Сътрудничеството между училища, работодатели и университети е изключително перспективно
Интервюто взе Айсехел РУФИ
– Госпожо Радева, през август поехте ръководството на РУО – Варна, но от доста години работите в него. Предвиждате ли някакви промени и новости в работата на управлението, върху какво ще акцентирате?
– Визията ми за развитието на образователната система в област Варна се основава на устойчивост, предвидимост и надграждане на постигнатото. През изминалите години екипът на РУО – Варна, формира регионални политики, чрез които бяха постигнати значими резултати по привличане на родителската общност като ефективен партньор в образователния процес, намаляване дела на преждевременно напусналите образователната система, повишаване успеваемостта в училищата с ниски образователни резултати при външното оценяване и др. Тези добри практики безспорно ще бъдат продължени и се надявам – надграждани в партньорство с директорите и училищните общности.
Новостите в работата на РУО – Варна, свързвам с реализиране на приоритетните области, залегнали в новата стратегическа рамка на образованието, обучението и ученето у нас до 2030 г., съчетаване на образователните традиции с иновативни педагогически решения, поставяне на акцент върху дигитализацията.
На регионално ниво сме извели няколко акцента. Първият е да бъде изградена мрежа от училищни екипи и педагогически общности за споделяне на добри практики и осъществяване на професионална подкрепа. Например в областта на образованието и грижите в ранна детска възраст е прилагането на адаптационен модел – прехода между семейство и детска градина. Качественото образование в ранна детска възраст е основа за благополучие и социална интеграция, което е решаващо за разгръщането на образователните възможности на децата, споделяне на практики за медиацията в детската градина като инструмент за справяне в конфликтни ситуации. Създаде се и започна да функционира дигитално пространство за общуване на педагогическите специалисти при изпълнение на политиките на приобщаващото образование, където те могат да споделят и обменят практики.
– Тоест паралелно с училищата започва дигитализация и на дейностите на регионално ниво в образователната система в област Варна и РУО – Варна?
– Точно така, създадохме електронно пространство на регионално ниво и в него могат да се включат различни педагогически специалисти, защото на всеки учител в момента се налага да осъществява или да получава подкрепа. Споделянето на добри практики развива компетентнос-
тите и уменията на учителите и подпомага тяхната работа, по-лесно се стига до нещо работещо. Платформата е разработена от наш експерт, подпомогнат от колеги информатици от образователните институции в областта.
Въвеждаме и дигитален регионален календар, който ще бъде в платформата на МОН – за организиране и провеждане на междуинституционални форми на поддържаща квалификация.
Не може да изоставаме при въвеждането на системи за дигитализация. Още повече че това е политика и за развитие на админис-
трацията във връзка с електронното правителство и управление. И в контекста на тази мрежа от училищни екипи, слагаме акцент и върху вътрешноинституционалната размяна на педагогически практики и менторството в самите училища.
– Споменахте, че в ситуацията с COVID-19 обменът на работещи практики е важен. Какви са Вашите наблюдения за настроенията сред учителите и родителите за обучение в електронна среда или присъствено в клас?
– Предизвикателствата в образователната система отразяват различните възприятия в общес-
твото за пандемията и прилагането на противоепидемичните мерки. Безспорно, тези нагласи дават отражение върху родители и учители и срещаме съпротива при част от тях. Сред педагогическите и непедагогическите специалисти в област Варна още в началото на учебната година направихме проучвания за броя ваксинирани и преболедували, тези проценти се оказаха по-добри в сравнение със средните за страната, което е гаранция за по-сигурна образователна среда.
В процеса на връщането на малките ученици в клас с тестове родителите се включиха много активно и сме им много благодарни. Това за нас означава колко високо ценят важността на образованието и осъществяването му в присъствена форма. Раздаването на тестовете става според подадените декларации от родителите, като процесът на тестване в регион Варна започна първо в 42 училища в областта, а след това увеличихме обхвата. За малките деца наистина е ключово да придобият базовите си компетентности присъствено. Отчитаме, че много бързо и лесно става тестването, особено в училищата във Варна, тъй като имаме голямата подкрепа на медицинските лица в тях. В повечето училища работят и лекар, и медицинска сестра, които са осигурени от Община Варна, за което сме много благодарни. Те гарантират спокойствие на учителите. В едно от най-големите училища, където се тестват над 600 ученици, директорът споделя, че става бързо и в рамките на планираното време учебният процес стартира. Включиха се и доброволци.
– Да се върнем на общата картина в региона. Какво показват анализите и какви изводи се правят в сравнение с минали години?
– Наблюдаваме броя на учениците на база план-прием, който се прави през декември. За втора поредна година виждаме, че броят, който залагаме в държавния план-прием, не е същият в периода на неговата реализация, учениците намаляват. В края на учебната година се оказва, че много семейс-
тва са напуснали региона и са заминали предимно в чужбина, така че бройката, която е взета като базова през миналия декември, не отговаря реално на приема. Сравнено с м.г. обаче, имаме увеличение – през миналата година децата, които участват в приема, са 4164, а тази година са 4259.
– Какви са актуалните тенденции в интереса към различните училища и професии? Да откроите някои…
– Голям е интересът, на първо място, към специалности, свързани с програмирането – системно програмиране, системен и приложен програмист, техник на енергийни съоръжения и инсталации – в случая говорим за подготовка на специалисти за работа с ВЕИ, техник на компютърни системи или на електронна техника. Атрактивни са и специалности в областта на икономиката и туризма, които са и приоритетни за нашия регион.
Обяснимо, сред търсените училища е новата Професионална гимназия по компютърно моделиране и компютърни системи, защото предлага предпочитани специалности и защото е партньор на Техническия и Икономическия университет, които участват в заявяване на държавния план-прием и в същото време подпомагат обучението на гимназистите. Университетски преподаватели, съгласно сключени договори, влизат и преподават по отделни учебни предмети. Гимназията ползва материална база на университетите. Ще предложим в това училище ориентиране и към една нова професия – „Изкуствен интелект“. Този модел на сътрудничество между училища, работодатели и висши училища е изключително перспективен.
На много места в региона е реалност партньорството между бизнеса и училищата. Интересна е работата на СУ „Васил Левски“ в Девня, което си сътрудничи с големите заводи в града и региона. Те подпомагат професионалното образование, заявяват различни професии в това средно училище и след това осигуряват реализация на младите хора. Интересно е и партньорството на Професионалната гимназия „Св. Димитър Солунски“ в Белослав с фирма „Делфин“, която подпомага училището във всяко отношение – осигуряване на стипендии, работни облекла, транспорт, ремонти, оборудва работилници за практика и наема ученици след завършване на подходящи кораборемонтни специалности. Това е структуроопределящ отрасъл в региона, но за съжаление, фирмата отчита, че наетите ученици трудно се задържат на работа – заради тежестта на тези професии или заради по-високото заплащане в чужбина.
Разбира се, атрактивни в региона са и специалностите на Професионалната гимназия по туризъм във Варна, която също бързо прави своя прием и работи в тясно сътрудничество с бизнеса. Осигуряват се както практики, така и работа след завършването на учениците. По инициатива на бизнеса училището беше домакин на първото национално състезание по хотелиерство и анимация, извън календара на МОН. Това даде възможност да се покажат способностите на учениците и да се промотират тези професии.
Поддържат се тесни партньорски връзки и взаимоотношения между фирмите в строителния бранш и Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия. В резултат се реализираха две дуални паралелки по поръчка на бизнеса – по професиите „Геодезия и строителство“ и „Архитектура“. Дуални паралелки има и в Професионалната гимназия по горско стопанство и дървообработване, която е пионер в този вид обучение в региона. Училището бе домакин на национално състезание по горски многобой благодарение и на тесните контакти, които поддържа със Североизточното горско предприятие. В Провадия е разкрита дуална паралелка по професията „Монтьор на транспортна техника“, а във Варненската търговска гимназия – „Икономист в търговията“, която бе заявена от търговския отдел на австрийското посолство.Сключени са договори с големите търговски вериги, които ще осигурят практика и работа на завършващите.
Извън професионалните гимназии голям е интересът към езиковите гимназии и Математическата гимназия, които дават качествено профилирано образование, а учениците постигат високи резултати. Тази година на държавните зрелостни изпити три варненски профилирани училища бяха сред топ десет в страната с най-високи резултати.
– Какви са политиките за привличане на преподаватели и започна ли атестирането на учителите?
– През октомври направихме подготвителна среща с директорите, за да разясним и обсъдим различни детайли от провеждането на атестацията. На този етап процесът тече, провежда се самооценяване на педагогическите специалисти, паралелно въвеждаме дигитализация на процеса. В област Варна една детска градина – в община Аксаково, е преминала инспектиране, така че предстои процесът на атестиране. Във връзка с изискванията на Наредба 15 стартирахме и процедурите за атестиране на центровете за подкрепа на личностно развитие, където оценяваме директори и участваме в оценката на педагогическите специалисти от самите центрове. Като работодател, съм определила допълнителни критерии за оценка на директори в три от тези институции.
По отношение на политиките за привличане на млади, мотивирани преподаватели, поддържаме връзка с университети, които подготвят педагогически кадри и с фондацията „Заедно в час“. В началото на учебната година стартирахме участие в проект по програма „Еразъм+“, в който участват 6 държави – България, Австрия, Румъния, Белгия, Испания и Великобритания. От РУО – Варна, в проекта се включени шестима експерти. Целта е да се привлекат млади учители и да ги задържим в образователната система. Насочили сме се към учители от обезлюдени райони с ученици от уязвими групи, защото статистиката отчита, че над 50% от младите специалисти напускат образователната система до две години, а 70% от тях напускат след 5 г.
– Какви са плановете на РУО за модернизирането на материалната база на учебните заведения, за спешни ремонти на училища?
– През последните години бяха обновени редица училища в региона – общински и държавни, за т.г. също са заложени дейности в програмата на МОН за реконструкции, изграждане и ремонт на 8 училища във Варненска област. Предвидено е да се изгради нов корпус в СУ „Найден Геров“, както и нова сграда на Трета ПМГ „Акад. Методий Попов“. Планирани са нов корпус на СУ „Св. Климент Охридски“ и разширяване на ОУ „Васил Друмев“ с пристройка към съществуващата сграда. Нова сграда ще се изгражда за Гимназията с преподаване на чужди езици „Йоан Екзарх“. Големият проблем във Варна е, че на много места имаме по две училища в една обща сграда. И наистина трябва да изградим нови обекти, за да остане по едно училище в сграда. Иначе няма как да се изпълнят държавните образователни стандарти – например за целодневна организация и за едносменен режим.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg