Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 37, 12 – 18.09.2024 г.

Когато работните листове проговорят

Деца увеличават запаса си от думи на български език с помощта на видеа

Стела Маринова от Стела Маринова
17-09-2024
в Брой 37, 12 – 18.09.2024 г.
A A
Снимки – БНУ „Райна Княгиня“ – Бургос, Испания

От новата учебна година преподаватели в неделните училища ще могат да използват образователни ресурси, изготвени от техни колеги по Националната програма на МОН „Роден език и култура зад граница“. Сред тях са „говорещи работни листове“, създадени по идея на Диляна Бодурова – председател на асоциация „Рила“ и училищен ръководител на Българското неделно училище „Райна Княгиня“ в Бургос, Испания.

В екипа на проекта са привлечени IT специалисти от България и доц. Илияна Димитрова от Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.

Как се заражда идеята и как „говорещите работни листове“ ще подпомогнат изучаването на български език от малчуганите в неделните училища, разказва техният съставител и преподавател в БНУ „Райна Княгиня“ в Испания Диляна Бодурова.

Изучаването на нови думи на български език и обогатяването на речниковия запас на малчуганите в неделните училища може да става по интересен за тях начин и с помощта на дигиталните технологии.

Диляна Бодурова, БНУ „Райна Княгиня“ – Бургос, Испания

„Целта на работните листове е да бъдат автоматични и да могат да се използват отвсякъде. Когато стоиш до едно дете и му казваш думичка, то трябва да повтаря след теб. Идеята ми беше детето да може да повтаря, без да има възрастен до него, и след това да може да упражни думичките, които е научило“, обяснява Диляна Бодурова.

По проекта са разработени общо 18 работни листа. Всеки е свързан с различна тема: „На село“, „В града“, „Превозни средства“, „Животните в зоопарка“, „Домашни животни“, „Зеленчуци“, „Плодове“, „Годишни времена“, „В училите“, „В банята“, „В дневната“, „В кухнята“, „В детската стая“, „Нашите дрехи“, „Семейството“, „Части на тялото“, „Форми“ и „Цветове“. А всеки работен лист дава възможност детето да увеличи речниковия си запас с 15 думи на български език.

Всеки „говорещ работен лист“ съдържа тематично видео.

На него всеки предмет (всяка от 15 думи от съответната тема) се появява на видеото, след което се чува неговото наименование, има кратка пауза, за да може детето да повтори чутата дума, а след това предметът отива на отреденото му място. Така постепенно се изреждат всички нови думи. Накрая процесът се повтаря отзад напред. Всеки предмет се взема от мястото, на което е поставен, отново се казва неговото наименование и има пауза, за да могат децата да повторят думата. Под видеото има 15 номерирани звукови файла и 15 картинки, на които могат да бъдат чути и видени същите нови думички.

„След тези думички, видени и повторени по два пъти, функцията на работния лист е детето да може да чуе всеки един от предметите, да види картинката и да ги свърже. Отдолу има възможност детето да види дали е отговорило правилно, или не“, обяснява преподавателят.

При вярно свързани номер на звуков файл и картинка те биват оцветени в зелено. Ако детето има грешка, тя светва в червено.

В озвучаването на видеата се включва Мелани Янкова от БНУ „Райна Княгиня“, за да бъдат те по-близки до детския говор и да могат малчуганите да се чувстват по-привлечени към работните листове, когато се упражняват с тях.

„От практиката си виждам по какъв начин реагират учениците, когато гласът е на възрастен и когато гласът е на човек от тяхната среда, на тяхна възраст“, обяснява Бодурова.

Всички работни листове са достъпни напълно безплатно на онлайн платформа.

Преди да бъдат публикувани, са изпробвани в детска градина и сред участниците в организиран от училището курс за възрастни испанци, които искат да научат български език.

„Листовете бяха много добре приети в детската градина. Начинът на поднасяне на информация се стори много лесен и полезен като форма за самоконтрол и научаване на думи и за испанците – казва Бодурова. – Смятаме, че постигнахме хубав проект с много добър резултат.“

Резултатът от проекта е качен и на платформата на МОН за неделните училища. „Всеки колега може да работи онлайн на тях или да ги изтегли и да работи с учениците на хартия. И имаме добър отзив от други учители“, допълва съставителят на листовете.

За реализацията на проекта

Бодурова съчетава целия си опит и наблюдение върху работата с деца в български школа зад граница.

Тя е преподавател в неделно училище от 11 години и работата с различни деца за този период ѝ показва, че има нужда да се разработи подобен образователен ресурс: „За тези 11 години се наблюдава в промяна у децата, които идват при нас. Първоначално това бяха деца, които са родени в България и имат връзка с родината. Вече тези, които започват при нас, са родени в държавата, в която сме. И все по-често са от смесени семейства“.

Постепенно в училището започват да идват 4-годишни, които не могат да говорят български език. Това са децата, които живеят в чуждоезикова среда и в семействата им българският език не е общ за двамата родители. А това налага и по-различен подход на работа с тях. Вместо знанията на децата да се обогатяват с приказки и песнички, е необходимо те да започват да изучават български език като втори език, а не като майчин, както е било преди десетина години.

Когато преди година и половина колега на Бодурова споменава, че търси речник с картинки, който да използва в часа, тя си дава сметка, че той е много хубав, но до детето трябва да има възрастен – преподавател или родител, който говори български, за да може да показва всички тези предмети. „Така стигнах до идеята, че за да може подобен речник с картинки да не изисква помощта на възрастен или пък тя е много малка, той трябва да бъде дигитален“, обяснява преподавателят.

Тогава на база дигиталните си познания и умения за работа с различни програми се решава да разпише проекта и да кандидатства по НП „Роден език и култура зад граница“. Вече има идея работните листове да получат своето продължение тематично.

Най-трудна е темата за семейството

„Темата за семейството бе най-трудната за пресъздаване в рисунка, когато трябва да обясниш коя е баба, коя е леля, кой е чичо. В българския език имаме специфика, която е богатство, но всъщност трудно се пресъздава визуално“, обяснява Бодурова.

Темата за семейството е визуализирана с фамилно дърво, чиито клони тръгват от бабата и дядото. За разясняването на различните роли в семейството се използват връзките помежду им. Например, за да стане ясно кой е бащата, едновременно на преден план излизат таткото и неговото детенце.
Your Image Description

Свързани статии:

Родният звънец бие за 15-и път в Барселона Еврокомисията отново търси най-добрите млади преводачи Ученичка от Враца с дебютна книга В 53 неделни училища в Испания се учи български език

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: БНУ „Райна Княгиня“БургосДиляна БодуроваИспаниянеделни училищаСюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Югозападният приема база за STEM умения

Следваща статия

Около 1100 нови студенти в Шуменския

Следваща статия
Около 1100 нови студенти в Шуменския

Около 1100 нови студенти в Шуменския

Над 19 000 ученици, учители и родители са се включили в програмата „Стъпки заедно“ на МОН и УНИЦЕФ България

Над 19 000 ученици, учители и родители са се включили в програмата „Стъпки заедно“ на МОН и УНИЦЕФ България

Гимназия „Екзарх Йосиф“ в Разград става база за педагогически практики

Гимназия „Екзарх Йосиф“ в Разград става база за педагогически практики

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"