APPLIED LINGUISTICS / ПРИЛОЖНА ЛИНГВИСТИКА
Когнитивната лингвистика в лингвистиката
[Cognitive Linguistics inLinguistics] /
Майя Пенчева / Maya Pentcheva – 607
За някои прояви на сефарадско-българския езиков контакт
[On SomeExpressions of Sephardic-Bulgarian Language Contact] /
Искра МаноловаДобрева / Iskra Manolova Dobreva – 615
LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY / МЕТОДИКА
Обучението по съвременни езици в Република Македония
[TeachingModern Languages in the Republic of Macedonia] /
Весна Продановска /Vesna Prodanovska – 625
За някои от основните термини при преподаването на химия на английски,френски и български език
[On Some Basic Terminology in ChemistryTeaching in English, French and Bulgarian] /
Дамяна Грънчарова,Дафина Костадинова / Damyana Grancharova, Dafina Kostadinova – 633
Националната олимпиада по немски език – вход за търсени специалностив български университети
[National Olympiad in German – Entrance forAttractive Specialties in Bulgarian Unversities] /
Емилия Денчева / EmiliyaDencheva – 643
LANGUAGE AND CULTURE / ЕЗИК И КУЛТУРА
Ford’s Rendering of the Nature of War in Parade’s End /
Asparouh Asparouhov – 651
Парижките букинисти и софийският им аналог [Paris Bibliopoles and TheirAnalogue in Sofia] /
Цвета Тодорова / Tzveta Todorova – 662
EVENTS / ХРОНИКА
Научна конференция по социолингвистика [Scientific Conference onSociolinguistics] /
Катя Исса / Katya Issa – 668
Първа българо-хърватска славистична среща
[First Bulgarian-CroatianSlavonic Meeting] /
Ина Христова / Ina Hristova – 671
Сто години българска литература в Бразилия
[100 Years Bulgarian Literature in Brazil] / Боян Недев / Boyan Nedev – 675
Sciences et guerre, sciences en guerre /
Ioan Panzaru, Florin Turcanu, SimonaNecula – 677
REVIEWS AND ANNOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
Езикознанието в Русия през ХVІІІ век
[ХVІІІ Century Russian Linguistics]/
Димитър Веселинов / Dimitar Vesselinov – 680
LANGUAGE AND EDUCATION / ЕЗИК И ОБРАЗОВАНИЕ
Всеки намира своя мотив да изучава чужд език
[Each Person Finds OwnMotivation to Learn a Foreign Language] /
Антони Стоилов / Antony Stoilov – 683
OPEN FILE / ОТКРЫТАЯ ЛИНИЯ
Русский язык для учителей-предметников: современные способыусовершенствования языка и речи в процессе преподавания
[RussianLanguage for Subject Teachers: Modern Ways for Improvement of LanguageSkills and Speaking During the Course of Teaching] /
Наталия Гетьманенко, Ольга Иванова / Nataliya Getmanenko, Olga Ivanova – 689
ANNUAL CONTENTS /
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ – 700
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – 707
КОГНИТИВНАТА ЛИНГВИСТИКАВ ЛИНГВИСТИКАТА
Майя Пенчева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията предлага общ поглед към когнитивната лингвистика,нейните постулати, твърдения и основна терминология. Тя няма за цел да излага теоретичните основи на това направление в съвременната лингвистика, апо-скоро се опитва да постави когнитивната лингвистика в общия контекст налингвистиката и да формулира нейните постижения в широка перспектива.
Keywords: cognitive linguistics, basic terminology, prospectives
COGNITIVE LINGUISTICS IN LINGUISTICS
Abstract. This paper offers a broad view of Cognitive linguistics, its postulates,statements and basic terminology. It does not intend to develop the theoretical basisof this trend in present-day linguistics but rather tries to place cognitive linguisticswithin the context of linguistics and formulate its achievements in a broaderperspective.
Prof. Maya Pentcheva, DSc.
University of Sofi a
1000 Sofi a, Bulgaria
ЗА НЯКОИ ПРОЯВИ НА СЕФАРАДСКО-БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИКОВ КОНТАКТ
Искра Манолова Добрева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящото изложение представя сефарадско-българския езиковконтакт в условията на български, като пълнофункционален език през първатаполовина на ХХ век. Разглеждат се сефарадски текстове на кирилица от фонд1568к и 1498к на Централния държавен архив от периода 1912 – 1948 година,като един преходен етап на преминаване от сефарадски към български катоосновен език на писмено общуване на евреите в България. Посочват се проявина езиково взаимодействие на фонетично, морфосинтактично и семантичнониво. Сефарадските текстове на кирилица и латиница са ценен първичен източник за изучаване на сефарадския език и неговото многовековно развитиена Балканите.
Keywords: language contact, language change, Judeo-Spanish in Cyrillic alphabet
ON SOME EXPRESSIONS OF SEPHARDIC-BULGARIANLANGUAGE CONTACT
Abstract. This paper focuses on language contact between Judeo-Spanish andBulgarian in situation of Bulgarian as a fully-functional language over the fi rst halfof the XXth century. Judeo-Spanish texts in Cyrillic alphabet from Funds 1568kand 1498k of the Bulgarian Central State Archives written in the period 1912-1948are regarded as an intermediate stage of switch from Judeo-Spanish to Bulgarian asa main language of written correspondence of Bulgarian Jews. Some expressionsof linguistic impact at phonetic, morpho-syntactic and semantic levels are shown.Judeo-Spanish writings in Cyrillic and Latin alphabets are a valuable primary sourcefor investigation of Sephardic language and its multi-centenary development in theBalkans.
Mrs. Iskra Manolova Dobreva
Department of Spanish and Portuguese Studies
Faculty of Classical and Modern Philology
University of Sofi a
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
1504 Sofi a, Bulgaria
ОБУЧЕНИЕТО ПО СЪВРЕМЕННИ ЕЗИЦИВ РЕПУБЛИКА МАКЕДОНИЯ
Весна Продановска
Университет „Гоце Делчев“ – Щип, Македония
Резюме. В статията се представя системата на обучение по съвременниезици в Република Македония. Разглежда се езиковото обучение в основнотоучилище, средното и средното специализирано училище, а също и преподава-нето на съвременни езици в държавните и частните университети. Подчертавасе, че Република Македония, макар и извън Европейския съюз, отчита и следва водещите образователни тенденции в Европа, включително и в областта наезиковото обучение.
Keywords: education, educational reform, foreign languages, Republic ofMacedonia
TEACHING MODERN LANGUAGES IN THE REPUBLIC OF MACEDONIA
Abstract. This paper represents the system of foreign language education inRepublic of Macedonia. The author has surveyed the language education in primary,secondary and secondary vocational school, as well as the foreign languagesteaching in public and private universities throughout the country. It is emphasizedthat Republic of Macedonia even though stands apart from the European Union, yetfollows and considers the leading educational tendencies in Europe including the field of language teaching.
Mrs. Vesna Prodanovska
“Gotse Delchev” University
10-A, Krste Misirkov Str.
Stip, R. Macedonia
ЗА НЯКОИ ОТ ОСНОВНИТЕ ТЕРМИНИ ПРИ ПРЕПОДАВАНЕТО НА ХИМИЯ НААНГЛИЙСКИ, ФРЕНСКИ И БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
1)Дамяна Грънчарова, 2)Дафина Костадинова
1)Езикова гимназия „Академик Л. Стоянов“
2)Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. Статията разглежда специализирания превод на термини похимия от гимназиалните учебниците по предмета на английски, френскии български език. Представен е сравнителен анализ на термините от триучебника.
Keywords: specialized translation, translation of terminology, chemistry terminology, comparative analysis
TEACHING IN ENGLISH, FRENCH AND BULGARIAN
Abstract. The article deals with the issue of specialized translation focusingon the problem of translation of terminology, in particular, terminologyin chemistry course books in English, French and Bulgarian for the BulgarianLanguage High Schools. A comparative analysis of the different terms in thethree students’ books and the ensuing conclusions has been provided.
Mrs. Damyana Grancharova
English Language High School „Akademik L. Stoyanov”
Blagoevgrad, Bulgaria
Dr. Dafina Kostadinova, Assoc Prof.
South Western University “Neofit Rilski”
Blagoevgrad, Bulgaria
НАЦИОНАЛНАТА ОЛИМПИАДАПО НЕМСКИ ЕЗИК – ВХОД ЗА ТЪРСЕНИ СПЕЦИАЛНОСТИ В БЪЛГАРСКИ УНИВЕРСИТЕТИ
Емилия Денчева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията разглежда целите и ползите от провеждане на учени-чески олимпиади по немски език. Разяснени са процедурите за подготовкаи оценка. Посочени са примерни текстове, свързани с отделните елементи иетапи на състезанието.
Keywords: school оlympiad, German, preparation, evaluation, sample text
NATIONAL OLYMPIAD IN GERMAN – ENTRANCE FORATTRACTIVE SPECIALTIES IN BULGARIAN UNIVERSITIES
Abstract. The article discusses the goals and benefi ts of conducting schoolOlympiads in German language. The text explains the preparation and evaluationprocedures. Sample texts related to the race elements and stages are also shown.
Prof. Emiliya Dencheva, DSc.
University of Sofi a
15, Tzar Osvoboditel Blvd.
1000 Sofi a, Bulgaria,
FORD’S RENDERING OF THE NATUREOF WAR IN PARADE’S END
Asparouh Asparouhov
Sofia University “St Kliment Ohridski”
Abstract. Ford’s rendering of World War One in Parade’s End bears similaritieswith some of Clausewitz’s observations on war’s general nature. Both authorsreject abstract reasoning and show how on the battlefi eld war turns into somethingincoherent and incomplete.
Keywords: abstract reasoning, dialectic, impressionism, abstract and literal war
ЛИТЕРАТУРНАТА ТРАКТОВКАНА ПРИРОДАТА НА ВОЙНАТА
Dr. Asparouh Asparouhov, Assist. Prof.
Department of English and American Studies
Sofi a University
1000 Sofi a, Bulgaria
ПАРИЖКИТЕ БУКИНИСТИ И СОФИЙСКИЯТ ИМ АНАЛОГ
Цвета Тодорова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията разглежда историята на парижките букинисти и ролята им като вдъхновители на тази тенденция в други световни столици.
Keywords: Parisian, bibliopole, trend
PARIS BIBLIOPOLES AND THEIR ANALOGUE IN SOFIA
Abstract. The article discusses the history of Parisian bibliopoles and their role as inspirers of this trend in other world capitals.
Dr. Tzveta Todorova, Assoc. Prof.
Department of Ethnology
Faculty of History
University of Sofi a
Sofia, Bulgaria
SCIENCES ET GUERRE, SCIENCES EN GUERRE
Ioan Panzaru, Florin Turcanu, Simona Necula
Centre Régional Francophone de Recherches Avancées en Sciences Sociales, Bucarest
Abstract. CEREFREA Villa-Noël is a regional center for francophone advancedresearch in social sciences that aims to increase the visibility of the Francophoniein the South Eastern Europe. The First World War Symposium that took place inBucharest (27- 28 November) is included in this project.
Keywords: research center, social sciences, science in War, science of War,intellectual engagement, World War I
SCIENCE IN WAR, SCIENCE AND WAR (1914 – 1920)
INTERNATIONAL SYMPOSIUM AT CEREFREA VILLA NOËL (UNIVERSITY OF BUCHAREST)
Prof. Dr. Ioan Panzaru, Prof. Dr. Florin Turcanu, Dr. Simona Necula
CEREFREA Villa Noël
6, Emile Zola Str.
Bucharest, Romania
РУССКИЙ ЯЗЫК ДЛЯ УЧИТЕЛЕЙ-ПРЕДМЕТНИКОВ: СОВРЕМЕННЫЕ СПОСОБЫУСОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ЯЗЫКА И РЕЧИВ ПРОЦЕССЕ ПРЕПОДАВАНИЯ
Наталия Гетьманенко, Ольга Иванова
Российского нового университета (Росноу)
RUSSIAN LANGUAGE FOR SUBJECT TEACHERS: MODERNWAYS FOR IMPROVEMENT OF LANGUAGE SKILLS ANDSPEAKING DURING THE COURSE OF TEACHING
Abstract. This Article is dedicated to the important present day issue of creating continued professional education courses for subject teachers who are teaching in Russian language outside of the Russian language environment. It provides description of the contents (the modules) of this course and its teaching methodology in the classroomor distantly. The extracts are provided in the Attachment as a methodological illustration. The Article considers development of the concept of meta-subject in respect of teaching non-linguistic disciplines in Russian language.
Dr. Nataliya Getmanenko Assoc. Prof.
Russian New University (RosNOU)
Moscow, Russian Federation
Prof. Dr. Olga Ivanova
Russian New University (RosNOU)
Moscow, Russian Federation