БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА
НАУЧНО СПИСАНИЕ
ГОДИНА LVIII 2016
BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE
SCIENTIFIC JURNAL
VOLUME 58, 2016
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ANNUAL CONTENTS
Книжка 1 / Number 1: 1 – 104
Книжка 2 / Number 2: 105 – 216
Книжка 3 / Number 3: 217 – 328
Книжка 4 / Number 4: 329 – 440
Книжка 5 / Number 5: 441 – 552
Книжка 6 / Number 6: 553 – 656
METHODOLOGY / МЕТОДИКА
111 – 126 Актуални аспекти на обучението по български език – комуникативни стратегии за социализация [Conterporary Aspects of the Bulgarian Language Education – Communication Strategies for Socialization] / Фани Бойкова / Fani Boykova
223 – 233 Типологични характеристики на задачите за възприемане на текст при четене [Typological Characteristics of Reading Comprehension Tasks] / Димка Димитрова / Dimka Dimitrova
335 – 349 Образователни практики за повишаване на резултатността в обучението по български език [Educational practices for Better results in studying Bulgarian] / Ганка Янкова, Снежана Георгиева / Ganka Yankova, Snezhana Georgieva
350 – 366 Художественият текст – лаборатория за компетентности [Literary Text – Laboratory for Competencies Development] Соня Александрова, Фани Бойкова / Sonya Alexandrova, Fani Boykova
447 – 457 Предизвикателства пред обучението по български език в V клас (като резултат от новата учебна програма) [Challenges Faced by the Training in Bulgarian Language in 5th Grade (as a Result of the New Curriculum)] / Ангел Петров, Мая Падешка / Angel Petrov, Maya Padeshka
458 – 477 Фолклорен/традиционен календар и новата учебна програма по литература за V клас [Folkloric/Traditional Calendar and New Literature Curriculum for 5th Grade] / Красимира Танева / Krasimira Taneva
478 – 490 Развиване на стратегии за четене в контекста на стратегиите за учене [Developing Reading Strategies in the Context of Learning Strategies] / Деспина Василева / Despina Vasileva
491 – 508 Граматичната и правописната норма при членуване на имената в българския книжовен език (с оглед изучаването на книжовните езикови норми в VIII – XII клас) [Grammatical and Spelling Norm of the Nouns Using the Definite Article in Literary Bulgarian Language (in View of Learning the Literary Language Norm in 8th – 12th Grade)] / Илиана Горанова / Iliana Goranova
LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
127 – 140 Битието на спомена ридание и спомена утеха в стихотворенията „Елегия“ от Димитър Бояджиев и „Аз искам да те помня все така“ от Димчо Дебелянов“ [The Being of Memory-Suffering and Memory-Comfort in Dimiter Boyadjiev’Elegy and Dimcho Debelyanov’ I want to Remember you Like That] / Стефка Караиванова / Stefka Karaivanova
234 – 248 Драматургията на Йордан Радичков – невъзможната словесност [Yordan Radichkov’s Dramaturgy – the Impossible Speech ] Николай Кирилов / Nikolay Kirilov
249 – 260 Поетът, съдбата и любовта (непубликувани писма на Теодор Траянов) [The poet, Fate and Love (Unpublished Letters of Teodor Trayanov)] / Румен Шивачев / Rumen Shivachev
367 – 376 Диалогът на Д. Дебелянов с Бодлер, Верлен, Жам, и Рембо [D. Debelyanov’s Dialogue with Baudelaire, Verlaine, Jammes and Rimbaud] / Магдалена Петрова / Magdalena Petrova
559 – 567 Париж: отвъд своето и чуждото. Модернистични интепретации на големия град [paris: Behind Own and Foreign. Modernistic interpretations of the city] / Надежда Стоянова / Nadezhda Stoyanova
568 – 578 Музикалният подход и словотворчеството като бумеранг на интелекта [the musical approach and word creativity as a boomerang of intellect] / Владимир Стоянов / Vladimir Stoyanov
LINGUISTICS / ЕЗИКОЗНАНИЕ
287 – 306 Специфични особености на българския разговорен синтаксис [Specific Features of Bulgarian Spoken Syntax] / Радослав Цонев / Radoslav Tsonev
307 – 314 Води ли неправилната артикулация и перцепция на съгласната Л до грешки при писане?[ Does the Incorrect Articulation and Perception of Consonant Leads to Spelling Mistakes?] / Гергана Падарева-Илиева, София Мицова / Gergana Padareva-Ilieva, Sofia Mitsova
315 – 321 Българският език в исторически граници – разпространение през вековете и обучение в настоящето [Bulgarian Language in Historical Borders – Spreading over the Centuries and Training at Present] / Лучия Антонова-Василевa, Илияна Гаравалова / Luchia Antonova-Vasileva, Iliyana Garavalova
377 – 393 Езиковите технологии и ресурси – нови перспективи в обучението по български език (Българската лексикално-семантична мрежа БулНет и Българският национален корпус) [Language Technologies and Resources – New Advances in Bulgarian Language Teaching (The Bulgarian Lexical Semantic Nnet BulNet and the Bulgarian National Corpus)] / Светла Коева, Светлозара Лесева, Ивелина Стоянова, Мария Тодорова / Svetla Koeva, Svetlozara Leseva, Ivelina Stoyanova
394 – 403 Съвременни лексикални ресурси и тяхното приложение в обучението по български език [Modern Lexical Resources and Their Application in the Bulgarian Language Education] / Сия Колковска, Диана Благоева, Ванина Сумрова / Sia Kolkovska, Diana Blagoeva, Vanina Sumrova
404 – 408 Предизвикателствата пред съвременното обучение по български език: използване на изследователски методи и интерактивно представяне на учебното съдържание [The Challenges Faced by Modern Bulgarian Language Teaching: Research Methods and Interactive Presentation of the Subject] / Иво Панчев / Ivo Panchev
TEACHER`S EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
141 – 143 Проектът „Образование в пиксели“ – идея с продължение [Еducation in Pixels – an Idea with Sequel] / Даниела Иванова / Daniela Ivanova
509 – 519 Нереализираният празник в „Последна радост“ [The Unrealized Holiday in “Posledna Radost”] / Валентин Стоянов / Valentin Stoyanov
520 – 525 Борбата и родът: идейно-смислови позиции в стихотворението „Пристанала“ на Христо Ботев [The Fight and the Family – Ideological and Meaningful Messages in Hristo Botev’s Poem “Pristanala”] / Костадинка Христова / Kostadinka Hristova
579 – 595 Развиване на трансверсални компетентности чрез обучението по литература в VIII клас [Development of Transversal Competences by Teaching Literature in VIII Grade] / Нели Минкова / Neli Minkova
596 – 607 Развиване на комуникативна компетентност чрез интерактивни методи (работа по проект) в обучението по български език V – VII клас [Developing Communicative Competence through Interactive Methods in Bulgarian Language Teaching in 5th – 7th Grade (Function of Teamwork)] / Десислава Нейкова / Desislava Neykova
608 – 614 Походът на Ахил в „Илиада“ – поход към славата и завръщане към човечността (Разработка на урок върху 24-та песен на „Илиада“) [The Crusade of Achilles in „The Iliad“ – March to Glory and a Return to Humanity [Developing Lesson on the 24th Song of „Iliad“] / Маргарита Илчева / Margarita Ilcheva
615 – 616 Доброто образование е невъзможно без съвременните технологии [Good education is impossible without modern technology] / Радка Атанасова / Radka Atanasova
BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN PRIMARY SCHOOL /
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
9 – 22 Осмисляне на фолклорната песен в началното училище [The Understanding of the Folklore Song in Primary School] / Румяна Йовева / Roumyana Yoveva
23 – 32 Модели на учебни ситуации за работа с вълшебна приказка в началното училище [Models of Teaching Situations for Working with Fairy Tale in Primary School] / Калина Йочева / Kalina Yocheva
33 – 44 Комуникативните упражнения в електронна среда (I – IV клас ) [Communicative Exercises in the Digital Eenvironment (1th – 4th grade)] Виолета Кюркчийска / Violeta Kyurkchiyska
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD /
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА
71 – 78 Обмяна на добри педагогически практики във виртуалното образователно пространство [Exchange of Good Practices in the Virtual Educational Environment] / Росица Пенкова, Мирена Легурска / Rositsa Penkova, Mirena Legurska
279 – 286 За принципите в работата на преподавателя по български език като чужд [About the Principles in the Work of the Teacher in Bulgarian as a Foreing Language] / Бонка Василева / Bonka Vassileva
526 – 530 За мисията на един лектор (Интервю с проф. д-р Людмил Димитров, лектор по български език, литература и култура в Люблянския университет – Словения) / [About the Mission оf а Lecturer (An Interview with Prof. Dr. Lyudmil Dimitrov, Lecturer in Bulgarian language, Literature and Culture at the University of Ljubljana – Slovenia)] / Мая Падешка / Maya Padeshka
Втори форум на българските училища в Западното полукълбо
151 – 156 Мястото на онлайн обученито днес. Пътища за успешно преподаване във виртуална среда [The Place for Online Learning in the Modern School System. Roads for Successful Teaching in a Virtual Environment] / Ваня Налбантова / Vania Nalbantova
157 – 166 Добри практики при преподаването на български език в англоговоряща среда [Best Practices in Teaching Bulgarian Language in Foreign Language Еnvironment] / Живка Бубалова-Петрова, Велина Драмска, Симона Шкьопу / Jivka Bubalova-Petrova, Velina Dramska, Simona Schiopu
167 – 173 Алтернативи в обучението по българска литература зад граница. Ролята на интегрираното обучение в изграждането на национално самосъзнание [Teaching Alternatives of Bulgarian Literature abroad. Part-playing of Integrated Teaching Practices in Building the National Self-awareness] / Виолета Петрова / Violeta Petrova
Годишна конференция на Асоциацията на българските училища в чужбина София – Бачково 2016
409 – 416 Предложение за адаптирани учебни програми в гимназиален курс на българските училища в чужбина [Proposal for Adaptation of the Literature Syllabus for the Bulgarian Secondary Schools Abroad (School Years 9 – 12)] / Здравка Владова-Момчева / Zdravka Vladova-Momcheva
Проектът „Живописна България“
79 – 81 Пространство и език. Литературната топография на България [Space and Language. Bulgarian Literary Topography] Силвия Шиедлецка / Sylwia Siedlecka
82 – 90 Добруджа. Символизмът в Полша и България [Dobrudzha. Symbolism in Poland and Bulgaria] / Анджелика Кошиерадзка / Angelika Kosieradzka
187 – 200 Българският Джеймс Бонд или Господин Никой – няколко криминални сюжета в българската литература [Literary Route “Bulgarian James Bond or Mr. Nobody” – Several Criminal Plots in Bulgarian Literature”] / Гергина Кръстева, Илонка Георгиева, Мария Панова / Gergina Krasteva, Maria Panova, Ilonka Georgieva
261 – 272 Мелодиката на думите и лирическата структура като музика [The Melody of Words and the Lyrical Structure as Music] / Любкa Липчева-Пранджева, Гертруде Крайнц / Lyubka Lipcheva-Prandzheva, Gertrude Krainz
417 – 426 Родопската музика и песен през погледа на Иван Вазов [Rhodope Music and Song through the Eyes of Ivan Vazov] / Анастасия Папагеоргиу / Anastasia Papageorgiou
617 – 628 Въобразяването на София: град, памет и индивид в българската литература на ХХ и XXI век [Imagining Sofia: City, Memory and Individual in 20th and 21st Century Bulgarian Literature] / Благовест Златанов, Ане Либиг / Blagovest Zlatanov, Anne Liebig
STUDENTS’ FORUM / СТУДЕНТСКИ ФОРУМ
45 – 59 Развиване на умения за писане на аргументативен текст в осми клас (върху изучаван художествен текст) [Developing skills for writing argumentative text in 8th grade (based on studied literary text)] / Райка Славчева / Rayka Slavcheva
60 – 70 Фолклорният празничен календар в пети клас и неговите проекции в мултиетническа среда [Folklore Holiday Calendar in Fifth Grade and Its Projections in Multiethnic Environment] / Калинка Ежова / Kalinka Ejova
144 – 150 Как образованието по български език и литература може да оказва съпротива на започналото в интернет „разобразоване на homo sapiens“ (Матю Крауфорд)? [How the Education in Bulgarian Language and Literature Can Provide Resistance to “dis-education of homo sapiens”, Which Has Aready Begun on the Internet (Matthew Crawford)?] / Емил Иванов / Emil Ivanov
273 – 278 Ще спасят ли технологиите образованието? [Will Technology Save Education?] / Полина Иванова / Polina Ivanova
REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
91 – 97 Приносен труд за теорията и практиката на езиковото обучение [Contribution for Theory and Practice of Language Education] / Ваня Кръстанова / Vanya Krastanova
201 – 203 Оригинални помагала по български език и литература [Original Textbooks in Bulgarian Language and Literature] / Ангел Петров /Angel Petrov
204 – 209 Между две книги и две култури, между съвременно и универсално, между литературна критика и литературно образование [Linking Two Books and Two Cultures, Modern and Universal, Literary Criticism and Literary Education ] / Мая Горчева / Maya Gorcheva
427 – 429 За обучението по литература, което „ухае на обич“ [On Literature‘s Education, which “smells like love”] / Наталия Христова / Nataliya Hristova
430 – 433 Тържества по случай 150-годишнината от рождението на Пенчо Славейков [Celebrations on the Occasion of the 150-th Anniversary of Pencho Slaveykov‘s Birth] / Александра Антонова / Alexandra Antonova
531 – 541 Диалектната делитба на българския език, отразена в най-новата карта на Института за български език, БАН [The Differentiation of Dialects in Bulgarian Language as Reflected in the Newest Map of the Institute for Bulgarian Language – BAS] / Ана Кочева / Ana Kocheva
629 – 631 Стойностен труд по методика на обучението по български език [High-level Analysis on the Methodology of Bbulgarian Language Eeducation] Ангел Петров /Angel Petrov
632 – 637 Ценен исторически поглед върху методиката на обучението по български език [A Valuable Historical Perspective on the Methodology of Bulgarian Language Teaching] / Диана иванова / Diana Ivanova
638 – 642 Представяне на Официалния правописен речник на българския език. Глаголи [Presentation of Official Dictionary of Bulgarian Language. Verbs] / Лилия Крумова-Цветкова / Lilia Krumova-Tsvetkova