Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Математика и информатика Съдържание на сп. "Математика и информатика", 2016 г.

„Математика и информатика“, книжка 4, година LIX, 2016

от
08-08-2016
в Съдържание на сп. "Математика и информатика", 2016 г.
A A


CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

 

EDUCATIONAL MATTERS/ НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКИ СТАТИИ

Обобщение на теоремата на Дроз-Фарни, определено от описано конично сечение
[Generalization of Droz-Farny Theorem Defined by a Circum-conic]
/
Сава Гроздев, Веселин Ненков / Sava Grozdev, Veselin Nenkov – стр. 351

icon Отвори пълния текст

 

Активно, участващо наблюдение – тип интервю
[In-depth Interview]
/
Христо Христов, Христо Крушков / Hristo Hristov, Hristo Krushkov – стр. 368

icon Отвори пълния текст

 

EDUCATIONALTECHNOLOGIES / ОБРАЗОВАТЕЛНИ ТЕХНОЛОГИИ

Хипотезата в обучението по математика
[The Hypothesis in Teaching Mathematics]
/
Румяна Маврова, Пенка Рангелова, Елена Тодорова / Rumyana Mavrova, Penka Rangelova, Elena Todorova – стр. 381

icon Отвори пълния текст

 

Comparative Analysis of the Students’ Scores in Solving Constructive Tasks
when Geometry is Studied in a Standard Way and with the Use of Complex Numbers
/
Katerina Anevska, Risto Malceski, Metodi Glavche – стр. 391

icon Отвори пълния текст

 

Практическа задача от тип Pisa, изследвана с помощта на софтуер за общо приложение
[ApracticalProblemofPisaTypeStudiedbySoftwareforGeneralApplication]
/
Сава Гроздев, Десислава Георгиева / Sava Grozdev, Desislava Georgieva – стр. 402

icon Отвори пълния текст

 

От структурно към обектно-ориентирано програмиране
[FromStructuredtoObject-orientedProgramming]
/
Христо Крушков / HristoKrushkov – стр. 416

icon Отвори пълния текст

 

Компютърните игри в обучението по математика – предизвикателства и възможности
[ComputerGamesinMathematicsEducation- ChallengesandOpportunities]
/
Мая Стоянова, Даниела Дурева-Тупарова, Костадин Самарджиев /
MayaStoyanova, Daniela Dureva-Tuparova, Kostadin Samardzhiev – стр. 432

icon Отвори пълния текст

 

CONTEST PROBLEMS/ КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ

Конкурсни задачи на броя
[Contest Problems of this Issue] – стр. 446

icon Отвори пълния текст

 

Решения на задачите от брой 5, 2015
[Solutions of the Contest Problems from Issue 5, 2015] – стр. 447

icon Отвори пълния текст

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF„AZBUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 451

 

GUIDEFORAUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 453

нагоре


ОБОБЩЕНИЕ НА ТЕОРЕМАТА НА ДРОЗ-ФАРНИ, ОПРЕДЕЛЕНО ОТ ОПИСАНО КОНИЧНО СЕЧЕНИЕ

 

Сава Гроздев

Висше училище по застраховане и финанси

 

Веселин Ненков

Технически колеж – Ловеч

 

Резюме. Във връзка с описаните за даден триъгълник ABC конични сечения е установено едно обобщение на известна теорема на Дроз-Фарни. Опи- саното обобщение е свързано със специални вписани за ù Δ конични се­чения.

Keywords: triangle, conic, Euler circle, Euler line, conjugate line

 

GENERALIZATION OF DROZ-FARNY THEOREM DEFINED BY A CIRCUM-CONIC

 

Abstract. A generalization of a well-known theorem of Droz-Farny is established concerning the circum-conics of a given triangle ABC . The described generalization is connected with special circum-conics of ABC Δ.

 

Sava Grozdev

University of Finance, Business and Entrepreneurship

 

Veselin Nenkov

Technical College Lovech


АКТИВНО, УЧАСТВАЩО НАБЛЮДЕНИЕ – ТИП ИНТЕРВЮ

 

Христо Христов, Христо Крушков

Пловдивски университет „П. Хилендарски“

 

Резюме. В статията се разглеждат въпросите за същността, разработването и приложението на качествения изследователски метод „Активно, участващо наблюдение – тип интервю“. Обърнато е внимание на спецификата на качествените методи, при които за различните изследвания се налага разработване на отделни, специализирани за предметната област методи.

Представен е авторски разработен метод от такъв тип, който е използван при изследването на съвременни теории за създаване на софтуер и анализиране на състоянието на обучението по софтуерни технологии. За основа на разработването му е послужила качествената „Теория, основана на данни“ на Б. Глейзър и А. Щраус. Посредством нея, в „участващото наблюдение – тип интервю“, са интегрирани ключови въпроси на методите „наблюдение“ и „интервю“. Той е приложен, като един от методите, послужили за полагане на основи на теория на методика на преподаване на софтуерни технологии.

Keywords: Qualitative methods, Teaching Methodology,Grounded Theory

 

IN-DEPTH INTERVIEW

 

Abstract. The article addresses the issue of the nature, development and application of qualitative research method „In-Depth Interview“. Attention is paid to the specifics of the qualitative methods in which the various studies require to develop separate, specialized research methods.

The method of type In-Depth Interview developed by the authors is presented in the study of contemporary theories to create software and to analyse the state of education in software engineering. The qualitative „Grounded Theory“ of B. Glaser and A. Strauss serves as a basis for its development. Through it, in „In-Depth Interview“, key issues are integrated like the methods „observation“ and „interview“. It is one of the methods to build the foundations of the theory of teaching methodology of software engineering.

 

Dr. Hristo Hristov, Assist. Prof.

Dr. Hristo Krushkov, Assoc. Prof.

UniversityofPlovdiv


ХИПОТЕЗАТА В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА

 

Румяна Маврова, Пенка Рангелова, Елена Тодорова

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“

 

Резюме. В настоящата работа се показва изграждането на хипотеза чрез използване на аналогия и индукция в обучението по математика.

Keywords: teaching, hypothesis, analogy, induction

 

THE HYPOTHESIS IN TEACHING MATHEMATICS

 

Abstract. The present paper shows the building of a hypothesis via analogy and induction in teaching Mathematics.

 

Dr. Rumyana Mavrova, Assoc. Prof

Prof. Dr. Penka Rangelova

Dr. Elena Todorova, Assist. Prof

Plovdiv University “Paisiy Hilendarskiy”


COMPARATIVE ANALYSIS OF THE STUDENTS’ SCORES IN SOLVING CONSTRUCTIVE TASKS
WHEN GEOMETRY IS STUDIED IN A STANDARD WAY AND WITH THE USE OF COMPLEX NUMBERS

 

Abstract. The students learn about complex numbers and Euclidean plane geometry in high school. Nevertheless, this material is separated into units instead of being integrated. (Anevska, 2014) presents methodological aspects about the study of exponential presentation of the complex numbers and(Anevska & al.2015-1) presents the possibility for inter-subject integration of the mathematics instruction in the study of the mentioned topics. Further on, (Anevska & al., 2015-2) and (Anevska & al., 2016) present the results of the comparative analyses of the scores of the students regarding the transformations in the Euclidean plane and the metric characteristics of the geometric figures and their use when studied in the standard way (see (Mitrović & al., 1998)), and when studied with the use of complex numbers (see (Malcheski & al., 2015)). This paper offers analogous analyses regarding the acquired knowledge in these two ways when solving constructive tasks.

Keywords: complex number, geometric construction, test, hypothesis.

 

Dr. Katerina Anevska

Prof. Risto Malceski, DSc.

FON University, Skopje

 

Dr. Metodi Glavche

Cyril and Methodius University, Skopje


ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА ОТ ТИП PISA, ИЗСЛЕДВАНА С ПОМОЩТА НА СОФТУЕР ЗА ОБЩО ПРИЛОЖЕНИЕ

 

Сава Гроздев

Висше училище по застраховане и финанси

 

Десислава Георгиева

Русенски университет „Ангел Кънчев“

 

Резюме. Статията е посветена на една практическа задача по математика. Предложен е дидактически сценарий за урок по математика, базиран на многовариантно представяне с използване на динамични чертежи и електронни таблици.

Keywords: mathematics, practical problem, multiple representations, spreadsheets

 

A PRACTICAL PROBLEM OF PISA TYPE STUDIED BY SOFTWARE FOR GENERAL APPLICATION

 

Abstract. The paper is dedicated to a practical problem in mathematics. A didactic scenario is proposed for a mathematical class lesson, based on a multiple representation applying dynamic drawings and spreadshe ets.

 

Prof. Sava Grozdev, DSc

University of Finance, Business and Entrepreneurship

 

Ms. Desislava Georgieva, PhD student

University of Ruse


ОТ СТРУКТУРНО КЪМ ОБЕКТНО-ОРИЕНТИРАНО ПРОГРАМИРАНЕ

 

Христо Крушков

Пловдивски университет „П. Хилендарски“

 

Резюме. Възникнало в края на шестдесетте години на двадесети век, утвърдило се през осемдесетте години и особено бурно развило се през последното му десетилетие, обектно-ориентираното програмиране (ООП) се наложи като водещ стил на програмиране в началото на новия век. И докато този стил на програмиране е почти безалтернативен в масовото производство на софтуер, внедряването му в средношколската образователната практика закъснява. В статията са анализирани причините за бавното навлизане на обектно-ориентираното програмиране в средното училище и е представен един подход за смяна на стила на преподаване на дисциплината „Програмиране“. Подходът е илюстриран с примерно решение на задача от кандидатстудентски изпит по информатика в ПУ „Паисий Хилендарски“ използвайки С#.

Keywords: computer science education, object-oriented programming, teaching programming, teaching methodology

 

FROM STRUCTURED TO OBJECT-ORIENTED PROGRAMMING

 

Abstract. Arose in the late sixties of the twentieth century, affirmed through the eighties and especially booming in its last decade, object-oriented programming has established itself as a leading style of programming at the beginning of the new century. While this style of programming has almost no alternative in the mass production of software, its imposition in secondary school educational practice is delayed. The article analyses the reasons for the slow uptake of object-oriented programming in secondary school and presents an approach to change the style of teaching Programming. The approach is illustrated through a suggested solution of an entrance exam task in Informatics at the University of Plovdiv using C#.

 

Dr. Hristo Krushkov, Assoc. Prof.

University of Plovdiv


КОМПЮТЪРНИТЕ ИГРИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА И ВЪЗМОЖНОСТИ

 

Мая Стоянова, Даниела Тупарова, Костадин Самарджиев

Югозападен университет „Н. Рилски“

 

Резюме. В статията се разглежда игровият подход в учебния процес, реализиран в интерактивна образователна среда. Подробно се описва Kahoot! – безплатна, уеб базирана платформа за създаване и споделяне на образователни тестове(викторини) във форма на игра, която дава възможност да се играе в реално време от всички точки на света, от всяко устройство с уеб браузър и интернет връзка. Предложен е пример за прилагане на Kahoot! в час по математика. Представени са и са анализирани данни, част от анкета, проведена с ученици, използващи игровия и традиционния подход в обучението си.

Keywords: mathematics, educational games, gaming approach, Kahoot!

 

Computer Games in Mathematics Education – Challenges and Opportunities

Abstract. The article examines the gaming approach in the learning process implemented in an interactive learning environment. In details Kahoot! is explained – a free, web-based platform for creating and sharing educational tests (quizzes) in the form of a game that give oportunities to play in real time from all over the world, from any device with a web browser and Internet connection. An example is proposed f applying Kahoot! in a mathematics lesson. The data of the survey conducted with students is also analyzed using gaming and traditional approaches in training.

 

Ms. Maya Stoyanova

Dr. Daniela Dureva-Tuparova, Assoc. Prof.

Dr. Kostadin Samardzhiev, Assoc. Prof.

South-West University – Blagoevgrad

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default Thumbnail„Математика и информатика“, книжка 1, година LIX, 2016 Default Thumbnail„Математика и информатика“, книжка 3, година LIX, 2016 Default Thumbnail„Математика и информатика“, книжка 6, година LIX, 2016 Default ThumbnailГодишно съдържание на сп. „Математика и информатика“, 2016 г.

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

сп. „История“, книжка 4, година XXIV, 2016

Следваща статия

Как ще се наваксва в VII кла

Следваща статия

Как ще се наваксва в VII кла

На школо като в Родината

МОН утвърди три нови стандарта

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"