Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 39, 2020

Парите следват качеството и иновативността

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-09-2020
в Брой 39, 2020
A A
Промените в образователните стандарти целят осигуряване на качествено обучение на децата

Държавните образователни стандарти са съвкупност от задължителни изисквания за резултатите в системата на предучилищното и училищното образование, както и за условията и процесите за тяхното постигане. Това гласи Глава III чл. 22 от Закона за предучилищното и училищното образование, влязъл в сила от 1 август 2016 г. В навечерието на учебната 2020/2021 г. Народното събрание гласува първите промени в Закона, наложени от новите обстоятелства на организация и провеждане на учебния процес, съобразени със световните стандарти и важността на предучилищната подготовка от възможно по-ранна възраст.
На поредното заседание на Отрасловия съвет бяха обсъдени и приети промени в 6 от общо деветнайсетте стандарта.
В Наредбата за предучилищното образование определя като задължителна тази от 4-годишна възраст. То може да се организира и от училища, но само и единствено когато в населеното място няма детска градина.
На ново ниво се извежда работата с родителите, включваща и краткосрочното им присъствие в детската градина. Детската градина изработва и прилага модел за работа със семействата в периода на адаптация от семейна среда към детската градина и той е неразделна част от правилника на образователната институция.

Децата поне два часа трябва да играят на открито при целодневната организация и един при полудневната, съобразно климатичните условия. Това се отнася и за училищата.
Разписани са и условията за осъществяване на педагогическото взаимодействие от разстояние в електронна среда, като изрично е отбелязано, че то се извършва с участието на родителите. То се определя от педагогическите специалисти в съответствие с възрастта на децата, но не може да надвишава 30 минути дневно. Разписан е и облекчен режим за преминаване към самостоятелна форма на обучение, отнасящ се само за конкретната учебна година.
Разновъзрастова група може да се формира и след решение на педагогическия съвет, когато програмната система на детската градина предвижда това.
Отсъствията на децата през учебно време по семейни причини за учебната 2020/2021 г. са допустими за не повече от 20 дни.

Промените в Наредба №10 за организация на дейностите в училищното образование засягат организацията на формите на обучение, свързани с въвеждането на „обучение от разстояние в електронна среда“. Дават се определения на понятията синхронно и несинхронно обучение в електронна среда, учебно време в дистанционни учебни часове и продължителност на дистанционен час с ученици в различни етапи на обучение. Учебното време в дневна форма в началните класове – I – III, включва и 5 дни за проектна и творческа дейност, за посещение на културни институции, за отдих и спорт, екскурзии, екипни проекти в клас, в училището или между училища. Те се планират в рамките на една седмица след приключване на учебните занимания по учебен план или на няколко пъти през двата учебни срока.
Учебното време в дистанционна форма включва времето за провеждане на урока и необходимото за взаимодействие между учителя и ученика по време или извън урока.
Дистанционната форма на обучение може да се провежда не само от училището, в което се обучава детето, но и от други училища, но само ако разполагат с необходимите ресурси. Отпада провеждането на изпити за оформяне на срочни и годишни оценки при дистанционна форма, като оценяването ще се извършва текущо. Освен при извънредни обстоятелства, както и по здравословни или други уважителни причини, удостоверени с документ, се дава възможност този вариант на обучение да бъде прилаган за отделни ученици и по желание на родителите, когато присъственият образователен процес не е преустановен. Това може да се случи за определен период от време – повече от 30 дни за ученици от V – XII клас и по изключение за лечение в чужбина за децата от началната степен.
Продължителността на дистанционния учебен час за всички видове подготовка при синхронно обучение в електронна среда от разстояние е в съответствие с изискванията за здравословен режим на работа и не може да надвишава  20 минути – в началния етап, 30 минути – в прогимназиалния етап, и 40 минути в гимназиалната степен.
При несинхронно обучение в електронна среда от разстояние времето за дистанционните учебни часове не може да надвишава продължителността на часовете от дневното разписание.
Последователни учебни часове с почивка между тях може да се организират по решение на педагогическия съвет на училището и като временна мярка, но за не повече от два учебни часа, с цел осигуряване на почивка по различно време на учениците от различните паралелки и за ограничаване на контактите и струпването между тях.

Обучението в дистанционна форма може да е синхронно или несинхронно. А ученикът, който се обучава в самостоятелна форма, може по желание да наблюдава синхронен урок, без взаимодействие с преподавателя и останалите ученици.
По заявление на ученика и след заповед на директора на училището, при наличие на необходимите технически и технологични условия, обучение от разстояние в електронна среда за не повече от 30 учебни дни може да се осъществява и за ученик, записан в дневна, вечерна, задочна, индивидуална или комбинирана форма на обучение, както и в дуална система на обучение. Причините за това се удостоверяват с документ – здравословни на ученика и на лицата, с които той живее на един адрес. В промените са описани още разликите между синхронното и несинхронното обучение в електронна среда, дава се възможност при отсъствието на учител няколко паралелки да се обучават едновременно от друг учител.
Помислено е и за това обучението в електронна среда да не бъде прикритие за отсъствия от учебния процес. То се прекратява при повече от 5 учебни дни, в които ученикът е отсъствал без уважителни причини или не е бил ангажиран с процеса на обучение.

Наредбата за приощаващото образование също търпи промени. Допълнителното обучение по учебни предмети е насочено към ученици, които имат системни пропуски или са напреднали по даден учебен предмет, които са отсъствали от училище повече от 10 учебни дни по уважителни причини, за които се препоръчва такова обучение в плана за подкрепа и/или за компенсиране на липсата на взаимодействие на учителя с ученици, които се обучават несинхронно от разстояние в електронна среда.
Допълнително обучение по отделни учебни предмети за компенсиране липсата на взаимодействие с учителя може да се предоставя и на ученици, които се обучават несинхронно от разстояние в електронна среда. То се осъществява синхронно от разстояние в електронна среда чрез не по-малко от 10 учебни часа месечно, разпределени между учебните предмети в зависимост от дела им в училищния учебен план.
В случай че ученикът се обучава синхронно от разстояние в електронна среда, му се пишат отсъствия. При несинхронно обучение, когато учителят установи, че в процеса на взаимодействие и обратна връзка за резултатите от обучението и оценяването по учебния предмет ученикът не участва, също му се поставя отсъствие за съответния учебен предмет от графика за деня.

Обстойно е разписана и работата на центровете за специална образователна подкрепа, както и дейнос-
тите за подкрепа на личностното развитие, доколкото и ако е възможно от разстояние в електронна среда чрез използване на средствата на информационните и комуникационните технологии. През учебната 2020/2021 г. дейности от общата подкрепа за личностно развитие и тези от допълнителната подкрепа за личностно развитие могат да се извършват независимо дали е обявена извънредна епидемична обстановка.

С промените в Наредба №9 за институциите в системата на предучилищното и училищното образование са разписани възможности за определяне на обучението на ученици в електронна среда, когато то се организира в училище, различно от това, в което е записано детето. Допълват се функциите на Комисията за иновативните училища към министъра на образованието и науката. Така например Комисията може да предлага на министъра на образованието и науката целогодишно провеждане на изследвания, анализи и др., свързани с иновативните дейности в иновативните училища, както и нови иновационни дейности, образователни модели, практики и други в иновативните училища.
Разширяват се възможностите за комуникация между иновативните училища и МОН. Обогатяват се иновативните дейности в рамките на основния училищен проект за иновации.

Измененията в Наредбата за финансиране на институциите се отнасят, на първо място, до финансирането на училищата, осигуряващи дистанционно обучение. Училището, в което е записан ученикът, превежда 75% от стандарта за ученик на училището, което провежда обучението, пропорционално на времето за обучение. Когато обучението в дистанционна форма или обучението от разстояние в електронна среда на ученика се извършва от друго училище, обучението се осъществява в групи, формирани с минимален брой 15 и максимален брой 30 ученици от един клас, като в групата може да се включват ученици от различни училища.
В случай на въвеждането на извънредна епидемична обстановка може да се променя броят на учениците в групите за целодневна организация на учебния ден и той да е по-малък от регламентирания.
За времето на несинхронно обучение от разстояние в електронна среда за изпълнение на нормата преподавателска работа на педагогически специалист се приема, ако лицето има изпълнени не по-малко от 5 астрономически часа дневно или 25 астрономически часа седмично (при 5 дневна работна седмица) за дейности по текуща обратна връзка за резултатите от обучението и по оценяване на учениците съобразно график за дистанционните учебни часове и за текущата обратна връзка и оценяването, утвърден от директора. Това е една от важните промени в Наредба №4 за нормиране и заплащане на труда. Същият норматив важи и за педагозите от детските градини, ангажирани с педагогическо взаимодействие в задължителната предучилищна подготовка. Те проследяват постиженията на децата и поддържат обратна връзка с родителите.
При определяне числеността на персонала в училищата, които извършват обучение на ученици от друго училище в дистанционна форма или от разстояние в електронна среда, се взема под внимание освен изпълнението на основните дейности и провеждането на обучението на групи, формирани от ученици от други училища.

Your Image Description

Свързани статии:

Педагозите всяка година на квалификация Default ThumbnailПомощните училища стават центрове за специална образователна подкрепа – държавни или общински Default ThumbnailПазим ли децата от насилие Снимка еu2018bg.bgВажни са крайните резултати

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Реформи

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Как се обучава поколение Z

Следваща статия

Европа – лидер в променящия се свят

Следваща статия
56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Европа – лидер в променящия се свят

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Всеки европеец с достъп до минимална заплата

В ход е дигиталното обучение

Няма да има глоби, ако учениците не носят маска

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"