Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 31, 01 – 07.08.2024 г.

Композиторът Асен Аврамов: Музикалното изкуство, както и словото, са израз на възможността да се види, усети и преживее любовта

Смятам, че работата на учителя и на вдъхновителите изобщо не може да бъде сложена в категории само между романтичното и прозаичното

Мария Георгиева от Мария Георгиева
05-08-2024
в Брой 31, 01 – 07.08.2024 г.
A A
Снимки – Личен архив

Жалко е, че човечеството, което в минали времена страшно много е ценяло връзката си с Господ, днес дори не знае какво означават „дарба“ и „талант“ – а именно, че са дар свише, и то във всяка област

Театралната му музика тъче невидимите нишки, които свързват емоционалния свят на героите с душата на публиката. От „Бурята“, „Дон Кихот“, „Татко Юбю“ и „Бесове“ до „Три сестри“, „Вишнева градина“, „Суматоха“, „Апокриф“ и „Квартет“, композираните от него пиеси разкриват дарбата му да насища сценичните акустични пространства с дълбочина и драматизъм.

Асен Аврамов е сред най-уважаваните наши композитори,  автор на 300 партитури за театър, 3 балета, 30 филма, 50 аудио/радио проекти и различни концертни композиции.

Сред сцените, посрещали неговата музика, са Малък градски театър „Зад канала“, Народен театър „Иван Вазов“, Театрална работилница „Сфумато“, Театър „София“, Нов драматичен театър „Сълза и смях“, Театър „199“, Театър на Армията, Държавен сатиричен театър, театрите в Бургас и Варна.

Отраснал в артистично семейство с впечатляващи музикални традиции, пътят на Асен Аврамов следва естествената крива на своето предопределение. Възпитаник на Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“, специалност ударни инструменти, той се дипломира в класа на изтъкнатия перкусионист, композитор и педагог проф. Добри Палиев.

Като гост-лектор понастоящем споделя богатия си опит в областта на сценичната музика със студентите по актьорско майсторство и режисура в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ и Нов български университет.

Носител е на пет награди „Аскеер“, два пъти на наградата за най-добра театрална музика

– „Икар“, две Prix Europe и на Голямата награда на Prix Marulic. Шест пъти е награждаван за музика към българска драматургия на Друмевите театрални празници – Шумен, два пъти печели авторитетния приз за авторска театрална музика на фондация „Маестро Димитър Вълчев“. За изключителния си принос към българската култура е удостоен с почетния знак на Министерство на културата „Златен век“ – звезда.

За видимите и невидими учители по пътя, за таланта като дар свише и любовта, без която музиката не може да бъде родена, композиторът Асен Аврамов пред читателите на в. „Аз-буки“.

– Г-н Аврамов, прозаична или поетична е учителската професия според Вас? Като творец, как бихте я описали?

– Мисля, че е нито прозаична, нито поетична. Учителят има различни измерения – от една страна, имаме примерите от Античността и азиатската културна практика. От друга страна, е много важно да си представим, че учителят е и просветител – тоест това не може да бъде романтична идея и романтично проявление или поне не е романтично в смисъла, който в днешно време влагаме, а именно – леко сантиментално, мелодраматично.

Да, романтична е самата идея, че като учител, ти ще се срещаш и вдъхновяваш някакви хора и това ще е основната ти дейност. Със сигурност обаче има много прозаичност във всекидневния труд на учителя. Но работата на учителя и на вдъхновителите изобщо не може да бъде сложена в категории само между романтичното и прозаичното.

– Кои бяха Вашите най-големи вдъхновители, хората, въвели Ви в света на музиката?

– Като естествен порядък в семейство с поколения наред музиканти, каквото е моето, като че ли не се случва внезапен проблясък в разкриване същността на музиката. Най-напред, защото генетично си закърмен с нея, после е средата, в която живееш – децата на музикантите живеят в тази понякога еуфорична, друг път много напрегната атмосфера, изпълнена с концерти и репетиции. Детето е свидетел на живата музика, на живото изкуство и сцена. Затова моето усещане е за състоене вътре в целия този облак на музикалното изкуство, а не някакъв внезапен проблясък и разкритие.

Всъщност още от деца свикваме, че нашата среда е като всички останали, дори не знаем, че има различни от нея, живеем доста затворено в този вътрешен кръг и не предполагаме, че съществува друг. За нас това е естественото място на обитание и основното, с което се срещаме, е труд. Защото, за да си музикант, от най-ранна възраст се изисква упорит труд. Както е и при спортистите, които обаче се пенсионират много по-рано от нас поради физическите дадености. В това отношение ние, музикантите, сме по-големи каторжници или поне – с по-дълъг срок на „присъдата“.

– Кои са учителите и менторите, оставили най-ярка следа у Вас, и какви качества ви помогнаха да изградите?

– Те са много, някои от тях са в реалността и в пряката комуникация, а други са в този културен пласт, в който децата и самите музиканти се срещат. Подобна методология на предаване на знанието и опита може да се види не само в музиката, но и в литературата и изобразителното изкуство. Защото в тези три области можем да се вдъхновяваме и поучаваме от хора, живели векове преди нас. Това е част от невидимите наши вдъхновители, а видимите са ни изградили – буквално. Те невинаги са някакъв романтичен образ, много често хората, които си мислел, че те тормозят, са изградили страшно много качества у теб.

В това отношение моята баба Жоржета Волц, която беше наистина много суров човек, е изградила у мене една суровост към собственото ми задължение да създавам музика, да се опитвам да прониквам в нея, а чрез нея да опитвам да прониквам в душите на хората. Баба ми беше корепетитор, пианист и вокален педагог, познаваше в дълбочина всички произведения на класическата опера и още от 5-годишен ме мъчеше, така да се каже, да свиря на пиано. Наред с това наблюдавах нейната изключителна ерудиция, цялото ѝ живеене в света на музиката, в живота на музикалните произведения. Да видя как един човек може да бъде толкова задълбочен в познаването и способността да чете музиката – не само като чувства, но и като съдържание, послание, това за мен е било абсолютно изграждащо ме.

Самото ми амплоа, напълно неосъзнато от мен, се насочи именно в посока на работа с гласа и със сценичното пространство – за да разбирам какво се случва вътре в самите персонажи. Това може да го научиш само когато се срещнеш с много голяма музикална драматургия, с огромната дълбочина на мисълта на самите композитори. Дядо ми Николай Терзиев, който беше органист, доста по-лековато и незаинтересовано се отнасяше към моето музикално бъдеще. Той беше немски възпитаник, завършил в Германия орган и четене на партитури, той също страшно много е доставял в музиката ми. Баща ми Лальо Аврамов беше водещ цигулар в ансамбъл „Софийски солисти“ и като дете съм дремал по всичките им концерти и репетиции – уникално акустическо преживяване, защото, без да слушаш музика, всъщност тя непрекъснато попива в теб и цялото ти същество вибрира в нея. Принос има и майка ми Десимира Аврамова, която беше учителка по музика. Това са моите вдъхновители и учители в родителската ми среда.

Конкретно в професионален план най-голямо въздействие върху мен е оказал моят професор по ударни инструменти д-р Добри Палиев, както и Александър Танев, при когото съм имал кратък период на уроци по композиция. Приятелят ми – пианистът Людмил Ангелов, е мой вдъхновител в разбирането на музиката, в това как да я четеш и да проникваш в говора на тоновете.

Друг мой вдъхновител, в началото неосъзнат, е Васил Пармаков, който беше гениален в своя музикален изказ. Искрено съм се наслаждавал на това как само с няколко тона може да пресъздава светове – нещо изключително важно, особено за един композитор. Композиторът Георги Арнаудов е още един вдъхновител в музиката, с когото много споделяме и сме работили съвместно по толкова проекти.
Извън реалния свят това, което изцяло ме захранва, е личността, мисълта, музикалният и етически свят на Йохан Себастиан Бах. Както и изобретателността към музикалната материя на Игор Стравински.

– Талантът наследява ли се, или човек сам изгражда себе си – какво е Вашето мнение?

– Ако говорим за музикалния талант, като имаме предвид семейството на Пучини и неговия син, талантът със сигурност не се наследява. Както и гениалността, когато имаме за пример Бах и синовете му, някои от които са дори успешни композитори, но никой не е като него. Така че конкретно музикалният талант не се наследява. Забелязал съм, че в цялата човешка история в семействата, в които са израсли няколко поколения музиканти, обикновено има пик на таланта, който очевидно по някакъв начин се генерира генетически. След това този ген се уморява.

Всичко е Божа работа, защото не знаем как се формира талантът, при положение че използваме тази дума, която идва от Библията – притчата за бащата, който дал три таланта на синовете си. Така че това е наистина дар Божи и е погрешно, че по принцип днес не забелязваме проявата на Божиите дарби.
Ние наричаме „талантлив“ човека, който може да пее, да танцува. Пропускаме колко талантлив може да бъде един лекар – не опитен, умел и добър, а истински талантлив. Да видим колко талантлив може да бъде един готвач – не хитър, не умен, не пробивен и модерен, а истински талантлив. Жалко е, че човечеството, което в минали времена страшно много е ценяло връзката си с Господ, днес дори не знае какво означават „дарба“ и „талант“, а именно, че са дар свише, и то във всяка област.

– Каква е тайнството, тънкостта в създаването на музика за театър и кино. Какъв е Вашият метод на работа?

– Най-много музика съм написал за театър, може би около 300 партитури за театрални представления – малки и големи. Автор съм и на много концертна музика, но отношението ми към създаването ѝ не е много различно – погледът ми е почти един и същ. Основното е, че си представям акустическия свят, в който живее произведението – то създава акустическа материя, която се излъчва и достига до нас. Тя е материя на вибрациите и на взаимоотношенията между тях – те изграждат кодирана система, така да се каже, която човешката душа разгадава много бързо.

Едно от важните за мен неща е да усетя тази протоплазма на музикално-акустическата тъкан – каква е нейната същност, дори сетивно каква е. Дали е мека, нежна; дали е остра, груба; дали е далечна или близка, тъмна или светла. Другото е, че вътре в тази музикална тъкан конкретността се състои от отделните пластове, които наподобяват житейски линии.

Ние живеем в огромен мравуняк, където хората тичат напред-назад и само ако за миг си представим всички тези житейски линии визуално, ще видим какви емоционални падения и възходи чертаят те. Ако всичко това се нарисува, ще заприлича на много пъстра черга, почти като картина на Джаксън Полък. Всичко това има своето начало и своя край, както всяка връзка, чувство, събитие, както всеки живот, в крайна сметка. Ето така гледам на линиите в музикалната тъкан, която аз създавам. Понякога те се изразяват чрез отделни инструменти, понякога просто това е тематичния материал, който се движи…

Мисля, че методологията ми е да видя как тече животът за отделните елементи, за отделните същества и какво те образуват, като цяло. Ние си мислим, че сме напълно разкачени един от друг и всеки има свой път, по който върви.

Забравяме, че през цялото време всички сме в непрекъсната невронна мрежа, която функционира така, че времето – настоящето и миналото, е особено преплитащо се. Че хората, които не се познават и никога не са се виждали, всъщност по някакъв начин са свързани в определени точки, други пък остават свързани за цял живот.

Цялата тази „сюжетност“ се опитвам да пресъздавам в музиката, защото така гледам на света – като огромна невронна квантова мрежа, изпълнена с пулсиращи преживявания, чувства, страдания и радост.

– Личното качество, на което най-искрено се доверявате като композитор?

– То е по-скоро чувство, дори няколко, от които според мен е изтъкана цялата ми музика, и през годините съм стигнал до тях. Едното е истинската любов, която съществува, във вселенския смисъл на думата – че има такава материя и че музикалното изкуство, както самите думи и речта са израз на възможността да се види, усети и преживее тази любов. И другото, което е резултат от тази любов – това е милостта, жалостта към хората, която се опитвам да виждам и да показвам, че съществува.

Изпълва ме жалост към нас самите, защото, ако продължаваме да живеем в тази огромна космическа самотност, без никаква любов и жал един към друг, без да разберем, че Господ е нашият баща и че ни обича, ние ще бъдем все така самотни, жестоки и ще стигаме до крайности.

– Лектор сте в НАТФИЗ и НБУ, на режисьорите преподавате музикално-театрална драматургия, а на актьорите – вокално-сценична интерпретация на различни жанрове, стилове и култури. Какво се стремите да научат Вашите студенти?

– Винаги съм се стремял да бъда учител, а не преподавател. Моите разговори със студентите много често са извън полето на конкретната дисциплина – говорим за тях, за самите нас, за живота въобще. Това не са някакви мотивационни речи, по-скоро искам да им обърна внимание, че всяко наше дело има последствия, че всяка наша мисъл, когато се превръща в действие, носи своята материална отговорност. Че хората се свързват един с друг или не могат да се свържат. Че най-важното в нашия свят е да осъзнаем, че комуникираме – че се съединяваме през разбиране или респективно през неразбирането. Че егото е най-страшното нещо за нас.

Да, то е единственото, което ни съхранява, за да не се превърнем в плазма. Но едновременно с това е и най-жестокото нещо, защото не ни дава възможност да погледнем на света с други очи, тъй като винаги го тълкуваме през собственото си Аз. И в зависимост от това колко по-груб, по-невъзпитан и необразован е човекът, толкова по-брутално и болезнено е за другите. Затова и усещането ни, че живеем в ужасен свят, се дължи единствено на нас самите, на хората.

Вярващ човек съм и смятам, че този свят, независимо от множеството проблеми от всякакъв характер, не е ужасен, а всъщност е хармоничен Божи свят със своите прости закони.

Ние сме тези, които създаваме психически свят на кошмар, ужас, насилие и отвращение. Така че верни са думите на Жан-Пол Сартр от пиесата му „При закрити врати“: „Адът – това са другите“.

Your Image Description

Свързани статии:

Неврологът акад. Лъчезар Трайков: Не предавайте мечтите си! Картички от пощенски клон 1090 Яна Титова: Талантът може да се изработи, като го заслужиш чрез работата си Петя Димитрова-Цанева, председател на УС на Асоциацията на българските училища в чужбина: Неделните училища са центрове на българската общност зад граница

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Асен АврамовИнтервюкомпозиторУчителите в моя живот

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Нови конкурси в Календара на МОН

Следваща статия

Стимулират ученето с нови класни стаи в 426 училища

Следваща статия
Стимулират ученето с нови класни стаи в 426 училища

Стимулират ученето с нови класни стаи в 426 училища

Правителството отпусна 154 млн. лева за вдигане на заплатите в университетите

Правителството отпусна 154 млн. лева за вдигане на заплатите в университетите

Логопедът Ана Бехар: Нарастват случаите на деца с екранна зависимост

Логопедът Ана Бехар: Нарастват случаите на деца с екранна зависимост

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"