Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 48, 28.11 – 04.12.2024 г.

Не вятърна мелница, я вятърна турбина

Зина Соколова от Зина Соколова
01-12-2024
в Брой 48, 28.11 – 04.12.2024 г.
A A
Физическата активност е не по-малко важна от усвояването на нови знания и умения. Снимки Олег Попов

В детска градина № 50 „Зайчето Куики“ умеят да използват всяка възможност, за да обогатят педагогическите си практики и да надграждат базовите знания и умения на своите възпитаници. Работата по един проект се зас­тъпва с дейности по следващия.

Росица Алексиева, директор

„Използваме всички ресурси, които успеем да привлечем, в наша полза – казва директорката Росица Алексиева. – Работим по НП „Хубаво е в детската градина“, по програми на Столична община, включваме се и по програми на „Еразъм+“. Навсякъде, където можем да извлечем полза за детската градина, се стремим да участваме. Средствата са малко, но е нещо, което поставя началото, за да започнем да работим.“

Още през 2020 г. екипът на ДГ № 50 печели проект по НП „Хубаво е в детската градина“. Със средствата от Програмата е изграден

лего кабинет.

Ползите за децата са много. Легото е близко до тях, интересно им е, забавно им е и в същото време с помощта на образователните комплекти се надграждат изключително много базовите умения на децата.

„С някои от комплектите децата учат физика и математика, без да знаят това – подчертава директорката. – Протича като естествен процес, което отчитаме само като плюс. Даваме държавния образователен стандарт на децата, но успяваме и да го надградим. Това е много важно за нас. Лего кабинетът е място, където децата с нетърпение очак­ват да отидат. Помещението е цветно, приветливо. Има маси, но децата искат да са на пода. Има и учители, които също предпочитат да седнат на пода. Всички учители преминаха обучение как се използват лего комплектите. Някои преминаха квалификация на Центъра за творческо обучение, други – вътрешноинституционална квалификация. А имаме и учителка, която е толкова напреднала в тази сфера, че вече е лего обучител. Тя изключително много подпомага работата на всички и ежегодно прави обучения за новоназначени колеги, както и опреснителни за всички останали.“

Отделно от ежедневните занимания в лего кабинета от детската градина се включват за трета поредна година в разработването на темите от Първа лего лига (First Lego League). Тя няма състезателен характер, но стимулира децата да участват. Първата година, когато детската градина се включва в инициативата, темата е за възобновяеми и невъзобновяеми източници на енергия (Super Power).

Но как децата се справят с термините?

„Това не е проблем за тях, защото всичко е поднесено по подходящ за най-малките начин – казва директорката. – Една майка дори сподели, че като пътували със сина си, му показала вятърна мелница.

А той я поправил – това е вятърна турбина. Даваме им знания от реалния живот и

надскачаме това, което се очаква да научат в детската градина.

Миналата година лего темата беше за сценичното изкуство (Master Piece). Децата учеха за хората, ангажирани с всякакъв вид сценично изкуство, учеха как трябва да се държи публиката, защо трябва да има лекар, полицай, кои са хората, ангажирани зад сцената. Тази година темата е „Гмуркане“ (Dive) – ще учат за морета и океани. Темата е много интересна. Ще започнат през февруари. Учителите правят десет сесии (уроци) с децата, единайсетата е заедно с родителите. И както за всеки спорт, и за заниманията с лего децата загряват – подреждат 6 кубчета по указанията на учителя. Хубавото е, че ще научат много за професиите, за биоразнообразието в моретата и океаните.“

На финалното събитие по темата всеки екип строи нещо с родителите си. После децата разказват какво и защо са го направили, използвайки термините и новите знания, които са придобили в десетте сесии. Всеки е поощрен за участието си с грамота.

Предстоят и онлайн срещи с Центъра за творческо обучение, които предлагат подкрепа за работата с лего комплектите, за да дадат повече насоки за учителите. Отделно вече са изпратени наръчници за учителите, стъпките, които да следват, презентацията за децата.

Използвани са и възможностите за обучение на педагогическите специалисти по дейност К1 на „Еразъм+“ относно използването на лего по коренно различен начин от учителите. Така че има два варианта за използване на едни и същи комплекти.

Всяка година детската градина се включва в дейности по ПМС 46

за спорта в образователните инс­титуции с традиционен спортен празник с родителите. Директорката подчертава, че за целия екип е много важно родителите да са им партньори и да взимат активно участие в това, което се случва в градината. Затова майките и татковците редовно са канени на работилници, на представяния и други прояви. По този начин

те виждат какво се случва в детската градина.

„Спокойни са, когато оставят децата си, и неусетно стават наши партньори. Започват да търсят начин, по който да ни подкрепят и да бъдем заедно“, подчертава  Росица Алексиева.

Миналата година ДГ „Зайчето Куики“ взима активно участие в програма „Нестле“ за по-здрави деца“. Малчуганите научиха кои храни са здравословни, кои спортни дейности подпомагат здравословния начин на живот. Всяка група има свободата да се разгърне, да потърси помощ и от родителите.

„В детската градина се използват и активни постелки (Action Mats). Направихме представяне пред директори и кмета на район „Възраждане“ Станислав Илиев. Бяхме първата детска градина в София, където се представиха тези постелки, и една от първите в България – казва директорката. – Това е образователен продукт, който е изцяло нов за българския пазар, без аналог и не предвижда никакви дигитални активности. Представлява

комплекти от постелки за физическа активност.“

Това е интелигентна идея, съчетаваща ключови елементи от движение, здраве и образование в цветен, качествен и забавен продукт. Всяка постелка е разработена с мисъл за подкрепа на активното учене и поощряването на здравословни навици от ранна възраст. Подходящи са за детска градина, като включват физическо движение в комбинация с математика, околен свят, български и английски език, както и пъзел за здравословен начин на живот. Работата с постелките не изисква специализирано обучение за педагогическия екип или онлайн среда. Към комплектите има описание на всяка постелка и готови уроци с идеи за използването им.

Друго интересно решение за всички възрасти са постелки за саморегулация и концентрация (Mindful Mats), с които също разполага детската градина. Дават възможност за работа с децата (вкл. деца със СОП) за овладяване на емоции и подобряване на емоционалното благополучие. Постелките са проектирани с акцент върху подпомагането на двигателното развитие на децата – стимулират тяхната активност и подобряват общото им здраве.

Всяка постелка включва образователни елементи и задачи, които не само забавляват, но и подпомагат учебния процес на децата, като им предоставят възможност да учат чрез игра. С разноцветни и занимателни графики, постелките привличат вниманието на децата и ги вдъхновяват за учене и игра. Това е продукт, който отговаря на съвременните разбирания за образование и предоставя на учителите иновативен инструмент за подкрепа на развитието на децата.

Екипът на детската градина работи и по много други проекти – като проект „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“, проект „Подкрепа за приобщаващо образование“, обединили се в проект REACT. „Силен старт“ е най-новият проект. Според Росица Алексиева важ­ното е, че тези проекти се надграждат и преминават един в друг. Почти няма прекъсване на дейностите.

В началото, когато започват работа по тях, има възможности да се назначат допълнително специалисти – логопед, психолог, ресурсен учител, помощник на учителя и др. Със средства от тези проекти са оборудвани

тъмна и светла сензорна стая,

в които децата със СОП могат да релаксират.

„Тази година ще се борим да получим зелен флаг и да бъдем екоучилище – казва директорката. – Започнахме дейности в тази посока. Кандидатствахме по НП „Хубаво е в детската градина“, за да направим класна стая на открито. Идеята ни е децата да имат максимален, целенасочен престой на открито. Изградихме и пътека, на която да ходят боси през топлите месеци.“

В двора на градината са направени опитни полета и децата ще правят разсад, а напролет ще го засадят. Обединяващата тема на работата през годината ще бъде екологията. Тя се преплита и с темата на лего. В екологичното образование е включена и темата за боклука – как да се рециклира, какво означава да компостираш. Децата са стимулирани да си мият ръцете на трите чешмички в двора, да не ползват мокри кърпи. За Деня на Земята ще си правят костюми от отпадъчни материали.

От тази учебна година в детската градина родителите на деца в подготвителните групи за 6-годишни могат да избират дали децата им да спят следобед, или да имат други дейности по възпитание, обучение и социализация. Като за първа година, мненията и предпочитанията са различни, но бъдещето ще покаже кое е най-доброто решение за децата.


Your Image Description

Свързани статии:

Предприемачеството е запазена марка за 108. СУ „Никола Беловеждов“ Изкуството е страст за учениците в ОУ „Петко Ю. Тодоров“ Децата имат нужда да бъдат чути Училището в Лесново е 145-годишна школа

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ДГ № 50 „Зайчето Куики“РегиониРосица АлексиеваСофия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Дядо Коледа и „Български пощи“ отново очакват най-красивото писмо

Следваща статия

Опашки за книжки

Следваща статия
Опашки за книжки

Опашки за книжки

Годишно съдържание на сп. „Философия“, година XXXII

Димитър Маринов, актьор и преподавател:  Най-голямата награда е, когато направиш нещо за някой друг

Димитър Маринов, актьор и преподавател: Най-голямата награда е, когато направиш нещо за някой друг

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"