Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 12, 2020

Виртуални пътувания до Марс

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
18-03-2020
в Брой 12, 2020
A A
Разработването на много учебни материали, ресурси и курсове за средното и висшето образование е сред основните задачи на научната програма за ИКТ. Днес създаването Ӝ е повече от необходимо. Остава да следим ще помогне ли в екстремната ситуация

Зина СОКОЛОВА

Прототип на Българския портал за отворена наука, регистър за професионално обучение към Министерството на образованието и науката, интелигентни софтуерни системи с изкуствен интелект, 3D модели за приложение в обучението и политики за сигурност и софтуерни средства за защита на информацията – това са част от иновативните резултати, получени през първата година от изпълнението на Националната научна програма „Информационни и комуникационни технологии за единен цифров пазар в науката, образованието и сигурността“. Това съобщава нейният координатор проф. Красен Стефанов от Факултета по математика и информатика на Софийския университет. Постиженията включват множество математически модели за високопроизводителни изчисления, приложения за обучение в средното и висшето образование, обучения по информационна сигурност и свързване на българските учени в нови научни мрежи.

Сред ключовите постижения по трите основни компонента на Програмата са създаване на електронна инфраструктура за отворена наука и отворен достъп до научни резултати с ръководител проф. Петър Станчев (ИМИ – БАН). Това е от огромно значение за скъсяване на пътя от научните открития до прилагането им в практиката, поради което е основен стратегически приоритет на Европейската комисия. Разработени са цялостна визия и план с конкретни стъпки за присъединяване на България към Европейския облак за отворена наука (European Open Science Cloud – EOSC). Проектирани са софтуерна и хардуерна архитектура за национално и институционално хранилище за съхраняване на резултати от научна дейност. Всички те са съвместими и интегрирани с европейските подобни системи и хранилища. По този начин българската наука се интегрира успешно с европейската, което дава шанс на българските фирми и обществени организации да ползват най-добрите резултати от европейската наука.
В първата основна компонента на Програмата (ръководител проф. д.м.н. Петър Бойваленков, ИМИ – БАН) целта е да се развият и интегрират съществуващите центрове за високопроизводителни изчисления и да се насърчи тяхното използване от широката научна общност с фокус върху природните науки, бизнеса и индустрията. Създадени са нови методи и алгоритми за компютърно и математическо моделиране с приложение в медицината, инженерните и природните науки, които позволяват решаването на широк кръг практически задачи чрез използване на инфраструктурите за високопроизводителни изчисления. Разработени са също нови ефективни числени алгоритми за анализ и разпознаване на цифрови изоб-
ражения чрез изчистване на грешки, възстановяване и сегментиране на изображенията. По този начин се улесняват сигурността и защитата на ценни ресурси и информация.
Екип от учени работи и по оценката на безопасността и токсичността на лекарства.
По тази задача те изграждат база от данни за човешки туморни антигени с цел създаване на условия за разработване на модел за предсказване на вероятността и възможността за заболяване въз основа на предварително събрани и налични данни.

Друго интересно направление предвижда подобряване на качеството във взаимодействията на човек с роботизирани (киберфизически) системи. Българските учени са предложили концептуални модели за представяне на тези роботизирани системи, което позволява тяхното по-добро управление и използване при автоматизиране на бизнес процеси и социални взаимодействия. Предложен е модел за проектиране на мултиплатформена операторска роботизирана станция. В случая учените са направили заявка и за полезен модел в Патентното ведомство, а към практическата реализация и приложение на тази задача в икономиката са привлечени три бизнес партньора.

Направлението за цифрови технологии в обучението, преподаването, работата с млади таланти и специални целеви групи е с ръководител проф. Владимир Пулков (ТУ – София). Акцентът се поставя върху разработването на много учебни материали, ресурси и курсове за средното и висшето образование. Целта е да се създаде и насърчи използването на отворени образователни ресурси, както и други иновативни цифрови технологии за нуждите на формалното и неформалното образование и обучение, включително по отношение на преподаването. Учените са представили модел за създаване на виртуални среди за обучение. Създадената методология е приложена при разработването на различни университетски курсове в природните науки и математиката.

„Особено силно е застъпено създаването на т.нар. тримерни модели и тяхното използване в различни учебни предмети за илюстриране на природни явления – подчертава проф. Стефанов. – Тези модели се създават по два начина – или като софтуер, или като физически модели.“
Разработени са и 10 принтирани тримерни модела за обучение на ученици с проб-
леми със зрението. Напълно са изградени дигитално и реално (посредством 3D принтиране) 5 модела на въглеродни съединения: диамант, фулерен C60, нанотръби, графени и метан. На 3D принтер са отпечатани и тактилни графични плочи за незрящи на основа на картини от националното културно-историческо наследство, като „Ръченица“, „Спасяването на Самарското знаме“ и др.
Реализирани досега са три тримерни модела (на мамут, скелет на мамут и яребица). Работи се по създаването на други три модела за визуализиране на исторически обекти. По-конкретно моделите са свързани с моста на император Траян, който е изграден над река Дунав на територията на днешния град Дробета-Турну Северин (Румъния) и село Костол (Сърбия).

По задачата за съвременни средства за цифровизация в образованието и работата с млади таланти е разработено мобилно приложение за Android 9.0, позволяващо виртуални пътувания до планетата Марс. С приложението са проведени поредица експерименти, реализирани в рамките на три серии от по 5-минутни идентични обучителни сесии с избрана потребителска фокус група (10 млади изследователи, 8 момчета и 2 момичета, като средната възраст е 16,5 години).
В направлението за информационна сигурност с ръководител проф. Владимир Димитров (Факултет по математика и информатика в СУ) главната задача е да се повиши осведомеността по темата както в академичните среди, така и в публичните институции – чрез провеждане на обучения, разработване на специфични политики за информационна сигурност и др.

„В областта на защитата на информацията България беше домакин на една от най-големите конференции в тази област в света: The 19th IEEE International Conference on Software Quality, Reliability, and Security (QRS’19), проведена от 22 до 26 юли 2019 в София – припомня проф. Красен Стефанов. – Пристигнаха водещите учени в тази област от цял свят, които се включиха в много интересни дискусии.
Периодично се публикува информация за най-опасните методи на атаки към сигурността и как да се защитават различните групи от потребители. Организирани са и множество популярни курсове в училищата, за да се запознаят учениците и учителите с най-големите заплахи и възможните защити, тъй като те са част от най-уязвимите групи. Курсовете са налични и в електронен вид, свободно достъпен за всеки, който иска да се запознае с тази информация.“

Специално място в програмата заема и една допълнителна задача, поета като задължение от консорциума в началото на 2019 г. по молба от МОН – изграждане на информационна система и регистър на одобрените програми за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти.
За нейното изпълнение са отпуснати допълнителни средства, уточнява проф. Стефанов. В тази връзка са изградени централизирана, уеб базирана информационна система и регистър на одобрените програми за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти.

 

Програмата „Информационни и комуникационни технологии за единен цифров пазар в науката, образованието и сигурността“ е създадена в изпълнение на Националната стратегия за развитие на научните изследвания 2017 – 2030. Тя започва в края на ноември 2018 г. Партньори по Програмата са СУ „Св. Климент Охридски“,
ТУ – София, БАН, Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас, ПУ „Паисий Хилендарски“, ХТМУ, РУ „Ангел Кънчев“, ШУ „Епископ Константин Преславски“, Медицинският университет – София, ТУ – Варна, УниБИТ, ЮЗУ „Неофит Рилски“. За съвместна работа по Проекта са привлечени над 15 фирми и организации, както и Клъстер „Мехатроника и автоматизация“.

Your Image Description

Свързани статии:

Трио космически танцьори Отворена наука – мисията възможна Технопарк в училище Откриха непознати минерали в метеорит

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне9Tweet
Предишна статия

Алма матер с готов e-вариант

Следваща статия

Максимализмът – грешката на родителите

Следваща статия
След 65 години – срочни трудови договори

Максимализмът – грешката на родителите

Училище  на три адреса

Училище на три адреса

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Сърма или сарма? Всъщност и двете!

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"