Предлагат създаването на приложение за учене чрез работа
Стела МАРИНОВА
33 пъти е увеличен броят на учениците в дуално обучение през учебната 2022/2023 г. спрямо пилотното му въвеждане през 2016/2017 г. Тази есен обучение чрез работа са избрали 11 705 гимназисти, докато първата година са били 353.
Такъв ръст отчете служебният министърът на образованието и науката проф. Сашо Пенов по време на конференция за ролята на частните компании за ефективна система на професионално образование. Тя е организирана от Посолството на Швейцария, МОН и Българо-швейцарската търговска камара в София.
В България моделът на дуалното обучение започва да се прилага пилотно благодарение на стартиралия през 2015 г. проект ДОМИНО. През учебната 2017/2018 вече е регламентиран в Закона за предучилищно и училищно образование като една от формите на обучение. Данните на МОН сочат още, че 7,79% от всички ученици в професионални паралелки учат занаят чрез практика благодарение на дуалната форма на обучение.
Министърът изтъкна, че държавата съдейства и ще продължи да помага за разширяване сътрудничествата между училищата и бизнеса. Това може да се случи с помощта на създадения от Министерството на икономиката регистър на работодатели, които желаят и имат право да се включат като партньори в обучението. В тази насока е проектът за подкрепа на дуалната система на обучение, финансиран от Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ с общо 24 млн. лв.
В него участват 159 училища, 8495 ученици, 694 работодатели, обучени са 761 учители и 881 настав-
ници от бизнеса. Проф. Пенов разкри, че е провел няколко срещи с министъра на икономиката, по време на които са обсъдили възможностите за насърчаване на дуалната форма на обучение и за привличането на повече държавни предприятия в нея.
По думите му процесът все още се нуждае от усъвършенстване чрез облекчаване на админис-
тративните процедури, защото всяко затруднение демотивира участниците. Това е и един от проблемите, посочен от представители на бизнеса, взели участие в конференцията. Положителната страна на дуалното обучение, която споделиха, е, че наставниците и екипите, в които е имало стажанти, са били по-енергични заради присъствието на младите хора. От тях те ще се учат и как се общува и работи с поколение Z.
Предложено е да бъде създадено мобилно приложение, което да дава информация на младежите за възможностите на дуалното обучение. Директорът на ПГ по транспорт и енергетика „Хенри Форд“ инж. Таньо Стойчев дава идея първоначалното професионално обучение да бъде в центрове, които да са създадени от Асоциацията на работодателите или синдикати, или в самото училище, но инвестицията да бъде от работодатели и синдикати. По думите му в тях учениците могат да имат занимания и преди втори гимназиален етап. Така дуалното обучение би могло да бъде изтеглено по-напред във времето.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg