
Над 500 учители, директори и образователни експерти събра четвъртото издание на образователния форум „Добрите практики на фокус“, организиран от фондация „Заедно в час“ и образователния сайт prepodavame.bg. Тази година той е посветен на развиването на социално-емоционалното учене в клас.
Национално издателство „Аз-буки“ е медиен партньор на събитието.
На форума бе представена дейността на 22 образователни организации. Щандовете разгледа и министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Как да привлека вниманието на учениците и как да намеря време за всичко това,
което искам да направя в час, са само част от въпросите, на които бе даден отговор по време на събитието. Всички участници се обединиха около това, че успешните училища знаят как да изградят своя положителен имидж, имат сплотен екип и учениците им в клас развиват практически умения чрез активно участие в учебния процес.
Тази година първият лектор в образователния форум е Иван Стоянов –
директор на СУ „Христо Ботев“ в Карнобат. Той разказа за богатия си опит като ръководител на училището и по какъв начин е успял да вдъхнови своите колеги и ученици да работят заедно за едно успешно утре. Чрез своята семейна история той успя да напомни на всички в залата за мисията и смисъла на училището.
СУ „Христо Ботев“ в Карнобат е сред първите школа у нас, в които отваря врати STEM център. По тази причина от сцената Иван Стоянов заяви, че в училището му винаги са добре дошли колеги от цялата страна, които искат да видят отблизо как се случват иновациите в час. „Свободно раздаваме ноу хау. Не искаме пари“, шеговито завърши представянето си той.
На сцената опита си от класната стая показа и учителят по математика
от СУ „Любен Каравелов“ в Пловдив Георги Стоев. Той е бивш възпитаник на „Заедно в час“, а висшето си образование е завършил в УАСГ със специалност „Архитектура“. Представяйки интересната тема „Математиката като глобална компетентност“ той разказа защо е необходимо днес учениците да имат такава компетентност. А този термин най-общо може да бъде обяснен като овластяване на учениците с инструменти, с които да разрешават проблеми. Глобалната компетентност се основава на предметни знания, нагласи и умения. В часовете си Стоев е разработил заедно с ученици на различна възраст много интересни уроци.
Един от тях е „Създаване на бежански лагер“ с V клас.
„Работейки по глобална тема, им показах как математиката и архитектурата имат много общо“, посочва той.
С осмокласниците работят по темата за хранителната сигурност, или казано по друг начин, къде в Пловдив има „свободна хранителна зона“ за дюнери.
По забавен начин той успява да мотивира учениците си да използват различни знания и умения. Възпитаниците му с желание работят и по реконструкцията на порутена сграда в опустяло село. А Стоев пък се радва, че им показва как могат да използват за тази цел математиката.
„Всички тези проекти, за които ви разказвам, са дейности в час – изискват солидна подготовка у дома от страна на учителя, но при желание нещата се случват“, обяснява той.
След лекциите на определените напълно основателно от организаторите за „Директор за пример“ (Иван Стоянов) и „Учител за пример“ (Георги Стоев)
участниците във форума се разпределиха на групи според интересите си и участваха в много полезни работилници.
Сред темите, които бяха разгледани в тях, са създаване на среда за развитие на лидерски умения у учениците, отношения между учители и родители, формиращо оценяване, изкуството като мост към детските емоции и много други.
Отличия за педагози, които вдъхновяват в клас
Седем успешни примера на учители от цялата страна са отличени на годишните награди „Добрите практики на фокус 2025“. Журито и публиката излъчиха по трима победители в областта на социално-емоционалното учене, а „VISA България“ отличи най-добрата екопрактика.
За втора поредна година в експертното жури е редакторът от Националното издателство „Аз-буки“ Диляна Кочева.
Началният учител Арзу Абилова от СУ „Трайко Симеонов“ в Шумен
получи първата награда на журито за практиката си „Кой съм аз и какъв искам да бъда?“.
Абилова успява да обедини клас, в който между част от учениците и родителите има враждебност още от детската градина. Водейки се от мотото „Заедно сме по-добри“, учителката изгражда по-силна връзка между всички участници в образователния процес.
Второто отличие на журито отива при „Кутия за тревожни мисли“
на Димана Георгиева от СУ „Алеко Константинов“ в Луковит. Идеята на практиката е изключително проста и с голямо въздействие върху учениците. В класната стая се поставя кутия за тревожни мисли, където всеки ученик може да напише бележка, в която да опише как се чувства или какво го притеснява. След това в предварително определен ден кутията се отваря и всички заедно обсъждат проблемите, описани на листовете. На практика кутия за тревожни мисли може да бъде приложена във всяка класна стая, а ползите от възможността децата да споделят своите тревоги с други хора, са изключително големи.
Третото отличие на журито отива при преподавателски екип от ОУ „Душо Хаджидеков“ в Пловдив
за практиката им в полза на адаптацията в прогимназиален етап. Учителите Елка Генова, Даниела Иванова и Радка Чонова, разработват последователни дейности, насочени към общо укрепване на груповата сплотеност, развиване на емоционална осъзнатост и повишаване увереността на всяко дете.
Трима победители отличи и публиката чрез гласуване
на сайта на prepodavame.bg. Първата е Павлина Тотева – начален учител в СУ „Христо Смирненски“ в Брезово. Тя печели любовта на публиката за практиката си „Един за всички – всички за един“, в която показва по какъв начин третокласниците могат да вървят по пътя на социално-емоционалното израстване. Тотева е носител на награда от конкурса „Добрите практики на фокус“ за втора поредна година. През 2024 г. тя отново спечели любовта на публиката за практиката си „Да събудим книгата от съня“, приложена в начален етап на обучение.
Вдъхновяващият лектор на събитието и определен от организаторите като „Учител за пример“ Георги Стоев заслужи и доверието, и подкрепата, и вота на публиката. Той получи награда за педагогическата си практика „Следвоенно възстановяване на ивицата Газа“. Това е мащабно проектно базирано обучение, засягащо следвоенното възстановяване на Газа. Благодарение на него учениците работят по групи и развиват емпатия и социална осъзнатост. Впечатляващо е, че в педагогическата практика са включени около 40% от учениците от VIII до XI клас, или общо 70 ученици.
Третият избор на публиката е „Опознай животните, за да ги обикнеш“ –
проект с QR кодове в пловдивския природонаучен музей. Той е дело на преподавателския екип от СУ „Любен Каравелов“ в Пловдив в състав Станислав Джапаров, Габриела Георгиева и Боряна Василева. Те също са носители на награда от конкурса за втори път. През 2024 г. спечелят специалната награда за екопрактика с „Опознай билките с интерактивна карта“.
Последната специална награда в областта на екологичното образование
се връчва от един от спонсорите на образователния форум – „VISA България“. Тази година тя отива при Зорница Бакалска от ОУ „Елин Пелин“ в Пловдив. Тя успява да ангажира ученици и родители в инициатива за използване на старо колело за генериране на енергия.
По традиция бяха връчени и награди от конкурса за ученически екопроекти.
Тази година те са два, като всеки един от тях ще получи по 1000 лв. от „VISA България“ за реализирането на идеята си. Отличените проекти са на възпитаници от Професионалната гимназия по електротехника и електроника „Апостол Арнаудов“ в Русе и от 127. СУ „Иван Николаевич Денкоглу“ в София.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg