Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 13, 2022

Матурите не трябва да са с „ковид дизайн“

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
30-03-2022
в Брой 13, 2022
A A
Учениците от 164. ГПИЕ – София, показват актьорски талант
в Националния конкурс за училищен театър на испански език

Зина СОКОЛОВА

За миналата учебна година преподаватели от 164. гимназия с преподаване на испански език „Мигел де Сервантес“ – София, създават 5 от 14-те помагала за изучаване на предмети на чужд език. Авторите са трима млади преподаватели, двама от които са бивши ученици на гимназията. Тази година гимназията се отчита с 6 помагала.
„Интересно би било да разберем дали се ползват нашите помагала в други училища, където се преподава испански език – казва директорката д-р Зорница Йончева. – Но засега нямаме обратна връзка. Може би трябва да положим целенасочени усилия да получим такава. При нас се ползват и от учениците, и от учителите. Добрият резултат ни подтикна да се заемем отново с тази задача, като сега в работата се включиха повече колеги. И за разлика от миналата година те имат дълъг стаж в професията. Миналата година се осмелиха по-младите, бяха много ентусиазирани. Направиха помагала по хуманитарни дисциплини – история, география, философия. Тази година са за природни науки – химия, физика, биология. Четиримата колеги, които работиха по тях, имат стаж като учители от 30 и повече години. Те са преподавали тези предмети на испански и досега и веднага си пролича техният опит. И в оформлението, и в задачите, и в текстовете. Може би имаха и повече време и това им даде възможност да премислят нещата по-спокойно.
Младостта си има своите предимства с ентусиазма, със смелостта да се захванат с подобно предизвикателство. Но опитът в нашата професия е нещо много важно.
Натрупаното през годините в работата с ученици, които са на различно ниво, си казва думата. Моята лична преценка за тазгодишните помагала е, че станаха по-добре. Ако екипът от миналата година направят отново това усилие след 10-годишна учителска практика, резултатът ще надхвърли първите им помагала. Добрият учител е въпрос и на опит.“
Екипът на 164. ГПИЕ е благодарен за тази инициатива, която се заражда преди 4 години на среща с тогавашното ръководство на МОН и директори на езиковите гимназии. Две години по-късно програмата е факт и нещата се задействат. Отделен въпрос е, че няма официална методика и указания какъв да бъде балансът между самия учебен предмет и езика, на който се преподава, пояснява Йончева. Дали едно дете, което няма добри постижения по езика, не би могло да има отлична оценка по предмета, защото го знае добре. Това не е ясно регламентирано и ситуацията е доста деликатна. В официалните документи, каквито са удостоверенията за първи гимназиален етап, вече се изписва изрично кой предмет е преподаван на чужд език. Появата на помагалата съвпада с първия випуск по новите учебни програми.
„В авторските колективи на учебниците е добре да има учители – категорична е Йончева. – Може издателствата да предпочитат сред авторите да е известно в науката име. Но университетски преподавател, който е влизал за последно в училище, когато той самият е завършвал, е позагубил връзка с тази институция. Особено между по-възрастните университетски преподаватели и учениците има разлика от две-три поколения. Тези преподаватели сигурно са много добри в научната си дисциплина. Но големият проблем в обучителния процес е, че човек може да владее материала, но да не умее да го предаде на другите. И ако се предпочете по-известно име с научни постижения, непременно трябва да има баланс с учител, който да може да каже на човека с научните титли: вижте, това е чудесно представено, но със стил, който учениците не разбират.
Обучаваме абсолютно ново поколение, включително със съответните когнитивни нагласи – т.е. умението на човек да усвоява информация и да я използва. Между сегашните ни ученици и тези, завършили преди 10 години, вече има огромни разлики. Представете си тогава какви са те между учениците и по-възрастните университетски преподаватели. Ако не се вземе предвид, че поколението е различно, и следващите учебници няма да са добри. Учителите най-добре знаят какво се случва в класната стая.“
Според Зорница Йончева комуникативните способности на учителя са много важни. Но той първо трябва да владее материята, по която преподава. Не може някой да е добър учител, ако не си знае науката. Независимо дали обича децата, или не според популярната представа. В гимназията имат опит с учител, който умее чудесно да общува с децата, но не познава добре предмета, който преподава, и допуска груби грешки. Наложило се да го освободят от работа.
„Компромис в това отношение не може да се прави – казва директорката. – Но и университетското образование трябва да си върне позициите. Според мен, като цяло, то е много зле – знам, че те твърдят същото за училищното образование. Университетите трябва да обучат добри студенти, които да се върнат в училище и да преподават на ниво. Сега това не е така – известно е какви големи компромиси се правят с приема. Проблемът е, че за своите бюджети университетите разчитат на броя на студентите.
И докато това е така, ще се правят компромиси. Не е лошо инженерите да са грамотни, но не може в технически университет да се влиза само с матура по български език. Практически подбор в повечето университети просто няма. Когато избираме нови учители, дипломата е първото, което гледаме, не опита и кой къде е работил. Може и никъде да не е работил. Колегата ни по география е още студент в IV курс – работейки при нас, си изкарва и педагогическата практика. Няма опит, но е бивш наш ученик и го познаваме. Но ни интересуваха и оценките му от следването.“
Иначе на всеки новопостъпил учител в гимназията, който е без практически опит, му се определя ментор от по-опитните преподаватели, за да му дава кураж. Както и ценни напътствия, включително за организацията на работния ден, кога да си подготви урока, какво да включи в едно контролно, за да не е на по-високо ниво, отколкото са учениците. Това са тънкости, които някой трябва да каже на един начинаещ учител още в началото и тогава нещата вървят по-бързо. Другият вариант е той сам да стигне до тях от опит, което е по-бавният процес.
„Откакто съм директор, тоест 6 години, сме назначили 10 души току-що завършили. Всички те имаха ментори и влизането им в професията стана плавно“, казва Йончева.
Според нея онлайн обучението доведе до загуба на трудови навици и на ученици, и на учители. То е и абсолютен компромис, някакъв план „Б“ за временно спасяване на положението. Преди появата на онлайн обучението имаше неучебни дни – дали ще е заради грип, влошени метеорологични условия. Докато сега не се губи учебно време и това е добре. Но проблемът е в качеството на това обучение. То е някакъв вариант за 1 – 2 седмици само. Ако продължи по-дълго, веднага се появяват негативи.
„И то при нашите ученици, които имат навици за учене, включително за самостоятелно учене, нямат проблеми с техниката и дигиталните технологии – обяснява Йончева. – Но по-голямата част от по-малките ученици нямат такива навици. Трябва някой да стои с тях да учи. Това натоварва родителите. Предстои да видим как ще се справят първите випуски, които учиха две години по време на пандемия. Едните са в Х клас и сега чакаме резултатите от НВО. Зрелостниците пък хем преживяха коронавируса, хем са първите по новия закон. Но силно се надявам матурите да не са с „ковид дизайн“ и нивото им да бъде такова, каквото трябва да е. А не да се свали по-ниско летвата само и само да има някакви приемливи за обществото резултати. Това ще бъде голяма заблуда за всички в системата, които правят политиките въз основа на тези резултати. Нивата на външните оценявания трябва да останат високи. А не да звучат добре като резултати. Ако учениците не се справят, трябва да се направи съответният анализ за причините и да се поправят, ако е възможно.“

 

Учебни помагала за изучаване на предмети на чужд език, разработени от авторски екипи към 164. ГПИЕ – София:

„Физика и астрономия“ за IX клас на испански език – Лили Самуркова-Иванова (автор на текста), Ина Генчева (редактор), Петър Хераков (графичен дизайн), Мелиса Висенте Аренияс Аро (илюстрации).
„Физика и астрономия“ за X клас на испански език – Лили Самуркова-Иванова (автор на текста), Ина Генчева (редактор), Петър Хераков (графичен дизайн), Мелиса Висенте Аренияс Аро (илюстрации).
„Философия“ за IX клас на испански език – Васил Лозанов (автор на текста), Мария Георгиева-Монтеро (езиков консултант), Доротея Миланова (графичен дизайн и корица).
„Биология и здравно образование“ за X клас на испански език – Камелия Петрунова (автор на текста), Мария Папазова (езиков консултант), Доротея Миланова (графичен дизайн, илюстрации и корица).
„Химия и опазване на околната среда“ за IX клас на испански език – Диляна Илес (автор на текста), Пламен Христов (езиков консултант), Доротея Миланова (графичен дизайн, илюстрации и корица).
„Химия и опазване на околната среда“ за X клас на испански език – Стефка Китанова (автор), Меглена Бабева-Суруджийска (езиков редактор), Кирил Иванов (графичен дизайн).

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailИнформираният избор Българчетата с резултати над средните за света Професор уличен в плагиатство Да подкрепяш малките стъпки

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Където дават криле, за да полетиш

Следваща статия

Училище до границата

Следваща статия
Училище  до границата

Училище до границата

В ход е дигиталното обучение

Пълен обхват на 4-годишните

Да подкрепяш малките стъпки

Да подкрепяш малките стъпки

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"