EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ
DOCUMENTARY HERITAGE / ДОКУМЕНТАЛНО БОГАТСТВО
Най-ранни сведения за учебното дело във Видин
[The Earliest Written Record of the Existence of a Bulgarian School in Vidin] /
Стоян Шиваров / Stoyan Shivarov – стр. 8
Нови щрихи към създаването и дейността на Комисарството по еврейските въпроси
[Some New Aspects of the Activity of the Bulgarian Commissariat forJewish Affairs] /
Иванка Гезенко / Ivanka Gezenko – стр. 20
BIOGRAPHY COLLECTION / БИОГРАФИЧНА КOЛЕКЦИЯ
Проблематичният Каравелов
[The Problematic Karavelov] /
Николай Чернокожев / Nikolay Chernokozhev – стр. 38
Копривщенските Герови в живота и творчеството на Любен Каравелов
[The Role of Gerovi Family from Koprivshtiza in the Life and Work of Luben Karavelov] /
Светлана Мухова / Svetlana Muhova – стр. 51
CIVILIZATION BOUNDARIES / ЦИВИЛИЗАЦИОННИ ГРАНИЦИ
Военният режим в Гърция (1967 – 1974 г.) и неговата политика по отношение на мюсюлманите в Западна Тракия
[The Policies of the Military Regime in Greece (1967 – 1974) Towards the Muslim Population in Western Thrace] /
Явор Саръев / Yavor Saraev – стр. 60
APPROACHES IN TEACHING / ПОДХОДИ В ПРЕПОДАВАНЕТО
България през 20-те и 30-те години на ХХ век – история в карикатури. Резултати от диагностичен експеримент
[Bulgaria in the Twenties and Thirties of the 20th Century – History in Cartoons. Results of a Diagnostic Experiment] /
Мария Николова / Maria Nikolova – стр. 72
GUARDIANS OF THE MEMORY/ ПАЗИТЕЛИ НА ПАМЕТТА
Богомилите – предшественици на Реформацията
[Bogomils – Forerunners оf the Reformation] /
Георги Василев / Georgi Vasilev – стр. 86
Учебният музей във Варна – минало и настояще
[Varna Educational Museum – Past and Present] /
Лиляна Липчева / Lilyana Lipcheva – стр. 90
REVIEWS AND ANOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
Юбилеен сборник в чест на проф. д.и.н. Стефан Дойнов
[Collection in Honour of Prof. Stefan Doynov] /
Олга Тодорова / Olga Todorova – стр. 97
Славянските комитети и българското опълчение
[The Slavic Committees and the Bulgarian Volunteers] /
Мариета Кожухарова / Marieta Kozhuharova – стр. 100
UPCOMING EVENTS / ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ
READ IN THE LASTES ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
НАЙ-РАННИ СВЕДЕНИЯ ЗА УЧЕБНОТО ДЕЛО ВЪВ ВИДИН
Стоян Шиваров
Национална библиотека „Св. св. Кирил и Методий
Резюме. Настоящият текст представя превод и анализ на неизвестен документ на османотурски език от 1808 г., който се явява и най-ранното писмено сведение за съществуването на българско училище в град Видин. Записът в кадийски сиджил S 53, част от колекциите на отдел „Ориенталски сбирки“ на Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“, представлява акт за дарение на недвижимо имущество и устав на новоучреден от местните първенци и под ръководството на видинския митрополит вакъф с единствена цел „обучение на децата ни според нашите обичаи“. Новите данни позволяват да се направи сериозна корекция на приетата в родната историография дата за начало на организирано училищно дело в града.
Keywords: History of Vidin, history of education, Bulgarian Revival, Ottoman archival sources, Ottoman Bulgaria, Christian waqf
THE EARLIEST WRITTEN RECORD OF THE EXISTENCE OF A BULGARIAN SCHOOL IN VIDIN
Abstract. This article presents a translation and analysis of a previously unknown document in Ottoman Turkish from 1808, which is the earliest written record of the existence of a Bulgarian school in the town of Vidin. The entry was found in sharia court record book S 53, part of the “Oriental Collections” at the Bulgarian National Library. The act described as zimmi vakfi yesi is essentially a donation of property and it also determines the statutes of the newly established waqf by local Bulgarian notables. The waqf was led by the Metropolitan of Vidin and its sole purpose was to “educate our children according to our customs”. The new source allows for a considerable correction to the date, accepted by the Bulgarian historiography, for start of organized education in the town.
Mr. Stoyan Shivarov
Oriental Collections
St. St. Cyril and Methodius National Library
НОВИ ЩРИХИ КЪМ СЪЗДАВАНЕТО И ДЕЙНОСТТА НА КОМИСАРСТВОТО ПО ЕВРЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
Иванка Гезенко
Държавна агенция „Архиви“
Резюме. Настоящата публикация има за цел да представи нови моменти при създаването на една от най-страшните изпълнителни институции в България в годините на Втората световна война. Сред множеството публикувани до този момент документи като че ли структурното изграждане на Комисарството за еврейските въпроси (КЕВ) е сведено само до прилагането на антиеврейското законодателство, без конкретизиране на отделите и хората, работили в него.
Keywords: World War II, Commissariat for Jewish Affairs
SOME NEW ASPECTS OF THE ACTIVITY OF THE BULGARIAN COMMISSARIAT FOR JEWISH AFFAIRS
Abstract. Based of documentary evidence, this article aims to reveal some new aspects of the activity of the Commissariat for Jewish Affairs set up in Bulgaria in the years of World War II.
Mrs. Ivanka Gezenko
Central State Archives
Николай Чернокожев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията очертава някои проблеми, свързани както с издаването на Каравеловата белетристика, така и с оформянето на цялостен и културноисторически адекватен неин образ в съзнанието на българските читатели.
Keywords: Luben Karavelov, Bulgarian Revival, literature
THE PROBLEMATIC KARAVELOV
Abstract. The article attempted to shed new light on some issues related to the work of the Bulgarian enlightener Luben Karavelov.
Prof. Dr. Nikolay Chernokozhev
University of Sofia
КОПРИВЩЕНСКИТЕ ГЕРОВИ В ЖИВОТА И ТВОРЧЕСТВОТО НА ЛЮБЕН КАРАВЕЛОВ
Светлана Мухова
Къща-музей „Георги Бенковски“ – Копривщица
Резюме. Темата за разностранните връзки, контакти и влияния на трима представители на копривщенския род Герови – хаджи Геро и синовете му Найден и Константин, в живота и творчеството на Каравелов е сложна и обширна. В настоящата статия се постарах да маркирам в най-общи линии преплитането на човешки съдби, воля и упоритост, дарби и таланти, стремежи, усилия и борби, които се срещат като пример и личностно въздействие, като мирно и градивно сътрудничество, или пък в моменти на страстно противо- борство, в едно взаимодействие, създаващо не само характери, личности и събития, но и цели епохи в историята на един народ.
Keywords: Luben Karavelov, Gerovi family, Koprivshtitsa
THE ROLE OF GEROVI FAMILY FROM KOPRIVSHTIZA IN THE LIFE AND WORK OF LUBEN KARAVELOV
Abstract. The article is devoted to the diverse influences of three representatives of Gerovi family from Koprivshtitsa – Hadji Gero and his sons Nayden and Constantine to the life and work of Luben Karavelov. These intertwining of human destinies is an excellent example of an interaction that creates not only characters, personalities and events, but entire epochs in the history of a people.
Mrs. Svetlana Muhova
House-Museum “Georgi Benkovski” – Koprivshtitsa
ВОЕННИЯТ РЕЖИМ В ГЪРЦИЯ (1967 – 1974 Г.) И НЕГОВАТА ПОЛИТИКА ПО ОТНОШЕНИЕ НА МЮСЮЛМАНИТЕ В ЗАПАДНА ТРАКИЯ
Явор Саръев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията има за цел да разгледа политиката, която провежда военният режим в Гърция (1967 – 1974) по отношение на мюсюлманското населения в Западна Тракия. Специално внимание е обърнато на отношението на гръцките власти спрямо българоезичните помаци в Тракия.
Keywords: Greek military junta Greece (1967 – 1974), Bulgarian-speaking Muslims (Pomaks), Western Thrace
THE POLICIES OF THE MILITARY REGIME IN GREECE (1967 – 1974) TOWARDS THE MUSLIM POPULATION IN WESTERN THRACE
Abstract. The paper sets out to examine the policies of the military regime in Greece (1967 – 1974) towards the Muslim population in Western Thrace. Special attention is paid to the attitude of the Greek authorities to the Bulgarian-speaking Muslims (Pomaks) in Thrace.
Yavor Saraev, PhD student
Faculty of History
University of Sofia
БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ 20-ТЕ И 30-ТЕ ГОДИНИ НА ХХ ВЕК – ИСТОРИЯ В КАРИКАТУРИ. РЕЗУЛТАТИ ОТ ДИАГНОСТИЧЕН ЕКСПЕРИМЕНТ
Мария Николова
138. СОУ „Проф. Васил Златарски“ – София
Резюме. Статията съдържа резултати от диагностичен работен лист, апробиран сред ученици от VІ клас, като един от инструментите на приложена цялостна технология за развиване на умения за работа с изображения в обучението по история и цивилизация. Резултатите от диагностичното проучване констатират висока степен на усвоено теоретично знание за политическата история на Третото българско царство през 30-те години на ХХ век. Висока степен на приложение на знанията и уменията си учениците показват и при разпознаване, разбиране и прилагане на исторически понятия, както и при разпознаване на идеи и платформи на управление. Учениците умеят да изразяват отношение и позиция по исторически проблеми, но изпитват затруднения при аргументиране на изразеното лично становище посредством разпознаване и тълкуване на съдържащите се в исторически изображения знаци и символи. Данните от изследването показват също, че обучаващите се нямат развити умения да предлагат варианти за решаване на казуси. С висока трудност за учениците се оказват онези задачи в работата с изображения, в които трябва да се проследява и обяснява причинно-следствена връзка в историческите събития и явления, особено при сравняване на два или повече нагледни източника. Най-голямо постижение на учениците в VІ клас след приложената технология за работа с изображения в часовете по история и цивилизация е развитото у всички от участвалите в експеримента умение да съставят интерпретативни текстове по зададени опорни въпроси.
Keywords: history, technology of working with historical imaging, historical skills
BULGARIA IN THE TWENTIES AND THIRTIES OF THE 20TH CENTURY – HISTORY IN CARTOONS. RESULTS OF A DIAGNOSTIC EXPERIMENT
Abstract. The article presents the conclusions from a diagnostic experiment aimed at developing skills in working with cartoons in history classes in 6th grade. The result of one of the didactic tools – historical worksheet, reveal that students are well aware of the political history of Bulgaria during the 30s of the 20th century. They are able to express their attitude and position on historical problems, but they feel difficulties to justify a personal opinion expressed by recognizing and interpreting the information contained in images and symbols. The survey data also show the students’ inability to offer options for solving cases. Student’s experience difficulties in those work tasks with cartoons that require explanation of the causes and consequences of historical events, especially when comparing two or more visual sources. The experiment shows that the greatest achievement of the students is the advanced ability of writing interpretive texts using specific support issues.
Mrs. Maria Nikolova
138. „Prof. Vassil Zlatarski“ School
УЧЕБНИЯТ МУЗЕЙ ВЪВ ВАРНА – МИНАЛО И НАСТОЯЩЕ
Лиляна Липчева
Учебен музей в Археологически музей – Варна
Резюме. Учебният музей е първият детски музей, открит през 1986 г. от варненски археолози. Той се намира на приземния етаж в Археологическия музей. Разполага с две зали и двор. Посетителите (малки и големи) могат да видят:
– макети на наколно селище и на селищна могила, сечива от камък, кост и кремък от праисторическата епоха;
– картини и антично облекло, релефни плочи и фрагменти от статуи на древните елини и римляни;
– прабългарска юрта и славянска полуземлянка, въоръжение и болярски костюми.
В Учебния музей липсва традиционната дистанция между посетител и експонати. Музейно-образователната програма съчетава играта със знанието. Децата рисуват, правят глинени фигури, украсяват съдове, играят на археолози и така научават повече за хората и огъня, за глината и човека, за раждането на скулптурата, за първите монети. Учебният музей е притегателен център за малки и големи, място за срещи и разговори, за творческа изява на ученици и учители.
Keywords: Varna Educational museum, archaeology, children
VARNA EDUCATIONAL MUSEUM – PAST AND PRESENT
Abstract. Varna Educational museum was found in 1986 by archaeologists and museum curators. This is the first Bulgarian museum for children that has its own exposition and a hall for educational purposes. It aims to provoke greater interest towards history and archaeology by creating a non-traditional, attractive and at the same time accessible expositional area, where visitors (small and grown-up) can enjoy direct contact with museum exhibits.
Mrs. Lilyana Lipcheva
Educational Museum
Varna Archaeological Museum