Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 16, 2023

Искам приказка

11 авторски поучителни разказа за деца на възраст 4 – 7 години влизат в детски градини

Катерина Ковачева от Катерина Ковачева
19-04-2023
в Брой 16, 2023
A A

Иска ли ви се да кажете на детето: „Ще се справиш. Всичко е в теб“ – можете да го кажете с приказка. По-разбираемо ще бъде за него. Това ни споделя Петя Ангелова, автор на „Приказките на Графиня дьо Пипѝ“ – 11 поучителни разказа за деца на възраст 4 – 7 години, изготвени на научната основа на аналитичната психология на Юнг.

Петя Ангелова е потомствен учител. И макар отдавна да не е практикувала тази професия и да има счетоводна кантора, в сърцето си е учител. Но защо счетоводител решава да напише терапевтични приказки? И как те стигат до детските градини? На тези въпроси отговаря Петя Ангелова.

Ежле, което се страхува от тъмното, мече, което не иска да спи, джудже, което се тръшка, и още други герои, които се справят с проблемите си или добиват увереност в себе си. „Всяка от 11-те истории в „Приказките на Графиня дьо Пипѝ“ има собствена история, но може да се каже, че внучката ми е съавтор на голяма част от тях“, разказа за в. „Аз-буки“ Петя Ангелова.

„Случваше се например да я взема от детската градина и тя да ми каже, че децата не си споделят играчките. Затруднявах се как да реагирам. Какво да кажа? Давах си сметка, че детето има проблем и от реакцията ми зависи нейното поведение в бъдеще. Не бях подготвена. Искаше ми се да ѝ кажа, че хората са различни и тя може би ще срещне такива, които ще я затрупват с играчки, но пък тя няма да иска да контактува с тях. Почувствах се глупаво. После дълго мислих върху това и изразих мислите си с приказка. Така се роди „Горската детска градина“. По тази причина катеричката Катя и Меца не знаят какво да отговорят на Коко, когато той споделя проблема си, и търсят помощ от Вятъра.“

„Много често вкъщи играехме театър и внучката ми играеше русалка. Винаги съм искала да ѝ кажа, че ще се справи, че може и трябва да разчита на себе си. Това е основата на „Малката русалка Маги и Ин Синия делфин“, а морските дълбини са символ на извечното човешко знание, скрито в несъзнаваната част на психиката ни. Четейки и разказвайки приказки на детето, открих, че за нея много по-интересни са личните истории и спомени за родителите ѝ и това заложих в „Приказка за феите“.

„Вълшебните думи, които лекуват“ и „Ежлето и тъмното“ са свързани с майка ми. Втората е написана в деня на погребението на майка ми. Исках да ѝ дам някаква светлина, затова има изрази като „Настъпи пълен мрак“ и „За какво плачат облаците?“, споделя Ангелова.

„Обичам Юнг и неговата аналитична психология – допълва авторката на „Приказките на Графиня дьо Пипѝ“. – Любимата ми тема е тази за алхимиците и търсенето на философския камък. Знаете, че Юнг при изследването на алхимически трудове стига до извод, описан в предговора към превода на „Тайната на Златното цвете“ – че „философският камък“ е метафора за намирането на ядрото на личността, а „превръщането на обикновени неща в злато“ е умението да се управлява вътрешната жизнена енергия. Тази идея вплетох в „Джуджето Две Педи и огънят“. Може би Приказките на Графиня дьо Пипѝ са резултат на моето търсене на философския камък“, споделя авторката.

„Нямам претенция приказките ми да са терапевтични или да са единствено и универсално решение. Те са по-скоро търсене, надежда, опит, внимание към децата. В детската градина на внучката ми ги четат и учителките много ги харесват. Смятам, че по тях може да се направи и детски театър, защото пряката реч е малко и лесно запомняща се.“

За никой родител не е тайна, че по-големите деца изпитват ревност към родителите си от по-малките.
Това е трудно да се разбере от възрастни, камо ли от деца. Но ако им разменим местата? Как биха се чувствали тогава? Ще искат ли да бъдат бебета и да загубят предимствата, които има голямото дете? Точно това се случва в семейството на мравките с Мравчо и неговата приятелка Мравинка. Няма нужда да обяснявате. „Просто четете приказката и наблюдавайте реакциите“, коментира Петя.

В приказката „Мишият свят“ зайчето, на което са доскучали играчките, започва да ги хвърля и неволно наранява невинно мишле. Разбира се, после съжалява, но получава сериозно предупреждение от мишия лекар. Приказката поставя проблема с агресивното поведение, без да упреква. Важно е това да се направи още в ранна детска възраст, когато възприятието е на несъзнавано ниво, за да се предотврати развитие на съзнавана или несъзнавана агресия в по-късна възраст.

„Мечо Медуранчо и пролетта“ е една много приятна и весела приказка за мече, което не иска да спи, просто защото му се играе. И срещайки Феята на бъркотията, то успява да постигне желанието си. Приказката обаче подчертава важната роля на бащата за поставяне на границите, които малките мечета не бива да прекрачват, заедно със спомена, че и при него е било така, когато е бил малък.

В „Ежлето и тъмното“ децата ще срещнат малко ежле, което както всички деца се страхува от тъмното. Но една светулка ще му даде надежда и ще му покаже, че тъмното също се страхува. От какво, ще научите в приказката. „Приказка за феите“ пък е всъщност приказка за любовта. Тя учи и децата, и родителите, че каквито и феи да призовем на помощ, спокойствието идва от близостта и споделянето.

„Джуджето Две Педи и огънят“ е приказка за трансформация на гнева в творческа енергия. Приказка за алхимичното превръщане на камъка в злато. Звучи сложно, но не забравяйте, че при приказките не е необходимо децата да разбират логически и да запомнят. Достатъчно е да слушат и някъде в подсъзнанието им да остане споменът как Две педи е постигнал мечтите си.

Всички деца обичат играчки и всички искат най-новите и най-модерните. Това е нормално. Но докъде ще стигне това? И как да кажем на детето, че не може безкрайно да купуваме и да се затрупваме с играчки?

„Не съм аскет, но смятам че претрупването с вещи е израз на вътрешна празнота и опит тя да се запълни. Страхувам се, че купуването на много играчки кара децата все по-малко да ги ценят. Това е основата на „Играчките на Сашко“, коментира Петя Ангелова.

Децата се идентифицират с приказните герои и чрез тях намират решения за себе си. Успокояват се, когато чуят, че в приказката има щастлив край и героите разрешават своите проблеми. Затова може лесно да използваме символиката в приказките, за да стигнем до детските страхове и да ги преборим още в ранна детска възраст.

Your Image Description

Свързани статии:

Завесата се вдига за езика на Гьоте и Шилер „Нека ви разкажа!…“ Радио „Китай“ звучи в Каспичан Пълно доказателство на XI Евклидова аксиома

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Творчество

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Мария Донева, поетеса: Учителите могат да светят, могат и да хвърлят сянка, дълга цял живот

Следваща статия

„Нека ви разкажа!…“

Следваща статия
„Нека ви разкажа!…“

„Нека ви разкажа!...“

Проф. д-р инж. Сеня Терзиева-Желязкова, ректор на ХТМУ: Фокусът ни днес е върху зелените технологии

Проф. д-р инж. Сеня Терзиева-Желязкова, ректор на ХТМУ: Фокусът ни днес е върху зелените технологии

Земетресения и ледотресения в Антарктида

Земетресения и ледотресения в Антарктида

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"