Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 41, 2021

Има го. И в него нещо хубаво се случва

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
13-10-2021
в Брой 41, 2021
A A
Учениците от ОУ „Георги Бенковски“ с готовност се включват в поддържането
на материалната база на училището

Татяна ДИКОВА

Подготовката, която ми даде Учителският институт в Смолян, остана ненадмината дори от университетското ми обучение. Акцентът в Смолян бе практическата подготовка на бъдещия учител. Когато се върнах към учителската професия, стъпих на наученото в Института. Това ми помогна да преоткрия децата като феномен. Майката природа ги е надарила с изключителна интуиция. С тях не можеш да бъдеш лицемер. Винаги ще те разкрият и тогава пощада няма.“ По нетрадиционен начин започва един традиционен разговор с директора на едно малко училище. То се намира в пловдивското село Бенковски и резонно носи името на патрона на селото – Георги Бенковски. Училището е средищно. Посещава се от децата и на други две села – Войсил и Радиново.
Борис Бабугеров – по професия начален учител, приема през 2019 г. предизвикателството да „възкреси“ славата на местното школо. Признава, че и до ден-днешен една от основните му задачи е да убеди жителите на трите села – Бенковски, Войсил и Радиново, че училището не отстъпва по нищо на т.нар. градски. И вместо децата всеки ден да се извозват до града и обратно, ще получат същата подготовка в ОУ „Георги Бенковски“, дори на моменти и персонално внимание към техните потребности. Защо ли, ами защото с тях работи сърцат екип – дванайсет педагози с възможно най-добрата подготовка и от Учителския институт в Смолян, и от Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“.
Възпитаник на Смолянския институт е и вторият начален учител – Боян Тепавичаров. С него директорът много се гордее. Има планове как да използва таланта му на музикант изпълнител за популяризиране на местното училище. Разчита на колегата си да развие музикалните дарби на децата, а празниците на селото да се огласят дори от родопски каба гайди. Тогава и хората ще почувстват, че училището го има и нещо хубаво се случва. Доказателство за това са и изявите на децата на сцената на местното читалище „Васил Левски 1930“.
Двете институции съвместно работят по проект.
„Нашите села са богати. Затова и населението им се увеличава, а не намалява, а с това и броят на децата. Но си остава предубеждението, че по-други са училищата в големия град“, казва директорът.
И се чуди как да обясни на хората колко е полезно, най-вече за началния и прогимназиалния курс, да се работи в спокойна среда, заобиколени от връстници, в условията на толерантност и непознаване на думичката „агресия“.
Училищният двор е мястото, където децата се включват в ролеви игри, забавляват се, радват се на възможността да общуват. Но признава, че и той е допуснал в един момент грешка. Когато семейството се заселва в Бенковски, оставят двамата синове да учат в Пловдив. „Бързо се убедих какво причинявам на децата си, а те бяха още малки. И ги върнах да учат в с. Бенковски. Затова не пропускам да споделям с родителите личния си опит, а те да преценят кое е най-доброто за техните деца. За да ги водим в големия град на училище, „крадем“ поне два часа от детството им на денонощието в път“, изчислил е Бабугеров.
Историята на образованието в някогашното село Мързян е достойна за
описание. Началото е поставено в паянтова постройка от учителя Иван Казаков. През 1928 г. Чирпанското земетресение помита и малкото училище. Година по-късно обаче селските първенци решават – без училище селото не може. И издигат нова сграда, която приютява малките ученици до обяд, а големите – следобед. Красивото малко школо в сърцето на селото и днес е пълно с детски емоции. В него са учениците от начален курс.
Но да се върнем към историята. Местните не се задоволяват и се прицелват в селото да има прогимназия. Новата монолитна сграда, впечатляваща и днес, се изпълва с деца от учебната 1938/1939 г. Издигната е в географския център на три села – Радиново, Бенковски и Войсил, откъдето прииждат ученици. Така че още през 40-те години на миналия век жителите на Бенковски могат да се похвалят със средищния характер на своето школо, запазило статута си и днес. През 1960 г. в ученическия поток на прогимназистите се вливат дори децата на Царацово и Костиево.
70-те години са друг връх в училищната история. Откриват се работилница по трудово обучение, спортна зала и нов триетажен корпус. „Периодът до средата на 90-те години е един от най-резултатните в историята на нашето училище“, връща лентата назад директорът Бабугеров. И като добър стопанин, бърза да уточни, че с училищния бюджет и днес продължава модернизацията на учебната инфраструктура – с възстановяването на кабинета по трудово, с кабинета по изобразително изкуство и този по природни науки. А принос към всичко това имат най-вече учителите, децата, включват се и родители. Кът за отдих с красиви дървени пейки си спретват учениците от прогимназиалната степен. Тяхна е и отговорността по поддържане на ландшафтната архитектура на учебната сграда.
„Децата работят и не пестят сили – гордее се с тях директорът. – Всяко нещо си иска майстора, трябва да се пипне. Малките детайли, взети заедно, дават цялостния облик.“ А най-близките му планове са да засили проектната работа в училището. Така бюджетът ще се „разтовари“ от някои пера, като модернизацията на образователната инфраструктура например. „Проектите ангажират не само нас, учителите, но и децата. При такъв тандем не може да няма качество на образователната услуга. Качеството се проявява чрез резултатите. А това означава по-голямо доверие в образователната институция“, убеден е директорът.
Гордее се, че няма дете без крайно устройство. Така че онлайн обучението е подсигурено. Началото не е леко. Дори се налага, макар и за кратко, да „включат“ в образователния процес кметските наместници на съседните села. А те отговорно си вършат работата, обикалят децата, раздават им учебни материали и следят как се справят.
„Народът е казал – кучето скача според тоягата. Онлайн обучението се случи. Но не мога да кажа, че съм доволен. Липсата на директен контакт учител – ученик изигра лоша шега. Не всички имахме дигитални умения – придобихме ги. Всичко се случи, но на бързи обороти“, припомня си времето на първите срещи с болестта и неведението, което цареше в обществото, директорът. Изрично подчертава, че е впечатлен от родителската позиция – всички без изключение подхождат отговорно. „Такива са нашите родители – отговорни, с отношение към образованието на децата в семейството. Затова учениците ни са добре облечени, личи си, че са обгрижени. Трудно ще познаете дали в семейството изпитват известни финансови затруднения“, отбелязва директорът.
Но проблеми не липсват. Най-вече причините са в миграцията. Семейството решава да замине, и по средата на годината отписва ученика. После се връщат, добре, но детето е загубило време и изостава с учебния материал. Търсят се варианти да навакса пропуснатото в училище. И на него, и на учителите хич не им е лесно.
Като начален учител, Бабугеров има представа доколко подготвени идват първокласниците в училище. Отчита изключителната роля на детската градина за тази подготовка. „Колегите в ДГ „Елица“ в с. Бенковски са изключителни професионалисти. Точно следват учебната програма и подготовката на децата в предучилищните групи“, коментира той. А разширяването на предучилищната подготовка и с четиригодишните оценява като правилна и навременна политика.
За успеваемостта на учениците принос имат и следобедните занимания в прогимназиален етап. „Групата ни е сборна –
28 деца. Трудно е на колежката, но няма как с училищния бюджет да осигурим още един преподавател“, разсъждава Бабугеров. Но търси варианти – например друг колега да си допълва часовете, поемайки и следобедни занимания. А иначе времето след часовете е за подготовка на уроците за следващия ден и за занимания по интереси в клубовете „Сръчни ръце“, „Знам и мога“, „Творческо писане“, „Забавна математика“ и „Обичам музиката“.
Накъде след VII клас. „Децата ни се насочват предимно към професионалните гимназии. От завършилите основно образование миналата и тази година нямаме дете, което да не е продължило образованието си“, гордее се директорът. От тазгодишните седмокласници само един не се е явил на външното оценяване, но записва гимназия.
„Признавам, имахме опасения, че обучението от разстояние в електронна среда ще попречи децата да се представят добре на външните оценявания. Но имаме почти пълно покритие на прогнозните оценки с показаните резултати“, пояснява директорът. Нещо повече, той споделя, че не се е наложило децата да си доучват. Една от причините за това е фактът, че учители и ученици не са се възползвали от прекъсването на учебния процес през декември миналата година. А продължили по учебния план и програма в онлайн среда. Затова времето след края на учебната година е оползотворено за занимания по интереси. „Нещата се получиха, децата се забавляваха. А покрай забавленията допълваха знанията си тези, които все пак поизостанаха“, доуточнява Борис Бабугеров.
В края на разговора ни не пести благодарностите си към Община Марица. Според него местната власт наистина е издигнала в приоритет грижите за всички училища и детски градини на своята територия. Силно ангажирани с ОУ „Г. Бенковски“ са и кметствата в трите съседни села – Бенковски, Войсил и Радиново, откъдето са учениците на средищното училище.

Your Image Description

Свързани статии:

Първи стъпки в науката „Коперник“ вдига летвата на обучението Четири медала от Балканската олимпиада по физика Учениците от опожареното училище в с. Гранит се местят в школото в Братя Даскалови

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Първата стъпка към програмирането

Следваща статия

Младежите с идеи за многоезичието

Следваща статия
56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Младежите с идеи за многоезичието

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

(Дез)информация на един клик разстояние

Защо „мекането“ е толкова заразно?

За една употреба на кавичките

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"