Допитване показва как онлайн платформа променя образованието
Деляна ЛУКОВА
Как въвеждането на облачната платформа е трансформирало административните процеси, обучението и образователната среда в Пловдив. Отговор дават резултатите от допитване, проведено от Центъра за творческо обучение и Община Пловдив, в което участват 9 директори, 188 преподаватели от 30 училища и 49 сертифицирани Google учители от 11 учебни заведения.
Опитът на пловдивските училища показва, че облачната платформа се превръща в основа както за създаването на нови, така и за развиване на съществуващи иновативни практики в управлението, учебната дейност и училищната среда. Облачната технология създава условия за екипна работа между учители и ученици и облекчава административната работа, сочат данните от анкетата.
„Училище в облака“ стартира през 2016 г. като проект на Община Пловдив и Центъра за творческо обучение. Днес, три години след началото, 52 общински и 4 държавни и частни училища, както и отдел „Образование“ на Община Пловдив, разполагат с облачна платформа. Тенденцията е до 2020 г.
100% от пловдивските училища да са в облака. Броят на активните потребителски профили на учебните заведения в облака надвишава 13 000 – над 30 % от всички учители и ученици в общината.
В Пловдив има 170 Google сертифицирани учители и трима обучители, от които се очаква да подпомагат работата на своите колеги за създаване на учебно съдържание в облака, да споделят добри практики и учебни материали, да провеждат вътрешни обучения.
Като основна причина за въвеждането на облачната платформа Google G Suit директорите определят желанието да имат контрол върху информацията и нуждата от споделено пространство за работа на административния екип. Не на последно място, това се оказва важно за имиджа на управляваното от тях учебно заведение. Запитани за съдържанието на споделената папка в облака, директорите посочват: нормативни документи на МОН, правилник за дейността на училището, заповеди, графици, учебни програми.
Според проучването над 78 000 електронни писма са изпратени от 3293 учители и ученици само за първите четири седмици от началото на настоящата учебна година. Наличието на екипни дискове показва, че учители и мениджмънт споделят информация и шаблони на документи в облака, което „намалява пътя на хартията“.
Всички училища са сменили официалните си електронни адреси за кореспонденция, а директорите имат достъп до електронните пощи и файлове на училището директно от смартфоните си. Анкетираните са категорични, че облакът улеснява и ускорява комуникацията.
Лаптопите се оказват изключително важни за успешното внедряване на платформата. Училищата, които осигуряват такива, имат по-устойчиви резултати. По мнението на анкетираните лаптопите за учители не могат да бъдат заменени ефективно от стационарни компютри в класните стаи, в учителската стая или от таблети.
Google G Suit за образованието дава достъп до приложения, специално разработени за училища. Такива са „Google класна стая“, „Google експедиции“, „Google формуляри“ с режим за тестове. Трите приложения позволяват планиране и провеждане на учебни занятия, възлагане и приемане на домашна работа, индивидуални задачи и групови проекти. Изводите от допитването показват наличие на повече от 300 Google класни стаи само в четири от училищата. Всеки ученик, който има профил в облака, участва в поне една класна стая. Две от четири училища използват специални приложения като „Google експедиции“, за да обогатяват преживяването в класната стая.
ЕГ „Иван Вазов“ е първото Google референтно училище на Балканския полуостров. Гимназията използва 52 Chromebook лицензирани устройства.
„Лицензите предоставят всички настройки за wi-fi мрежата и списък със сайтове, забранени за отваряне. Така не е нужно да настройваме компютри, когато сменим паролите и настройките на мрежата, а едновременно с това предоставяме сигурна среда за учене“, обяснява зам.-директорът Мария Атанасова. Обучението се извършва по модела 1:1, при който всеки ученик и учител имат електронно устройство и свързан към него персонален профил.
От началото на учебната година този модел се прилага още от СУ
„Св. св. Кирил и Методий“, СУ „Черноризец Храбър“, ОУ „Яне Сандански“, ОУ „Екзарх Антим I“, ОУ „Димитър Талев“ и Професионалната гимназия по хранителни технологии и техника.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg