Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Философия Съдържание на сп. “Философия”, 2025 г.

Сп. „Философия“, книжка 3/2025, година XXXIV

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
23-09-2025
в Съдържание на сп. “Философия”, 2025 г.
A A

The Demonology of Michael Psellus: Socio-Cultural Context and Neoplatonic Influences

Gerasim Petrinski

Sofia University “St. Kliment Ohridski”

https://doi.org/10.53656/phil2025-03-01

Abstract: The present study aims to explore one of the relatively under-researched aspects of Michael Psellus’ philosophical legacy, namely, his demonological treatises. Although extremely brief, these texts establish a new paradigm that shapes the Byzantine intellectual elite’s approach to ancient heritage, contemporary folklore, and the vernacular literature of preceding centuries. Our first task in achieving this goal will be to outline the main characteristics of the sociocultural context in which Psellus formed his philosophical worldview. As comparative analysis shows, by the eleventh century, a consolidated demonological system was already taking shape based on official Christian dogma and selectively chosen images from ancient literature. The second task will determine the method by which Psellus constructs his demonology. As we shall see, he withholds his sources and intentionally bases his highly selective notes on the subject primarily on a few late antique authors within the Neoplatonic tradition.

Keywords: Psellus; Neoplatonism; demons; demonology; Byzantium; hagiography

КЪМ СТАТИЯТА

 

 

 

Кант и съвременната метафизика

Александър Кънев

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/phil2025-03-02

Abstract. The paper examines the evolution of metaphysical thought from Immanuel Kant to contemporary philosophy, focusing on a pivotal shift in 1951. It explores Kant’s critique of traditional metaphysics and his influence on modern thinkers like Ludwig Wittgenstein and W.V.O. Quine. The paper highlights Wittgenstein’s late reflections on the relationship between logic and reality, and Quine’s challenge to the analytic-synthetic distinction, which reshaped metaphysical discourse. It also discusses the revival of speculative metaphysics, influenced by both Kantian critique and the rise of naturalistic and abductive approaches, and questions whether Kant’s objections to metaphysics remain relevant today.

Keywords: metaphysics; logic; reality; abductive methodology

КЪМ СТАТИЯТА

 

 

 

Concerning the Noumenon, or Kant’s Thirteenth and Fatal Concept of the Transcendental Analytic

Lydia Kondova

Sofia University “St. Kliment Ohridski”

https://doi.org/10.53656/phil2025-03-03

Abstract. The paper provides a detailed reconstruction of Kant’s deduction of the concept noumenon at the end of CPR’s Transcendental analytic with the final aim to undermine the view of its unknowability. According to our initial premise, the contradictions, faced by Kant’s transcendental idealism, have their origin on the systematic level. The noumenon should, therefore, be understood as a purely methodological entity with reality solely within the system of transcendental idealism or as a “conceptual gate,” that functions as system’s entrance and exit and preserves its connection with its philosophical “other” – the realism.

Keywords: Kant; transcendental idealism; noumenon; system; method

КЪМ СТАТИЯТА

 

 

 

Физикализмът във философията на съзнанието

Анета Карагеоргиева

Софийски университет „Св. Кл. Охридски“

https://doi.org/10.53656/phil2025-03-04

Abstract. The text aims to formulate the position in the philosophy of consciousness known as physicalism in a way that does not repeat the shortcomings of existing formulations and yet retains the essential features of the physical as the basis of the mental. It explains why the word „materialism“ is outdated and should be replaced by „physicalism“ despite the existence of usages that treat them as interchangeable. The assumption is defended that physicalism is not only a metaphysical position, as is usually claimed, but is a hybrid – metaphysical and at the same time scientific – hypothesis. It is shown where to seek support for physicalism beyond the famous philosophical arguments from causal closure, from prior explanatory successes, and from mind-brain correlations, namely in the realm of the empirical. The best way to connect the mental and the physical is defended as „grounding,“ which shows the mental as a broadly physical fact, based on narrowly physical facts, in contrast to supervenience and realization. The advantages of physicalism as a strategy for studying consciousness are briefly described.

Keywords: philosophy of mind, physicalism, materialism, hybrid hypothesis, empirical support

КЪМ СТАТИЯТА

 

 

 

Irritability (Need) and An-irritability (Fatigue): A Disorder of Rhythms – the Ontological Burnout

Marina Christodoulou

Bulgarian Academy of Sciences

https://doi.org/10.53656/phil2025-03-05

Abstract. This paper discusses the concepts of effort, resistance, action-reaction, sense of life, death, and habit as explored by philosophers such as Xavier Bichat, Maine de Biran, and Félix Ravaisson. It highlights the idea that habit is formed as a result of the alternation between external forces and internal resistance. The paper also touches on the role of sensation and tonality in habituation, as well as the individuality of each living being’s vital force. Additionally, it mentions the connection between different “frequency profiles” and the perception of time. Overall the paper at first explores the complex relationship between life, habit, and the human experience, as a preamble in order to then discuss the concept of burnout in contemporary society, particularly in relation to the pressure to achieve and perform.

Keywords: effort; habit; depression; fatigue; exhaustion; burnout

КЪМ СТАТИЯТА

 

 

 

Договарянето като начало на философстване

Веселин Дафов

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/phil2025-03-06

Abstract. The text discusses the issue of agreement (contracting) for philosophical activity (teaching, class, session, etc.) in institutional (school, university, etc.) and meta-academic forms of philosophizing (philosophy with children in kindergartens and primary and secondary schools, individual philosophical counseling, philosophical clubs for adults, etc.). The opportunities, advantages and disadvantages of, on the one hand, the so-called institutional and, on the other hand, meta-academic philosophizing from the point of view of negotiation (contracting) are discussed. The idea of the “standard” for philosophizing is introduced, as overcoming the limitations arising from the concept of “requirement” in relation to philosophy and philosophizing as common intersubjective and thinking-together being.

Keywords: ontology; subjectivity; philosophizing; philosophy with children; philosophical counseling; philosophical practices

КЪМ СТАТИЯТА

 

 

 

Philosophizing with Children and Philosophizing Children’s Everyday Life

Tsena Zhelyazkova Stoeva

Sofia University “St. Kliment Ohridski”

https://doi.org/10.53656/phil2025-03-07

Abstract. The text explores the form and content of doing philosophy with children, which, while being an educational activity, differs from classical teaching as it is guided by ideas and standards of a different spirit. Children are acknowledged as capable of autonomous thinking. Philosophising with them, is a distinct engagement from teaching and studying any specialised knowledge, skill, or attitude, whereas it does not differ essentially from any other philosophical practice. As a staring point in philosophising with children, any moment of children’s everyday life could become subject to philosophical reflection.

Keywords: philosophy with children, philosophizing, free thinking, creativity, philosophical community

КЪМ СТАТИЯТА

 

 

 

Процесуален подход в образованието

Пламен Макариев

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/phil2025-03-08

Процесуален подход в образованието. Развиване на ключови компетентности чрез философия и гражданско образование. Теория и практика. Веселин Петров, Веселина Качакова, Силвия Борисова, Лина Георгиева, Мартин Иванов, Петя Климентова, Радостина Минина, Евелина Варджийска, Анна Върбанова. Издателство на БАН „Проф. Марин Дринов“. София 2024

КЪМ СТАТИЯТА

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСп. „Философия“, книжка 1/2025, година XXXIV Default ThumbnailСп. „Философия“, книжка 2/2025, година XXXIV Default ThumbnailСп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Процесуален подход в образованието

Следваща статия

Наши и чужди учени създават приложими в борбата с рака наночастици

Следваща статия
Наши и чужди учени създават приложими в борбата с рака наночастици

Наши и чужди учени създават приложими в борбата с рака наночастици

Програма по българистика започва в Университета на Илинойс

Програма по българистика започва в Университета на Илинойс

Юбилейното десето издание на Европейската седмица на спорта #BeActive бе открито в зала "Асикс Арена" в София

Европейската седмица на спорта започна от София

Последни публикации

  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2025, година XXXIV
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"