Kovacheva – стр. 484
„Говорещото дете“ в променящия се свят – „младото четене“ (начална училищна възраст)
[The Talking Child in the Rapidly Changing World – New Way of Reading (Primary Education)] /
Мариана Мандева, Диляна Гаджева / Mariana Mandeva, Dilyana Gadzheva – стр. 497
FOREIGN STUDIES / ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Theoretical Fundamentals of Training of the Future Bachelors аnd Masters
of Education for Professional Activity in the Heterogeneous Environment /
Inna Fedotenko, Irina Yugfeld – стр. 509
INCLUSION OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS /
ИНТЕГРАЦИЯ НА ДЕЦА СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ
Ecological Systems Theory: a Valuable Framework for Research
on Inclusion and Special Educational Needs /Disabilities /
Leda Kamenopoulou – стр. 515
NEGATIVE EDUCATIONAL ALTERNATIVES /
НЕГАТИВНИ ВЪЗПИТАТЕЛНИ АЛТЕРНАТИВИ
„Криворазбраната възпитанизация“ – за модерните общества и повредените деца
[„The Misunderstood Education-Civilization“ – on Modern Societies and Damaged Children] /
Светослава Съева / SvetoslavaSaeva – стр. 528
DOCTORALRESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Педагогически условия за постигане на режим на преодоляване на детската самота
[Pedagogical Conditions for Overcoming Children`s Loneliness] /
Александра Ковачева / Alexandra Kovacheva – стр. 548
NEWBOOKS / НОВИ КНИГИ
Синергетика – ново научно познание
[Synergetics – Introductionand Vocabulary] /
Любомир Георгиев / LyubomirGeorguiev – стр. 553
SHAREDEXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Интеркултурното образование – от теория към практика
[Intercultural Еducation – from Theory to Practice] /
Еленка Иванова / Elenka Ivanova – стр. 562
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
НPАВСТВЕНО-ЕТИЧНОТО И PЕЛИГИОЗНОТО В СЪВPЕМЕННАТА ПЕДАГОГИЧЕСКА НАУКА
Лучиян Милков
Университет за национално и световно стопанство
Pезюме. Педагогическата наука е наука за човека, за неговия вечен и непрестанен стремеж към усъвършенстване и самопознание. Основите є са положени в класическата гръцка епоха, в древна Елада, чрез дейността и трудовете на множество древногръцки философи, сред които се отличават Сократ, Платон и Аристотел.
Keywords: science, personality, person, education, morality, religion
MORAL, ETHICAL AND RELIGIOUS IN MODERN SCIENCE EDUCATION
Abstract. Pedagogical science is the science of man, his eternal and constant striving for improvement and self-knowledge. Its foundations were laid in a classical Greek era, in ancient Greece, through the work and writings of many Greek philosophers, among those stand Socrates, Plato and Aristotle.
Prof. Luchiyan Milkov, DSc.
Department of Public Administration
Faculty of Management and Administration
University of National and World Economy
ПАPАМЕТРИ НА ВЛАСТТА И PОЛИТЕ НА УНИВЕPСИТЕТСКИЯ ПPЕПОДАВАТЕЛ
Вяра Гюрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Pезюме. Представено е мнението на автора относно основни роли, в които влиза университетският преподавател (на ръководител, лидер и мениджър на процеса на обучение) на лидер, и властта, която те му носят. Направен е опит за обобщаване на профил на компетеностите на университетския преподавател като мениджър и лидер в контекста на условията, при които работи, дейностите, които извършва, и компетентностите и качествата, които са му необходими.
Keywords: university teacher, university teaching, leader, teaching processes manager, power, roles, teacher’s competences
POWERS AND ROLES PARAMETERS OF THE UNIVERSITY TEACHER
Abstract. This article presents the author’s opinion about some main roles of the university teacher (role of head, leader and manager of the teaching process) as well as the power that those roles give him. An attempt is made for summarizing a profile of the university teacher as a manager and a leader in the context of the working conditions, activities she/he accomplishes, competencies and qualities she/he needs to possess.
Prof. Viara Gyurova, DSc
Faculty of Education
Sofia University
ТЕАТPАЛИЗИPАНАТА ДЕЙНОСТ В ПPОЦЕСА НА СОЦИАЛИЗАЦИЯ НА ДЕЦАТА СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБPАЗОВАТЕЛНИ ПОТPЕБНОСТИ
Пелагия Терзийска
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Pезюме. Статията разглежда театрализираната дейност като средство за обогатяване на социалния опит на малките ученици със специални образователни потребности и успешно реализиране процеса на тяхната социализация. Посочва задачите, правилата, критериите за изследване ефективността на теат рализираната дейност в този процес. Представени са резултати от собствени емпирични изследвания.
Keywords: theatrical activity, pupils with special educational needs, socialization, social experience, personality, communication, society
THEATRICAL ACTIVITY IN THE PROCESS OF SOCIALIZATION OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
Abstract. The article examines the theatrical activity as a mean for enriching the social experience of small students with SEN and the successful realization of the process of their socialization. The analysis points out the tasks, the rules, the criteria for researching the effectiveness of theatrical activity in this process. Results, by own empirical research, are presented.
Dr. Pelagia Terziyska, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“
ПPИЛОЖЕНИЕ НА СОФТУЕPА ДЖЪМПИДО В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА В НАЧАЛНИТЕ КЛАСОВЕ
Таня Вълкова
Елена Ковачева
Департамент за информация, квалификация и продължаващо образование – Варна Шуменски университет „Еп. К. Преславски“
Pезюме. В статията е представен българският образователен софтуер жъмпидо и се предлагат конкретни методически идеи за приложение на инструментите на този софтуер в уроците и в извънурочните форми на обучение по математика в началните класове.
Keywords: Jumpido, information technology, mathematics studies
APPLICATION OF THE SOFTWARE JUMPIDO IN TEACHING MATHEMATICS IN I – IV GRADE
Abstract. This article presents Bulgarian educational software Jumpido and there are offered concrete methodical ideas for using instruments of this software in lessons and other forms mathematic’s education in the primary grades.
Dr. Tanya Valkova, Assoc. Prof.
Dr. Elena Kovacheva, Assist. Prof.
Department for Information, Qualification and Lifelong Learning (DIQLL)
Konstantin Preslavsky University of Shumen
„ГОВОPЕЩОТО ДЕТЕ“ В ПPОМЕНЯЩИЯ СЕ СВЯТ – „МЛАДОТО ЧЕТЕНЕ“
(Начална училищна възраст)
Мариана Мандева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и методий“
Диляна Гаджева
Основно училище „П. Р. Славейков“ – Велико Търново
Pезюме. Статията представя „случилото се бъдеще“: една необикновена нова цивилизация – „цивилизация на знанието“; „Ера на Третата вълна“ – информационно общество; easy-култура – „Младото четене“. За да „не изяде мишката книжката“, се поставя акцент върху дигиталните библиотеки в обучението на „говорещото дете“ в променящия се свят. В подкрепа на защитаваните тези се представя апробирана педагогическа практика за насърчаване на четенето в първи клас. Очакването е децата ни да превърнат четенето в базисно умение и да израснат със самочувствие на владеещи роден, културно изразяващ и заявяващ ги език.
Keywords: civilization of knowledge, informative society, easy-culture, reading, primary school, digital library
THE TALKING CHILD IN THE RAPIDLY CHANGING WORLD – NEW WAy OF READING (Primary education)
Abstract. The current era can be defined as new, extraordinary civilization – the civilization of knowledge; as third wave era – society based on information and as easy-culture – the new way of reading and gaining knowledge. To maintain the habits of reading in the digital era, the importance of digital libraries used in education during the rapidly changing world is emphasized. In defense of the thesis an approbated pedagogical method for enhancing the reading in first grade of elementary school is provided. The expectations are our children to turn reading into core skill and grow up with the self-esteem that they аre able to speak their native, culturally-expressive language.
Assoc. Prof. Mariana Mandeva, DSc.
St. Cyril and St. Methodius University of VelikoTarnovo
VelikoTarnovo, Bulgaria
Dr. Dilyana Gadzheva
Primary School “P. R. Slaveykov”
Veliko Tarnovo, Bulgaria
THEORETICAL FUNDAMENTALS OF TRAINING OF THE FUTURE BACHELORS AND MASTERS OF EDUCATION FOR PROFESSIONAL ACTIVITY IN THE HETEROGENEOUS ENVIRONMENT
Inna Fedotenko, Irina Yugfeld
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Abstract. The article deals with the peculiarities of a heterogeneous educational environment including children of various cultures, nationalities, confessions, languages, and states of physical and mental health. The authors revealed theoretical grounds providing effective bachelor and master training for heterogeneous group work. They consider the potential of humanization, existentialism, hermeneutics, axiology, theories of help and support in formation of the preparedness to carry out professional activity in classes with heterogeneous composition of children at future teachers.
Keywords: bachelor, master, heterogeneous educational environment, training, theories of humanization, help, support, hermeneutics, existentialism, axiology
Prof. Inna Fedotenko, DSc.
Dr. Irina yugfeld, Assoc. Prof.
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Tula, Russia
ECOLOGICAL SYSTEMS THEORY: A VALUABLE FRAMEWORK FOR RESEARCH ON INCLUSION AND SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS/DISABILITIES
Leda Kamenopoulou
University of Roehampton
Abstract. In this article I critically discuss some of the benefits and limitations of using Ecological Systems Theory (EST) in research on Inclusion and Special Educational Needs/Disabilities (SEN/D). In support for this discussion I draw on reflections from a study I conducted on the social inclusion and participation of young people with dual sensory impairment in mainstream schools (author, 2012). The aim was to explore to what extent the young people were socially included in the mainstream environment and to identify any barriers to their participation. I used EST (Bronfenbrenner, 1979) as the theoretical framework for the study and accordingly perceived the mainstream school as a system, components of which continuously interact and influence social inclusion. The aim of this article is to argue that the conceptual framework of EST is a valuable tool for research exploring inclusion in education of learners with SEN/D, because it helps the researcher focus on the crucial interplay between the individual and the context, in which the individual is embedded. Challenges for researchers adopting this framework are also considered.
Keywords: ecological systems theory, qualitative research, inclusive education, special educational needs, disabilities
Dr. Leda Kamenopoulou
School of Education
University of Roehampton
London, UK
„КPИВОPАЗБPАНАТА ВЪЗПИТАНИЗАЦИЯ“ – ЗА МОДЕPНИТЕ ОБЩЕСТВА И ПОВPЕДЕНИТЕ ДЕЦА
Светослава Съева
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Pезюме. Статията е посветена на начините, по които децата от последните стотина години биват посрещани на този свят, отглеждани и възпитавани. В текста се обобщават някои от най-често срещаните тенденции, които следва да не търпят повече толерантност в съвременните модерни общества. На всяка стъпка, която съвременният педагог и родител прави встрани от естествения и утъпкан от милионите поколения път, се предлага алтернатива – изконно позната на всеки човек, базирана на неговите инстинкти: за родителстване, за продължение на родовите маркери, за възпитание, за отклик на потребностите на всеки един представител на следващото поколение от момента на раждането му. Дори и отпреди това.
Keywords: education, the continuum concept, gentle parenting, attachment parenting
„THE MISUNDERSTOOD EDUCATION-CIVILIZATION“ – ON MODERN SOCIETIES AND DAMAGED CHILDREN
Abstract. This paper deals with the modern ways of welcoming, treating, raising and educating the children from the last century. Some of the most common tendencies in modern societies are being described as something not to be tolerated any more for children’s sake and for the sake of mankind. For every step aside from the pathway used millions of years for raising and educating a child, the nature gives signs that it is the wrong path we are walking on. It is the basic instincts of parenthood that must prevail for the generations to be. Every child deserves that from the moment of their birth. Even before that.
Dr. Svetoslava Saeva, Assist. Prof.
Department of Pedagogy
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“
ПЕДАГОГИЧЕСКИ УСЛОВИЯ ЗА ПОСТИГАНЕ НА PЕЖИМ НА ПPЕОДОЛЯВАНЕ НА ДЕТСКАТА САМОТА
Александра Ковачева
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Pезюме. Научният труд идентифицира и анализира необходимите педагогически условия за преодоляването на детската самота. Определят се пет условия за превенция и корекция на самотата. Те са: резилианс, взаимоотношения, оптимизъм, компетенции, емоционални умения.
Keywords: educationalconditions, loneliness, resilience, relationships, optimism, competence, emotionalskills
PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR OVERCOMING CHILDREN`S LONELINESS
Abstract. This article identifies and analyzes the necessary pedagogical conditions for overcoming children`s loneliness. Five conditions for prevention and correction of loneliness were identified. These are: resilience; relationships; optimism; competences; emotional skills.
Mrs. Alexandra Kovacheva, Assist. Prof., PhD Student
South-West University “Neofit Rilski”
Blagoevgrad, Bulgaria
ИНТЕРКУЛТУPНОТО ОБPАЗОВАНИЕ – ОТ ТЕОPИЯ КЪМ ПPАКТИКА
Еленка Иванова
ЦДГ „Щастливо детство“ – Враца
Филиал „Незабравка“ – с. Три кладенци
Pезюме. Статията е свързана с правата на детето, принадлежащо на етническо, езиково религиозно и езиково малцинство. Група „Незабравка“ – с. Три кладенци, е разноетническа (българи и роми). Различният език, различните празници, танци и обреди са нещо красиво, което се открива само когато има толерантност. Създадените традиции в детската градина съдействат за възпитание в интеркултурна среда. Тя е място, където децата от различни етноси имат възможност да разгърнат индивидуалния си потенциал и да заживеят приятелски, познавайки правата си, защитавайки собствената си идентичност. В статията са описани различни обичаи и традиции в организирани празници, които съдействат за усвояване и анализиране на морални ценности и добродетели.
Keywords: children’s rights, minority, tolerance, customs, traditions, multicultural education
INTERCULTURAL EDUCATION – FROM THEORY TO PRACTICE
Abstract. The article concerns the human rights of children belonging to ethnic, linguistic and religious minority. The children from “Nezabravka” affiliate in Tri Kladentsi village form multi-ethnic group (Bulgarians and Roma). The beauty of the differences in language, religion and holidays might be felt if only there is a tolerance between the various ethnic groups. Traditions established in “Nezabravka” affiliate help educating the children in a multicultural environment. This is a place where children from various ethnic groups have the opportunity to discover and develop their potential and to live in friendly environment knowing their rights and protecting their own identity. In the article different traditions and customs, which help acquiring and understanding of moral values and virtues are described.
Mrs. Elenka Ivanova
Kindergarden “Nezabravka”
Tri kladentsi village, Bulgaria