Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 19, 2021

Бутиково училище с артистичен дух

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
12-05-2021
в Брой 19, 2021
A A
Осигурени са необходимите техника, технологии, програми и софтуер за качественото
професионално обучение на учениците

Различни видове дизайн – рекламен, графичен, интериорен и моден, изучават възпитаниците на столичната Професионална гимназия по дизайн „Елисавета Вазова“. През новата учебна 2021/2022 година за трети пореден път ще бъде обявен прием за 5 паралелки, като на най-голям интерес се радват тези с изучаване на интериорен дизайн.
„Стараем се да включваме децата в различни инициативи, за да се разкрият техният талант и креативно мислене. При нас по принцип идват по-творчески насочените деца – разказва директорът на ПГД Даниела Шошова. – Затова в балообразуването вземаме три пъти оценката по български език и веднъж по математика, както и оценките по изобразително изкуство и ИТ от основното образование, защото бъдещите дизайнери трябва да могат да работят с новите технологии.“
В средата на април Професионалната гимназия по дизайн организира ден на отворените врати, за да могат седмокласниците и техните родители да се запознаят със специалностите и условията на обучение в училището. Тези, които не успяха да отидат на място в гимназията, могат да видят заснетото клипче, което представлява виртуална разходка из класните стаи, както и обръщения на ученици, учители и на директора на училището. Клипчето е качено на сайта на гимназията, в ютюб канала и социалните ѝ мрежи.
Около 500 са учениците през тази учебна година. Паралелките със специалност „Интериорен дизайн“ са две – с изучаване на италиански и немски език, въведен през 2020-а. Децата от паралелките „Рекламна графика“ и „Графичен дизайн“ учат английски, а тези от „Моден дизайн“ – френски. Обратната връзка с родителите показва, че имат желание децата им да изучават и испански, затова ръководството на училището планира да въведе и него.
Учителите са 43 и един педагогически съветник, който изпълнява функциите и на психолог. Педагогическият съветник Христина Величкова е нов кадър, но е приета много добре и от колегите си, и от ученици и родители. Помага за обучението на децата със специални образователни потребности, които получават допълнителни консултации и от учителите по общообразователните и по специализираните професионални предмети. 10 са децата със СОП, като някои от тях са кандидатствали в гимназията на общо основание, а други са с хронични заболявания.
„Сградата ни към момента не е пригодена за деца с физически увреждания. Училището е включено отдавна в проект към ОП „Региони в растеж“, за да се направи ремонт, да се изградят рампа, асансьор и всичко останало, което е необходимо – обяснява директорът на гимназията. – За съжаление обаче, все нещо се случва и не стигат до нас – или някой обжалва, или фирмата изпълнител се е отказала. Ние със собствени сили правим каквото можем. Но с течение на времето базата се амортизира и има нужда от основен ремонт, а ние успяваме само с козметични освежавания на стаите. Ателиетата, които са във втората сграда, имат нужда от обновяване и по-големи прозорци. Спечелили сме и проект към Министерството на младежта и спорта за изграждането на физкултурен салон, защото сме от малкото софийски училища, които нямат. Имаме едно помещение в мазето, което е по-скоро като зала за танци. Близо до нас се намира стадион „Раковски“, но въпреки това не е удобно в рамките на 10-минутно междучасие децата да ходят дотам, да се преоблекат, да спортуват и след това да успеят да се върнат за следващия час.
Най-важното обаче е, че училището има дух. Зам.-директорът по учебно-творческата дейност Радка Кънчева нарича училището ни бутиково, защото сградата е с интересна архитектура, зареждаща атмосфера и с дух на аристократизъм. Освен това само в нашето училище се предлага специалността „Интериорен дизайн“ в нейния чист вид“, твърди Шошова.
Професионалната гимназия е обезпечена кадрово и разполага с необходимата техника и
софтуери, за да осигури доброто обучение на своите възпитаници.
Учителският екип е насърчаван да повишава квалификацията си – колективно или индивидуално, според нуждите си. „Непрекъснато излизат нови софтуерни продукти и педагогическите специалисти трябва да актуализират своите знания и умения, за да могат учениците да получат най-качествено обучение. Затова предоставям възможност и условия на колегите за постоянно самоусъвършенстване“, уточнява директорът. По проект на МОН училището е закупило лицензи за приложението за двуизмерно и триизмерно проектиране и чертане AutoCAD, както и за софтуера за 3D компютърна графика 3DS MAX и други специфични програми, които ползват.
За доброто професионално обучение училището разчита много и на своите партньори – фирми, печатници, издателства, дизайнерски и архитектурни ателиета, както и на някои университети, които предоставят допълнителни кредити или отстъпки в таксите за възпитаниците на ПГД. Най-добре си сътрудничат с НБУ, където имат същите специалности, както и с Лесотехническия университет, Висшето строително училище „Любен Каравелов“, Международното висше бизнес училище и с Художествената академия. Това са и най-често висшите училища, в които учениците продължават образованието си.
Насърчава се участието на учениците в различни форуми, литературни, художествени и други конкурси и мероприятия. Училището участва в няколко проект-обучения. По „Подкрепа за успех“ на МОН в малки групи децата се занимават допълнително по математика, английски, география, специализирани предмети, в XI и XII клас групите са по руски език, биология и здравно образование, по химия, в зависимост от това на каква матура са избрали да се явяват допълнително. Има и 5 групи за занимания по интереси. Работят и по проекта „Образование за утрешния ден“ на МОН, по който на най-голям интерес се радва групата „Дигитална креативност“.
Професионалната гимназия по дизайн участва като партньор на други училища и неправителствени организации, които са спечелили проекти за предприемачество и екокултура по европейската програма „Еразъм+“. Един от последните е за използване на рециклирани материали в модния дизайн и интериора. Училището кандидатства и с проект за иновация и с нетърпение очаква да разбере през лятото дали ще се включи в списъка на иновативните училища за учебната 2021/2022 г. „Избрали сме да въведем нов учебен предмет – „Иновативен дизайн“, който ще подпомогне професионалното обучение на нашите ученици и ще бъде базиран на зелените технологии. Предвиждаме да включва различни модули за виртуалното пространство, за хибридността между общообразователните и специалните ни предмети, като целта е да се интегрират новите технологии и материали в дизайна“, обяснява директорът на гимназията.
Сега в училището усилено се готвят за Националното външно оценяване, на което ще се явят учениците от четирите паралелки в X клас, както и за държавните зрелостни изпити на двете паралелки в XII клас. През миналата година около 95% от абитуриентите избрали да се явят на втори държавен изпит за придобиване на степен по съответната професионална квалификация, докато тази година всички са избрали да се явят на него, въпреки че той става задължителен от следващата година. Няколко са учениците, които ще се явяват и на трета матура по свой избор.
„Трудно е обучението от разстояние в електронна среда за професионалните гимназии, особено за учениците от XI и XII клас, където са съсредоточени практическите занимания по учебен план. Но не е невъзможно. С общи усилия, екипна работа и разбиране от страна на родителите се справяме успешно, въпреки че онлайн обучението е компромисен, но не достатъчно ефективен вариант за професионалната подготовка на учениците. Най-важно е физическото здраве на нашите ученици, учители и родители, както и душевното им равновесие, наред с учебно-възпитателния процес“, твърди директорът на ПГД.
Обучението на учениците е в образователната платформа „Майкрософт Тиймс“, където всички паралелки и учебни предмети имат обособени виртуални класни стаи. Педагозите използват всички възможности на платформата, както и различни видеа и налични електронни ресурси, които могат да се намерят и на сайта на гимназията. Учителите по специалните предмети пък сами разработват уроците си, дават на учениците и практически задачи. „Специалностите ни са свързани с много творчество и рисуване, което е трудно само от вкъщи и на компютър – всичко тръгва от молива и ръчичката. Пожелавам здраве и успех на всички бъдещи осмокласници в предстоящата кандидатгимназиална кампания, и най-вече да бъдат дизайнери на своето бъдеще“, завършва Даниела Шошова.

Уточнение

Победителите от регионалния кръг на състезанията за „Най-добър млад готвач“ и „Най-добър млад сервитьор“, проведени във Враца, са Андония-Филумена Цветанова Цървенкова и Елена Костадинова Михайлова – и двете от Софийската професионална гимназия по туризъм.

Your Image Description

Свързани статии:

Всички училища в област Стара Загора вече са онлайн Майсторство на педагога е да „запали“ и трудното дете Конкурентни, знаещи и можещи Да създадеш най-добрите кадри

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Когато всеки ден е различен

Следваща статия

От майсторския клас „Терапия с частици“ до…

Следваща статия
От майсторския клас „Терапия с частици“ до…

От майсторския клас „Терапия с частици“ до...

Учи днес, за да успееш утре

Учи днес, за да успееш утре

В ход е дигиталното обучение

Над 81% са необходими за отличен

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"