Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2018 Брой 45, 2018

Уменията за смятане са добри за здравето

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-11-2018
в Брой 45, 2018
A A

Това показва проучване на уменията за възрастни – част от Програмата на ОИСР за международна оценка на компетенциите за възрастни. Възрастните трябва да могат да използват широк спектър от математически умения в много всекидневни ситуации – например при вземане на решения, справяне с цифрова информация или опит за оценка на релевантността на цифри. Неотдавнашните промени в света на труда – например дигиталната революция и увеличаването на работните места в сектора на услугите и сферата на комуникациите, също означават, че работниците се нуждаят от добри математически умения, за да изпълнят правилно поставяните им задачи. Въпреки това не всички хора имат способността да разбират цифрите и да ги използват правилно. А владеенето на тези умения е свързано с други важни аспекти на индивидуалното благополучие, включително здравето. Затова и повишаването на средното равнище на уменията за смятане при възрастните, независимо дали са свързани, или не с пазара на труда, изглежда напълно оправдана цел. Нейното осъществяване наред с други неща изисква и по-добро разбиране на факторите, които влияят върху способността на хората да използват математическите изчисления в ежедневието или на работното място. Данните от PIAAC разкриват големи несъответствия в математическите умения не само между отделните страни, но и между различните подгрупи възрастни в рамките на отделните държави. Неумението да се смята, има вредни ефекти в много аспекти на живота, тъй като на възрастните им се налага да го използват в много ситуации и на работното си място, и във всекидневието.
В нов работен документ на ОИСР се анализират данните от „Проучване на уменията за възрастни“, за да се установят връзките между уменията им за смятане и интензивността на използването на смятането във всекидневието и на работното място. Документът показва, че в повечето страни интензивното ангажиране със смятане е от решаващо значение за подобряване или поддържане на този вид умение след напускане на образованието. Умението да се смята, изглежда, играе важна роля в желанието на възрастните да търсят адекватна информация, преди да вземат решение. Нещо повече, това умение е свързано с индивидуалното благосъстояние, като например здравето.
В повечето страни, участвали в изследването за уменията на възрастните, се подчертава силната връзка между здравето и академичните умения. Средно вероятността за деклариране на добро до отлично здраве е 22% по-висока за възрастни с 4-то или 5-о ниво по смятане, отколкото за възрастни с ниво 1 или по-ниско. Тази разлика е още по-голяма при най-възрастните – така например във възрастовата граница между 16 и 25 години разликата в здравното състояние между хора с добри и слаби умения за смятане е 5,5 процентни пункта, докато сред хората на възраст между 55 и 65 години тази разлика е 32%. Данните не показват до каква степен това несъответствие между отделните възрастови групи се дължи на различията между поколенията, а не на ефекта от застаряването.

Четете повече в бр. 45, 8 – 14 ноември 2018 г.

Your Image Description

Свързани статии:

В морето от цифрови технологии Школо с дълбоки корени Конвертируемите професии Адаптация в яслата и градината

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ориентир

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

сп. „История“, книжка 6, година XXVI, 2018

Следваща статия

В лабораториите на Космоса

Следваща статия
В лабораториите на Космоса

В лабораториите на Космоса

Педагогика, година XC, книжка 9, 2018

Сп. „Химия“, книжка 6/2018

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"