Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 48, 2021

Природна лаборатория, уникални кабинети

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-12-2021
в Брой 48, 2021
A A

Международен конкурс „Карст под защита – дар за поколенията“ обяви Експерименталната лаборатория по карстология в Националния институт по геофизика, геодезия и география (НИГГГ) – БАН, в партньорство с фондация Център по карстология „Владимир Попов“. Конкурсът е българска инициатива и е част от оригиналната образователна стратегия ProKARSTerra-Edu, разработена с подкрепата и на ЮНЕСКО. Тя има за цел иновативно обучение и образование за и чрез карста. Петото издание на Конкурса е и българското участие в Международната година на пещерите и карста (International Year of Caves and Karst, IYCK`2021) – широкомащабна световна акция на Международния съюз по спелеология (UIS). Конкурсът е отворен за всички, които проявяват интерес към уникалния природен феномен карст – ученици и учители, студенти и преподаватели, изследователи, пещерняци, природолюбители (без възрастови ограничения). Петото му издание се провежда в 18 рубрики за 5 категории участници и предлага широко поле за изява на умения и иновации. Повече информация се съдържа на сайта на Конкурса: http://prokarstterra.bas.bg/competition/bg/index.html

 

Карстът е уникална природна лаборатория с оригинални „кабинети“ – пещерите, а участието на ученици
в изследвания на терен е много вълнуващо за тях и провокира креативност и траен интерес

В България има едно интересно и обществено значимо явление – една четвърт от територията ни е карст – разказва изследователят Петър Стефанов, организатор на Експерименталната лаборатория по карстология в НИГГГ на БАН. – Откриваме го навсякъде из страната, при това във височинен диапазон от над 3000 м – от връх Вихрен в Пирин до под морското ниво при Северното Черноморско крайбрежие. Освен това той е и много разнообразен. Но все още знаем твърде малко за този природен феномен и за неговата специфика.
Образно казано, карстът е като остров спрямо съседните територии. И колкото да е учудващо, дори през ХХI в. той продължава да бъде terra incognita. Карстът се формира от процеси на разтваряне на скали, най-често карбонатни. Образуват се сложни системи от повърхностни форми и подземни кухини, които остават скрити и само в някои от тях може да проникне човек – това са пещерите. Карстовите системи са сложно устроени и съдържат повърхностна и подземна подсистема, които структурно и функционално са тясно свързани. Поради това те са едни от най-уязвимите при природни бедствия или човешка дейност.“
Например карстът много бързо реагира на замърсявания, уточнява изследователят. Подземните кухини пък са рискови при строителна дейност и могат да „погълнат“ постройки и пътища. Слабото познаване спецификата на карста е и световен проблем. Не може да се управлява непознатото.
С това се обясняват и проб-
лемите при стопанисването на карстовите територии, особено на фона на активните глобални промени. Тази ситуация е много притеснителна и това вече се осъзнава, защото карстът обхваща 20% от сушата на нашата планета и осигурява от 10 до 13% от питейната вода. С обявяването на 2021-ва за Международна година на пещерите и карста, която се провежда под мотото „Проучи, разбери и съхрани“ и включва редица събития и инициативи, се цели да се повиши глобалната осведоменост за карста и пещерите.
Карстът, като сложна система, изисква интегриран изследователски подход, обединяващ специалисти в различни научни направления. Екипността обаче трудно се постига, защото е необходим и професионален интерес към този природен феномен.
„От опит сме убедени, че карстът изисква координирани интердисциплинарни изследвания – казва Петър Стефанов. – Те бяха заложени и в последните ни научни проекти във Фонд „Научни изследвания“, фокусирани върху интегрирания мониторинг на избрани карстови геосистеми, представителни за различните типове карст в България. За да знаем какво се случва в една система, трябва да организираме наблюдения върху нейните параметри, за да съберем необходимите данни за протичащите процеси. Тези изследвания провеждаме предимно с чуждестранни специалисти, които за разлика от българските си колеги проявяват готовност за екипна работа. Например с институти на Чешката академия на науките поддържаме вече 17-годишно партньорство. Оттам успяхме да привлечем различни специалисти (химици, физици, геолози, географи), които в карста откриха ново поле за изследователската си дейност.“
Създадените професионални контакти и научна инфраструктура, получените резултати и натрупаният опит са база и за популяризиране на карста, и най-вече за по-активното му включване в образователната система. Експерименталната лаборатория по карстология разработва в международно сътрудничество специализирана образователна стратегия ProKARSTerra-Edu.
Нейната цел е чрез иновативни образователни форми да осигури необходимия минимум от знания и умения за карста и да създаде условия за подготовка на бъдещи специалисти по карстология. Стратегията интегрира съвременната научноизследователска концепция за карстовите геосистеми и актуалната образователна концепция „Учене през целия живот“.
Основна роля играе теренното обучение в типични карстови територии с приложение на изследователски методи и експерименти, включително с използване на специализирана апаратура. Теренната форма на обучение е много ефективна, защото формира синтезирани знания, придобивани интензивно в естествена среда под ръководството на висококвалифицирани специалисти.
„Карстът със своето разнообразие е уникална природна лаборатория с оригинални подземни „кабинети“ – пещерите. Тя стимулира креативност, положителен емоционален заряд и траен интерес у младите хора. Когато водим ученици на терен, винаги е много вълнуващо, очите им светят от въодушевление – споделя Стефанов. – Правим експерименти с научна апаратура, за да им покажем някои връзки в карстовата система. Така те навлизат в тематиката, която им става все по-интересна. И най-важното – почват да правят връзки между отделните предмети, които изучават в училище. Освен това чрез карста започват да разбират защо човешката дейност може да бъде и опасна, както и какви са ролята и мястото на карста в глобалните промени. Досегашният ни опит и резултатите от теренното обучение подкрепят тенденцията към промяна в досегашния концептуален модел – от традиционно преподаваните в училище тясно научни дисциплини, през науките за Земята към науката за земните системи. Необходимостта от тази промяна става все по-належаща, особено на фона на глобалните промени и предизвиканите от тях
проблеми, пред които човечеството се изправя. Те не са само климатични, за които все по-често се говори, а са много по-сложни.“
При разработването на стратегията ProKARS Terra-Edu изследователският екип успява да осъществи няколко международни образователни инициативи, които са подкрепени и от ЮНЕСКО. В тях участват ученици, учители и лектори от чужбина.
Първата е международният конкурс „Карст под защита – дар за поколенията“, проведен в 4 издания (2005, 2012, 2015 и 2019 г.). Втората инициатива е „Пътуващо училище за карста“ с две реализации – през 2015 и 2017 г.
(http://prokarstterra.bas.bg/travel-school/bg/index.html). През 2019 г. успешно е реализирано и първото международно състезание за ученици „Карстът – последното „бяло петно“ на планетата Земя“ (http://prokarstterra.bas.bg/sci-competition/bg/index.html). В тези инициативи се включват над 600 участници от 24 държави, има и редица положителни отзиви и в чужбина.
„Трябва да се отбележи, че инициативите взаимно се стимулират и допълват. Техният мултипликационен ефект води до повишен интерес на младите хора към карстологията – това е сериозно и все още недостатъчно подсигурено с кадри научно направление с голямо практическо значение – подчертава Стефанов. – Експерименталната лаборатория по карстология ще продължи да подкрепя учители и ученици, които имат желание и готовност да ползват образователния потенциал на карста.“

 

Карстът в България е развит основно в карбонатни скали (варовици, доломити, мрамори). Те се разтварят от вода, обогатена с въглероден диоксид (СО2), който я прави кисела (въглена киселина). Валежната вода е слабо кисела, защото съдържанието на въглероден диоксид в атмосферата е много ниско. Но когато водата попадне в почвата, тя се насища с биологично произведения в нея въглероден диоксид и става агресивна спрямо карбонатните скали. Започва процес на разтваряне, който постепенно разширява скалните пукнатини и формира подземни кухини.
В България са проучени над 6000 карстови пещери, като най-дълга е Духлата край с. Боснек (18 км), а най-дълбока е Колкина дупка в Понор планина (-542 м). Но малко е известно, че в района на с. Ерма река в Родопите при геоложки сондажни проучвания е разкрита карстова кухина, дълбока повече от 1350 м, запълнена с гореща вода (хидротермален карст).

Your Image Description

Свързани статии:

Европа се нуждае от повече жени в науката Ледена риба и антарктически червей в Природонаучния музей Съд за парфюми на 33 века Default ThumbnailВълкът – лошият герой от приказките, или…

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Европа се нуждае от повече жени в науката

Следваща статия

ВТУ цифровизира преподаването

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

ВТУ цифровизира преподаването

Плавателен съд с нулеви емисии създадоха наши учени

Плавателен съд с нулеви емисии създадоха наши учени

В ход е дигиталното обучение

Бъдещ лекар с медал по карате

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"