Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 44, 2020

Как ще се преодоляват дигиталните неравенства в ЕС

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
28-10-2020
в Брой 44, 2020
A A
ЕК определи визията за Европейското пространство за образование, което да бъде постигнато до 2025 г., като предложи нови инициативи, повече инвестиции и по-силно сътрудничество на държавите членки

Цифровото образование трябва да бъде достъпно за всички. За да се преодолее дигиталното разделение, Европейската комисия трябва да даде приоритет на инвестициите в свързаността и оборудването, по-специално в селските и отдалечените райони, както и на подпомагането на учителите и обучаващите да използват нови технологии.
„Много държави все още не са подготвени за втората вълна, която сега удря Европа. Трябва да се направи повече, за да се гарантира достъп до качествено образование и обучение за всички, и затова трябва да инвестираме в образованието. Изразяваме дълбоко съжаление, че Съветът предлага съкращения за програмите в подкрепа на образованието и обучението. Отново отправяме призив за утрояване на бюджета на „Еразъм+“. Насърчаваме държавите да увеличат значително обществените разходи за образование. ЕК трябва да даде приоритет на инвестициите в образованието в плана за възстановяване“, заяви румънският евродепутат Виктор Негреску от името на Комисията по култура и образование на ЕП.
„Приветстваме пакета за образованието, предложен от ЕК в края на септември. Това обаче е само първата стъпка. Време е визията за европейското образователно пространство и обновеният План за действие в цифровото образование да бъдат подкрепени от конкретни мерки и финансиране“,заяви германският докладчик Сабине Ферхайен.
В края на септември българският еврокомисар Мария Габриел представи три ключови инициативи в областта на образованието и науката. Те включват пакет от мерки и действия за изграждане на Европейско образователно пространство, за динамизиране на Европейското научноизследователско пространство и нов План за действие в областта на цифровото образование. Взаимодействието между инициативите ще подпомогне дълготрайното възстановяване от кризата, ще даде силен импулс за трансформиране на образователните системи и укрепване на научната сфера в подкрепа на прехода към по-устойчиви, екологични и цифрови икономики и общества.
ЕК определи визията за европейското пространство за образование, което да бъде постигнато до 2025 г., като предложи нови инициативи, повече инвестиции и по-силно сътрудничество, за да се помогне на европейците от всички възрасти да се възползват от богатите възможности за образование и обучение, предлагани от ЕС. Очертан беше начинът, по който сътрудничеството може да подобри още повече качеството, приобщаването и цифровото и екологичното измерение на образователните системи на държавите членки. Посочва се как заедно държавите членки могат да създадат европейско пространство за образование, основаващо се на свободата на учащите се и преподавателите да учат и да работят в целия континент, както и на свободата на институциите да се сдружават помежду си в Европа и извън нея.
Европейското пространство за обучение се основава на шест измерения – качество, приобщаване и равенство между половете, екологичен и цифров преход, преподаватели, висше образование и по-силна позиция на Европа в света. Инициативите ще се стремят да повишат качеството, особено по отношение на основните и цифровите умения, да направят училищното образование по-приобщаващо и отчитащо в по-голяма степен аспектите, свързани с пола, както и да подобрят успеваемостта. Те ще спомогнат да се подобри разбирането на изменението на климата и устойчивостта, да се насърчи екологизирането на образователната инфраструктура, да се подпомогнат преподавателите, да се доразвие мрежата от европейски университети и да се подобрят връзките между институциите за образование и обучение.
„Създаването на Европейските университетски алианси е добра инициатива, но предстои намиране на отговор на много въпроси. Такива са автоматичното признаване на дипломите, европейска степен на образование и статутът на самите европейски университети“, коментира еврокомисарят Мария Габриел пред участниците в третото издание на световната конференция EnlightED, посветена на образованието, технологиите и иновациите. Тя обърна внимание и на друга новост от Европейското образователно пространство – създаването на Коалиция за образование за климата.
„За да бъде успешен екологичният преход, вярвам в ключовата роля на образователната общност и коалицията ще има за задача да подпомогне този процес“, подчерта българският еврокомисар.
Създаването на европейското образователно пространство се базира на сътрудничество и редица действия, като инициативата за европейските университетски алианси и европейската студентска карта. То обръща специално внимание на учителите, ролята на университетите и професионалното образование и обучение. „Програма „Еразъм+“ ще подкрепи 25 европейски академии за учители, 50 центъра за високи професионални постижения. Тези центрове ще бъдат както отправна точка за първоначалното обучение на младите хора, така и за професионално развитие и преквалификация на възрастните.
Посочени са средствата и етапните цели за постигане на европейското пространство за образование до 2025 г. с подкрепата на плана за възстановяване на Европа (Next Generation EU) и на програмата „Еразъм+“. Освен това се предлага рамка за сътрудничество и за участие на заинтересованите страни в областта на образованието, включително структура за докладване и анализ, съдържаща договорени цели по отношение на образованието, с цел насърчаване и проследяване на реформите. Ще бъде постигнат синергичен ефект между усилията за създаване на европейско пространство за образование и Европейската програма за умения, обновената политика за професионалното образование и обучение и европейското научноизследователско пространство.
Комисията прие и нов План за действие в областта на цифровото образование, който отразява поуките от коронавирусната криза и полага основите на високоефективна екосистема за цифрово образование. Планът за действие предлага набор от инициативи за висококачествено, приобщаващо и достъпно цифрово образование в Европа и има два дългосрочни стратегически приоритета – да се насърчи развитието на високоефективна екосистема за цифрово образование и да се подобрят цифровите умения, нужни за цифровата трансформация.
За да се засилят сътрудничеството и обменът в областта на цифровото образование, осъществявани на равнището на ЕС, ЕК ще създаде Европейски център за цифрово образование,
който ще насърчава съвместните действия и постигането на синергичен ефект между областите на политиката, свързани с цифровото образование, ще създаде мрежа от национални консултантски услуги и ще задълбочи диалога между заинтересованите страни от публичния и частния сектор.
Планът за действие в областта на цифровото образование (2021 – 2027 г.) предлага набор от инициативи за висококачествено, приобщаващо и достъпно цифрово образование в Европа. Той представлява призив да се предприемат действия за по-тясно сътрудничество между държавите членки на европейско равнище, както и със заинтересованите страни и между тях, за да станат системите за образование и обучение напълно пригодни за цифровата ера. Вследствие на коронавирусната криза дистанционното учене зае централно място в образователните практики. Това разкри неотложната нужда да се подобри цифровото образование като стратегическа цел за постигането на висококачествено преподаване и учене в цифровата ера. С излизането от извънредното положение имаме нужда от стратегически и по-дългосрочен подход към цифровото образование и обучение.
Новият План за действие в областта на цифровото образование ще продължи успешните инициативи като Европейската седмица на програмирането, борбата с незаконното съдържание и по-безопасен интернет за децата и др. Той ще подпомогне усилията на държавите за създаване на устойчива екосистема за цифрово образование и подобряване на цифровите компетентности на гражданите. Фокусът е върху цифровата свързаност и оборудване. Инициативата Connectivity4School ще подобри цифровата свързаност на училищата, включително в селските райони и ще бъде създадена мрежа от центрове за цифрово образование.
„От друга страна, имаме нужда както от хора с основни цифрови, така и с високи цифрови умения. Ето защо предвиждаме действия за установяване на етични принципи за използване на изкуствения интелект в образованието и за повече момичета и жени в техническите и инженерните науки“, допълва Мария Габриел.
Европейското образователно пространство и новият План за действие в областта на цифровото образование ще бъдат дискутирани на третата Европейска среща на върха по въпросите на образованието, която ЕК ще организира онлайн на 10 декември. На нея министри и основни заинтересовани страни ще обсъдят начините за адаптиране на образованието и обучението към цифровата ера.

Your Image Description

Свързани статии:

„Слънчогледите и нощта“ Образователната бедност се задълбочава Говорете с децата си! Превенцията е най-добрата терапия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Kарина Ангелиева, заместник-министър на образованието и науката: В науката и иновациите също трябва да има политика на приобщаване

Следваща статия

Няма универсален подход към всяко дете

Следваща статия
Няма универсален подход към всяко дете

Няма универсален подход към всяко дете

Наследници на Паисий

Наследници на Паисий

Добри практики за ученето чрез правене

Добри практики за ученето чрез правене

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"