LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
Париж: отвъд своето и чуждото. Модернистични интерпретации на големия град
[Paris: Behind Own and Foreign. Modernistic interpretations of the City]
/ Надежда Стоянова / Nadezhda Stoyanova – 559
Отвори пълния текст
Музикалният подход и словотворчеството като бумеранг на интелекта
[The Musical Approach and Word Creativity as a Boomerang of intellect]
/ Владимир Стоянов / Vladimir Stoyanov – 568
Отвори пълния текст
TEACHER’S EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
Развиване на трансверсални компетентности чрез обучението по литература в VIII клас
[Development of Transversal Competences by Teaching Literature in 8th Grade ]
/ Нели Минкова / Neli Minkova – 579
Отвори пълния текст
Развиване на комуникативната компетентност чрез интерактивни методи (работа по проект) в обучението по български език V – VII клас
[Developing Communicative Competence through interactive Methods in Bulgarian Language Teaching (function of teamwork)]
/ Десислава Нейкова / Desislava Neykova – 596
Отвори пълния текст
Походът на Ахил в „Илиада“ – поход към славата и завръщане към човечността (Разработка на урок върху 24-та песен на „Илиада“)
[The Crusade of Achilles in “The iliad” – March to Glory and a return to Humanity [Developing Lesson on the 24th Song of “iliad”]
/ Маргарита Илчева / Margarita Ilcheva – 608
Отвори пълния текст
„Доброто образование е невъзможно без съвременните технологии”
[Good Education is impossible without Modern Technology]
/ Радка Атанасова / Radka Atanasova – 615
Отвори пълния текст
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА
Проектът „Живописна България“
Въобразяването на София: град, памет и индивид в българската литература на xx и xxi век
[imagining Sofia: City, Memory and individual in 20th and 21st Century Bulgarian Literature]
/ Благовест Златанов, Ане Либиг / Blagovest Zlatanov, Anne Liebig – 617
Отвори пълния текст
REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
Стойностен труд по методика на обучението по български език
[Highlevel Analysis on the Methodology of Bulgarian Language Education]
/ Ангел Петров /Angel Petrov – 629
Отвори пълния текст
Ценен исторически поглед върху методиката на обучението по български език
[A Valuable Historical Perspective on the Methodology of Bulgarian Language Teaching]
/ Диана Иванова / Diana Ivanova – 632
Отвори пълния текст
Представяне на Официалния правописен речник на българския език. Глаголи
[Presentation of Official Dictionary of Bulgarian Language. Verbs]
/ Лилия Крумова-Цветкова / Lilia Krumova-Tsvetkova – 638
Отвори пълния текст
България между традицията и иновациите
[Bulgaria between Tradition and innovation] – 643
Отвори пълния текст
ANNUAL CONTENTS OF BULGARIAN LANGUAGE AND LiTERATURE SCIENTIFIC JOURNAL
[ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СПИСАНИЕ „БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА“] – 644
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ-BUKI“ JOURNALS/В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – 650
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – 652
ПАРИЖ: ОТВЪД СВОЕТО И ЧУЖДОТО. МОДЕРНИСТИЧНИ ИНТЕРПРЕТАЦИИ НА ГОЛЕМИЯ ГРАД
Надежда Стоянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В българското литературознание проблемът „свое – чуждо“ многократно е бил извеждан като същностен при изучаването и преподаването на българския модернизъм. Настоящият текст се усъмнява в това, като стъпва на някои от най-популярните интерпретации на Париж в българската литература. Големият град се разглежда отвъд противопоставянето „свое – чуждо“; той е „друго пространство“, хетеротопия (Фуко), чиято функция би следвало да върне отново субекта към себе си. Коментират се произведения на канонични автори, като Атанас Далчев, Елисавета Багряна, Николай Лилиев и др.
Keywords: Bulgarian literature, Modernism, Paris, Atanas Dalchev, heterotopias
PARIS: BEHIND OWN AND FOREIGN. MODERNISTIC INTERPRETATIONS Of THE CITY
Abstract. in Bulgarian literary history the problem “own – foreign” is repeatedly displayed as essential for learning and teaching Bulgarian modernism. This article is questioning this opinion and for the purpose it focuses on the most popular interpretations of Paris in Bulgarian literature. The metropolis is seen beyond the opposition “own – foreign”; it is “other space”, heterotopia (Foucault) and its function is to make the subject refer back to him/herself. Some canonical works by Atanas Dalchev, Elisaveta Bagriana, nikolay Liliev and others are commented.
Dr. Nadezhda Stoyanova, Assist. Prof.
Sofia University
15, Tsar Osvoboditel Blvd. Sofia, Bulgaria
E-mail: nadezhda.sto@gmail.com
МУЗИКАЛНИЯТ ПОДХОД И СЛОВОТВОРЧЕСТВОТО КАТО БУМЕРАНГ НА ИНТЕЛЕКТА
Владимир Стоянов
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. В статията се въвежда понятието солфеж не само за да се означи специалната образователна и възпитателна наука в музиката, но и като метод за изучаване, преживяване и посвещение в азбуката на езика и литературата. За целта се изследва как чрез музикалния подход се създават думи, създаващи музикални пълнежи в словото. Главните цели и задачи на словесния солфеж е да открои усвояването и практическата реализация на хармоничната музика на езика, съобразена с националната и индивидуалната езикова тоналност
Keywords: solfeggio, music, alphabet of language, figurative rhythmic, language tonality, literature, harmonic
THE MUSICAL APPROACH AND WORD CREATIVITY AS A BOOMERANG OF INTELLECT
Abstract. The article introduces the notion of solfeggio not only to refer to special education and educational science in music, but also as a method of study, experience and dedication in the alphabet of language and literature. For this purpose is explored how through musical approach are created words, formed by sound assimilation of actions; constructed as unmeaning musical fillings; sound imitations of the voices of animals with specific meaningful goal – bleating; sound imitation of the work of individual objects or equipment. The main objectives of verbal solfeggio is to identify learning and practical realization of harmonic music of language in its semantic and figurative rhythmic, taking into consideration the national and individual language tonality.
Mr. Vladimir Stojanov
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
25 D, Evlogi Georgirev St.
9000 Varna, Bulgaria
E-mail: vl_stoyanov@abv.bg
РАЗВИВАНЕ НА КОМУНИКАТИВНАТА КОМПЕТЕНТНОСТ ЧРЕЗ ИНТЕРАКТИВНИ МЕТОДИ (РАБОТА ПО ПРОЕКТ) В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК V – VII КЛАС
Десислава Нейкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
32. СОУ „Климент Охридски“ – София
Резюме. Предлаганият кратък текст разглежда понятието интерактивни методи, като ги вписва в контекста на обучението по български език и литература в прогимназиален етап (V – VII клас). Предложени са модели за работа, при които се наблюдава доколко е ефективно взаимодействието между участниците в педагогическата комуникация, в която се прилагат различни педагогически практики.
Keywords: interactive methods, skills, communicative competence, teamwork, Bulgarian language learning
DEVELOPING COMMUNICATIVE COMPETENCE THROUGH INTERACTIVE METHODS IN BULGARIAN LANGUAGE TEACHING IN 5.-7. GRADE (FUNCTION Of TEAMWORK)
Abstract. The text examines the concept of interactive methods linking them in the context of education in Bulgarian language and literature at the lower secondary level (V – Vii grade). The suggested working models show how effective is the interaction between the participants in educational communication, which apply different pedagogical practices.
Ms. Desislava Neykova, PhD student
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
Sofia, Bulgaria
E-mail: d_p_neikova@abv.bg
ВЪОБРАЗЯВАНЕТО НА СОФИЯ: ГРАД, ПАМЕТ И ИНДИВИД В БЪЛГАРСКАТА ЛИТЕРАТУПА НА ХХ И XXI ВЕК
Авторски колектив
Научен ръководител: Благовест Златанов
Участник: Ане Либиг Хайделбергски университет, Институт по славистика
Резюме. Интердисциплинарното поле между научните подходи, фокусиращи се върху паметта, и литературознанието е относително нова изследователска област, която веднага привлече вниманието на учени от различни сфери. В областта на българската литература обаче все още липсват обхватни изследвания. Статията представлява пръв ориентировъчен опит в тази посока. Анализирайки три български литературни произведения – „Смъртен сън“ на Чавдар Мутафов, „Преди да се умре“ на Димитър Коруджиев и „Дзифт“ на Владислав Тодоров, с оглед на съотнасянето между град, памет и индивид, настоящото изследване предлага тематично ограничено, но интензивно вглеждане в пространствата на паметта в модернистичната и съвременната българска литература.
Keywords: memory and literature, literature and the individual, cityscapes in literature, memoryscapes
IMAGINING SOFIA: CITY, MEMORY AND INDIVIDUAL IN 20TH AND 21ST CENTURY BULGARIAN LITERATURE
Abstract: The interdisciplinary field of memory studies and literary science is a relatively new research subject that immediately attracted the attention of scholars from across various areas. in the case of Bulgarian literature, however, no comprehensive study has yet been attempted. This article strives to make a first, tentative contribution in this direction. By analysing three Bulgarian literary works – Čavdar Mutafov’s Smărten săn, Dimităr Korudžiev’s Predi da se umre and Vladislav Todorov’s Dzift – with regard to their interrelationship between city, memory and individual, this paper offers a thematically limited, but concise glimpse into some of the manifestations of a memoryscape in modernist and contemporary Bulgarian literature.
Dr. Blagovest Zlatanov, Assos. Prof.
Institute for Slavic Studies University of Heidelberg
6, Schulgasse 69117
Heidelberg, Germany
Anne Liebig, PhD Student
University of Edinburgh
61/1, ratcliffe Terrace EH9 1SU
Edinburgh, Scotland
Е-mail: s1650373@sms.ed.ac.uk