Благоевград е домакин на семинар на учители от начален етап. Форумът се организира по инициатива на Факултета по педагогика на ЮЗУ „Неофит Рилски“ и Сдружението на началните учители в областта с подкрепата на Регионалното управление по образование.
Учени и педагози посветиха форума на актуални проблеми, свързани с приложението на Закона за предучилищното и училищното образование и въвеждането на новите учебни програми за I клас. В работата на семинара взеха участие деканът на факултета доц. д-р Траян Попкочев, неговият заместник – доц. д-р Красимира Марулевска, както и управителният съвет на Сдружението на началните учители, начело с Весела Вангелова. В дискусионен формат учители и учени обсъдиха основните методически акценти в обучението по „Технологии и предприемачество“ за най-малките ученици, както и новостите в учебната програма по „Български език и литература“. „Реформата в образованието е моментът, в който помощта на академичната общност е особено важна – коментира доц. Попкочев. – На първо място, бих могъл да посоча необходимостта от подкрепа на квалификацията на учителите и изясняването на основни моменти от прилагането на Закона – например във връзка с въвеждане на ново учебно съдържание. Още от I клас се въвежда обучението по предприемачество. Новата документация изисква и нови практически умения и компетенции на учителите, за което квалификацията също е много полезна. Особено ценни са съвместните дискусии по отношение на това доколко идеалните варианти, заложени в стандартите и в нормативните документи, наистина са приложими в практиката. Нека дам пример с матурите, които се провеждат близо десетилетие, но все още нямаме национален анализ поне по два пункта. Първият е технологията на провеждането им. Ние реагираме според това имаме ли форми на преписване, на „изтичане“ на тестовете и т.н. Вторият анализ може да бъде насочен към това как се движи кривата на постиженията на матурите и в тази връзка – методиката на оценяване на тези постижения. Дали трябва да се ориентираме към оценяване по критерии, или да продължаваме да робуваме на оценяване, при което всяка година „нагласяме“ скали. Само че тук възниква въпросът – каква е сравнимостта на тези резултати?“, коментира в по-общ план проблемите на средното образование доц. Попкочев. Той е категоричен, че науката би могла да бъде изключително полезна в събирането на информация по актуални проблеми на реалния образователно-възпитателен процес – да се проучва нагласата на ученици, на родители, на учители и да се предлагат съответни форми за решаване на проблемите. Решения, които впоследствие намират място в различните форми на квалификация. Според доц. Попкочев академичната общност има капацитета да предлага и добри управленски решения, стъпили на обстоен анализ на казуси от практиката.
Четете повече в бр. 38, 21 – 28 септември 2016 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg