Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Философия Съдържание на сп. "Философия"

Философия, година XXIV, книжка 4, 2015

от
16-11-2015
в Съдържание на сп. "Философия"
A A

 CONTENTS /СЪДЪРЖАНИЕ

 

HISTORY OF PHILOSOPHY / ИСТОРИЯ НА ФИЛОСОФИЯТА

Ирански митологични мотиви в римския митраизъм (Неопитагорейско-платонически интерпретации)
[Iranian Mythological Motives in the Roman Mithraism (Neo-pythagorean-Platonic Interpretations)]
/
Емил Коларов / Emil Kolarov – 351

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Шотландската философия и Шопенхауер. Интерпретации на каузалността
[Scottish Philosophy and Schopenhauer. Interpretations of Causality] /
Атанаска Чолакова / Atanaska Cholakova – 369

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Eкзистенциалната философия на Eмануел Mуние (110 години от рождението на философа)
[Existential Philosophy of Emmanuel Mounier]
/
Деян Пенчев / Deyan Penchev – 392

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Отвъд идея и материя в нравствената философия на Владимир Соловьов
[Beyond Idea and Matter in Vladimir Solovyov’s Moral Philosophy]
/
Иво Минков / Ivo Minkov – 398

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

CONTEMPORARY PHILOSOPHY / СЪВРЕМЕННА ФИЛОСОФИЯ

Виждането за душата в Япония през съвременната епоха. Идеята „Ичи рей ши кон“
[The View of the Soul in Japan during the Modern Period. The Idea of “Ichi Rei Shi Kon“]
/
Мила Манева / Mila Maneva – 410

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Личността във философско-антропологически аспект
[Personality: Philosophical-Anthropological Aspect]
/
Лучиян Милков / Luchiyan Milkov – 421

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

PHILOSOPHY OF EDUCATION /
ФИЛОСОФИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО

 

Философски основи на интеграцията и включващото образование на деца със специални образователни потребности
[Philosophical Basis of the Integration and the Inclusive Education of Children with Special Educational Needs] /
Пелагия Терзийска / Pelagia Terziyska – 436

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Обща характеристика на съновиденията и тяхната специфика в детска възраст
[General Description of Dreams and their Specifics in Childhood]
/
Станислав Пандин / Stanislav Pandin – 445

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

BOOK REVIEW / НОВИ ЗАГЛАВИЯ

Нов поглед към историята на политическите учения
[A New Look to the History of Political Studies] /
Лазар Копринаров / Lazar Koprinarov – 460

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ – 463

READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZBUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – 467

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – 469

нагоре


 ИРАНСКИ МИТОЛОГИЧНИ МОТИВИ В РИМСКИЯ МИТРАИЗЪМ

(Неопитагорейско-платонически интерпретации)

 

Eмил Коларов

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Резюме. Римският митраизъм е западен вариант на култа на древноиранското божество Митра. Статията разглежда иранския произход на някои от основните митологични мотиви, откривани в тази мистерийна религия, и тяхната интерпретация през призмата на неопитагорейството и неоплатонизма в късноантичния Рим. Изказва се хипотезата за фундаменталното значение на понятието за логоса или пропорцията в контекста на нумерологичните и музикално-астрономическите алегории на култа, извлечени от халдео-персийските учения и науката на древен Шумер, позволявайки реконструирането на неподозирани досега аспекти на неговата езотерична доктрина.

Keywords: Mithraism, Mithra, Iranian, Pythagoreanism, Neo-Platonism, logos, Antique Mysteries, mythology, archaeomusicology, numerology

 

IRANIAN MYTHOLOGICAL MOTIVES IN THE ROMAN MITHRAISM

(Neo-Pythagorean-Platonic Interpretations)

 

Abstract. The Roman Mithraism is an Occidental variant of the cult of the ancient Iranian deity Mithra. The article explores the Iranian origin of some of the main mythological motives found in this Mystery religion and their interpretation through the prism of the Neo-Pythagoreanism and Neo-Platonism in the Late Antique Rome. A hypothesis is formulated about the fundamental significance of the concept of the logos or ratio in the context of the numerological and musical-astronomical allegories of the cult, derived from the Chaldean-Persian teachings and the science of ancient Sumer, permitting to reconstruct yet unsuspected aspects of its esoteric doctrine.

 

Mr. Emil Kolarov, PhD Student

Sofia University


 

  ШОТЛАНДСКАТА ФИЛОСОФИЯ И ШОПЕНХАУЕР. ИНТЕРПРЕТАЦИИ НА КАУЗАЛНОСТТА

 

Атанаска Чолакова

Югозападен университет „Неофит Рилски“ 

Резюме. При концептуализацията на каузалността в Шопенхауеровия репрезентативен теоретико-познавателен модел присъстват две имена, изразяващи в най-голяма степен шотландската реакцията срещу Хюмовия скептицизъм в релация с апостериорната изводимост на закона. Целта на настоящата статия е да експлицира и анализира специфичността на конкретни възгледи от философските познавателни системи на Томас Рид и Томас Браун, като същевременно се изведат и препратките, които самият Шопенхауер прави по отношение на тези представители на шотландската философия.

Keywords: Scottish philosophy, Schopenhauer, causality, common sense, skepticism

 

Dr. Atanaska Cholakova

South-West University “Neofit Rilski”

нагоре


 

  ЕКЗИСТЕНЦИАЛНАТА ФИЛОСОФИЯ НА ЕМАНУЕЛ МУНИЕ

(110 години от рождението на философа)

 

Деян Пенчев

Българска академия на науките

Резюме. Философията на Емануел Муние, като част от течението на персонализма, включва в себе си основните положения на екзистенциализма, разгледани в книгата му „Увод в екзистенциализма“. Муние разделя екзистенциалната философия на две – християнска и атеистична, като убедено застава на страната на първата. В настоящия текст ще разгледаме темите за човешкия субект като реален участник в съществуването, тайната на битието и отношението аз и ти, които залягат в центъра на екзистенциалните разбирания на Муние.

Keywords: existentialism, existence, human being, me and you, secret

 

EXISTENTIAL PHILOSOPHY OF EMMANUEL MOUNIER

 

Abstract: The philosophy of Emmanuel Mounier, as part of the stream of personalism, incorporates the basics of existentialism, discussed in his book “Existentialist Philosophies: An Introduction”. Mounier divides the existential philosophy into two – Christian and atheist, and agrees with first. In this text we will examine the topics of human subject as a real participant in existence, the secret into being and relationship you and I, which have become the center of existential understandings of Mounier.

 

Mr. Deyan Penchev, PhD student

Institute for the Study of Societies and Knowledge

Bulgarian Academy of Sciences

нагоре


 ОТВЪД ИДЕЯ И МАТЕРИЯ В НРАВСТВЕНАТА ФИЛОСОФИЯ НА ВЛАДИМИР СОЛОВЬОВ

 

Иво Минков

Югозападен университет „Неофит Рилски“

 

Резюме. Изследването не представя цялостната философска система на Соловьов, а по-скоро посочва нейното зараждане, като резултат на противоборството между господстващите учения на идеализма и материализма. Вземайки за основа двете дисертации на руския философ, разработката има за цел да покаже възможностите и способностите на нравствената философия по пътя към възвишените идеали и единението на човечеството.

Keywords: Idealism, Materialism, morality, freedom, unity

 

BEYOND IDEA AND MATTER IN VLADIMIR SOLOVYOV’S MORAL PHILOSOPHY

 

Abstract. The research shows only the formation of these crucial thoughts, not the entire philosophy of Vladimir Solovyov. The fundamentals of this paper are the master and doctoral dissertations of the Russian philosopher and the development aims to present the possibilities and abilities of moral philosophy on the way to great ideas and the unity of mankind

Mr. Ivo Minkov

South-West University “Neofit Rilski”

нагоре


 ВИЖДАНЕТО ЗА ДУШАТА В ЯПОНИЯ ПРЕЗ СЪВРЕМЕННАТА ЕПОХА. ИДЕЯТА „ИЧИ РЕЙ ШИ КОН“

 

Мила Манева

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Настоящата статия представя специфичната за Япония концепция „Ичи рей ши кон“, според която нематериалната страна на човек се състои от четири души, обединени в един дух. Разгледани са шинтоистките виждания по отношение на душата, характерни за периода Киндай, или т.нар. Съвременна епоха (XIX – ХХ в.) и е направен обзор на идеите на мислители като Ацутане Хирата, Масаюки Сузуки и Чикаацу Хонда, чиито виждания са ключови за оформянето на лика на съвременния шинтоизъм, залягат в основата на голяма част от т.нар. „нови религии“и прокарват пътя на съвременния спиритуализъм в Япония.

Keywords: Ichirei shikon, soul, spirit, Shintoism

 

THE VIEW OF THE SOUL IN JAPAN DURING THE MODERN PERIOD. THE IDEA OF “ICHI REI SHI KON”

Abstract. The article describes the idea of “Ichirei shikon” – a concept specific to Japanese Shintoism, according to which the immaterial part of man consists of four souls united in one spirit. It looks into the prevalent shintoist views on the human soul in the Kindai period (19th – 20th century) and the ideas of such scholars as Atsutane Hirata, Masayuki Suzuki and Chikaatsu Honda, whose views have played a key role in shaping the ideology of modern Shintoism, become the base of most of the so-called “new religions” and paved the way of modern spiritualism in Japan.

Mrs. Mila Nikolaeva Maneva, PhD Student

Sofia University

нагоре


 

 ЛИЧНОСТТА ВЪВ ФИЛОСОФСКО-АНТРОПОЛОГИЧЕСКИ АСПЕКТ

 

Лучиян Милков

Университет за национално и световно стопанство

 

Резюме. Понятието „личност“се радва на изключително голямо внимание от страна на учените – философи, антрополози, биолози, генетици, психолози, педагози, които са му дали над 70 определения. Въпросите, свързани с развитието на личността, заемат водещо място във всички природни и обществени науки, занимаващи се с човека. В процеса на развитие на личността се извършва сложен процес на метаморфоза. Необходимо е да се търси как, посредством какви сили, се извършва това развитие, какво го определя и направлява.

Keywords:person, personality development, formation, society

 

PERSONALITY: PHILOSOPHICAL-ANTHROPOLOGICAL ASPECT

 

Abstract. The concept “person”has been drawing the attention of scientists from different fields, leading to more than 70 definitions given by philosophers, anthropologists, biologists, geneticists, psychologists, pedagogues. The issues related to the development of a person are occupying a leading position in all natural and social sciences dealing with man. In this act of development the personality goes through a complex process of metamorphosis. It is necessary to seek how, and through what forces do this development goes through as well as what defines and guides it.

 

Prof. LuchiyanMilkov, DSc.

 Department of Public Administration

 Faculty of Management and Administration

 University of National and World Economy

 

нагоре


 

  ФИЛОСОФСКИ ОСНОВИ НА ИНТЕГРАЦИЯТА И ВКЛЮЧВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ НА ДЕЦА СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ

 

Пелагия Терзийска

Югозападен университет „Неофит Рилски“

Резюме.Настоящото изследване насочва вниманието на читателя към философския произход на феномена интеграция. Разглеждат са различни философски аспекти на интеграцията и включващото образование на децата със специални образователни потребности. Изясняват се значимостта и ролята на аксиологичния подход за преодоляване на социално-културни стереотипи за хората с увреждания, равнопоставеност и свобода на избор. Анализират се различни философски разработки за етиката на живота, толерантността, философски идеи за екзистенциализма, които са изключително важни за разбиране същността на интеграцията и включващото образование.

Keywords: integration, inclusiveeducation, peoplewithdisabilities, philosophicalaspects, education, childrenwithspecialeducationalneeds

 

PHILOSOPHICAL BASIS OF THE INTEGRATION AND THE INCLUSIVE EDUCATION OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS

 

Abstract. The study directs reader’s attention to the philosophical origin of the integration as a phenomenon. Various philosophical aspects of the integration and the inclusive education of children with special educational needs are being examined. The author clarifies the significance and the role of the axiological approach for overcoming socio-cultural stereotypes about people with disabilities, equality and freedom of choice. Philosophical elaborations for the ethics of life, for the tolerance, ideas for existentialism are being analyzed, because they are exclusively important for understanding the essence of the integration and the inclusive education.

           

Dr. PelagiaTerziyska, Assoc. Prof.

South-West University “Neofit Rilski”

нагоре


 

 ОБЩА ХАРАКТЕРИСТИКА НА СЪНОВИДЕНИЯТА И ТЯХНАТА СПЕЦИФИКА В ДЕТСКА ВЪЗРАСТ

 

Станислав Пандин

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Основната задача на статията е да изясни в детайли що е това манифестирано и латентно съдържание в съновиденията на децата в предучилищна и начална училищна възраст.

Ще ангажирам вниманието на читателя с това кога в действителност започват да доминират скритите елементи в съновиденията и сънищата на малкия човек вече не са буквални и лесни за „разгадаване“. Ще бъде направен общ очерк върху работата на съня и успоредно с това ще бъдат представени основни техники на класическия фройдистки анализ.

Keyword: Manifest content of dreams, Latent content of dreams

 

GENERAL DESCRIPTION OF DREAMS AND THEIR SPECIFICS IN CHILDHOOD

 

Abstract. The main task of this article is to explain in details what is this manifest and  latent content of dreams of children in preschool and primary school age.

 

Mr. Stanislav Pandin, Part-time lecturer

Sofia University „St. Kliment Ohridski“ 

нагоре

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailФилософия, година XXI, книжка 3, 2012 Default ThumbnailФилософия, година XXI, книжка 4, 2012 Default ThumbnailФилософия, година XXII, книжка 4, 2013 Default ThumbnailФилософия, година XXIII, книжка 1, 2014

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

МОРÀ

Следваща статия

Професионално образование, година XVII, книжка 6, 2015

Следваща статия

Професионално образование, година XVII, книжка 6, 2015

Започна диалогът за стандартите

Започна диалогът за стандартите

Език чрез гатанки и диалекти

Език чрез гатанки и диалекти

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"