Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 3, 2021

Мария Минчева, директор на дирекция „Образование“ към Столична община: София се подготвя за електронно класиране на първолаци

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-01-2021
в Брой 3, 2021
A A
Мария Минчева отговаря
за детските градини и яслите
на територията на София.
В системата на образованието
е от десетилетия – първо
като учител, след това като помощник-директор,
а сега като директор
на дирекция „Образование“.

Интервюто взе
Татяна ДИКОВА

– Г-жо Минчева, колко училища и детски градини има в София-град? Колко са децата и учениците?
– На територията на Столична община функционират 194 детски градини с 43 814 деца и 175 училища със 105 240 ученици.

– След като Оперативната програма „Региони в развитие“ (2007/2016 г.) не бе достъпна за столицата, продължението „Региони в растеж“ е донор на обновяването на 26 училища и детски градини и на строителството на нови. На какъв етап е изпълнението ?
– На 28.06.2018 г. Столична община сключи Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с Министерството на регионалното развитие и благоустройството за реализация на проект „Изграждане, основен ремонт/реконструкция на 26 училища и детски градини на територията на Столична община“. Стойността по сключения Договор за безвъзмездна финансова помощ е 63 623 010,28 лв. От тях
5 649 725,08 лв. са собствен принос на СО.
В Проекта е включена цялостна модернизация на 11 детски градини в районите „Илинден“, „Надежда“ и „Връбница“ и
15 училища в районите „Илинден“, „Надежда“, „Връбница“, „Красна поляна“ и „Средец“.
Сключиха се договори за изпълнение през 2018 г. на 17 от обектите, през 2019 г. на 8 от тях и през 2020 г. на 1 – „Пристройка към 9. френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“, учебен блок и многофункционален физкултурен салон – I етап, район „Средец“.
Изпълнението на обектите приключи, както следва. През 2019 г. се въведоха в експлоатация 9 обекта, през 2020 г. – 16. Продължава изпълнението на проекта в 9. френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“.
Изпълниха се мерки за енергийна ефективност, съобразно резултатите от обследването на съответната сграда и се осигури достъпна среда. Обнови се част от оборудването и обзавеждането.

– Има ли планове Столична община за новия програмен период 2021/2027 г. – „Развитие на регионите“?
– Към настоящия момент нямаме проектна готовност.

– Едносменният режим в училищата на София – мисия възможна, или …?
– Столичната община се стреми да създава подходяща среда и условия за качествено, модерно и достъпно за всички образование, което допринася за формирането на пълноценна социална, творческа и професионална реализация на личността. Тази среда се изгражда и развива по такъв начин, че да осигури максимално високо качество на обучение и качество на живот за учениците при съоб-
разяване с техните естествени потребности за равномерен ритъм и натоварване, стимулиращи развитието им.
През последните години столичните училища работят в посока поетапно преминаване на едносменен режим, съобразно нормативната уредба на МОН в общинските училища при оптимално използване на материалната база и реализиране на прием, който позволява плавно преминаване на едносменен режим. Работи се и по разработване на система за централизирано електронно класиране на ученици в първи клас в София. Това, от една страна, ще се създаде по-голяма прозрачност и по-висока степен на доверие в родителите, а от друга – процесите по кандидатстване, класиране и записване ще бъдат изцяло дигитализирани.
С изключение на удостоверението за завършена подготвителна група, което ще се предоставя при окончателното записване. При критериите отново водещи фактори ще са уседналостта, местоживеенето на родителите, близостта до училището – принципи, които са се утвърдили в приема през последните няколко години.

– Ще имат ли столичните училища STEM кабинети и физкултурни салони?
– С решение на Министерския съвет е одобрена и работи Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“, която е насочена към създаването на нови училищни центрове – интегрирана съвкупност от специално създадени и оборудвани учебни пространства с фокус върху изучаването и прилагането на компетентности в областта на природо-математическите науки в държавните и общинските училища в страната. Всеки училищен център ще включва промяна във физическа среда (подобряване на вътрешната архитектура и обзавеждането на съществуващи пространства), технологии, учебно съдържание, методи на преподаване и управление на образователния процес.
Програмата е насочена към училища с иновативни практики и такива с потенциал за развитие на иновации в областта на природните науки, дигиталните технологии, инженерното мислене и математика (STEM). Реализирането на програмата има за цел мотивирането на учениците за изучаване на природни науки, математика и технологии, повишаване на образователните резултати, придобиване на система от компетентности, трайни, цялостни знания, ключови умения и нагласи, ориентирани към практиката, развитието и кариерното ориентиране на учениците, насочването им към технологични професии. През 2020 г. по Национална програма „Изграждане на училищна СТЕМ среда“ са одобрени 12 училища.

– За всички ли деца в предучилищна възраст са осигурени места в детските градини/училищата? Кога реално ще има условия и за задължителната предучилищна подготовка и на четиригодишните?
– За децата на 5 и 6 години са осигурени места в детските градини и училищата. С приключване на тригодишната програма на Столична община ще бъдат осигурени места и за 4-годишните.

– Онлайн обучението от разстояние е много трудно, да не говорим, че е и нежелано за децата в предучилищна възраст. Как ще се компенсира учебният процес и подготовката за I клас? И днес посещението на детска градина в предучилищна възраст е по желание на родителите. А ако те не притежават необходимата компетентност и знания за това колко е важно с малкия човек да работят педагози, той да бъде в среда на връстници?
– Желанието на голяма част от родителите учениците да се върнат в училищата, е голямо, но реалността е по-различна. Ясно е, че VII и XII клас имат най-голяма необходимост да се върнат в училищна среда. Но те по нищо не се отличават от останалите ученици като опасност и притеснения за учителите и семействата, в които живеят. ​Категоричността на всички ни е, че животът и здравето са най-важни в тази ситуация. Не само на учителите, но и на учениците и техните семейства. Трябва да се изчака до когато има безопасност за всички участници в образователния процес. Защото упреците, които се изпращат постоянно – че учителите не желаят да се върнат, невинаги са конкретни. Учениците се прибират от училищната среда, пренасяйки онова, което са взели от училище. И тогава това би било много опасно и несправедливо спрямо семействата им. Няма точен и ясен момент за краен период на реализиране. В различните страни има различни възможности. Твърди се, че в нашата страна ваксинирането върви добре. Моето мнение е, че учителите биха се чувствали по-спокойни, ако премине първата голяма вълна на ваксиниране сред тях.

– Каква е посещаемостта към момента в детските градини?
– Около 27 000 деца посещават детска градина.

– И докато държава и община са впрегнали всички сили, за да осигурят места в детските градини за всички малчугани, особено за тези в предучилищна възраст, не липсват родители, които „пазят“ място в детската градина, а детето не я посещава. Какви мерки се взимат за тези родители?
– Постъпването на приетите деца в самостоятелните детски ясли и детските градини се извършва поетапно, но не по-късно от 60 дни за яслени групи и 30 дни за градински групи, считано от 15-и септември на съответната календарна година. За текущи класирания сроковете започват да текат от датата на записване на децата. В случай че детето не постъпи в самостоятелната детска ясла/детска градина в определените срокове, незаетото място остава свободно за следващо класиране. Родителят/настойникът губи правото си за кандидатстване в съответната самостоятелна детска ясла / детска градина до началото на приема за следващата учебна година.
В условията на сегашната извънредна ситуация детските градини са отворени за посещение от всички деца. Но единствената сигурна и безопасна среда с гарантирана физическа дистанция е домашната. Затова е препоръчително децата, за които предучилищното образование не е задължително и има възможност да се грижи за тях възрастен, да останат вкъщи. Това важи в още по-голяма степен за децата, живеещи в едно домакинство с възрастни хора и с такива от рискови групи, както и в случаите, когато за придвижването до детската градина се налага използването на обществен транспорт – вътрешноградски или между населените места. В отделни случаи, при които присъствието на децата е невъзможно или не е целесъобразно по здравословни причини (самите те са със заболявания, които не позволяват посещаване на детска градина или техните родители/настойници попадат в рискова група за COVID-19), родителите могат да изберат самостоятелна организация.

Your Image Description

Свързани статии:

Интернетът в България тръгва от зала 207 Проф. д-р инж. Илия Железаров, ректор на Техническия университет – Габрово, пред в. „Аз-буки“: Дистанционни инженери няма Лилия Христова – директор „Образование и младежки дейности“ в Община Варна, пред в. „Аз-буки“: Разкриваме нови детски градини в центъра Проф. д-р Мариана Мурджева, ректор на Медицинския университет в Пловдив: За медицинските университети ще трябва и оценка от матура по БЕЛ

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

313 училища удължават първия срок

Следваща статия

Платформата „АзБуки.ML“ разбира български език

Следваща статия
Платформата „АзБуки.ML“ разбира български език

Платформата „АзБуки.ML“ разбира български език

Онлайн семинар в памет  на акад. Сендов

Онлайн семинар в памет на акад. Сендов

Пластмаси замърсяват Черноморието

Пластмаси замърсяват Черноморието

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"