Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Български език и литература Съдържание на сп. "Български език и литература"

Български език и литература, книжка 6, година LVII, 2015

от
02-11-2015
в Съдържание на сп. "Български език и литература"
A A

 СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS

METHODOLOGY / МЕТОДИКА

Има ли Бог в машината? Литературата като дигитално изживяване
[Is There a God in the Machine? The Literature as Digital Experience]
/
Иван Велчев / Ivan Velchev – 559

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ

„Захванали сме една работа, трябва да се доизкара до края“, или за дълга и себеотдадеността на посветения (наблюдения върху „Земляци“ на Йордан Йовков)
[“We Began a Job that Must be Done”, or on Duty and Dedication of the Devoted Man]
/
Владимир Игнатов / Vladimir Ignatov – 570

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN PRIMARY SCHOOL /
ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ

Родноезиковите занятия в началното училище – работилница за формиране на интегрален тип компетентности
[First Language Classes at Primary School – a Workshop for the Formation of Integral Type of Competences]
/
Мариана Мандева / Mariana Mandeva – 585

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD /
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА

За формирането на лексикална компетентност в обучението по български език на чужденци
[The Formation of Lexical Competence in Teaching in Bulgarian Language for Foreigners]
/
Бонка Василева / Bonka Vassileva – 601

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Българите и европейските измерения
[The Bulgarians and the European Dimensions] /
Светла Черпокова / Svetla Cherpokova – 613

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Стихът като пътешественик: представянето на съвременна българска поезия в чужбина. Аспекти и проблеми
[The Verse as Traveler]
/ Иван Ланджев / Ivan Landzev – 615

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Български литературни маршрути. Перипетии и успехи на едно споделено познание
[Bulgarian literature Roads. Challenges to and Achievements of a Shared Cognition] /
Любка Липчева-Пранджева / Lyubka Lipcheva-Prandzheva – 622

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

STUDENT’S FORUM / СТУДЕНТСКИ ФОРУМ

Културни контексти на българския модернизъм през 20-те и 30-те години на XX век
[Cultural Contexts of the 1920s and the 1930s of the 20th Century]
/
Методий Кирилов / Metodiy Kirilov – 633

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

TEACHER’S EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ

 

A SURVEY OF BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE TEACHERS / АНКЕТА С УЧИТЕЛИ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА

Учителят прави училището (На въпросите отговаря Румяна Генчева)
[The teacher makes school (A Survey with Mrs. Rumyana Gencheva)] – 643

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

PERSONALITIES AND ЕVENTS IN ЕDUCATION AND SCIENCE / ЛИЧНОСТИ И СЪБИТИЯ В ОБРАЗОВАНИЕТО И В НАУКАТА

На многая лета! (Проф. д-р Владимир Атанасов на 60 години )
[Prof. Dr. Vladimir Atanassov 60th Anniversary ] /
Огняна Георгиева, Ангел Петров / Ognyana Georgieva, Angel Petrov – 654

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ

Нов поглед към заемането и усвояването на чуждите думи
[A New Point of View of Borrowing and Assimilation of Foreign Words] /
Емилия Пернишка / Emiliya Pernishka – 657

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

ANNUAL CONTENTS /
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СПИСАНИЕ „БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА“
– 661

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
– 667

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – 669


 ИМА ЛИ БОГ В МАШИНАТА? ЛИТЕРАТУРАТА КАТО ДИГИТАЛНО ИЗЖИВЯВАНЕ

 

Иван Велчев

91. НЕГ „Проф. К. Гълъбов“

 

Резюме. Настоящият текст се стреми да обгледа някои промени в концепцията за образование, настъпващи вследствие на променящия се технологичен и хуманитарен контекст, да потърси културологичните измерения на технологията. Спирайки се бегло на някои изследвания, посветени на дигиталната игра, той се стреми да изясни частично нейната същност и да постави въпроса за приложимостта є като образователно средство. Утвърждава, че последна дума относно оптимистичните очаквания в образованието, които поражда дигитализацията, все пак ще има образователната практика. Направените наблюдения отвеждат към заключението, че макар да има безспорен потенциал, технологията сама по себе си не може да предизвика благоприятна промяна в образованието; че решаващ фактор за такава промяна е човешкият.

Keywords: education, literary education, digital technologies, digital games

IS THERE A GOD IN THE MACHINE? THE LITERATURE AS DIGITAL EXPERIENCE

 

 

Abstract. This paper presents the seacrhing for the new educational forms – a process associated with rethinking of traditional standpoints and ordinary school practices in relation to the technological and humanitarian contexts created by digital technologies. To elucidate the nature of the digital game in order to raise a question about its applicability as educational tool is the main purpose of this inquiry. The digitalization engender optimistic theories about putting of the digital technologies into the educational practice but It could be asserted that these theories have to be proven in everyday school life yet. Although its undeniable potentialities technology itself is not capable to arouse a positive turn in education because the crucial cause for such a turn is human.

 

Mr. Ivan Velchev

91 Secondary school “Prof. K. Galabov”

26, Pozitano Str. 1000 Sofia, Bulgaria


 „ЗАХВАНАЛИ СМЕ ЕДНА РАБОТА, ТРЯБВА ДА СЕ ДОИЗКАРА ДО КРАЯ“, ИЛИ ЗА ДЪЛГА И СЕБЕОТДАДЕНОСТТА НА ПОСВЕТЕНИЯ 

(Наблюдения върху „Земляци“ на Йордан Йовков)

 

Владимир Игнатов

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Йовковата трактовка на войната обхваща в пълнота и разнообразие живота по време на преломното събитие, т.е. налице е фокусиране върху неговата многоаспектна обозначеност и проявеност. Настоящият текст се съсредоточава върху произведението „Земляци“, като изследва водещата концептуална линия в него – движението от конкретно-частните художествени построения и внушения към тяхната универсална, общочовешка въплътеност и откроеност. Целите му са свързани с анализирането на гъстата мрежа от референции и смислополагания, която в разнопосочното си функциониране системно развива устойчивата представа за нравствено-психологическата обоснованост на пресъздаваното и за измеренията на неговите проективи в отделния интроспективен свят.

Keywords: war, community, individual fate, inner state, morals

 

“WE BEGAN A JOB THAT MUST BE DONE”, OR ON DUTY AND DEDICATION OF THE DEVOTED MAN

 

Abstract. Yovkov’s treatment of war covers the full range of the life time during the cataclysmic event, i.e. there is a focus on its many-sided designation and manifestation. This text focuses on the work “Countrymen”, investigating the leading conceptual line in it – the movement of particular fi ction constructions and suggestions to their universal meanings. Its aims are related to the analysis of the dense network of references that in its own various functioning systematically develop the idea of m  oral-psychological validity of the depicted war world and also – the concept of the dimensions of its expression in the particular inner state.

 

Dr. Vladimir Ignatov

Sofia University

15, Tsar Osvoboditel Blvd. Sofia, Bulgaria


 РОДНОЕЗИКОВИТЕ ЗАНЯТИЯ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ – РАБОТИЛНИЦА ЗА ФОРМИРАНЕ НА ИНТЕГРАЛЕН ТИП КОМПЕТЕНТНОСТИ

 

Мариана Мандева

Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“

 

Резюме. Преосмислят се някои от утвърдените разбирания за формиране на четивни и писмени умения в начална училищна възраст. Очакването е да се насърчи функционалната грамотност още от първите години на детето в училище.

Keywords: “talking child”, changing world, functional literacy, primary school

 

FIRST LANGUAGE CLASSES AT PRIMARY SCHOOL – A WORKSHOP FOR THE FORMATION OF INTEGRAL TYPE OF COMPETENCES

 

Abstract. Some of the approved conceptions of formation of reading and writing skills in primary school  are reconsidered. The expectation is to encourage functional literacy from the very fi rst years in school.

Mariana Mandeva, Assoc. Prof., DSc.

St. Cyril and St. Methodius University of VelikoTarnovo

Veliko Tarnovo, Bulgaria


 ЗА ФОРМИРАНЕТО НА ЛЕКСИКАЛНА КОМПЕТЕНТНОСТ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК НА ЧУЖДЕНЦИ

 

Бонка Василева

Сегедски университет – Унгария

Резюме. Статията разглежда проблема за развитието на лексикалната компетентност в обучението по български език като чужд и целите, свързани с овладяването й. Обосновава се тезата, че това е необходимо да става с оглед на езиковата личност на учещия. Предлагат се методически идеи за усвояването на тази компетентност. Keywords: lexical competence, linguistic personality, Bulgarian as a foreign language, methodological ideas for lexical competence development

 

THE FORMATION OF LEXICAL COMPETENCE IN TEACHING IN BULGARIAN LANGUAGE FOR FOREIGNERS

 

Abstract. The paper discusses the problem of the lexical competence development in teaching Bulgarian as a foreign language and the objectives related to the lexical competence mastering. The thesis of the paper is that the lexical competence development should be carried out according to the linguistic personality of the student. In this respect methodological ideas for developing the lexical competence are proposed.

 

Dr. Bonka Vassileva

University of Szeged

Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi

Kar Szláv Intézet

6722 Szeged Egyetem u. 2

Szeged, Hungary


 СТИХЪТ КАТО ПЪТЕШЕСТВЕНИК: ПРЕДСТАВЯНЕТО НА СЪВРЕМЕННА БЪЛГАРСКА ПОЕЗИЯ В ЧУЖБИНА. АСПЕКТИ И ПРОБЛЕМИ

 

Иван Ланджев

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Резюме. Основна идея на текста е да оспори най-честите стереотипи, свързани със съвременната литературна сцена в България (дефинирана като „семеен живот“). Авторът се съсредоточава върху проблемите, на които се натъква съвременната българска поезия при представянето си в чужбина. Други ключови въпроси, на които се обръща внимание, са преводът, популярните митове за езика ни, използвани като оправдание за липсата на международен успех, както и различните типове конформизъм, които биват окуражавани в малките „семейни кръгове“.

Keywords: family, family life, local, poetry, translation, language, good practices, conformism, initiatives, festivals

 

THE VERSE AS TRAVELER

Abstract. The essay’s main intention is to battle the most common stereotypes associated with the contemporary literary scene in Bulgaria (defi ned as “a family life”). The author focuses on the problems that contemporary Bulgarian poetry faces when presented abroad. Other key issues include translation, popular myths about our language used as an excuse for the lack of international success and the different types of conformism which are being encouraged in the small “family circles”.

 

Dr. Ivan Landzev

Sofia University 15,

Tsar Osvoboditel Blvd.

Sofia, Bulgaria


  КУЛТУРНИ КОНТЕКСТИ НА БЪЛГАРСКИЯ МОДЕРНИЗЪМ ПРЕЗ 20-ТЕ И 30-ТЕ ГОДИНИ НА XX ВЕК

 

Методий Кирилов

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Текстът проследява културните контексти на българския модернизъм през 20-те и 30-те години на ХХ век. В изследването са засегнати имената на Николай Райнов, Гео Милев, Асен Разцветников, Антон Страшимиров, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Светослав Минков, Елисавета Багряна и др. Разглеждат се творби, които са част от литературния канон. Те разкриват някои от основните теми на този период – за мита, родината, света и човека.

Keywords: Bulgarian modernism, symbolism, cultural context

 

CULTURAL CONTEXTS OF THE 1920s AND THE 1930s OF THE 20TH CENTURY

 

Abstract. The text explores the cultural contexs of Bulgarian modernism in the 1920s and 1930s. In this research are mentioned the names of Nikolai Raynov, Geo Milev, Asen Raztsvetnikov, Anton Strashimirov, Atanas Dalchev, Yordan Yovkov, Svetoslav Minkov, Elisaveta Bagriana and others. It examines works which are a part of the literary cannon. They disclose some of the main themes of this period – about the myth, about the native land, about the world and the person.

 

Metodiy Kirilov, PhD Student

Sofia University

15, Tzar Osvoboditel Blvd.

1504 Sofia, Bulgaria

нагоре


 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 1, година LIV, 2012 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 5, година LVI, 2014 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 4, година LVII, 2015 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 5, година LVII, 2015

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

За цифрите и числата

Следваща статия

„Математика и информатика“, книжка 6, година LVIII, 2015

Следваща статия

"Математика и информатика", книжка 6, година LVIII, 2015

Какво ще учат в I клас?

Искате ли да научите истински ромски танц

Искате ли да научите истински ромски танц

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"