Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 41, 12-18.10.2023

Бизнесът иска спешни промени в образованието

Обучение до XI клас, преосмисляне на правилото „парите следват ученика/студента“ и по-къса лятна ваканция предлагат от Асоциацията на индустриалния капитал в България

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
11-10-2023
в Брой 41, 12-18.10.2023
A A
Реформиране на системата на дуално обучение чрез промени в нормативната уредба предлага бизнесът

Съкращаване срока на средното образование до XI клас посредством оптимизиране на учебните програми и премахването на ненужно дългите летни ваканции. Въвеждане на задължителна лятна практика за учениците от VIII до XI клас, особено на тези, включени в професионално образование.
Промяна на системата за финансиране на средното и висшето образование, като се преосмисли правилото „парите следват ученика/студента“, тъй като последното е допринесло за намаляване на грамотността сред учениците с цел привличане на повече деца и тяхното задържане заради възможността за получаване на повече средства.

Това са част от акцентите в документ с препоръки на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) относно предстоящия проект на държавния бюджет за 2024 г. Той е адресиран до министър-председателя, финансовия министър и председателите на парламентарните комисии по бюджет и финанси, по икономическа политика и иновации, по труда, социалната и демографската политика. Представянето на проектобюджета за догодина е удължено до средата на ноември заради предстоящите в края на октомври местни избори.

За пореден път представителите на работодателите отбелязват, че сред основните пречки за ускорено нарастване на икономиката и БВП е липсата на работна ръка. От АИКБ прогнозират ръст на българската икономика през 2024 г. между 1,5% и 2%. Според средносрочната прогноза на Министерството на финансите икономическият растеж у нас ще бъде 1,8% за тази година, 3,3% през 2024 г. и 3,2% през 2025 г.
В същото време, прогнозите на Европейската комисия са за 1,5% икономически растеж на България за настоящата и 2,4% за следващата година.

Според работодателите прог­нозираният ръст на БВП може да бъде постигнат, а и надхвърлен, ако правителството насочи системни усилия за решаване на основния проблем на бизнеса, възпиращ увеличаването на производството и износа, а именно – не просто липсата на квалифицирани и производителни човешки ресурси, но и на какъвто и да е човешки ресурс. Планирането и ефективното изпълнение на адекватни мерки за активиране и включване в пазара на труда на неактивни и продължително безработни лица, квалификация и преквалификация на работната сила, повишаване на ключовите умения с акцент върху дигиталните, както и облекчаване и улесняване вноса на работна ръка от трети страни ще допринесат за насърчаване на производството и износа и за увеличаване на вътрешното потребление, смятат от АИКБ.

Работодателите посочват, че изключително спешна потребност е реформа в сферата на професионалното и висшето образование. Оттам отбелязват, че България се нуждае от кадри с добро образование по търсените от работодателите професии. В същото време, подчертават, че все още сме свидетели на занижено качество на професионалното обучение и недобро покритие на дуалната система на обучение. От друга страна, системата на висшето образование „произвежда“ редица кадри с квалификация, която не е търсена от пазара на труда, а „свръхквалифицирани“ кадри с висше образование работят на работни места, които имат по-нис­ки образователни и квалификационни изисквания, което води до загуба на обществен ресурс.

Дори и веднага да влязат в сила всички искани от АИКБ промени в областта на системата на образованието, резултатът би бил видим най-рано след пет години, отчитат от организацията. И добавят, че реформите в сферата на образованието са бавни и частични. Липсва цялостна и добре осмислена реформа, която вече е закъсняла и крайно належаща. Поради това АИКБ настоява за предвиждане на съответните средства и механизми в бюджет 2024 в няколко основни точки. Освен посочените към тях спадат още няколко мерки.

– Промени в модела на разработ­ване на държавния план-прием с цел ориентирането му към търсени на пазара на труда професии и специалности.

– Въвеждане на мерки за преодоляването на т.нар. образователна бедност, с която се характеризират по-отдалечените и слабо развити региони в страната. България е страната, в която учениците с неблагоприятен социално-икономически статус най-често са концентрирани в училища, в които нямат съученици с високи образователни постижения. Това, съчетано с останалите форми на академична сегрегация и с голямата хетерогенност в характеристиките на отделните училища по отношение на качеството, е предпоставка за голямата разлика в резултатите на отделните групи ученици и за силното проявление на феномена „образователна бедност“, посочват от АИКБ.

– Спешно реформиране на системата на дуално обучение чрез промени в нормативната уредба с цел премахване на идентифицираните проблеми и насърчаване на работодателите за включване в нея чрез въвеждане на данъчни облекчения. Въвеждане на опростени и приложими на практика договори за обучение чрез работа.

– Засилване на работата със семействата и децата от ранна възраст за привличане на техния интерес към технически и природо-математически специалности – включително посредством извънкласни кръжочни и други форми.

– Укрепване на системата за кариерно ориентиране чрез възстановяване и засилване капацитета на центровете за кариерно ориентиране, менторство и наставничество.

– Изграждане на платформа за набиране за средното професионално образование с модул за проследяване на реализацията на завършващите и с Рейтинг на средните професионални и профилирани училища подобно на Рейтинговата система за висше образование.

– Разработване съвместно със социалните партньори на Национална програма за привличане, обучение и повишаване квалификацията на учители по професионално образование и обучение в отделните населени места според нуждите на пазара на труда от конкретни специалисти.

– Осъвременяване на учебните програми и съкращаване на обучението по остарели и ненужни учебни дисциплини, както и намаляване срока на обучение в бакалавърска степен до 3 години при запазване размера на финансирането.

– Съобразяване на държавния план-прием във висшето образование с броя на завършващите средно образование, като броят на откритите места за студенти е до 50% от общия брой завършващи.

– Промяна на процедурата за избор на ректори на висшите училища.

– Засилване ролята на съветите на настоятелите към висшите училища чрез делегиране на повече права и задължения и ясно уреждане на отношенията между тях и ректорите.

– Развитие на Рейтинговата система на висшите училища чрез преосмисляне на част от индикаторите, касаещи пазара на труда, и реално въвеждане и изпълнение на Националната карта за висше образование.

– Въвеждане на дуалната система на обучение във висшето образование.
От бизнес организацията посочват още, че трябва да бъдат предприети редица мерки за увеличаване на човешките ресурси в трудоспособна възраст, които да са в две посоки. На първо място, реформа в пенсионната система и ускоряване темпа на нарастване на пенсионната възраст за мъжете и жените. И на второ място, облекчаване на административните процедури за внос на работна ръка от трети страни.

Your Image Description

Свързани статии:

До всеки новоназначен директор – наставник Европейска награда за Златаровската гимназия в Ботевград Ученици от Кюстендил с първо място от „Зелената политика на УТРЕ“ Подаваме онлайн документи за компенсации

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Подаваме онлайн документи за компенсации

Следваща статия

Не си грешен, а грешиш

Следваща статия
Защо „мекането“ е толкова заразно?

Не си грешен, а грешиш

Обявяват конкурс за образование по икономика в средните училища

Обявяват конкурс за образование по икономика в средните училища

Прозорец към голямата наука

Прозорец към голямата наука

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"