Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 41, 10 – 16.10.2024 г.

Гимназистите усвояват 78 занаята чрез работа

Най-много разкрити дуални паралелки има за професиите електротехник, спедитор – логистик и машинен техник

Стела Маринова от Стела Маринова
09-10-2024
в Брой 41, 10 – 16.10.2024 г.
A A

В 590 паралелки от VIII до XII клас се провежда дуално обучение през учебната 2024/2025 г. Това сочат данни на МОН за „Аз-буки“. Гимназистите усвояват общо 78 занаята чрез работа.

Трите професии, за които са разкрити най-голям брой дуални паралелки, са електротехник, спедитор – логистик и машинен техник.

В страната има и занаяти, които се изучават чрез работа само в едно училище. Професията социален асистен в дуална форма на обучение се предлага единствено в Професионалната гимназия по облекло „Станка Николица Спасо-Еленина” в Разград.

„Това е професия с очакван недостиг. В момента се обучават 15 ученици и на тях им предстои да започнат да практикуват в реална работна среда“, обяснява Елка Драмалиева, която поема директорския пост след проведените конкурси преди началото на учебната година.

По думите ѝ

ползата от дуално обучение за гимназистите е огромна – попаднали в реална работна среда, те имат възможност да видят плюсовете и минусите за професията, за която се подготвят.

Голям плюс според директорката е обезпечаването на задължителното социално и здравно осигуряване за учениците в дуална форма на обучение. „Това показва грижата на МОН за този вид обучение и ангажимента на държавата“, посочва Драмалиева.

В Професионалната гимназия по облекло имат още една дуална паралелка с две професии – козметик и фризьор. И за тях усвояването на професия чрез работа започва тази учебна година.

Статистиката на МОН сочи още, че броят на дуалните паралелки нараства спрямо миналата година. В VIII клас през учебната 2024/2025 г. обучение чрез работа се предлага в 130 паралелки, докато през 2023/2024 г. са били 107.

В приема за учебната 2024/2025 г. най-голям е ръстът на дуалните паралелки в областите Бургас, Русе и Пловдив,

посочват още от Министерството.

За първи път в Града под тепетата се предлага и обучение чрез работа по професия продавач-консултант. 26 осмокласници са избрали дуалната паралелка, предлагана в Средно училище „Братя Миладинови“ – Пловдив.

„Нашата гимназия не е професионална, но решихме да рискуваме и да сменим профила с професия. Нямаше разработен учебен план. Кандидатствахме към МОН с молба да ни бъде разработен учебен план за дуално обучение и от юли сме спокойни, че имаме“, обяснява директорката Гълъбина Матерова. И допълва, че има фирми, които вече за заявили готовност да им помагат.

Your Image Description

Свързани статии:

Министър Галин Цоков: Дуалното обучение влиза във висшите училища Разширяват се възможностите за провеждане на дуално обучение 1800 лева за студент в дуално обучение Подкрепа за педагози относно деца в риск

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: дуално обучениезанаятиМОНРепортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сафари приключение край Велинград

Следваща статия

Националният STEM център ще обучи над 14 000 учители

Следваща статия
Националният STEM център ще обучи над 14 000 учители

Националният STEM център ще обучи над 14 000 учители

Снимка на броя: STEM обучение „Науката за розата“

Снимка на броя: STEM обучение „Науката за розата“

Да разбиеш кода на протеините

Да разбиеш кода на протеините

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"