Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 7, 15-21.02.2024 г.

Законът за научните изследвания и иновациите предизвика дебати в ресорната парламентарна комисия

Елена Василева от Елена Василева
14-02-2024
в Брой 7, 15-21.02.2024 г.
A A
Снимка – Архив БТА

Макар и с доста забележки и с обещания за сериозни поправки между първо и второ четене, народните представители от Комисията по образованието и науката в Народното събрание приеха на първо четене законопроекта на Министерския съвет за насърчаване на научните изследвания.

На заседанието отново се споменаха част от опасенията, които бяха изказани на общественото обсъждане на проекта миналата сряда. Депутати обърнаха внимание, че всичко в него се базира на добри желания, тъй като

няма записан черно на бяло процент от БВП, който отива за наука.

Някои изразиха мнение, че управлението на науката и иновациите не бива да е се поема от два фонда, тъй като между тях няма свързващо звено, а други – че тази функция трябва да остане в Съвета за интелигентна специализация към Министерския съвет, който не е отменен и който именно е органът, който следва да се занимава с тази задача.

Според председателя на Комисията Красимир Вълчев трябва да бъдат отменени текстовете, според които съществуващите центрове за върхови постижения и центрове за компетентност, изградени по Оперативна програма „Наука и образование“ и включени в Националната пътна карта за научноизследователска инфраструктура, както и останалите обекти от нея, могат „да създават за реализация на резултатите от научни изследвания, от иновационна дейност или от права върху обекти на интелектуална собственост сдружения при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел“.

Според него те

създават вратички за злоупотреби и преминаване на собственост за милиони левове в частни ръце,

затова трябва да се прецизират. Друга промяна, която той смята да внесе между първо и второ четене, ще е Фонд „Научни изследвания“ отново да мине на подчинение на МОН, а управителят му да се избира от министъра на образованието.

Народните представители допуснаха, че ако в закона не се заложи конкретен процент от БВП за научни изследвания, то нищо от него няма да се реализира. „Ключов си остава и въпросът за

остойностяването на резултатите от научните изследвания, както и трансферът на технологиите,

за които в закона няма мерки“, посочи проф. Костадин Костадинов.

По време на обсъждането преди седмица в Комисията зам.-просветният министър проф. Генка Петрова посочи, че идеята на новия закон е да се постави рамка и единен механизъм за координиране и финансиране на научните изследвания и иновациите в страната, както и да регламентира трансфера на технологии с цел повишаване конкурентоспособността на икономиката. „Насърчаването ще става чрез използването на многогодишна рамкова програма за научни изследвания и иновации, която ще определи обхвата, областите и дейностите за насърчаване и финансирането им в съответствие с националните стратегически документи“, посочи тя.

По думите ѝ проектът предвижда проектно финансиране на проектите за научни изследвания от Фонд „Научни изследвания“, а на иновациите – от Национален иновационен фонд. Двата фонда ще работят в координация, като ще изпълняват многогодишни оперативни програми.

Сред посочените забележки към проекта бяха да се заложи

по-голяма равнопоставеност между кандидатите за научни изследвания и иновации,

да има по-подробна уредба как ще става сдружаването между висшите училища и научните центрове по оперативните програми, повече насоки за оценката на научноизследователската дейност на висшите училища, да се регламентират ваучери за закупуване и внедряване на иновации и др.

Комисията одобри единодушно на второ четене и възможността за повтаряне на държавния зрелостен изпит за по-висока оценка. Промените в Закона за предучилищното и училищното образование предстои да бъдат окончателно гласувани в зала.

Новите текстове гласят, че „за целите на кандидатстването във висше училище зрелостници или лица, притежаващи диплома за средно образование, по свое желание

имат право еднократно в рамките на учебната година на завършването си

или на следващата учебна година да положат изпит по реда на държавните зрелостни изпити по учебен предмет, по който вече са положили успешно държавен зрелостен изпит, върху учебното съдържание, предвидено за изучаване на същия вид подготовка“.

За явяването на подобен изпит МОН ще има право да събира такса, приеха още депутатите. Очаква се промяната да влезе в сила още тази година, т.е. да важи за сегашните зрелостници, които ще кандидатстват за студенти за академичната 2024/2025 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Променят критериите за получаване статут на защитено училище Безплатно висше от тази година 200 училища с новоназначени директори МОН се превърна в учебно предприятие

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Закон за научните изследваниязаконопроектКомисия по образование и наукаМОННародно събраниеРепортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Удължиха три програми за сградния фонд в образованието

Следваща статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 7/2024 г.

Следваща статия
Вестник „Аз-буки“ – брой 7/2024 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 7/2024 г.

Ученик да си в село Чавдар:  ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ отбелязва 150 години от създаването си

Ученик да си в село Чавдар:  ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ отбелязва 150 години от създаването си

Видя ли, Христо, какво ти каза учителката?

Четири ли бяха мутрите, или четирима

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"