ОТ РЕДАКЦИЯТА / EDITORIAL – стр. 407
МЕТОДИКА/ METHODOLOGY
Употреба на метакогнитивни стратегии в обучението по български език и литература – фактор за формирането на мислещо поколение
Application of metacognitive strategies in teaching Bulgarian language and literature – a factor in shaping the thinking generation
Деспина Василева / Despina Vasileva – стр. 408
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
За някои прагматични особености на онлайн общуването във Фейсбук
Some Pragmatic Features Of Online Communication On Facebook
Фани Бойкова, Людмила Бойкова / Fani Boykova, Lyudmila Boykova – стр. 417
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ЕЗИКОЗНАНИЕ / LINGUISTICS
Специфика на ранния детски билингвизъм
Specificity of Early Child’s Bilingualism
Кристина Танева/ Kristina Taneva – стр. 425
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ПО СТЪПКИТЕ НА СЛАВЯНСКИТЕ ПЪРВОУЧИТЕЛИ / IN THE FOOTSTEPS OF THE FIRST SLAVIC APOSTLES
Литургическото творчество на Кирил Философ и Методий
The Liturgical Creativity Of St. Cyril The Philosopher And Methodius
Веселин Панайотов / Veselin Panayotov – стр. 438
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
The Prologue lives of st. Cyril Filosof in the manuscripts from the Holy Trinity-St. Sergius Lavra
Грета Стоянова / Greta Stoyanova – стр. 462
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Онтологични метафори за ума в Тихонравовия дамаскин
Ontological metaphors about mind in the Tihonravov damaskin
Йоанна Кирилова / Yoanna Kirilova – стр. 474
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА / BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD
За езика и за езиковата ни политика зад граница (интервю с доц. д-р Ваня Кръстанова)
About our Language and linguistic policy abroad, an interview with Assos. Prof. Vanya Krastanova
Мая Падешка/ Maya Padeshka – стр. 483
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ / REVIEWS AND INFORMATION
Иновативни насоки за изучаване на български език като чужд
Innovative directions for learning Bulgarian as a foreign language
Ангел Петров/Angel Petrov – стр. 488
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Оценяването в обучението по български език
Assessment in Bulgarian Language Teaching
Гергана Дачева/ Gergana Dacheva – стр. 492
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Демократичните залози на обучението по Европеистика
European Studies and Its Demographic Stakes
Наталия Христова – Пеева – стр. 496
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Оригинален принос в съвременната българска лексикология
Original contribution to contemporary Bulgarian Lexicology
Кирил Димчев/ Kiril Dimchev – стр. 499
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Национална научна конференция по повод 100-годишнината от рождението на Асен Босев „Как 21. век чете Асен Босев”
National Scientific Conference on the Occasion of the 100-th Anniversary of Assen Bosev’s Birth
Александра Антонова/ Alexandra Antonova – стр. 503
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS – стр. 507
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 509
УПОТРЕБА НА МЕТАКОГНИТИВНИ СТРАТЕГИИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА – ФАКТОР ЗА ФОРМИРАНЕТО НА МИСЛЕЩО ПОКОЛЕНИЕ
Деспина Василева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Предлаганият кратък текст разглежда понятието метакогнитивни стратегии, като ги вписва в контекста на обучението по български език и литература. Осъществени са съпоставки между когнитивните и метакогнитивните умения, за да се проследи степента на взаимосвързаност между тях.
Keywords: metacognitive strategies, cognitive development, metacognitive skills, cognitive skills, Bulgarian language learning
APPLICATION OF METACOGNITIVE STRATEGIES IN TEACHING BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE – A FACTOR IN SHAPING THE THINKING GENERATION
Abstract. This short paper explores the term metacognitive strategies during the Bulgarian language learning and literature. Comparisons are made between cognitive and metacognitive skills. The paper is aimed to see the differences and close aspects of them.
Despina Vasileva
ЗА НЯКОИ ПРАГМАТИЧНИ ОСОБЕНОСТИ НА ОНЛАЙН ОБЩУВАНЕТО ВЪВ ФЕЙСБУК
Фани Бойкова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Людмила Бойковa
Институт за напреднали социални изследвания – Нова Горица
Резюме. Статията е насочена към изследване на комуникативните умения и особености на поведението при общуване в интернет базираната социална мрежа Фейсбук, както и да бъде проследено инкорпорирането на онлайн активностите във всекидневните рутинни речеви практики на ученици.
Keywords: Facebook, communicative competence, online communication, text
SOME PRAGMATIC FEATURES OF ONLINE COMMUNICATION ON FACEBOOK
Abstract. This article aims to study the communication skills and behavioral characteristics of communication in the Internet-based social network site (SNS) Facebook, as well as to trace the incorporation of online activities into daily routine speech practices of students.
Fani Boykova, Lyudmila Boykova
СПЕЦИФИКА НА РАННИЯ ДЕТСКИ БИЛИНГВИЗЪМ
Кристина Танева
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Настоящата статия описва специфичните характеристики на ранния детски билингвизъм. Дискутирани са различните типове билингвизъм, както и някои възгледи за него. Чрез разглеждането на основните различия между монолингвите и билингвите текстът прави опит да осветли психолингвистичната и социолингвистичната природа на този езиков феномен. Представата е допълнена с помощта на трансфера, интерференцията и някои от предимствата на билингвизма.
Keywords: bilingualism, transfer, types of bilingualism, interference, metalinguistic awareness, monolinguals, bilinguals
SPECIFICITY OF EARLY CHILD’S BILINGUALISM
Abstract. The present article describes specifi c features of early child’s bilingualism. The different types and views of bilingualism are discussed. The psycholinguistic and sociolinguistic nature of this phenomena is underlined through the key difference between monolinguals and bilinguals. Transfer and interference and some advantages of being bilingual are also commented.
Kristina Taneva
ЛИТУРГИЧЕСКОТО ТВОРЧЕСТВО НА КИРИЛ ФИЛОСОФ И МЕТОДИЙ
Веселин Панайотов
Шуменски университет „Еп. Константин Преславски“
Резюме. Статията е посветена на проблема за литургическата дейност на св. Кирил и св. Методий. Тя представя хипотезата, че Кирил и Методий създават старославянската литургическа традиция на Постния триод и на Пентикостара. Аргументите, които са представени, свързват техните произведения с началните форми на тези книги. Коментирани са най-новите открития на акрофрази, които доказват авторството на св. Кирил и св. Методий.
Keywords: liturgical tradition, acrophrases, authorship
THE LITURGICAL CREATIVITY OF ST. CYRIL THE PHILOSOPHER AND METHODIUS
Abstract. This article is dedicated to the problem of the liturgical activities of St. Cyril and Methodius. It presents the hypothesis that both create old Slavonic liturgical tradition of the Lenten Triodion and the Pentecostarion. Arguments are presented which link their works with the initial forms of these books. The latest discoveries of acrophrases which prove the authorship of St. Cyril and Methodius are commented upon.
Veselin Panayotov
ПРОЛОЖНОТО ЖИТИЕ ЗА СВЕТИ КИРИЛ ФИЛОСОФ В РЪКОПИСНАТА СБИРКА НА ТРОИЦКО-СЕРГИЕВАТА ЛАВРА
Грета Стоянова
Шуменски университет „Еп. Константин Преславски“
Резюме. В статията се коментират някои жанрови особености на Проложното житие за Кирил Философ и се публикува един препис от Троицко-Сергиевата лавра с разночетения по още четири негови преписа: основно по № 726 Пролог от ХVІ в. и с разночетения по: № 723 Пролог, ХVI в; № 725 Пролог, 1562 г.; № 727 Пролог, 1632 г. и Прилуцки пролог от ХІV – ХV век (един от най-старите преписи на Проложното житие за Кирил – РНБ, ф. 573, СПб. Д. А. № А. І. 264). Представянето на преписите от Проложното житие за Кирил в Троицко-Сергиевата лавра допринася за по-ясната представа за разпространението на този текст в руската ръкописна традиция и може да бъде база за сравнение с други ръкописни сбирки в това отношение.
Keywords: Old bulgarian hagiography, The Prologue lives of st. Cyril Filosof, Old bulgarian manuscripts, The Holy Trinity-St. Sergius Lavra
THE PROLOGUE LIVES OF ST. CYRIL FILOSOF IN THE MANUSCRIPTS FROM THE HOLY TRINITY-ST. SERGIUS LAVRA
Abstract. The article comment on certain genre features of The Prologue lives of st. Cyril the philosopher and published four of his from the Holy Trinity-St. Sergius Lavra: № 726 Prolog from ХVІ c. and differences in: № 723 Prolog from ХVI c.; № 725 Prolog from 1562; № 727 Prolog from 1632 and Prilucky prolog from ХІV-ХV c. (RNB, f. 573, Sankt-Peterburg. Д. А. № А. І. 264). Presentation of the copies the Prologue lives of st. Cyril Filosof in the manuscripts from the Holy Trinity-St. Sergius Lavra contributes to a clearer idea of the spread of this text in the Russian manuscripts tradition and can be a basis for comparison with the other manuscript collections in this respect.
Greta Stoyanova
ОНТОЛОГИЧНИ МЕТАФОРИ ЗА УМА В ТИХОНРАВОВИЯ ДАМАСКИН
Йоанна Кирилова
Институт за български език – БАН
Резюме. Статията представя онтологичните метафори, чрез които умът, като абстрактна същност, се концептуализира в съзнанието на средновековния българин. В хода на изследването те са разделени на три подгрупи: първата включва случаите, когато умът метафорично се обяснява през признаците и свойствата на определена същнoст или субстанция, втората събира представите за ума като вместилище, третата обема метафори, представящи ума като човешко същество. Изведени са специфични особености в метафориката на разглеждания концепт, като например даряването на ума с полови белези и неговата андроцентричност. Статията завършва с изводи за спецификата на този концепт през Средновековието.
Keywords: metaphor, mind, concept, damaskin, Medieval, human, gender
ONTOLOGICAL METAPHORS ABOUT MIND IN THE TIHONRAVOV DAMASKIN
Abstract. The research represents the ontological metaphors with which the mind as an abstract essence is conceptualised in the Medieval Bulagarians’s mind. According to J. Lakoff and M. Johnson’s classification they are divided into three subgroups. The fi rst one includes the cases in which the mind is metaphorically explained as entity or substance. The second resumes the view of mind as a container and the third subgroup is composed by metaphors representing the mind as a human being. The specifi cs of the mind metaphorization are explained, too. For example – giving mind sex features or its androcentricity. The research ends with the conclusions which have been made for the specifi cs of the Medieval concept mind revealed in The Tihonravov Damaskin.
Yoanna Kirilova