
СУ „Трайко Симеонов“ – Шумен, е носител на Първа национална награда за приобщаващо образование за 2025 г. в категория „Приобщаващо училище“. Ключът за успешно приобщаване е в индивидуализирания подход към всяко дете, убедени са педагозите. Важни за успеха са и няколко основни фактора – ранна идентификация и оценка; обучени и мотивирани специалисти; подкрепяща среда. Атмосферата в класната стая и училището трябва да бъде приобщаваща, толерантна и насърчаваща; важно е всички ученици да разбират и приемат различията; екипната работа между специалистите, учителите и родителите.
Едно от нещата, с които най-много се гордеят в училището, е центърът „Приобщи ме, прегърни ме“. В него има солна стая, стая за сензорна интеграция, пространства за интензивна допълнителна подкрепа, стая „Без агресия за сигурна образователна среда“ и пространство за интензивна работа с родители.
Преди седем години Средно училище „Трайко Симеонов“ в Шумен е може би най-тъжното на света.
То дори не е на кръстопът, а в края на задънена улица със знак „Дотук“.
С опасна за здравето и живота материална база, неремонтирана близо четвърт век – пропадащи тавани; изронена мазилка; чупещи се от най-лекия порив на въздуха прозорци с изметната единична дървена дограма, уплътнена с вестници; изкъртени врати; течащ покрив; вечно запушени и преливащи санитарни възли; занемарено, обрасло с храсти дворно пространство и разбита ограда.
Това разказва директорката на училището Галина Сакарова. По това време много ученици отказват да посещават редовно часовете, и са подкрепяни напълно от родителите си, за които ценност е не образованието, а трудовата заетост на децата им. Училището е с най-ниските образователни резултати в областта и най-висок процент неизвинени отсъствия. Обезверени педагогически специалисти активно търсят работа в други институции. С етикета „циганското училище“ (с над 90% ромски ученици)
СУ „Трайко Симеонов“ се превръща в плашило за другите ученици от града като крайна наказателна санкция.
Към всичко това може да се добави, че образователната институция е поставена пред финансов колапс – с неразплатени трудови възнаграждения на служителите от предходна бюджетна година и допълнителни близо 25% от бюджета, дължими за неразплатени задължения към доставчици.
„Категоричният отказ на родителите децата им да бъдат насочени към други училища, и заявеното решение, че по-скоро ще емигрират, е единствената причина Общинският съвет – Шумен, да не облече в официален акт обявеното в местните медии становище на общинската администрация, че училището няма бъдеще – припомня си Галина Сакарова. – В такава фактическа обстановка поех управлението на непознатото за мен училище като лична кауза и на инат, че „няма начин да няма начин“.
Седем години по-късно СУ „Трайко Симеонов“ е стандарт за качество на образователната среда. Най-честият въпрос на чуждестранните гости е: „Това е частно училище, нали?“ или учудването: „Но и в София няма такова училище!“.
Постигнатите образователни резултати (4-то място в общината на Националното външно оценявание в VII клас и водещи позиции на държавните зрелостни изпити – философски цикъл и география и икономика), са резултат не само на драстично намалелия брой неизвинени отсъствия. За тези резултати допринасят възвърнатото доверие на обществеността, промененият етнически състав (под 50% ромски деца); удоволетворени педагогически специалисти (с най-високото трудово възнаграждевие в областта и ежегодно повишаване на квалификацията); активността на образователните медиатори. Всичко това е проекция на устойчиви политики на училищния екип.
„Пристрастяването към средното може да убие възможността да превърнете мечтите си в реалност“, твърди Грант Кардон, автор на бестселъра на „Ню Йорк Таймс“ – „Ако не си първи, си последен“. Затова и мечтаехме не просто за добра, а за най-добрата съвременна образователна среда за нашите ученици, които да придобият устойчиви знания и самочувствие за своето представяне – подчертава Сакарова. – Среда, която да респектира родители и ученици. Среда, с която не просто да привлечем и задържим, а да ги убедим да припознаят училището като тяхното място за изява, за мечти, за сбъдване, за стойностно утре. Нямаше как да постигнем това сами. Трябваха ни приятели, съмишленици, поддръжници. Затова и първите години слоган на училището не само в спортните прояви и извънкласни дейности е „Присъедини приятел“. И не спряхме да търсим – в държавни и общински институции, неправителствени и културни организации, фирми и дружества, обществени личности. Заредиха се проява след проява на учениците ни, с които убеждавахме нашите приятели, че си струва да заложат на нас.
Техните „земни ангели“ от ЦМЕДТ „Амалипе“, както ги наричат, не само вярват в тях и ги подкрепят с добри практики, но и заедно съпреживяват трудните пътеки на десегрегация на вторично сегрегираното училище. Екипът на „Амалипе“ и лично Деян Колев и Теодора Крумова се отзовават винаги, независимо от деня и часа, вдъхват кураж и самочувствие на учениците и родителите, инициират нови образователни подходи. Подпомагат и стимулират изявата на всеки участник от училищната общност.
След всяка „Лидерска академия“ лавинообразно се умножават инициативите на Ученическия парламент,
създаден по инициатива на Центъра.
Родителският актив участва в много спорове и дебати, предлага и нови дейности. В почивните и празничните дни родителите са и най-ревностните пазители на материално-техническата база в дворните пространства. Наред с образователните дейности, ученици, образователни медиатори и родители реализират и дарителски акции за семейства, в които родителите са останали без работа. За да подпомогнат устойчивия модел на ромската интеграция, отново по инициатива на „Амалипе“, в образователната институция работят трима медиатори.
През 2019 г. с активната подкрепа на Община Шумен и на кмета Любомир Христов е завършен проектът „Реконструкция/основен ремонт и внедряване на енергоефективни мерки в СУ „Трайко Симеонов“ по Оперативна програма „Региони в растеж“ за близо 5 000 000 лв., дофинансиран и от общинския бюджет с близо 400 хил.лв. Модернизирането на построената през 1987 г. четириетажна училищна сграда, разположена в четири крила в квадрат на 17 дка дворно пространство, е допълнено с ергономично обзавеждане и актуално техническо оборудване. Днес тя разполага с близо 50 просторни кабинети с хранилища, два физкултурни салона, актова зала и киносалон, столова и кухня, фоайета, гаражи, бомбоубежища.
Всяка година, не по-малко от 250 000 лв. от училищния бюджет и от проекти се инвестират в оборудване и обзавеждане.
Училището разполага с модерни кабинети по по природни науки – с ток и вода до всяко работно место; СТЕМ център; три кабинета по технологии и предприемачество; фитнес-център; съвременни спортни съоръжения; огромно библиотечно-информационно пространство с обособени зони; външен стрийт фитнес. Училищните коридори са с обособени зони – за чай, спорт, почивка, четене, конструктивни игри; салон за танци; площадки БДП; езиков кабинет; външен асансьор; ресурсен кабинет и кабинети на психолози и логопеди.
По инициатива на Ученическия съвет непрофилираното обучение в гимназиален етап е заменено с профилирано в профил „Физическо възпитание и спорт“. Две години по-късно, отново по инициатва на родители и ученици, след проучване на нуждите и спецификата на трудовия пазар в областта, се разкрива обучение с най-високата професионална квалификация в професия „Помощник-инструктор в спортно-туристическата дейност“ с гарантирана професионална реализация. Учениците могат да получат и втора професия по договорни отношения с Търговско промишлената палата – Шумен.
Над двадесет проекта реализира училищната общност ежегодно.
Близо 1/3 от специалистите в училището са назначени по различни проекти и програми. На всички ученици се предоставят допълнителни образователни услуги по проектни дейности, съобразени с индивидуалните потребности. Работят и 11 клуба за занимания по интереси с външни специалисти.
Повишените образователни резултати не са единственият критерий за качеството и работата на училищната общност. Възпитаниците на училището са не само първенци на общинските културни прояви и спортни първенства, но и представят общината в международни прояви, класирани от международно жури. Всяко дете е индивидуално подкрепяно и подпомагано.
Всяко дете е герой, който търси, мечтае, открива и трябва да победи и себе си, и традиционните нагласи на общността, и стереотипите на обществото.
„Началото на края“ на вторичната сегрегация на една образователна институция не е самотно занимание. В него трябва да участват всички – институции, неправителствени организации, общественост и родители – казва Галина Сакарова. – Сигурна съм, че вече никой не се чуди защо девизът „Научи се да побеждаваш!“ е на фасадата на нашето училище. Ние сме училище на победители!“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg