LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Взаимоотношенията между образователните институции и бизнеса – състояние, перспективи и предложения
[The Relationship between Educational Institutions and Businesses – Current State, Perspectives, Proposals]
Недялко Колев / Nedyalko Kolev – стр. 10
Валидирането на професионална квалификация – нова възможност за всеки
[Validation of Professional Skills and Knowledge – a New Opportunity for Everyone]
/ Пенка Ганова / Penka Ganova – стр. 17
METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Професия „Координатор на индивидуална образователна програма“? [Profession ‘Coordinator of Individual Educational Program’?]
/ Моника Богданова / Monika Bogdanova – стр. 24
Интерактивна среда с видеоуроци за изучаване на специализиран английски език в инженерни специалности
[Interactive Learning Environment Including Video Lessons for Training English for Specific Purposes in Engineering]
/ Таня Панчева, Сеня Терзиева / Tanya Pancheva, Senia Terzieva – стр. 36
Възможности на учебната документация и учебното съдържание за прилагане на информационни технологии в професионалната подготовка на учениците (придобиване на професия „машинен техник“)
[Capacity of Training Documentation and Content for Application of Information Technology in the Professional Training of Students (Acquisition of the Profession „Mechanical Technician“)]
Златьо Боев / Zlatyo Boev – стр. 46
Наука и нравственост в обучението по физика [Science and Morals in Physics Education]
/ Весела Димова / Vesela Dimova – стр. 59
Взаимодействие детска градина – семейство [The Interaction Kindergarten – Family]
/ Надие Карагьозова / Nadie Karagyozova – стр. 65
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Студентският педагогически стил – резултат от емпирично учене [Student’s Teaching Style – Result of Empirical Learning]
/ Соня Георгиева / Sonya Georgieva – стр. 72
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Предизвикателството на активното общуване в училище [The Challenge of Active Communication at School]
/ Ваня Кастрева / Vanya Kastreva – стр. 89
Добри практики за преодоляване на конфликтните ситуации в училище. Ролята на дискусионно-консултативните срещи
[Good Practices for Managing the Conflict Situations at School. The Impact of Deliberate and Consultative Meetings]
/ Елка Велкова / Elka Velkova – стр. 91
Как да разбираме поведението на детето с предизвикателно поведение [How to Understand Children’s Challenging Behavior]
/ Звездица Пенева-Ковачева / Zvezditsa Peneva-Kovacheva – стр. 96
Ефективна намеса от страна на възрастните при агресивно поведение на децата
[Effective Intervention by the Adults in Children’s Agressive Behavior] /
Генадий Матвеев / Genady Matveev – стр. 103
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 107
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр.109
ВЗАИМООТНОШЕНИЯТА МЕЖДУ ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ИНСТИТУЦИИ И БИЗНЕСА –
СЪСТОЯНИЕ, ПЕРСПЕКТИВИ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ
Недялко Колев
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. Проведеното анкетно проучване сред експерти в сферата на образованието, бизнеса и държавните институции ни дава основание да считаме, че взаимоотношенията между образователните институции и бизнеса са в тревожно състояние. Чрез настоящата статия се опитваме да направим обобщен анализ за състоянието на тези взаимоотношения, да посочим перспективите и да направим иновативни предложения, които да допринесат за подобряване на професионалното образование и обучение. Настоящото изложение може да улесни заинтересованите страни за постигането на оптимални взаимоотношения и би допринесло за очакванията на младите хора и за обществото като цяло.
Keywords: vocational education, vocational training, real business, educational institutions, innovation
THE RELATIONSHIP BETWEEN EDUCATIONAL INSTITUTIONS AND BUSINESSES – CURRENT STATE, PERSPECTIVES, PROPOSALS
Abstract. According to the results of a survey among experts in the field of education, business and government institutions we have reasons to believe that the relationship between educational institutions and business are anxious. Through this article we try to make a summary analysis of the state of the relationship, identify prospects and to make innovative proposals that contribute to the improvement of vocational education and training. This presentation may facilitate the stakeholders to achieve optimal relationships and contribute to the expectations of young people and society as a whole.
Nedyalko Kolev, PhD student
University of Veliko Turnovo “St. Kiril and St. Methodius”
ВАЛИДИРАНЕТО НА ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ – НОВА ВЪЗМОЖНОСТ ЗА ВСЕКИ
Пенка Ганова
Дирекция „Образователни програми и образователно съдържание“
Министерство на образованието и науката
Резюме. Всеки от нас се учи през целия си живот. Не само ако посещава курсове или учебни занятия. Учи се, докато работи, като придобива нови за професията си знания и умения. Учи се и в ежедневната си дейност, като придобива житейски и социален опит, дори и да е безработен. Валидирането на резултатите от неформалното и самостоятелното учене – извън системата на образованието, на работното място, от опит и т.н., е нова възможност за признаване и официално документиране на знания, умения и компетентности.
Keywords: validation of skills and knowledge, school portfolio, consultation, manual for validation
THE VALIDATION OF PROFESSIONAL SKILLS AND KNOWLEDGE – A NEW OPPORTUNITY FOR EVERYONE
Abstract. Each of us learns throughout their lives. Not only if you attend courses or training sessions. Learn while working by acquiring new to his job knowledge and skills. Learn in their daily activities by acquiring life and social experience, even if unemployed. Validation of non-formal and informal learning – outside the education system, the workplace, experience, etc. is a new opportunity to recognize
and formally documenting the knowledge, skills and competencies.
Mrs. Penka Ganova
Department “Vocational Education and Training”
Directorate “Educational Programmes and Educational Content”
Ministry of Education and Science
ПРОФЕСИЯ „КООРДИНАТОР НА ИНДИВИДУАЛНА ОБРАЗОВАТЕЛНА ПРОГРАМА“?
Моника Богданова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията представя критичен анализ по отношение на интеграцията на деца със специфични потребности, на индивидуалните образователни програми, застъпвайки тезата, че е необходимо на координатора в процеса да се гледа като на отделен специалист, към когото са отправени конкретни професионални изисквания.
Keywords: child with specific needs, individual education program, professionalism psychodynamic approach
PROFESSION „COORDINATOR OF INDIVIDUAL EDUCATIONAL PROGRAM“?
Abstract. The article presents a critical analysis on the integration of children with specific needs, individual educational programs and suggests that the process coordinator have to be considered as an expert, to whom all specific professional requirements are addressed.
Monika Bogdanova, Assoc. Prof.
Sofia University “St. Kliment Ohridski”
Faculty of Pedagogy
ИНТЕРАКТИВНА СРЕДА С ВИДЕОУРОЦИ ЗА ИЗУЧАВАНЕ НА СПЕЦИАЛИЗИРАН АНГЛИЙСКИ ЕЗИК В ИНЖЕНЕРНИ СПЕЦИАЛНОСТИ
1 Таня Панчева, 2 Сеня Терзиева
1Лесотехнически университет
2Химикотехнологичен и металургичен университет
Резюме. Професионалната компетентност на инженерните кадри все повече съдържа ключовите и специфичните компоненти, които са в сферата на комуникациите. Един от акцентите в този контекст е чуждоезиковата подготовка, която има направления – general и specific. За инженерно-технологични специалности от няколко направления е разработена образователна технология за интерактивно обучение по специализиран английски език. Тук се представя един от компонентите на технологията – видеоклиповете, теоретичните основания за интегрирането им в дизайна на курса и ефектите от прилагането им върху ученето в интерактивна среда.
Keywords: English for specific purposes in engineering, effectiveness of interactive education, video-lessons
INTERACTIVE LEARNING ENVIRONMENT INCLUDING VIDEO
LESSONS FOR TRAINING ENGLISH FOR SPECIFIC PURPOSES IN ENGINEERING
Abstract. Nowadays, the professional competence of engineering specialists includes key and specific components in the field of communications. One of the emphases in this context is the foreign language training with its two main divisions – “general” и “specific”. An educational technology for interactive training in English for specific purposes has been developed for the engineering and technological specialities. Some of the main components of this technology – video lessons, theoretical justification for their integration into course design, and the effects of their application on the learning process in an interactive environment, have been presented in this article.
Mrs. Tanya Pancheva
University of Forestry
Senia Terzieva, Assoc. Prof.
University of Chemical Technology and Metallurgy
ВЪЗМОЖНОСТИ НА УЧЕБНАТА ДОКУМЕНТАЦИЯ И УЧЕБНОТО СЪДЪРЖАНИЕ ЗА ПРИЛАГАНЕ
НА ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ В ПРОФЕСИОНАЛНАТА ПОДГОТОВКА НА УЧЕНИЦИТЕ (ПРИДОБИВАНЕ
НА ПРОФЕСИЯ „МАШИНЕН ТЕХНИК“)
Златьо Боев
Професионална гимназия по механоелектротехника
„Ген. Иван Бъчваров“ – Севлиево
Резюме. В настоящата статия на базата на вече постигнатото от тридесетгодишното навлизане на информационните технологии в образованието са разгледани възможностите на учебната документация и учебното съдържание за прилагане на информационните технологии в професионалната подготовка на учениците по професия „Машинен техник“. Тенденцията е достатъчно продължителна, за да може да се направи обобщението, че в учебната документация, т.е. в учебния план за тази професия, е невъзможно да бъдат усвоени актуални на съвременно ниво знания и умения по изучаваните модули без използването на информационните технологии. Това е показано при извършения анализ на учебното съдържание от учебните програми на повечето от тези модули. Вижда се необходимостта от задължително прилагане на знанията на учениците по информационни технологии в професионалнатаим подготовка за придобиване на професия „Машинен техник“.
Keywords: information technology, training documentation, training content, curriculum, study programs, module, knowledge and skills
CAPACITY OF TRAINING DOCUMENTATION AND CONTENT FOR APPLICATION OF INFORMATION TECHNOLOGY IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF STUDENTS (ACQUISITION OF THE PROFESSION „MECHANICAL TECHNICIAN“)
Abstract. The article, based on the achievements of three decades of infl uence of information technology (IT) on education, discusses possibilities of training documentation and content for the application of IT in the training of students for the profession „Mechanical Technician“. The tendency is sufficiently long so that a summary could be made that through the study documentation, i.e. through the
curriculum of this profession one is impossible to acquire current advanced level of knowledge and skills related to taught modules without the use of information technology. This is shown in the analysis of educational content of the curriculum in most of these modules. The need for compulsory application of students’ IT knowledge in their professional training to acquire the profession „Mechanical
Technician“ is clear.
Eng. Zlatyo Boev
Professional Mechanoelectrical High School
НАУКА И НРАВСТВЕНОСТ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ФИЗИКА
Весела Димова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията разглеждаме актуалния въпрос за физичното знание като ценност и усвояването му от учащите върху основата на нравствеността. Посочваме някои непреходни истини, които всеки учител може да провери в своя живот и да приложи в преподавателската си практика.
Keywords: motivation for learning process, moral values, teaching of physics
SCIENCE AND MORALS IN PHYSICS EDUCATION
Abstract. In this paper we consider the actual question about the knowledge of physics as a value and the learning the students on the basis of morality. We indicate some intransitive basic truths which every teacher can check in his life and apply in
the teaching practice.
Vessela Dimova, Assist. Prof.
Faculty of Physics
University of Sofia “St. Kliment Ohridski”
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ ДЕТСКА ГРАДИНА – СЕМЕЙСТВО
Надие Карагьозова
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. Детските градини и училищата са еднакво заинтересовани от педагогическо гледище да постигнат взаимодействие със семейството. От образователните институции се изисква не само да признаят и приемат влиянието на семейството върху възпитанието на личността, но и подкрепяйки го активно, да реализират своите цели, привличайки в това начинание и родителите. Освен това е изключително важно да се знае как в семейството се възприема образователната работа в детските градини.
Keywords: kindergarten, family activities, integrate
THE INTERACTION KINDERGARTEN – FAMILY
Abstract. Kindergartens and schools are equally interested in the pedagogically competent cooperation with the family. Schools today are expected not only to admit and accept the priority of the family in children’s upbringing but also to actively support it, and while realizing their goals to use the help of parents, as well. Knowing how parents perceive the educational work in kindergartens is extremely
important.
Nadie Karagyozova, PhD student
University of Ruse
СТУДЕНТСКИЯТ ПЕДАГОГИЧЕСКИ СТИЛ – РЕЗУЛТАТ ОТ ЕМПИРИЧНО УЧЕНЕ
Соня Георгиева
Русенски университет „А. Кънчев“
Резюме. Обучението на студенти от педагогическите специалности в голямата си част е структурирано около усвояване на базисни знания и въпроси от различните методики. На финалния му етап – педагогическата практика и при постъпване на работа в училище, са налице дефицити, свързани със стила на педагогическо взаимодействие както за целите на традиционното учене, така и за развитие на детското творчество. Настоящата работа е споделяне на опит за обогатяване на педагогически стил при студенти педагози в обучението по „Човек и общество“.
Keywords: style, strategy, training, man and society
STUDENT’S TEACHING STYLE AS A RESULT OF EMPIRICAL LEARNING
Abstract. Training of students from educational disciplines largely structured around the acquisition of basic knowledge from the different methodologies. The final stages –pedagogical practice and joining the school there are deficits associated with the style of pedagogical interaction as for the traditional learning and the development of children’s creativity . This work is sharing experiences to enrich teaching style with student teachers in the teaching of “Man and Society”.
Sonya Georgieva, Assoc. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”