Проект на Наредба за инспектирането въвежда и оценяване на институционалната среда
По-високи прагове на качествената оценка предвижда проект на нова Наредба за инспектирането на детските градини и училищата, публикуван за обществено обсъждане. С нея се определя държавният образователен стандарт за инспектирането на детските градини и училищата. Вместо сегашните над 75% от максималния брой точки за получаване на оценка „много добра“ вече са необходими повече от 81%.
„Добра“ оценка ще се получава при 61 до 80 % включително вместо при 50 – 75%. „Задоволителна“ ще бъде оценката при 41 до 60 % включително при 30 – 50 % досега. А „незадоволителна“ оценка вече ще носят под 40 процента при по-малко от 30% към днешна дата.
С новите разпоредби са разписани и срокове за новата инспекция спрямо всяка получена оценка. В досегашните текстове се предвиждаше инспекция да се прави на 5 години, а при незадоволителна оценка – в срок от 6 месеца до година след проверката. Според новите правила детската градина или училището се инспектира в зависимост от получената най-ниска оценка на област за инспектиране от последната инспекция, като петгодишен е срокът само при много добра оценка. При добра оценка следващата инспекция ще бъде след третата до четвъртата година, а при задоволителна – след първата до втората година. Досегашният срок от шест месеца до една година след последната инспекция се запазва при получаване на незадоволителна оценка.
Според новите текстове Националният инспекторат по образованието (НИО) извършва инспектирането, което е процес на изготвяне на цялостна независима експертна оценка на качеството на предоставяното от детската градина или училището образование в определен момент на дейността им и определяне на насоките за подобряване. Неговата цел е постигане на устойчивост и осигуряване на качество на предоставеното образование за успешна реализация на децата и учениците. То се осъществява при последователно и целенасочено взаимодействие и сътрудничество на всички участници в образователния процес и заинтересовани страни.
Сред новостите е, че при инспектирането ще се отчита и влиянието на външната среда за
постигане целите на детската градина или училището.
Остава текстът проверките да се планират и провеждат така, че да не нарушават дейността на образователната институция.
Сред областите за инспектиране освен образователен процес и управлението на образователната институция вече ще се оценява и институционалната среда. В нея се включват физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване на училищата и детските градини, развитието на организационната им култура и на среда за подкрепа и ефективно взаимодействие между всички участници в образователния процес и с всички заинтересовани страни, както и удовлетвореността на участниците в образователния процес.
В областта на образователния процес попадат резултатите от обучението, ефективността на взаимодействието и прилагането на компетентностния подход в процеса на обучението, на възпитанието и социализацията, на управлението на класа и групата, на оценяването, на осигурената подкрепа за личностно развитие и на екипната работа между учителите и другите педагогически специалисти за индивидуалния напредък на всяко дете и ученик. А областта на управлението включва управлението на човешките ресурси – в това число и ефективността на квалификациите, атестирането на педагогическите специалисти, управлението на финансовите, информационните и технологичните ресурси, партньорствата за развитие на детската градина или училището за повишаване резултатите от образователния процес, както и ефективното лидерство.
Критериите и индикаторите за инспектиране на областите се разработват, апробират и усъвършенстват от директора на НИО. Индикаторите за инспектиране пък показват степента, в която са изпълнени критериите за инспектиране от дадена област. За всяка област за инспектиране директорът на НИО утвърждава със заповед критерии за инспектиране и индикатори към всеки от тях, които се прилагат не по-рано от началото на предстоящата учебна година след утвърждаването им. Всяка година в срок до 31 август Националният инспекторат публикува на интернет страницата си утвърдените критерии и индикатори, по които ще се извършва инспектирането през предстоящата учебна година.
В новата наредба се посочва, че цялостната независима експертна оценка на качеството на предоставяното в дадена институция образование съдържа получените качествени оценки на областите за инспектиране. Оценката на всяка отделна област за инспектиране се формира като процентно отношение на сбора от точките, получени по отделните критерии, към максималния брой точки за областта. Броят на точките по всеки критерий се формира като сбор от точките по всички индикатори към дадения критерий. А максималният брой точки за всеки критерий се разпределя по индикатори в четирите равнища на оценяване. Максималният общ брой точки по всеки критерий и разпределянето им по индикаторите към него се определя от директора на НИО.
Според новите текстове инспектирането се състои от 4 взаимосвързани и последователни дейности – информиране за инспекцията, набиране на информация по областите за инспектиране, оценяване на качеството на предоставяното образование в определен момент и определяне на насоки за подобряване на качеството на предоставяното образование от детската градина или училището. Инспекцията започва със заповед на директора на НИО, в която се определят ръководителят и съставът на инспектиращия екип и срокът за извършване на инспекцията.
Промени спрямо досегашните разпоредби има и по отношение продължителността на етапите на инспекцията. Така подготвителният и заключителният етап вместо 10-дневни вече имат продължителност до един месец. В същото време се запазва до петдневният срок за същинския етап на инспекцията.
Подготвителният етап на инспекцията включва уведомяване на директора
на детската градина или училището за предстоящата проверка, предоставяне от образователната институция на информация по областите на инспектиране в случаите, когато тя не е обществено достъпна или не може да бъде получена по служебен път от друга институция, както и попълнени въпросници от ученици, учители, родители и други заинтересовани страни. На този етап се правят и проучване и анализ на събраната информация с фокус към резултатите от дейностите на образователната институция и резултатите на учениците. А съвместно с директора на детската градина или училището се разработва график за провеждането на същинския етап от инспекцията.
В него влизат посещение на детската градина или училището, наблюдение на образователния процес и провеждане на срещи и разговори с участниците в него и със заинтересованите страни. Специално се посочва, че при извънредни обстоятелства и преустановен присъствен образователен процес същинският етап може да се извършва и в електронна среда.
През заключителния етап на инспекцията се прави анализ на получената информация, изготвя се цялостна независима оценка и се определят силните страни и насоките за подобряване в съответната област за инспектиране. Изготвя се и предварителен доклад от инспекцията и се прави обсъждане с директора на инспектираната институция. Накрая на директора на образователната институция и на началника на съответното регионално управление на образованието се предоставя окончателен доклад от инспекцията. В него се посочват определените силни страни, както и препоръки за предприемане на конкретни действия за подобряване качеството на предлаганото образование.
В преходните и заключителните разпоредби на проекта се посочва, че инспектирането на детските градини и училищата в системата на предучилищното и училищното образование при условията и по реда на тази наредба започва от учебната 2021/2022 г.
Бележки, становища и предложения по проекта могат да бъдат изпращани към дирекция „Организация и контрол“ – МОН (m.lozanova@mon.bg), до 9 юни 2021 г. включително.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg