У нас те настояват за обучение „на терен“ и за по-големи възможности за квалификация.
В над половината страни членки на ЕС между 40% и 50% от учителите в основната и средната образователна степен са на възраст над 50 години. В същото време делът на младите учители на възраст под 30 г. е между 1% и 20% от всички заети в сферата на училищното образование. Възрастовата структура на учителската гилдия в България е сходна. Засилената феминизация на професията в страните от ЕС варира от 40% до 60% – у нас делът на жените надхвърля 85%. Проучването е дело на екип от Факултета по педагогика на СУ„Климент Охридски“ по поръчка на Министерството на образованието и науката. То е представено на форум за системата за подготовка на педагогическите кадри във висшите училища и сравнителен анализ на системата за поддържаща квалификация и кариерно развитие в България, ЕС и други страни. „Задълбоченото изследване е изключително ценно за реформата в училищното образование – подчерта вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева. – То задава посоката, която да следваме, за да не останат българските деца след години без учители“, допълни тя. Много полезен е анализът на потребностите на младите педагогически кадри, което може да помогне за привличането им към професията учител. Резултатите сочат, че за периода 2007 – 2013 г. относителният дял на младите кадри намалява – от 15% за 2007 г. до 9,9% за 2013 г. Министър Кунева подчерта, че с промени в Закона за висшето образование педагогическите специалности изрично са записани като приоритетни. Бъдещите учители ще имат по-голям брой часове по психологически и методически дисциплини, както и за овладяването на информационните технологии в образованието. Въвежда се като задължителна дисциплина и приобщаващото образование. Друг важен момент е увеличението на часовете по практическа и теоретична подготовка. Близо 48% от учителите смятат, че не е намерен добър баланс между теория и практика – проблем не само в нашата страна. Има умения, които могат да се научат само с помощта на по-възрастен колега и затова практическата подготовка е изключително важна за един учител. Бъдещите преподаватели още като студенти трябва да влизат в класната стая, защото приемствеността в системата е много важна и не трябва да се губи връзката между поколенията. МОН ще инвестира средства в повишаване на професионалната квалификация и затова се въвеждат задължителен брой часове за такава, увеличава се и размерът на допълнителното възнаграждение за по-висока лична квалификация. Допълнителните възнаграждения за нея ще са с по-висок минимален размер. В КТД от 2016 г. е заложен ръст в годишните средства за квалификация от 0,8%, припомни Меглена Кунева.
Четете повече в бр. 26, 30 юни – 6 юли 2016 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg