Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 47, 21 – 27.11.2024 г.

Обособявам го, не го обособявам

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
25-11-2024
в Брой 47, 21 – 27.11.2024 г.
A A

Светла КОЕВА*

Да обособим дадена част от изречението, означава да я подчертаем интонационно и пунктуационно. Кои са обаче обособените части и как да ги разпознаваме? Нека да сравним изреченията:

            Кметът на града Ивайло Петров посрещна чуждестранните гости в галерията.

            Ивайло Петров, кметът на града, посрещна чуждестранните гости в галерията.

Имаме наименование на лице (Ивайло Петров) и словосъчетание със съществително нарицателно (кметът на града), което го пояснява. Ако преместим съществителното нарицателно (заедно с неговото пояснение) след съществителното собствено, ние го отличаваме, подчертаваме, т.е. обособяваме. Една от причините да се прави това, е употребата на по-сложни словосъчетания с множество пояснения.

Обособените части винаги се отделят пунктуационно, в случая със запетаи, (по-рядко) с тирета, с тире и запетая или със скоби:

            Новият ни колега Иван се справяше добре с работата.

            Иван, новият ни колега, се справяше добре с работата.

            Иван – новият ни колега, се справяше добре с работата.

Съществителните нарицателни, които поясняват имена на лица, могат да бъдат названия на професии (инженер, архитект); държавни, изпълнителни или академични длъжности (министър, директор, доцент); военни или религиозни чинове (лейтенант, епископ); научни степени (доктор) и др. Обичайната им позиция е пред съществителното собствено: професор Мартин Пенчев.

Можем да направим проверка дали дадена част е обособена, като променим изречението, така че съществителното нарицателно (или словосъчетанието с него) да заеме позиция пред съществителното собствено:

Автор е Мартин Пенчев, професорът по синтаксис. (с обособена част и пунктуационно отделяне)

            Автор е професорът по синтаксис Мартин Пенчев. (без обособена част)

Така ще потвърдим задължителното пунктуационно отделяне на обособената част.

Има различни случаи на обособяване, но голяма част от тях са придружени със словоредни промени.

*Д-р Светла Коева е професор в Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ към Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Диктовка за 24 май Въпроса ще го погледна, но няма да го отговоря сега Невинаги не се пише винаги слято Половин, половина, половино

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Д-р Светла КоеваНаписаното оставаобособени частиПиши правилно

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Питай BgGPT 2.0

Следваща статия

България и Виетнам ще продължат сътрудничеството си в образованието

Следваща статия
България и Виетнам ще продължат сътрудничеството си в образованието

България и Виетнам ще продължат сътрудничеството си в образованието

Managing a Positive and Life-Skills Development in the School-Based Curricula: a Literature Review on the Sustainable Education

Проучване ролята на образованието за икономическото развитие на регионите в България

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"