В предучилищна възраст се формира трайно отношение към природата
Знаете ли любопитни факти за малкия креслив орел? Той се различава от големия си събрат по по-дребното тяло и в полет перата му отдолу са черни, а подкрилията кафяви (при другия е обратното). Определян е като типичен „далечен мигрант“, защото прелита почти 10 000 км до мястото на зимуване. В страната ни е защитен вид, като в Червената книга е включен в категорията уязвим.
А знаете ли, че на три птици с имена Кубрат, Тервел и Бояна са маркирани сателитни предаватели през юли миналата година, чрез които експертите ще могат да направят по-задълбочено проучване на вида. За малкия креслив орел и за още много биологични видове разказват горските педагози в Шумен.
„Още в първите години от създаването си през 1980 г. дирекцията на ПП „Шуменско плато“ работи с деца от всички възрасти. Освен запазване на биологичните видове и техните местообитания една от целите ни винаги е била създаване на правилно отношение към природата. През годините това е правено по различни начини – чрез лекции, беседи и викторини. Създадена е специализирана паркова инфраструктура – „Горско училище“ и „Горски лабиринт“, провеждани са акции и множество кампании“, разказва Ирина Павлова – старши експерт „Образователни дейности и публичност“. И допълва, че от 2006 година при обученията се прилагат принципите на т.нар. горска педагогика. Основен акцент е докосването на децата до природата чрез всички сетива, като принципът на преподаване е игровият.
„Например при играта „Пожар в гората“ малчуганите влизат в ролята на горски животни, които живеят в определено пространство. Но когато домът им е унищожен, децата физически се оказват натясно и дори някои се принуждават да напуснат ареала. Тази емоция се запазва трайно, тъй като е преминала през личното преживяване, но пък води до осъзнаване защо е важно да пазим горите от пожари“, обяснява Ирина Павлова. Обичайно горските педагози работят с деца от предучилищните групи и начална степен, защото в тази възраст се формира трайно отношение към природата. Изключително активна и успешна е 2019 година, защото са обхванати близо 1700 деца от детски градини, ученици и студенти. Експерти и горски педагози от Североизточното държавно предприятие (СИДП) и държавните горски стопанства „Шумен“ и „Смядово“ провеждат съвместно 68 обучения, като „Лесовъд за един ден“, „Лято без пожари“, „Нашите приятели прилепите“, „Да бъдем туристи“, „Зима в гората“.
Дейностите се реализират целогодишно в двата информационни центъра и Горското училище на Парка. Организираните групи ученици от училищата в Шумен и региона се запознават с Природния парк, правилата за поведение в природата, създават се нагласи за опазване на околната среда. През ваканционните месеци се провеждат летни занимания за деца. „Бяхме силно мотивирани за активна работа, след като преминахме обучение по горска педагогика, организирано и проведено от водещи експерти от Съюза на европейските лесовъди и Съюза на лесовъдите в България. Създадохме различни уроци, за да развием умения за оцеляване в гората, как да опазваме горските обитатели и за да разясним работата на лесовъдите. Изработени са и образователни форми по тези теми. На обучаваните групи дирекцията на Парка предоставя свои образователни брошури и материали“ споделя старши експертът и допълва, че „в резултат на широкото огласяване на провежданите от ДПП „Шуменско плато“ и СИДП образователни дейности и изключителния интерес към заниманията експертите са чести гости на различни учебни звена извън пределите на Шумен“.
Уроци по горска педагогика са провеждани в общините Смядово, Велики Преслав и Нови пазар, като е популяризиран и Природният парк. А първоначалните знания, дадени от експертите, надградени при следващите срещи с децата, са се превърнали вече в навици за отговорно поведение към природата. Ирина Павлова коментира, че при срещите с подрастващите се вижда „липсата на природа“. Според нея водещата роля трябва да е на родителите, които да запознават от малки децата с околната среда. Когато за първи път малчуганите попаднат в „природната класна стая“, са леко хаотични, но постепенно усещат свободата.
„Успяват да се концентрират и с огромно желание се включват във всички занимания. А преживяното запомнят за дълго, което ни радва. Уроците на горските педагози дават специфични знания, но те не са самоцелни, а свързани с практиката: да знаеш как да реагираш, когато има пожар в гората, да можеш да се подготвиш за поход, да можеш да си разпънеш палатка или да си направиш огън безопасно за теб и за природата, да знаеш какво да направиш, ако видиш горски гъби или пък ранено животно… И най-вече осъзнаването на кръговрата в природата, на взаимните връзки на живите същества с техните местообитания“, категорична е тя.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg