A Joint Macro- and Microscopic Authentication Key for Pharmacognostic Analysis of Croci Sativi Stigma and Its Common Adulterants on the Bulgarian Market
Asen Stoyanov
Sofia University “St. Kliment Ohridski”
https://doi.org/10.53656/nat2024-1-2.05
Abstract. One of the most expensive spices and herbal substances – the saffron threads, is produced from the stigmas of Crocus sativus L. The low number of stigmas per flower, labour-intensive harvesting and high demand drive its high cost but also make it a significant target for adulteration…
Поставяне на учениците в центъра на учебния процес чрез използване на STEAM проектно базирано обучение в прогимназиален етап на обучение – методически насоки за учители
Станислава Йорданова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“,
ЧОУ „Цар Симеон Велики“ – Иваняне, София
https://doi.org/10.53656/nat2024-1-2.06
Резюме. В статията е аргументиран изборът на проектно базирания подход като основен метод за повишаване на интереса към учебните предмети човекът и природата, физика и астрономия, информационни технологии, български език чрез поставянето на учениците в центъра на учебния процес…
Уроци за университетското образование – какво е полезно да заимства от училищното?
Катерина Сакалийска
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/nat2024-1-2.04
Резюме. През последните години училищното образование в България (и не само) претърпява стремглава трансформация с фокус върху компетентностен подход на обучение, непрекъснатост в усъвършенстване на учителите, развиване на методите за преподаване с цел адаптация към динамичното съвремие и спецификите на новите поколения…
Възможности за неформално екологично обучение чрез образователна програма „Околна среда“
Милка Асенова
Регионална инспекция по околната среда и водите – Велико Търново
https://doi.org/10.53656/nat2024-1-2.03
Резюме. Статията представя образователната програма „Околна среда“, разработена в рамките на дисертационно изследване за мястото и ролята на неформалното обучение за повишаване на геоекологичното образование на младите хора…
STEM математическо ателие за малки и големи в обучението по математика в подготвителна група на детската градина
Пенка Борисова
Департамент за информация и повишаване квалификацията на учителите,
Тракийски университет – Стара Загора
https://doi.org/10.53656/nat2024-1-2.07
Резюме. Новите потребности на децата налагат гъвкавост в преподаването, както и в целия образователно-възпитателен процес, която да се разграничи от традиционната методика и консервативните модели на обучение…
Приложение на графичните задачи в обучението по химия
Антоанета Ангелачева
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/nat2024-1-2.02
Резюме. Решаването на графични задачи носи потенциални възможности за овладяване от учениците на знания и умения за създаване и използване на графични модели – чертежи, схеми, рисунки, таблици и др…
Offshore Heavy Oil Displacement Using Water Flooding: Flow Characteristics and Efficiency
Sudad H. Al-Obaidi 1), Wang J. Chang 2), Falah H. Khalaf 3)
1)Mining University (Russia)
2)University of Xidian (China)
3)Knowledge University (Iraq)
https://doi.org/10.53656/nat2024-1-2.01
Abstract. In water flooding, residual oil is displaced by injecting water into the reservoir formation. Oil displaced from injection wells is physically swept to adjacent production wells by water. Compared to conventional oil fields, offshore heavy oil fields have low oil recovery using water flooding. If we had a better knowledge of the flow characteristics of the water and oil phases, it would be very useful to improve the oil recovery of the heavy oil reservoir…