В Средно училище „Св. Климент Охридски“ в Костенец обучават в иновативна образователна среда по химия
Материалната ни база е отлична и смея да твърдя, че сме едно от най-хубавите училища. Споделиха го и мои колеги с министър Красимир Вълчев, когато преди време беше на посещение в града.“ Това разказва Захаринка Кусарова – директор на Средно училище „Св. Климент Охридски“ в Костенец.
Всъщност от години училището е украсявано с рисунки на ученици под вещото ръководство на преподавателя по изобразително изкуство Борис Котларов. Той работи тук близо две десетилетия и винаги съумява да намери съмишленици сред децата и да ги увлече в творчески процес. Заедно зографисват коридорите, класните стаи и фоайето.
А бивша възпитаничка на гимназията разказва за всичко това в кратък документален филм, който е нейна дипломна работа във Факултета по журналистика към Софийския университет и е качен в сайта на столичен всекидневник. Така учениците от Костенец се превръщат в медийни звезди.
Всичко това не е случайно – години наред училището е базово на Софийския университет. Студентите по педагогика идват тук на практики, за да се учат от висококвалифицираните учители. Това дава своя отпечатък и до днес – в училището е имало и преди, и сега продължава доб-
рата традиция на стремеж за квалифициране. Има академичен дух, високо ниво на работа, дисциплина. Тече и сериозен образователно-възпитателен процес.
„Вярно е, че много от хората, които имат Първа професионална квалификационна степен, вече се пенсионират. Но по-младите колеги са имали шанса да работят с тези учители, които са мотивирани, взискателни и са предали своя ентусиазъм и на следващите след тях – подчертава Кусарова. – Колективът ни се обновява, но подборът е труден. Имаме и добри попадения сред младите колеги и това се потвърждава от резултатите на децата.
Педагозите с основание се гордеят, че са подготвили немалко лекари, фармацевти, лаборанти, инженери, технолози. Учениците ни често избират тези специалности, които са и много търсени професии на пазара на труда. Малко е сложно с утвърждаването на държавния план-прием, тъй като превес се дава на професионалните гимназии – уточнява директорката. –
А ние сме общообразователно училище с профилирани паралелки. Но успяваме да отстояваме позициите си пред Регионалното управление на образованието и пред Министерството и в последните години запазваме броя и на паралелките, и на учениците – около 560 деца учат при нас.“
Най-големите постижения
на учениците са по химия.
В последните 7 – 8 години отборът на гимназията не е пропуснал участие в националния кръг на тези олимпиади. Директорката е доволна, че преди години успява да привлече преподавателка по този предмет, която е бивша възпитаничка на училището. А такива са около 85% от учителите, включително и директорката.
Едно от сериозните предизвикателства пред училището е и преминаването на едносменен режим. Иначе условията тук са много добри, защото са различни от традиционните. Някои класни стаи са амфитеатрални, в други има тип студентски скамейки, всеки кабинет е уникален по своему – този по музика например е на различни нива. Кабинетите са напълно обновени в последните години, откакто влизат в сила делегираните бюджети.
Традиционен за училището е STEM профилът „Природни науки“. Задълбочената подготовка по профилиращите предмети – биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда, английски език, разширено изучаван в VІІІ клас, са предпоставка за успешния прием в университетите. През 2019 г.
училището става иновативно с въвеждането на иновативна образователна среда в обучението по химия и опазване на околната среда чрез химичен експеримент и IT средства. Иновацията развива силните страни на децата на ХХІ век.
„Имаме и големи лаборатории – подчертава директорката. – Завършила съм химия, педагогически профил, и смея да твърдя, че нашите лаборатории са по-добри от тези във Факултета. Иновацията е свързана именно с лабораторната работа. Търсим опции непрекъснато да обновяваме хранилищата, да зареждаме с препарати, консумативи, за да е успешна работата ни. И действително, интересът към химията нараства. Въпреки че традиционно тя не е сред любимите предмети на децата. Но най-важни са методите на преподаване и смятам, че именно в това сме силни. Когато правим Дни на отворени врати и идват деца от Ихтиман, Долна баня, община Костенец, им показваме магически неща в кабинетите по химия, в кабинетите по биология.“
Другият STEM профил, който предлага училището, е
„Предприемачески“. Профилираната подготовка е ориентирана към развитието на необходимата култура и произтичащите от нея качества, умения и отношение към предприемачеството. Завършвайки, учениците имат знанията, опита и самочувствието както да продължат във висшите икономически университети, така и да разработят и започнат собствен бизнес.
Учениците имат много добри постижения и в националния кръг на олимпиадите по английски език, химия и опазване на околната среда и философия. Средно от 85% до 90% от завършилите училището продължават във висши училища.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg