ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ
Развитие на антикорупционно образование в българските висши училища
Резюме. Антикорупционното образование е ключов компонент за противодействие на корупцията и неговото успешно внедряване във всички образователни степени става все по-важно. Политиките за антикорупционно образование се развиват активно през последните години както на международно, така и на национално ниво. Статията има за цел да изследва възможности за развитие на успешни стратегии на антикорупционно образование в българските висши училища. Представени са основни политики за антикорупционно образование, предлагат се конкретни модули, които да подпомогнат създаването на бъдещи учебни програми, и се представя пример за действаща инициатива – „Академия Антикорупция“ на УНСС.
Ключови думи: антикорупционно образование; образователни стратегии; висше образование
Георги Петрунов
Университет за национално и световно стопанство
Неравенства в държавните висши училища в България: доходи, количество и качество
Резюме. За поредна година Националният браншов синдикат „Висше образование и наука“ (ВОН – КНСБ) към Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) представя статистически данни от държавните висши училища (ДВУ), а акцентът е насочен към мандата на управление в ДВУ за периода 2016 – 2020 г., и в частност доходите на работещите в ДВУ за периода 2016 – 2018 г.
Статията е посветена на задълбочаващите се неравенства в заплащането на научно-преподавателския труд и политиките на някои работодатели (ректори), авторитарно поддържащи ниски доходи, независимо от подадените сигнали от Синдиката и поредицата препоръки от Министерството на образованието и науката (МОН).
На база обстоен анализ върху задълбочаващите се неравенства в системата на висшето образование са изведени основни изисквания за постигане на стратегическите цели в сектора. Представените резултати са основание за промяна в действащото законодателство – безспорно в помощ на устойчивото развитие, съсредоточено върху човешкия капитал, и най-вече отношението на работодателите към младите преподаватели в ДВУ.
Ключови думи: висше образование; наука; университети; автономия; качество; финансиране; управление; реформа; висши училища; синдикати; социален диалог и партньорство
Лиляна Вълчева, Агата Манолова
Национален браншов синдикат „Висше образование и наука“
ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Управление на иновациите в образователната организация на ХХІ век
Резюме. В статията се прави връзка между последиците от технологичната революция 4.0 и необходимостта от развитие на иновационна култура в образователните институции. На тази основа се осъществява преглед на важните проблеми, свързани с управлението на иновациите в образователните организации на ХХІ век. Разглеждат се и условията, необходими за осъществяване на успешна иновационна дейност в образованието. Представят се и някои национални практики за организационни иновации в българската образователна система, включително и създаването и развитието на иновативните училища.
Ключови думи: Образование 3.0; иновации в образованието; управление на иновациите в образованието
Галин Цоков
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Квалификацията на учителите в контекста на съвременните предизвикателства за качествено образование
Резюме. Качеството на образованието кореспондира с квалификацията на учителите, пред които предизвикателствата са с перманентен характер. Факт, регламентиран с Държавния образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Той (стандартът) създава предпоставки за повишаване на авторитета и социалния статус на учителите, изграждане на система за продължаваща квалификация, за професионално усъвършенстване и кариерно развитие. Тези предпоставки са отговор на съвременните предизвикателства за качество на образованието.
Ключови думи: квалификация на учителите; умения; професионални компетентности
Виолета Кюркчийска
Департамент за информация, квалификация и продължаващо образование – Варна
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Подготовката на докторанти по педагогика: нормативни измерения и удовлетвореност (ситуация от Факултета по педагогика, ЮЗУ „Неофит Рилски“)
Резюме. В контекста на изискванията на чл. 78, ал. 2. и ал. 3. от ЗВО относно оценяване на качеството на образованието в докторските програми в студията се представят и анализират резултати от изследване на удовлетвореността на докторанти от Факултета по педагогика при ЮЗУ „Неофит Рилски“ относно качеството на подготовката им. Избраните критерии са относими към изграждането на дисертационно изследване, усвояване на изследователски компетенции, взаимодействието докторант – научен ръководител и среда на подготовката. Резултатите се анализират по независима променлива „статут“ на подготвяните лица: „защитили дисертация“ и „обучаващи се“. Посочени са перспективи, които изследваните виждат относно своето развитие след успешно приключване на докторантурата.
Ключови думи: докторски програми; докторанти; изследователски компетенции
Траян Попкочев, Александър Попкочев
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Emotional Competence of the Social Teacher
Abstract. The article describes moral and humanistic qualities as key characteristics of a social teacher. The author examines the relationship of emotional and rational in retrospect, the teachings of Aristotle, also, the view of modern researchers (A. L. Fatykhova, I. Koleva) on emotional component as professionally significant qualities of a modern teacher.
Keywords: social educator; morality; emotions; feelings; emotional intelligence
Kadisha K. Shalgynbayeva
Ulbosin Zh.Tuyakova
L.N. Gumilyov Eurasian National University (Kazakhstan)
Здравната култура на учениците в контекста на Стратегията на Световната здравна организация за промоция на здравето
Резюме. В статията е откроена сложността на понятието здравна култура въз основа на различни разбирания и становища за здравето. Разкрити са връзката и зависимостта на проблема със стратегията на Световната здравна организация за промоцията на здравето в различна по специфика социална среда, в т.ч. и в училищната. Акцентирано е върху необходимостта от целенасочено формиране на здравната култура на учениците. Разкрита е същността на основните фактори, които я детерминират.
Ключови думи: здраве; здравна култура; промоция на здравето
Никол Донева
Маринела Грудева
Медицински университет „Проф. д-р Параскев Стоянов“ – Варна
РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
Детската агресия като модел на поведение
Албена Симова
Софийски университет „Св. Климент Охридски