Обучение по природни науки
и върхови технологии
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 28, 2023

Как да се учим от примера на другите

Успели хора преподават уроци за живота на учениците в ПГ по архитектура, строителство и компютърни науки в Монтана

Диляна Кочева от Диляна Кочева
16/07/2023
в Брой 28, 2023
0
Как да се учим  от примера на другите

Клубът „Забавна електроника“ е една от извънкласните дейности в гимназията

0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter

28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение – Професионалната гимназия по строителство, архитектура и компютърни науки „Проф. Стефан Стефанов“ в Монтана.

 

Клубът „Забавна електроника“ е една от извънкласните дейности в гимназията

„Когато един ученик види успешен пример за подражание, това действа стимулиращо на мотивацията му за учене. При нас е практика да запознаваме учениците си с изявени хора от различни професионални области“, казва директорката на Професионалната гимназия по строителство, архитектура и компютърни науки „Проф. Стефан Стефанов“ в Монтана инж. Красимира Каменова. В училището често гостуват успели хора от различни области на живота – медицина, строителство, информационни технологии, политика и много други.

От тази година работят по проект с Районния съд в Монтана. Представители на съдебно-изпълнителната власт запознават гимназистите със спецификата на институцията. За дейността на Европейския парламент научават от срещите си с български евродепутати. Освен това група ученици е била на посещение на ЕП в Брюксел, където са се запознали с работата на институцията и са научили много нови неща.

Често на гости идват и бивши ученици, които разказват за реализацията си след завършване на средното образование, за професията, която са избрали, и дали това, което правят, им носи удовлетворение. „От една страна, тези срещи помагат за кариерното ориентиране на децата, а от друга – дават им ценни житейски съвети“, допълва моята събеседничка.

За избора на професия със сигурност помагат и срещите с представители на различни вис-
ши училища. Те обикновено се правят в XI и XII клас. По този начин учениците по-лесно се ориентират в избора на специалност за следване в университет и за възможностите за реализация спрямо ситуацията на пазара на труда.

Каменова споделя, че обикновено възпитаниците на гимназията продължават обучението си в специалността, която са изучавали. Учениците от строителните паралелки записват най-често специалности в Университета по строителство, архитектура и геодезия и във Висшето строително училище „Любен Каравелов“ в столицата. А усвоявалите компютърни науки се насочват към техническите университети в София и Габрово.

„Значима част от педагогическия ни състав са бивши наши ученици“, разказва моята събеседничка. Учителите са общо 30, като шестима от тях са завършили гимназията, в която сега преподават. През новата учебна година работа ще започнат още двама. „Била съм учител на всички тях. Това, че сега са мои колеги, ме прави изключително щастлива и горда“, споделя Каменова. Разказва, че с всяка изминала година нараства необходимостта от назначаването на педагогически кадри в областта на професионалната подготовка на учениците. А точно там са нужни млади хора, които наскоро са завършили и са напълно наясно с всички новости.

В гимназията засега няма дуална форма на обучение. „Много от фирмите в областта са със сезонна заетост“, обяснява Каменова. Това е сериозна пречка за намирането на партньори за обучение на учениците в реална работна среда.

През учебната 2022/2023 г. учениците в гимназията са 352 в дневна форма и двама – в самостоятелна. Специалностите, които се изучават, са общо шест: „Системно програмиране“, „Компютърна графика“, „Строителство и архитектура“, „Транспортно строителство“, „Геодезия“ и „Архитектурна реставрация“.
Във връзка с приема на ученици след VII клас всяка година организират Дни на отворените врати. Тогава всеки, който проявява интерес, може да се запознае с материалната база на училището, какви специалности предлагат, какво се случва в гимназията и какви извънкласни дейности имат. А клубовете по интереси в училището са повече от разнообразни и интересни. Сред тях са „Светът на светлината“, „Език, текст, свят“, „Слово и звук“, „Езикова култура“, „Езиков компас“, „Техническо чертане“, „Самоотбрана чрез спорт“, „Забавна електроника“ и много други. Определено за всеки ученик има по нещо, което да е съобразено с интересите и заложбите му.

В училището често се провеждат и изнесени уроци. Последният от тях е по английски език. Негов домакин е Регионалната библиотека „Гео Милев“ в Монтана. „В последните години редовно имаме уроци в различни културни институции. Инициативата е на преподавателския екип и с времето се утвърди като добра училищна практика за промяна на образователната среда, така че тя да бъде интересна и полезна за учениците“, казва Каменова.

Директорката много се гордее и с инициативността и креативността на Ученическия съвет към училището. Те инициират много благотворителни кампании за събиране на средства за хора в нужда, организират отбелязването на празници и концерти, включват се в инициативи като „Деца помагат на деца“ и информационни кампании. Не на последно място, Ученическият съвет е верен помощник при избора на критерии за определяне на стипендиите.

„Строителство и архитектура“ е сред традиционните
и търсени специалности, които предлага гимназията

За новата учебна година специалностите, за които е обявен план-прием, са четири: „Строителство и архитектура“, „Системно програмиране“, „Компютърна графика“ и „Геодезия“. Те ще бъдат разпределени в три паралелки. Първите две ще бъдат самостоятелни, а другите – по 13 ученици за всяка.

„През последните години училището поддържа традиционен прием. Това, което обикновено се сменя през годините, са „Транспортно строителство“, „Геодезия“ и „Архитектурна реставрация“. Насищането с тези кадри на регионално ниво не е необходимо и затова тези специалности не се предлагат всяка година“, обяснява директорката.

Като Център за високи постижения в професионалното образование и обучение, са решили да реконструират и обновят една от неизползваемите сгради към училището и там да изградят модерно пространство за практическо обучение. Идеята е да осигурят високотехнологично оборудване за нуждите на учениците, като им предоставят възможност да усвоят най-новите технологии.

Центърът ще се използва и за обучение на възрастни и последваща квалификация и преквалификация на кадри от местния бизнес. Дейностите включват още разширяване партньорството между гимназията с работодателите и с висшите учебни заведения, обмяна на добри практики с професионални центрове от други държави и обучение на педагогически екипи.

В училището все още нямат STEM център, но подготвят проект за финансиране по Плана за възстановяване и устойчивост. Той ще бъде с акцент върху подготовката по математика и природни науки.
Нововъведенията и модернизацията на материалната база на гимназията в Монтана не свършват дотук.

През лятото предстои цялостно реновиране на училището – учебна сграда, физкултурен салон и общежитие. Средства за това са осигурени по ОП „Региони в растеж“ 2014 – 2020 г. Така гимназията в Монтана ще посрещне учениците си наесен в обновена среда.

Your Image Description

Свързани статии:

Гимназия, в която успяват заедно Без труд няма таланти 100% реализация Въвеждат още две професии в дуална форма

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

Ученето – забавно, достъпно и интересно

Следваща статия

Изграждат се 2271 STEM центъра

Следваща статия
Изграждат се  2271 STEM центъра

Изграждат се 2271 STEM центъра

Последни публикации

  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2025, година XXXIV
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2025, година XXXIV
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.