Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 6, 2022

Между историята и дигиталната творческа среда

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-02-2022
в Брой 6, 2022
A A

Антоанета НАЙДЕНОВА

През март в Първо основно училище „Христо Ботев“ в Търговище ще бъде официално открит нов STEM център, изграден чрез спечелен проект по НП „Изграждане на училищна STEM среда“ на МОН. Той ще бъде разположен в актовата зала на наскоро ремонтираното училище, където всяка година се излагат и картини на различни местни художници.
„Центърът е почти готов и още през март колегите ще изнесат първите STEM уроци в него. Това е една ниша в образованието, която се разширява и в нея е бъдещето на българското образование. Защото в природните науки се крият тайните за нашето оцеляване и развитие – твърди директорът на 1. ОУ „Христо Ботев“ Димитър Алексиев. – След основния ремонт на училището нямахме право на конструктивни изменения, но намерихме решение за създаването на дигитална творческа среда. Горд съм, че изграждането на STEM центъра беше подкрепено и с много спонсорства от местния бизнес и от родителската общност – общо 18 000 лева се събраха от дарения.“
Училището се отделя от гимназията през 1923/1924 г. и е наследник на първото класно ескиджумайско училище, създадено в Търговище през далечната 1846 година. Строежът на училищната сграда продължава седем години. Откриването е на 1 октомври 1931 г.
Тя се намира в центъра на града и е известна със своята хубава архитектура и оформление. От учебната 1962/1963 г. прогимназията се нарича Първо основно училище „Христо Ботев“. През 2006 г. 1. ОУ „Христо Ботев“ и
1. СОУ „Свети Седмочисленици“ честват 160-годишен юбилей като наследници на първото светско училище в града, а през 2026-а ще отбележат 180-ата си годишнина.
От средата на 2017 г. до края на 2019 г. се извършват основен ремонт и цялостно саниране на сградата. Това е голямо предизвикателство от строителна гледна точка и изисква доста сериозни конструктивни решения, за да се отговори на съвременните противоземетръсни изисквания. Сега триетажната сграда е сеизмично устойчива, укрепена и може да се ползва десетилетия напред. Бюджетът на извършените строителни дейности възлиза на повече от 2,8 млн. лв., а средствата за вътрешно оборудване и обзавеждане надхвърлят 805 хил. лв. Това е една от първите сгради, завършени по ОП „Региони в растеж“. Снимки на ремонтираното училище със запазена архитектура могат да се видят в Софийското метро.
Ремонтирани са стени и подове, санитарни възли, сменени са врати с каси на помещенията по всички етажи. Осигурена е достъпна архитектурна среда чрез изграждане на рампи, асансьор и санитарни възли за инвалиди. Изцяло обновени са външният и вътрешният двор, като са направени нови настилки, отводнителна система, изградени са спортни игрища, паркинг за велосипеди, декоративно осветление на външните площадки.
Обновени са и физкултурните салони – на всеки етаж по един, модернизирани са спортните площадки и са монтирани фитнес уреди: велоергометър, кростренажор, бягаща пътека, както и успоредки, кошове за баскетбол и т.н.
Освен фитнес площадката във вътрешния двор има и покрита сцена с озвучаване и осветление.
Цялото оборудване и обзавеждане също са сменени, всички мебели са нови, като повечето стаи са с единични чинове, а в кабинета по природни науки са с двойни, за да могат да се правят съвместни опити от учениците. Училището разполага с лаптопи и настолни компютри, принтери, копирни машини, мултимедии, 3D екран, озвучителни системи, интерактивни дъски, онлайн базирана умна система за подпомагане на образователния процес, преносима класна стая с 30 бр. таблети и др. „Тенденциите в училищното обзавеждане се променят бързо. Постоянно излизат нови решения, които са все по-адекватни от гледна точка на образованието и възпитанието на ученика“, казва Димитър Алексиев.
660 са учениците в 1. ОУ „Христо Ботев“. За тяхното обучение се грижат 60 квалифицирани педагози. От тази учебна година за децата със специални образователни потребности са назначени психолог и логопед по проекта „Подкрепа за приобщаващо образование“ на МОН. „През последното десетилетие много се развиха педагогическите компетентности за работа с тях. Намират се все повече правилни подходи и рационални решения, които дават възможност за образователното и емоционално развитие на децата, нуждаещи се от ресурсна подкрепа. Чудесно работим и с местния ресурсен център. Срещаме подкрепа от тях, защото техните умения и компетентности са на изключително високо ниво“, твърди моят събеседник.
Училището има и друг училищен психолог, който работи с всички деца. Онлайн образованието е сериозно предизвикателство пред образователната система и за емоционалното състояние на учениците, които вече трета учебна година редуват присъствено и дистанционно обучение. „Това се отразява върху емоциите на децата, ограничиха се контактите им със съученици и приятели, както и извънкласните занимания. При някои това влияе потискащо, а у други предизвиква по-бурни реакции и дори агресивно поведение, което напоследък зачестява“, обяснява директорът. И добавя, че в тяхното училище няма такива проблеми, но понякога се среща вербална агресия. За овладяването на проявите ѝ се разчита много на доброто сътрудничество между учители, ученици и техните семейства.
Около 95% от децата учат присъствено, нямат проблеми с тестването. По-големите вече са свикнали с него и в голяма степен го правят сами. Ремонтът на сградата позволява разполагането на класните стаи така, че учениците са разпределени по възраст – I и II
клас са на първия етаж, III и IV клас са на втория, а на третия са прогимназистите от V до VII клас, за да няма смесване на випуските.
„Работата в ОРЕС е предизвикателство не само за обучението, а и за срещите ни с родителите, въпреки че работим добре с тях. Но винаги има какво още да се желае – казва Димитър Алексиев. – Всеки класен трябва да намери форма да продължи да поддържа контактите с родителите. Колегите са доста амбициозни и винаги търсят резултатността на учениците. Затова на НВО в IV и VII клас сме над средното ниво за страната и сред първите в областта.“
Димитър Алексиев е директор на училището от 1992 г. Оттогава се води каталог за всеки един ученик как и къде продължава да учи след основното образование. В началото на всяка учебна година на педагогически съвет се обсъжда кой ученик къде е приет, как се реализира. Затова и интересът на всички гимназии в Търговище към 1. ОУ „Христо Ботев“ е голям – директорите се борят за неговите възпитаници.
Ботевските ученици участват в национални и в международни състезания. Тази година те ще се явят на национални кръгове на олимпиадите по български език и литература, по география и икономика, по история и цивилизации, по информационни технологии, по гражданско образование, „Знам и мога“. Сформирани са групи по НП „Ученически олимпиади и състезания“, модул „Осигуряване на обучение на талантливи ученици за участие в ученически олимпиади“. Прогимназията работи по всички възможни национални програми, както и по проектите „Подкрепа за приобщаващо образование“ и „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, по която са организирани обучителни курсове за учениците, които по-трудно се справят с дистанционното обучение, както и на всички първокласници.
За новата учебна 2022/2023 г. училището ще заяви прием на 4 паралелки с максимална пълняемост, въпреки че интересът към него е много по-голям.

Димитър Алексиев, директор на Първо основно училище „Христо Ботев“ – Търговище:

Съгласен съм с предложенията в програмата на новото коалиционно правителство за мандатността на директорите на училищата. Одобрявам и идеята за нова система за атестиране на учителите и директорите, оценяваща знанията на учениците на входа и изхода на съответния образователен етап, за да се види каква е принадената стойност от труда на педагога.
Още от 90-те години на миналия век предлагам да има мандатност на директорите или атестация, защото това е необходимо. Животът и работата изхабяват човека – един по-бързо, друг по-бавно. Затова трябва да има периоди на оценяване на достатъчната работоспособност на директорите и техните компетенции, емоционалния им свят, контактите с колегите, работа с родители и т.н. Повечето от директорите се справят със задълженията си, но все пак е необходима подобна атестация. Трябва да се предвиди и възможност за тези, които се справят добре, да могат да минават в следващи мандати.
Работата и на директора, и на учителя изисква дълбочинна и широкоспектърна оценка на всичките му умения. Не само неговата компетентност, а и уменията за работа с учениците и със семействата им, на което много държа. Преди пандемията си бяхме направили вътрешна програма, в която всеки класен организираше различни дейности със семейс-
твата, които се заснемаха и се представяха на сайта. Така се изгражда нашата ботевска общност, която трябва да бъде добре смазан механизъм, да бъде емоционално свързана и в нея да има най-вече доверие. Защото доверието на триединството учител – ученик – родител стои в основата на пълноценната и професионална работа на всяко училище.

Your Image Description

Свързани статии:

Сърцето на Млечния път Ковид кризата постави проблемите под лупа За пътя от махалата до Биологическия факултет Спортът и изкуството са лек срещу агресията

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Имена и събития от два века насам

Следваща статия

1,7 млрд. евро в подкрепа на новаторите

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

1,7 млрд. евро в подкрепа на новаторите

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Демокрацията е най-важна европейска ценност

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Мързелът не е от вчера

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"