Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 26, 3-9.07.2025 г.

Да направиш видимото достъпно

Проект за комикси за незрящи повишава осведомеността за техните нужди

Павла Котова от Павла Котова
04-07-2025
в Брой 26, 3-9.07.2025 г.
A A
Снимка Личен архив

България е една от шестте страни в света, която предлага на хора със зрителни увреждания достъп до комикси. Проектът „Комиксилница“ предоставя нови възможности за преживяване на комикси и графични истории, като същевременно повишава осведомеността за нуждите и правата на хората със зрителни проблеми.

Идеен двигател на Проекта е поетът Иван Карастоянов, а ръководител – Дима Настева. Запознават се в театъра на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, където и двамата са студенти в специалността „Авторски театър“. Именно там се заражда и идеята за този проект.

„Имаше нещо като курсова работа – да дадем предложения за написване на проект. Тогава пуснах идеята за адаптиран комикс за незрящи и няколко души проявиха любопитство. Дима беше една от тях“, споделя Карастоянов.

Дима Настева допълва, че се запалва, защото ѝ се струва странно и предизвикателно. Тогава не може да си представи да опише на незрящи комикс, в който има само картинки и тук-таме няколко думи. Но поетът не отстъпва и двамата сядат и описват това, което виждат.

Незрящите в България се сблъскват с редица проблеми, които ограничават тяхната независимост и интеграция в обществото.

Основни трудности са недостъпната инфраструктура – липсата на тактилни плочки и обозначения, което затруднява ориентирането в градска среда. В образованието и в професионалното развитие те срещат бариери като недостъпни учебни материали и ограничени възможности за трудова реализация. Социалната изолация и липсата на адаптирани услуги също са сериозни проблеми, които водят до чувство на отчуждение и до безработица.

Не по-малък е и проблемът с липсата на достъп до култура. Много културни събития, музеи, театри и галерии не са адаптирани за хора с увредено зрение. Въпреки усилията на някои институции, които предлагат аудиогидове или специализирани програми, голяма част от културните събития остават недостъпни за тях. Така те отново са изправени пред бариери, които ограничават не само тяхната лична изява, но и социалната им интеграция. Именно с този проблем са решили да се борят двамата автори на Проекта.

Дима Настева

„В крайна сметка, ние сме силни в това, което можем да правим. Работим с думите, работим с визуални образи и това е нещо, с което можем да допринесем – да опитаме да направим изкуството достъпно“, обобщава Настева.

В началото идеята се сблъсква с неразбиране от страна на издатели и автори на комикси,

които не могат да си представят как по-точно би трябвало да изглежда един комикс за незрящи. За тях концепцията изглежда абсурдна, тъй като основният елемент на комиксите – визуалните изображения, е нещо, което те смятат за неотменна част от формата.

Иван Карастоянов признава, че е било голяма битка, в истинския смисъл на думата. Проектът е описан като идея, но за реализирането му трябва да се представи и съгласие от автор или издателство, че отдават правата на произведенията си.

След месеци, прекарани в търсене и комуникация както с български, така и с американски автори и липса на обратна връзка, съдбата най-накрая ги среща с Мая Бочева – художник и издател на комикси.

Историята се развива почти като във филм. Точно два дни преди крайния срок за подаване на проекта в Националния фонд „Култура“ екипът успява да установи връзка с авторката, която дава съгласието си да адаптират два нейни комикса – „Русалии“ и „Пътешествието на Уики“. А след второто издание на „Комиксилница“ броят на адаптираните комикси е още по-висок – 11 комикса на пловдивското издателство „Майна Town“.

Комиксите са посрещнати еднакво въодушевено както от зрящи, така и от незрящи.

Карастоянов с умиление си спомня за две такива срещи с публиката: „В Пловдив, по време на едно от събитията на „Майна Town“, дойде момче, незрящ музикант. Седна. Пуснахме му комикс. Затаи дъх и започна да слуша. В един момент спря, свали слушалките си и каза: „Вие ме пренесохте на друго място. Забравих, че съм в мола“. В същия момент дойде детенце без зрителни увреждания. Седна, сложи слушалките, слуша и паралелно с това разглежда печатния комикс и следи какво се случва по картинките. Идва майка му, дърпа го да си ходят, а детето ѝ казва: „Чакай да си догледам“.

Работата на екипа не спира до тук.

Миналата година адаптират два късометражни филма и организират пътуващо кино в шест града с по-голяма концентрация на незрящи – София, Пловдив, Казанлък, Димитровград, Враца и Дряново.

Кино, адаптирано за незрящи, до този момент никога не е излизало извън София. В рамките на последните осем издания на „София филм фест“ са адаптирани по един-два филма на година. Незрящите и слабовиждащите зрители извън столицата са изключени от възможността да се насладят на киното по този начин, което създава неравенство в достъпа до култура.

„Само в София, и то само по време на фестивали, може да се гледа кино за незрящи. Никъде другаде в България го няма. Обиколихме градовете и отидохме на крака при тях буквално и хората не можеха да повярват, че това се случва“ казва Настева.

Освен че адаптират филми и комикси, през изминалата 2024 г. Дима Настева и Иван Карастоянов се насочват и към театралното изкуство. Съвместно с ученици от Средно училище за ученици с нарушено зрение „Луи Брайл“ в София създават и поставят пиеса по разказа на Йордан Йовков „Русалска нощ“.

„Представихме го с участието на десет деца от училището – разказва Дима. – Беше изключително емоционално преживяване и за тях, и за нас. Успоредно с това по време на пиесата осигурихме допълващо визуално описание – на местата, на които няма говор, има слушалка, в която се обяснява какво точно се случва на сцената в този момент. За пръв път включихме и жестов превод на пиесата.“

Относно самото естество на работа, Иван Карастоянов споделя, че първо се събира екип доброволци – двама-трима зрящи и един незрящ. Те описват какво се случва – картинка по картинка. После този текст се редактира, като целта е най-кратко, точно и ясно да се предаде неутрално авторовата идея. „Не да преразкажеш какво е искал да каже авторът, а просто да го опишеш и да оставиш човека сам да си изгради емоционален образ на случващото се“, обяснява той.

По този начин двамата стигат до една стихотворно-приказна форма, която може лесно да се разбере от деца.

Тринайсет комикса, два късометражни филми и една пиеса. И всичко това – в рамките на две години.

Но най-голямото предизвикателство тепърва предстои.

„Заедно с Националния литературен музей ще опитаме да адаптираме част от музеите – на Вазов, на Яворов, на Славейкови и на Смирненски. Искаме да направим тактилен макет на всеки от тях и да осигурим разширен аудиогайд, който да улесни хората със зрителни проблеми. Смятаме освен това надписите на тези тактилни макети да са маркирани на брайл“, споделя Настева.

„Хрумна ни евентуално да включим и тактилни портрети на авторите, за да може един незрящ човек да добие представа как е изглеждал например Иван Вазов“, допълва Карастоянов.

Иван Карастоянов

Макар и с много ентусиазъм, не всички идеи на екипа намират непосредствена реализация. Така например предложението за съвместна работа с Националния литературен музей – за създаване на тактилни макети на къщите музеи на Вазов, Яворов, Славейкови и Смирненски, придружени с брайлови надписи и аудиогидове, не получава финансиране в рамките на проекта, с който екипът кандидатства към Столична община, и засега остава на етап идея.

Въпреки това стремежът на създателите на „Комиксилница“ остава непроменен – да правят културата по-достъпна за хората със зрителни увреждания. Макар да не се възприемат като посланици на словото, те вярват, че словото трябва да бъде споделено и разбираемо за всички – включително за онези, които не могат да го „видят“, но могат да го почувстват.

„Всъщност това, което се опитваме да правим, е да предаваме духа на словото. Доколко е успешно, вече хората ще преценят. Ние се опитваме това, което е нарисувано, да го представим в някакъв словесен и текстов план. С други думи казано, препредаваме визуалното съдържание под формата на думи“, споделя Дима Настева.

И още по темата – иновациите в достъпността до култура за хора със зрителни увреждания се развиват бързо по света.

В лондонския музей „Виктория и Албърт“ например незрящите посетители могат свободно да докосват специално подбрани експонати. В Германия футболните мачове на живо се предават с аудиокоментар, предназначен специално за хора с увредено зрение (при това на три езика – на немски и на двата езика на отборите, които играят), а театралните постановки редовно предлагат аудиоописание. Това са системни, устойчиви решения, които третират културата като достъпно право, а не като недостижим лукс.

В контекста на тези практики, ситуацията в България остава тревожно изостанала.

Липсват ясни държавни политики, трайна подкрепа и устойчива инфраструктура, които да гарантират на незрящите хора равноправен достъп до културния живот. В повечето случаи техният досег с кино, театър, музеи или литература е плод на изолирани усилия и доброволчески инициативи, а не на системна грижа.

Именно в този контекст дейността на проекта „Комиксилница“ се откроява като изключение, което доказва, че промяната е възможна, стига да има воля, визия и отдаденост.

Your Image Description

Свързани статии:

Ученици свирят литература Няма кой да те чуе, ако не си онлайн Да тичаш с усмивка към детската градина Default ThumbnailИновации в политиката и стратегията за образование и обучение в сферата на националната сигурност

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: достъп до културазрителни уврежданияиновациикомикси за незрящиНа фокус

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Три вълнуващи дни по лентата на късото кино

Следваща статия

7017 кандидати за Пловдивския университет

Следваща статия
7017 кандидати за Пловдивския университет

7017 кандидати за Пловдивския университет

Над 2500 ръководители на образователни институции ще се учат да управляват европроекти

Над 2500 ръководители на образователни институции ще се учат да управляват европроекти

Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование

320 седмокласници със 100 точки на НВО по матeматика

Последни публикации

  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"