Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Педагогика Съдържание на сп. "Педагогика" Съдържание на сп. „Педагогика“, 2018 г.

Педагогика, година XC, книжка 3, 2018

от
16-04-2018
в Съдържание на сп. „Педагогика“, 2018 г.
A A

CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

 

NON-FORMAL EDUCATION / НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ

Образование и обучение на възрастни – поглед към образователните модели и практически полета от началото на XX век и до днес
[Adult Education and Training – a Look at the Educational Models and Practical Fields from the Beginning of the 20th Century until Now]
/ Ваня Божилова / Vanya Bozhilova – стр. 311
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Неформалното образование на възрастни в България
[Non-formal Adult Education in Bulgaria]
/ Вяра Гюрова / Viara Gyurova – стр. 336
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Българското професионално образование в неформални и/или формални неизменни перспективи
[Bulgarian Vocational Education in Non-Formal and/or Formal Invariably Perspectives]
/ Яна Рашева-Мерджанова, Илиана Петкова / Yana Rasheva-Merdjanova, Iliana Petkova – стр. 346
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Кариерно развитие и неформално образование
[Career Development and Non-Formal Education]
/ Валентина Шарланова / Valentina Sharlanova – стр. 362
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Възможности на работодателите за подготовка на персонала
[Possibilities of Employers for Staff Training]
/ Вяра Гюрова, Любов Попова / Viara Gyurova, Lubov Popova – стр. 373
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Ограмотяване на възрастни в мултикултурна среда – специфика и проблеми
[Adult Literacy Teaching and Learning in Multicultural Environment – Specifics and Problems]
/ Нели Иванова / Neli Ivanova – стр. 384
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ

Педагогическата концепция на йезуитското училище „Ел Клот“
[The Pedagogical  Concept  of  the  Jesuit  School  El  Clot] 
/ Марияна Илиева, Елеонора Петрова / Mariyana Ilieva, Eleonora Petrova – стр. 395
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Ролята на личността на учителя и нравственото възпитание
[The Role of the Teacher‘s Personality and the Moral Upbringing of Children]
/ Галина Яхова / Galina Yahova – стр. 410
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 IN MEMORIAN

Професор д-р Марга Георгиева – ярко проявление на синергичността в науката, професията, живота
[Prof. Dr. Marga Georgieva – a Clear Manifestation of Synergy in Science, Profession, Life]
/ Даринка Гълъбова, Darinka Galabova – стр. 432
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

нагоре


ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ НА ВЪЗРАСТНИ – ПОГЛЕД КЪМ ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ МОДЕЛИ  И ПРАКТИЧЕСКИ ПОЛЕТА ОТ НАЧАЛОТО НА XX ВЕК И ДО ДНЕС

 

Ваня Божилова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Статията насочва вниманието към образованието и обучението на възрастни и техните трансформации от началото на XX в. и до днес. Очертани са различни предизвикателства, които не само повишават чувствителността към използването на различните възможности на заобикалящата среда за образование и обучение, но влияят и върху разбирането за „обучение на възрастни“. На базата на резултати от изследвания са обобщени особености и съвременни насоки за развитие, образователни модели за обучение на възрастни и добри практики от различни страни – модел на обучение „втори шанс“, модел на възстановително обучение, модел на обучение в работна среда, модел на кооперативно обучение, модел на десинхронизиране на връзката обучаващ – учащ; модел на мотивационно обучение, модел на обучение за придобиване на професионална квалификация, модел на обучение за придобиване на общо образование.

 Keywords:  adults  training;  educational  models;  “second  chance”  model; desynchronization  educational  model;  motivational  training;  qualificational training; general education

 

ADULT EDUCATION AND TRAINING  – A LOOK AT THE EDUCATIONAL MODELS AND PRACTICAL FIELDS FROM THE BEGINNING  OF THE 20TH CENTURY UNTIL NOW

 

Abstract.  The  article  focuses  on  adult  education  and  training  and  their transformations from the early 20th century to the present. Different challenges have been outlined that not only increase the sensitivity to the use of the different opportunities  of  the  environment  for  education  and  training  but  also  influence the understanding of adult learning. Based on the results of the survey, there are generalized features and modern development guidelines, educational models for adult learning and good practices from different countries – for example, secondchance training model, model of remedial training, model of workplace learning, model of cooperative learning, model of distance relationship tutor-learner; model of  motivation  training,  model  of  VET  training,  model  of  training  for  general education.

 

Dr. Vanya Bozhilova, Assoc. Prof.

SofiaUniversity

 нагоре


НЕФОРМАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ  НА ВЪЗРАСТНИ В БЪЛГАРИЯ

 

Вяра Гюрова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Статията представя историческите стъпки на зараждането и развитието на неформалното образование на възрастните по българските земи. Очертани са възможностите за българите да учат в различни исторически етапи и в най-ново време.

Keywords: non-formal adult education; historical period; Bulgaria

 

NON-FORMAL A DULT EDUCATION IN BULGARIA

 

Abstract. This article presents the historical steps of the birth and development of informal adult education in the Bulgarian lands. The opportunities for Bulgarians to learn at different historical stages and in the most recent times are outlined.

 

Prof. Viara Gyurova, DSc.

Sofia University

нагоре


БЪЛГАРСКОТО ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ В НЕФОРМАЛНИ И/ИЛИ ФОРМАЛНИ НЕИЗМЕННИ ПЕРСПЕКТИВИ

 

Яна Рашева-Мерджанова

Илиана Петкова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Материалът представя един генеалогичен модел на развитието на българското професионално образование, илюстриращ бързите темпове и синхронните паралелни равнища при възникването, утвърждаването и регламентирането му преди Освобождението 1878 година и през първите десетилетия след това – един истински възрожденски период на стопански, управленски, образователен подем. На този фон се очертават и фигурите на забележителни институции, забележителни педагози и управленци, поставили начало на българските професионални училища столетници. Тяхната история продължава и днес като най-стабилната традиция-перспектива за развитието на българското професионално образование и подготовка във всичките му модуси – формално, неформално, продължаващо обучение и подготовка за възрастни, информално, занаятчийско, квалификация на работното място.

Keywords: Bulgarian  vocational  education;  genealogical  model;  history  of Bulgarian vocational education

 

BULGARIAN VOCATIONAL EDUCATION IN NON-FORMAL AND/OR FORMAL INVARIABLY PERSPECTIVES

 

Abstract. The material presents a genealogical model of development of the Bulgarian vocational education. This model of socio-economic mechanisms for professional  training  and  development  represents  the  integration  of  the  various components that are key to the overall professional and personal profile of the specialist,  its  entry  in  the  society. The  text  illustrates  the  rapid  movement  and synchronous parallel levels in the creation, establishment and regulation before the Liberation in 1878 and during the first decades after that – a true Renaissance period of economic, managerial, educational progress. The thesis is that craftsmanship is the prototype of vocational education in Bulgaria. On this background, the figures of remarkable institutions, pedagogues and managers have stand out. They set the beginning of the Bulgarian vocational schools – centenarians. Their history continues today as the most stable tradition-perspective for the development of Bulgarian vocational education and training in all its forms – formal, non-formal, continuing education for adults, informal education, handicraft work and qualification at the workplace.

 

Prof. Yana Rasheva-Merdjanova, DSc.

Dr. Iliana Petkova, Assoc. Prof.

Sofia University

 нагоре


 КАРИЕРНО РАЗВИТИЕ  И НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ

 

Валентина Шарланова

Тракийски университет – Стара Загора

 

Резюме. В статията се обосновава необходимостта от програми за кариерно развитие, които да се реализират в рамките на неформалното образование. На базата на проучване на теоретични разработки на автори от Америка, Европа и Австралия и на национални рамкови документи са представени съвременни схващания за „кариерата“ и „кариерното развитие“. Очертани са тенденции в света на труда. Изяснени са промените в живота, ученето и работата, които обуславят потребност от управление на личната кариера и развитието на компетенции за управление на личната кариера. Тези компетенции са представени като основа за разработването на програми за кариерно развитие в неформалното образование.

Keywords: career; competences for personal career management; non-formal education

 

CAREER DEVELOPMENT AND NON-FORMAL EDUCATION

 

Abstract. The article justifies the need for career development programs to be implemented within the non-formal education. Based on a study of the theoretical works  of  authors  from  America,  Europe,  Australia,  and  national  framework documents,  contemporary  concepts  of  „career”  and  “career  development“  are presented.  Trends  in  the  world  of  work  have  been  outlined.  Changes  in  life, learning, and work that determine the need for personal career management and the development of competences for personal career management are clarified. These competences are presented as a basis for the development of career development programs in the non-formal education.

 

Dr. Valentina Sharlanova, Assoc. Prof.

TrakiaUniversity

 нагоре


 ВЪЗМОЖНОСТИ НА РАБОТОДАТЕЛИТЕ  ЗА ПОДГОТОВКА НА ПЕРСОНАЛА

 

Вяра Гюрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Любов Попова
Българо-германски център за професионално обучение

 

Резюме. Статията разглежда възможностите за работодателите да организират обучението на своя персонал, като се използва законодателството в подкрепа на заетостта и квалификацията на персонала, външни обучаващи организации, както и вътрешнофирменото обучение. Представен е опитът на Държавно предприятие „Българо-германски център за професионално обучение“, като една от най-добрите обучаващи организации в България, с високо качество на предлаганите образователни услуги. Очертани са условията и технологията за създаване на собствен център за вътрешнофирмено обучение като фaктор за поддържане на качеството на човешките ресурси и конкурентоспособността на фирмата.

Keywords: human resources’ development; staff teaching; in-firm (on the work place) teaching

 

POSSIBILITIES OF EMPLOYERS FOR STAFF TRAINING

 

Abstract. The article presents opportunities for employers to organize the staff teaching by using legislation in support of employability and staff’s qualification, out-of firms teaching organizations, as well as in-service on the work place training. The experience of the State enterprise “German-BulgarianVETCenter” is presented as one of the best teaching organization in Bulgaria, with high quality of the offered educational services. The conditions and technologies of the construction of one internal Center for in-firm staff teaching are outlined as a factor for keeping the human resources quality and competitiveness of the firm.

 

Prof. Viara Gyurova, DSc.

Sofia University

Dr. Lubov Popova

German-Bulgarian VET Centers

 нагоре


 ОГРАМОТЯВАНЕ НА ВЪЗРАСТНИ  В МУЛТИКУЛТУРНА СРЕДА – СПЕЦИФИКА И ПРОБЛЕМИ

 

Нели Иванова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. В статията се интерпретират проблемите, свързани със своеобразието на процеса на педагогическо взаимодействие и ограмотяване на възрастни в мултикултурна среда. Обсъжда се методическият подход на учителя на възрастни билингви. Предлагат се методи, похвати, форми и средства, подходящи за обучение на възрастни в мултикултурна среда. Поставя се акцент върху вариантността в подхода на учителя.

Keywords: literacy;  adults;  multicultural  environment;  methodic  approach; variability of teacher approach

 

ADULT LITERACY TEACHING AND LEARNING IN MULTICULTURAL ENVIRONMENT – SPECIFICS AND PROBLEMS

 

Abstract. The problems of the specifics of pedagogical interaction process in adult literacy teaching and learning in multicultural environment are interpreted in the article. The teacher methodic approach towards bilingual adults is discussed. Methods, techniques, forms and instruments appropriate for adult teaching and learning  in  multicultural  environment  are  proposed.  The  main  focus  is  on  the variability of the teacher approach.

 

Prof. Neli Ivanova, DSc.

SofiaUniversity

 нагоре


 ПЕДАГОГИЧЕСКАТА КОНЦЕПЦИЯ НА ЙЕЗУИТСКОТО УЧИЛИЩЕ „ЕЛ КЛОТ“

 

Марияна Илиева, Елеонора Петрова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Испанското училище „Ел Клот“ в Барселона е част от йезуитската образователна система. През 2009 година католическите свещеници, управляващи учебното заведение, се заемат да променят своя педагогически модел на обучение и възпитание, като, от една страна, съхранят традициите на йезуитската педагогика, а от друга – внедрят иновации, отговарящи на предизвикателствата на XXI век. Целта на настоящата научна статия е да представи иновациите и концепцията „Педагогика на освобождението“ на Училището, които започват реално да се осъществяват през учебната 2014/2015 година. Иновативният педагогически модел се апробира само в V и VII клас. Фокусът на статията е именно върху промените в този начален етап. Паралелно с това се описва и съвременната визия на Училището, което предполага изграждане на цялостната представа по отношение на образователните степени, учебните програми и методите на обучение и възпитание.

Keywords: Ignatian Pedagogy; Jesuit education; alternative school; innovation; Spain

 

THE PEDAGOGICAL CONCEPT OF THE JESUITSCHOOL EL CLOT

 

Abstract. Тhe Spanish school El Clot in Barcelona is part of the system of the Jesuit education. In 2009, the Catholic priest, which manages the school, set out to change the pedagogical model of teaching and learning. On the one hand they preserve the traditions of Ignatian Pedagogy and the other – implement innovations based on the challenges of the XXI c. The aim of the research paper is to present innovation and the concept of “Pedagogy of the liberation” of the school, during the academic year 2014/2015. The innovative pedagogical model approbates only 5 and 7 class. The analysis focuses upon the changes at the first moment. Parallel to this is describes modern vision of the El Clot school, which implies building the overall vision about the degrees, the curricula and the teaching and learning methodology.

 

Dr. Mariyana Ilieva, Assist. Prof.

Ms. Eleonora Petrova, Student

SofiaUniversity

 нагоре


 РОЛЯТА НА ЛИЧНОСТТА НА УЧИТЕЛЯ И НРАВСТВЕНОТО ВЪЗПИТАНИЕ

 

Галина Яхова

Професионална гимназия по облекло „Елисавета Багряна“ – Бяла Слатина

 

Резюме. Проблемът за нравственото възпитание е една от най-трудните и най-отговорни задачи на днешния свят. Именно проблемите в българското семейство се отразяват негативно при формирането на личността на детето. Всичко започва в семейството. Всяка черта на характера, проява на поведение у децата може да доведе до сполучливо изграждане на личността. Взаимоотношенията в семейството играят изключително важна роля в живота на детето. Те са пръв образец на междуличностните отношения. В българското училище връзката със семейството трябва да бъде поставена на ново, качествено ниво, така че образователната стратегия да се отрази не само върху ученика, а и върху неговите родители. Възпитанието не е в това да се спазват правила, а да се открива човекът и да се усъвършенства общуването. Тъкмо в тази посока е знакова ролята на учителя.  Историческите  знания  за  развитието  на  нравственото  възпитание дават възможност на педагозите, учителите и възпитателите, посветили дейността си на формирането и изграждането на подрастващите поколения, да преценят с обогатена и зряла мисъл всички конкретни задачи и изисквания, свързани с моралната устойчивост на личността и на възпитателния колектив.
Keywords: children; teacher’s personality; moral upbringing

 

THE ROLE OF THE TEACHER’S PERSONALITY AND THE MORAL UPBRINGING OF CHILDREN

 

Abstract. Nowadays the problem about the moral upbringing is one of the most difficult and responsible tasks. It is precisely the problems inside the Bulgarian family that had a negative effect on the formation of the child’s personality. It all begins in the family. Every characteristic feature and behavior in children can lead to a successful personality establishment. The relationships between the family members play an extremely important role in the child’s life. They are the first role-models of interpersonal relationships. In the Bulgarian school the relationship with the family must be placed on a new, qualitative level, so that the educational strategy  will  have  an  affect  not  only  on  the  student,  but  also  on  his  parents. Education is not about obeying the rules, but to find the person in and to improve the communications. This is exactly the reason why the teachers role is so important. The historical knowledge about the development of the moral education enables educators, teachers and mentors, who dedicated their activities to the formation and the establishment of the growing generations, so that to estimate all the specific tasks and requirements with an enriched and mature thought, related to the moral persistence of the personality and to the educational unit.

 

Ms. Galina Yahova

Elisaveta Bagryana High Scool

 нагоре


 

ПРОФЕСОР Д-Р МАРГА ГЕОРГИЕВА – ЯРКО ПРОЯВЛЕНИЕ НА СИНЕРГИЧНОСТТА  В НАУКАТА, ПРОФЕСИЯТА, ЖИВОТА

 

Даринка Гълъбова

Великотърновски университет „Св.св. Кирил и Меутодий“

 

PROF. DR. MARGA GEORGIEVA –  A CLEAR MANIFESTATION OF SYNERGY IN SCIENCE, PROFESSION, LIFE

 

Prof. Dr. Darinka Galabova

University of Veliko Tarnovo

нагоре


 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailПедагогика, година XC, книжка 1, 2018 Default ThumbnailПедагогика, година XC, книжка 7, 2018 Default ThumbnailПедагогика, година XC, книжка 8, 2018 Default ThumbnailГодишно съдържание на сп. „Педагогика“, 2018 г.

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Стратегии на образователната и научната политика, година XXVI, книжка 2, 2018

Следваща статия

По нелекия път на доверието

Следваща статия
Нужните реформи във висшето

По нелекия път на доверието

Състезанията са важни

Състезанията са важни

Име, превърнало се в емблема

Име, превърнало се в емблема

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"